Za docela významný fenomén v souvislosti s rozhlasovým vysíláním považuji takzvaný nedobrovolný poslech. Nevyžádaná konzumace určitého rádia nebo obecněji zvukového proudu může velmi znepříjemňovat život a v praxi to bývá obvykle zrovna ta stanice, žánr, skladba, které se jinak obloukem vyhýbáte. V lepším případě může nastat situace, kdy někdo ve vašem okolí pouští něco, co sice snesete nebo dokonce běžně posloucháte, ale v danou chvíli se vám takový obsah z nejrůznějších důvodů poslouchat nechce. Potřebujete se soustředit na složitý úkol, netříštit pozornost nebo si jen odpočinout od veškerých zvuků a hluků bez ohledu na jejich původ.
Snažím se na nedobrovolný poslech nahlížet i pozitivně. Dává mi možnost slyšet něco, co bych si jinak sám nepustil, takže mě do jisté míry vyvádí z mé bubliny zájmů, zvyklostí, ale i předsudků. Stává se mi, že poté dokážu nahlížet na nějakou stanici nebo kapelu smířlivěji, jindy se jen potvrdí to, co jsem si o nich myslel dříve.
Nucené poslouchání rádia bývá problémem třeba v práci. Lidé v kanceláři se neshodnou na nastavení klimatizace, navzájem se obtěžují odérem ohřívaných pokrmů a pokud jeden druhého neruší hlučným hovorem o naprosto nedůležitých věcech, je zdrojem nepohody rádio. Za nejlepší řešení považuji nepouštět nic. Možnost neslyšet nic je pro mě, dlouholetého a hltavého fanouška a spolutvůrce rozhlasového vysílání, stejně důležitá jako možnost poslouchat své oblíbené rádio. Nevyžádaně poslouchám určité rozhlasové stanice nejen v práci, ale také v různých obchodech, restauracích, kadeřnictvích, na čerpacích stanicích a všude tam platí, že čím méně máte konkrétní rádio v lásce, tím hlasitěji je proti vaší vůli reprodukováno. Komplikace nastávají, máte-li něco nuceně poslouchat mnoho hodin v kuse, každý den. Na takový poslech není program většiny rádií ani instore kanálů stavěný. Pak se naplno projeví opakování a omezená databáze skladeb, a to i takových, o kterých jste si dosud mysleli, že je máte rádi.
V posledních měsících jsem byl nedobrovolným posluchačem nejčastěji v případě Rádia Impuls, Rádia Bonton, Hitrádia City a Radiožurnálu. Musím přiznat, že zvláště o stanici Českého rozhlasu jsem měl lepší představu, hlavně ve srovnání s Impulsem, který nezastírá, že je jen kulisovým, zábavným proudem. Od nejposlouchanější veřejnoprávní stanice jsem čekal inteligentnější, širší playlist, ale zkušenosti s poslechem nejsou povzbudivé. I Radiožurnál má velmi silné rotace, nejvíce mi utkvěli v paměti často přítomní INXS, R.E.M. a Queen. Zrovna Mercuryho kapela je v českých mainstreamových rádiích už od devadesátých let hojně hraná, bohužel jen s několika málo skladbami, na něž jsem už doslova alergický. Není vidět náznaky nějakého posunu, zvlášť v současné hysterii kolem filmu Bohemian Rhapsody.
Radiožurnál vnímám, a může to být zkreslený a zcela mylný dojem, jako typickou a „povinnou“ mainstreamovou volbu vzdělaných, dobře vydělávajících manažerů a specialistů nad třicet let. Těch, kteří se vymezují proti příliš mladé a bulvární Evropě 2, kterou možná ještě nedávno v telecích letech poslouchali, proti nejrůznějším hitrádiím a stanicím příliš českým, příliš ženským nebo příliš zábavným. V jejich služebních passatech a kodiaqách svítí každé ráno a večer R-ZURNAL a asi mají dojem, že je to tak správně a že jsou v doprovodu Jiřího Chuma a Zelené vlny společensky dobře zařazeni a vymezeni.
Z mého pohledu není Radiožurnál nic víc než velmi průměrná lidová zábava s šedivými a ohranými skladbami, byť profesionálně produkovaná a tvářící se jako seriózní zpravodajsko-publicistická stanice. Skutečně kvalitní, poutavý a obohacující program pro náročnějšího, ale nikoliv okrajového posluchače vyhledávajícího relevantní informace spatřuji v Českém rozhlasu Plus. Poslouchám jej dobrovolně každý den cestou z práce a vždy si na něm spravím chuť, protože tým schopných redaktorů, komentátorů a zprávařů nepotřebuje vatu v podobě stokrát provařených písní, které mě nezajímají a často mi přímo vadí. Plus z pochopitelných důvodů není rádiem, které by bylo na veřejných místech pouštěno, proto v jeho případě nedobrovolný poslech prakticky nehrozí.
