Pražské Radio Ethno obohatilo FM pásmo 29. září 2008. Původně šířilo své vysílání z nevýhodné lokality Zelený pruh a pokrytí hlavního města bylo velmi neslavné. Podstatné zlepšení přineslo přenesení vysílače na kótu Strahov – Stadion Evžena Rošického I v březnu 2009. Z antén Radia 1 je Ethno na kmitočtu 90,7 MHz slyšet výrazně lépe, zejména v centru města. V červnu letošního roku poněkud překvapivě přibyla frekvence 99,4 MHz pro Brno ze zajímavého stanoviště Petrov.
Stanice při udělení licence slibovala vedle hudebního formátu etno, world music také specializované zpravodajství o národních komunitách, informační servis cizincům, spolupráci s univerzitou UJAK. Od svého vzniku má na webu ethnoradio.cz vyvěšené programové schéma s více než desítkou pořadů různých autorů. Již první informace v průběhu roku 2008 naznačovaly, že půjde o nízkonákladové rádio s převahou hudby a malým množstvím mluveného slova. Uplynulé dva roky to potvrdily více než dostatečně. Avizované schéma dodnes nebylo naplněno.
Rádio dostálo svému slovu, pokud jde o hudbu. Skutečně hraje velmi rozmanitou etnickou hudbu, world music z nejrůznějších zemí včetně hodnotných tuzemských interpretů, zvláště pak od úpravy playlistu v červnu 2010. Hudební složka je v českém éteru nezaměnitelná, naprostá většina skladeb nikdy z jiných rádií nezazněla. Jde o velmi příjemnou směs neopotřebované hudby, alternativní, ale nikoliv těžko stravitelné. Množství klidných melodií vytváří z tohoto média velmi zajímavou kulisu dynamického městského života.
Radio Ethno bohužel informuje o svých pořadech velmi zmatečně a nepravdivě. Na dosti nepřehledném webu jsou protichůdné údaje o vysílacích časech jednotlivých relací, jediným spolehlivým zdrojem je samotný poslech stanice s poznámkovým blokem v ruce. Realitou pracovních dnů je ranní moderovaný blok (7:00 až 10:00), nejčastěji s poněkud strojeným Robertem Ferkem (Robinnem), slyšet jsou také herci Ivan Čermák a Viktor Dvořák. Moderátor se občas od avizovaných 7 hodin neozve. Přes letní prázdniny se moderátoři v tomto čase vůbec neobjevují. Dalším živě moderovaným úsekem je 14:00 až 17:00 s Pavlem Šindelářem, Janem Kulíkem, Richardem Pachmanem, nebo ranními moderátory. Web rádia uvádí také Fabiana Golga, toho jsem však za dva roky nikdy za mikrofonem nezastihl.
Dalším prvkem programu rádia jsou autorské hudební pořady. Ty jsou předtočené a reprízují se. Ve vysílání se v září 2010 objevují:
pondělí 21:00 Co nového v Pohodlí (Jerzy Podulka) – údajně dvoutýdenní periodicita, ve skutečnosti nedodržováno,
středa 21:00 Sonic Africa (Rostislav Kryl aka DJ Ross The Boss) – každý týden, dodržováno,
čtvrtek 18:00 Roots (proud reggae),
čtvrtek 19:00 Ethnoland (rozhovor, Iveta Kováčová) – týdenní periodicita není vždy dodržena.
Znamenitý pořad Zastaveníčko (Jan Kulík) je vysílán v sobotu od 10:00, zcela mimo schéma. Např. 25. září 2010 byl po dvaceti minutách náhle ukončen reklamním blokem a dále nepokračoval. Radio Ethno vysílá upoutávky na pořad Nordstream, který ovšem v avizovaném čase není slyšet. Časový rozvrh vysílání ostatních relací zveřejněný na webu není dodržován. V seznamu pořadů stále figurují Zlatá Harfa a Plujeme spolu na jedné vlně, které zmizely z éteru již před dlouhou dobou. V programu se nakrátko objevily a vzápětí skončily např. Hudba jinak nebo Setkání s časem.
