Začátkem listopadu odstartoval nový rozhlasový program Tip Rádio. Prozatím pouze na internetu na ABradiu, od Nového roku 2014 má být dostupný i v éteru v digitálním vysílání DAB. S čím přichází?
V uplynulém týdnu jsem stream Tip Rádia poslouchal každý den, především v rozhlasovém prime-timu mezi sedmou a osmou hodinou ráno a občas také ve večerních hodinách. Zvukový obal stanice mi kvůli použitému mužskému hlasu často připomínal kladenské Radio Relax. Nejvíce jsem byl pochopitelně zvědavý na playlist. Při úplně prvním poslechu jsem narazil na sérii méně známých českých melodií, jejichž typickým zástupcem byla pozapomenutá eurodance hitovka devadesátých let Baby, baby od projektu Style Zdeňka Hrubého. Vypadalo to, že Tip skutečně chce naplňovat to, co přislíbil při udělení DAB licence jeho provozovatel Svatopluk „SeeJay“ Janík – ve vysílání dávat prostor i málo hraným a novým kapelám, které na běžných stanicích nelze slyšet.
Následující zkušenost z poslechu to bohužel nepotvrdila. Slyšel jsem téměř výhradně šedivý mainstreamový tok silně ojetých hitů především československé produkce napříč dekádami. Hudební složka notně připomíná Rádio Impuls, Frekvenci 1, Bonton či Blaník s tím rozdílem, že v playlistu je slyšet více novější taneční hudby. Mix je to tedy dost široký a v mnoha ohledech až příliš nesourodý. Ivan Mládek, Destiny’s Child, Pavol Hammel, Pitbull, Hana Zagorová, Psy a ovšem nesmí chybět ani Aleš Brichta s Dívkou s perlami ve vlasech. Tip Rádio zřejmě dosud nemá skladby v playlistu řádně naprogramovány, protože jsem zaznamenával souvislejší bloky novější hudby a pak zase jistotu tisíckrát obehrané normalizační pop music. Hudební profil rádia budí dojem, že se v něm střetává hudební názor investora Svatopluka Janíka (soudobá komerční taneční hudba) a programového ředitele Pavla Skalického (interpret druhořadé pop music osmdesátých let).
Jde-li o mluvené slovo, v ranním programu mi výskyt vstupů moderátorky Míšy Jadrné přišel velmi řídký, i v ostatních časech byly slyšet povětšinou jen jingly a selfpromo spolupracovníků rádia slibující velké věci. Slyšel jsem jeden pokus o reportáž, zřejmě product placement. Právě ten by mohl být plánovaným zdrojem příjmů Tipu. Stanice se sloganem „Rádio, se kterým se nikdy nebudete nudit“ mě mluveným slovem zaujala jen jedinkrát. To když jsem v pondělí večer narazil na hudební speciál věnovaný začátkům rock’n’rollu s poměrně obsáhlým a zapáleným komentářem. Na internetu (nikoliv samotném webu rádia) jsem dohledal, že jde o autorský program hudebníka Jirky „Bíbra“ Šimáka.
Týden s Tip Rádiem ukázal, že do DABu má za necelé dva měsíce vstoupit stanice, která se na první poslech chce velmi podobat zavedeným komerčním programům na VKV. Může pro ně představovat reálnou konkurenci? Posluchači hezkých českých písniček jsou celkově konzervativní, technologicky o to více. Na otázku proč by měli opouštět svou oblíbenou předvolbu na FM a důvěřovat neznámé stanici, již ani nemůžou chytit na „normálním“ rádiu, hledám odpověď velmi těžko.
Tip Rádio je už zřejmě definitivně minulostí. Projekt Svatopluka Janíka už v loňském roce zmizel z digitálu, nedávno se zřekl digitální licence, přestal vysílat na internetu, vypnul Facebook i web. Bude někomu chybět?
Asi ne. Bylo to jen další tuctové nezajímavé rádio. Od startu jsem ten projekt nechápal – jestli má něco v dnešním rozparcelovaném českém éteru uspět, musí to být originální a mít trochu „duši“.
TIP Rádio nesplňovalo ani jednu z těchto podmínek.