|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uzávěrka / Updated: 7.4.2000 (7 APR 2000)
HiFi test CD-R médií
Tento test měl prokázat, zda existují mezi jednotlivými médii zvukové rozdíly.
A jsou-li oprávněná tvrzení, že rozdíly jsou dokonce několikanásobně větší, než je
připisováno CD-RW mechanikám. Testu se zučastnilo celkem 7 vzorků , různých značek,
různých cen, ovšem stejného předurčení: k využití pro PC.
A to sice:
označení cena vrstva barva odraz.vrstva
TRAXDATA silver74 54,- Cyanine 0 modrá stříbrná
SONY CDR 74 59,- Cyanine 1 modrá stříbrná
MAXELL CDR XL74JP 55,- Cyanine 2 modrá stříbrná
VERBATIM metal azo74 53,- Cyanine 0 modrá stříbrná
TDK CDR74 59,- Cyanine 0 modrá stříbrná
SAMSUNG CDR74 47,- Cyanine 1 zelená stříbrná
PRINCO CDR74 42,- Cyanine 1 zelená stříbrná
Pro test byla použita vypalovačka TEAC CDR56S-600 SCSI, vzorky ve formátu wav poskytla
mechanika TEAC 532 S SCSI.
Testovací nahrávky byly rozličného charakteru žanrů:
classic (Audioptáci testCD, Best of Chesky Classic & Jazz)
jazz (Still Harry After All These Years, Best of Chesky Classic & Jazz)
guitars and voice (ALR JORDAN the collections guitar and voice, Audiophile demonstration disc)
electronics and drums (The Cardigans-Gran Turismo, Dead Can Dance-Into The Labyrinth)
Tyto vzorky byly nagrabovány a vypáleny zcela shodným způsobem, normální rychlostí - (1x).
Poslechový test probíhal na sestavě:
cd: DENON DCD 735
nf kabel: VAN DEN HUL 102 MK V
zesilovač: SONY TA-FE 700R
kabely 4mm průřez postříbřená OFC, PE izol, nekroucené.
reprosoustavy: CANTON FONUM 530DC
(referenční ověření proběhlo na sestavě (KRELL-DUDEK-INFINITY -a mezi KIMBER)
Zvukové vlastnosti:
Rozdíl mezi originálem a kopií byl pro necvičené ucho na první poslech zanedbatelný.
Po zhruba třetím přepnutí však i "totální ignorant" musel poznat rozdíl.
Cvičené ucho ihned odhalilo mírnou ztrátu dynamiky, kteréžto je typickým příznakem zvýšení
hodnoty jitteru. Vyšší kmitočty působily subjektivně více ostře, zrnitěji. Hloubky byly
výraznější-tvrdší. Rovněž šířka, ale především hloubka báze se zmenšila. Lokalizace
ztratila na přesnosti. Velmi utrpěly jednotlivé dozvuky a detaily jazzové a klasické hudby.
Zajímavé bylo posouzení jednotlivých kopií mezi sebou.Rozdíly byly překvapivě značné.
Zvláště na referenční sestavě se některé kopie "nedaly poslouchat". Ikdyž mezi médiemi byly
nejdůležitější rozdíly převážně v podání charakteru-barvy-zabarvení zvuku, takový debakl co
předvedlo PRINCO se SAMSUGEM na středech se jen tak nevidí. Opravuji-neslyší. Rozdíly typu:
báze, prostorovost, lokalizace, ikdyž byly pozorovatelné, proti tomuto se jeví jako
zanedbatelné. Bodové hodnocení vychází ze stobodové stupnice, kde 100b znamená rovnost
s originálem.
Protože vím, že třeba BASF CD-R for Audio má výrazně lepší zvuk než tyto vzorky, stanovil
jsem vítězi testu přibližné bodové ohodnocení 85b. Neberte prosím tyto výsledky jako dogma,
jednalo se pouze o subjektivní poslechový test. Hodnocení není absolutní, naznačuje však
dostatečně míru s jakou volba záznamového média ovlivňuje výsledný zvuk. Vězte však, že pokud
si zakoupíte CD-R disc k nahrání současné "populární" hudby, rozdíly budou i díky nahrávacím
studiím malé. Pokud si však chcete nahrát velmi kvalitní tracky od špičkových nahrávacích
společností (CHESKY, TELARC, AUDIOQUEST, In-Acoustic...),
může nahrátí na nevhodné médium znamenat přinejmenším otrávení či pocit bezmocnosti nad
vyspělou technikou.
vyhodnocení testu CD-R médií for PC |
1 |
MAXELL CDR 74XLJP |
85 b |
2 |
VERBATIM metal azo74 |
83 b |
3 |
SONY CDR 74 |
83 b |
4 |
TRAXDATA silver74 |
79 b |
5 |
TDK CDR74 |
78 b |
6 |
SAMSUNG CDR74 |
71 b |
7 |
PRINCO CDR74 |
66 b |
test Nahrávatelné Minidisky hledejte zde na stránkách JIDXC
test CD-R média for AUDIO hledejte zde na serveru Audiophile Meeting Point
| |
|
|
|