Zbytek vysílání vyplňuje pouze hudba, jingly, autopromo a reklamní spoty.
Vedle nejasného programového schématu působí špatným dojmem také neustálé technické chyby v odbavení vysílání. Radio Ethno v rozporu s platnou legislativou vysílá neoddělené reklamní spoty, naopak jsou občas slyšet jingly začátku a konce reklamy, aniž by byla nějaká reklama odvysílána. Zvukový obal stanice kombinuje původní a novější jingly, často s dodatečně naroubovanou brněnskou frekvencí. Znělky jsou velmi různorodé (i kvalitativně), jejich pestrost hraničí s chaosem. Jsou vysílány pozvánky na již proběhlé akce. Nepotěší ani necitlivě naplánovaný playlist. V jedné hodině se pár minut po sobě objevují stejní interpreti. Poměrně často lze narazit na zaseknutý odbavovací počítač, což znamená desítky minut ticha. Dobře není nastavena hlasitost jednotlivých skladeb vůči znělkám a reklamě. A navrch brněnští posluchači poukazují na výpadky 99,4.
Ve způsobu odbavení a celkovém zvuku je znát nízkonákladové řešení rádia, ve kterém ochotnictví převažuje nad rozpočtem. Mnohé internetové stanice to zvládají lépe. Pro někoho toto silně amatérské pojetí znamená zajímavou alternativu k ostatním stanicím a milý návrat do začátku devadesátých let, kdy se rádia dělala na koleně. To by ovšem muselo být uvedených chyb výrazně méně.
Stanice šetří rovněž na propagaci. Od zahájení vysílání jsem zaregistroval pouze symbolickou kampaň na pouličním osvětlení a v MHD a plakáty k nejvýznamnější akci pořádané rádiem, každoročnímu Pražskému Ethnofestu. Tuto akci pořádá Ethno a produkční agentura Lewron. Jde o neobvyklé spojení menšinového, alternativního média „ze suterénu“ s bohatou uměleckou agenturou zaměřenou na prvoplánový komerční pop ztělesněný Ewou Farnou. Právě tato zpěvačka a majitel agentury Lešek Wronka se podíleli na bizarním reklamním klipu rádia.
Posluchači se dosud zřejmě rekrutují především z řad rodinných příslušníků, známých a přátel tvůrců rádia. Poslední výstup Radio projektu přisuzuje „Ethno rádiu“ devět tisíc týdenních posluchačů, což znamená v rámci Prahy i České republiky poslední příčku. Rádio tento fakt svérázně maskuje uváděním měsíční poslechovosti. Po dvou letech existence dosahuje na internetu špičková poslechovost cca 85 lidí, průměrná kolem 40 posluchačů, což rozhodně nejsou závratná čísla. Ethno částečně oslovilo i dosavadní posluchače Radia 1, které okrajově world music také vysílá.
Ethno je v Praze jediným rádiem ve vlastnictví jedné soukromé osoby. Obchodně je zastupováno MMS. Bude zajímavé sledovat, jestli si udrží majetkovou a programovou nezávislost. Dva až tři kmitočty v největších českých městech už vytvářejí velmi slušný posluchačský potenciál a nebudou stát stranou zájmu rozhlasových skupin.
Radio Ethno přineslo do českého prostředí unikátní hudební formát. Vysílaná muzika je jednoznačným pozitivem projektu. Je však nutné potlačit diletantství v odbavování vysílání a zapracovat na propagaci a finančním zajištění. Pokud se to podaří, Ethno má na to, stát se kultovní stanicí.
Rádio Ethno jsem si zvykl poslouchat již hned zpočátku poslouchal jsem hlavně v noci a ohromilo mne naprostou absencí reklam, 1000x ohraných „hitů“, mluveného slova (většinu těch děsně „cool“ moderátorů fakt nemusím, když si pouštím rádio, tak chci slyšet nové, neotřelé skladby – něco co se na mém hdd nenajde).
Bohužel musím říci, že kvalita R.Etno spíše klesá – reklamy přibývají, „vtipné“ rozhovory také, autorské pořady spíše mizí… 🙁