Podrobnější výsledky poslechovosti z Radioprojektu ukazují, že Plus má mimořádně vysoký podíl poslouchajících v nejvyšší socioekonomické skupině A. S trochou nadsázky si dovolím podotknout, že ti, co nyní dobrovolně poslouchají Radiožurnál a cítí se být těmi elitními áčkaři, možná ještě neví, že by vzhledem ke svému bezesporu zaslouženému a úctyhodnému postavení měli poslouchat spíš Plus, Radiožurnál je totiž až příliš velká lidovka a populár.
Čtěte včerejší Hospodářské noviny, 6.2.2019 RŽ hraje nejvíce Chinaski a Queen. Převažuje zahraniční hudba z jednotlivých dekád, vyrovnaná jsou 60.-80.léta
Já jsem s hudebním výběrem radiožurnálu spokojený. Oceňuji, že na něm lze slyšet např. Avicii, Armin Van Buuren, Foster The People a další moderní interprety a do toho jsou namíchány starší hity. Mně to tak přijde pestré a líbí se mi to. Hodně mi to připomíná bývalou Černou horu. S rotací to také není vůbec špatné, každý den lze slyšet jiné písničky, které tam nikdy nebo dlouho nezazněli. Výběr hudby také není tak ohraný jako na jiných rádiích. Když budu konkrétní, tak teď hrálo Tata Bojs – Tanečnice, Sarah Brightman – Eden, Tina Turner a Sting – On Silent Wings, to jsou nevšední hity, které jsem už léta nikde neslyšel a které mě potěšili. Mezi tím byla novinka Lucas a Steve – Up Till Dawn. Potěšilo mě třeba i Rea Garvey – Is It Love nebo nová písnička Changes od Backstreet Boys, kterou snad hrají jako jediné rádio. Některé starší interprety hrajou možná častěji, ale mají od každého nezvykle velký výběr písniček a také se to tolik neopakuje. Já jsem z nového Radiožurnálu zatím opravdu nadšený.
On Silent Wings je určitě jedna z těch lepších skladeb. Hraje se také na Dvojce (zrovna dnes), těchto překryvů Dvojky s Radiožurnálem je čím dál více, např. No Doubt – Don’t Speak, Dan Bárta – Píseň hraboše. Je možné, že starší songy z 80. a 90. let postupně zůstanou jen na Dvojce, kam formátově zapadnou lépe. Dnes mě příjemně překvapil nikoliv Radiožurnál, ale právě Dvojka se songem Tears for Fears – Advice for the Young at Heart. Takhle si představuji inteligentní veřejnoprávní sophisti-pop 80s/90s.
Přidávám se, že z celoplošných mainstreamových stanic je mix na Radiožurnálu asi nejvíce zkousnutelný. Proti Hitrádiím, kde je spousta CZ/SK poprockových hrůz, je jich na Radiožurnálu ještě relativně zkousnutelný počet.
Slušným vzorem, ať už pro Radiožurnál nebo Dvojku, může být Bayern 1, OE 2 Radio Wien a částečně i SRo 1. Všude tam je hudební výběr mainstreamový, ale zároveň dostatečně široký a příjemně se to poslouchá. Zejména bych vypíchl ten Bayern a Radio Wien. Obojí jsou velmi poslouchané stanice, Bayern 1 je v Bavorsku nejposlouchanější stanicí.
Rádio Slovensko bych za hudební vzor rozhodně nedával. Již několik let tam musí veřejnoprávní rozhlas hrát alespoň 35% domácí hudby. Z mého pohledu je to daleko za hranou snesitelnosti, těch RŽ hraných cca. 20% českých skladeb je tak akorát. Navíc je na SRo 1 hromada nudného žvanění, mší a nevím čeho ještě.
Mě by zajímalo, jak dlouho se školí hudební dramaturg Radiožurnálu, než nastoupí do své funkce. Protože naučit se vytvářet takový roztříštěný mix těch nejpříšernějších kapel a songů z každého žánru nemůže být otázkou jednoho, dvou týdnů, to už je svým způsobem dekadentní umění…
Radiožurnál neposlouchám a nadále asi nebudu, ale hodnotit podle subjektivního hudebního vkusu, co je/není příšerné, je nesmysl. Aby každé rádio hrálo jako Expres jenom proto že si myslíš že je to kvalitní je nesmysl protože je spousta zase jiných lidí kteří si myslí něco jiného 🙂 Myslím že jediným objektivním ukazatelem je poslechovost vztažená na počet pokrytých obyvatel. Taky proto s velkým očekáváním vyhlížím DAB protože to už snad bude moci vysílat každý kdo si zajistí financování (a rádio nemá takovou bariéru na vstupní kapitál jako je tomu u TV). A tak skončí ten zabetonovaný oligopol co je dnes v éteru….
Já nechci Expres 🙂 Pro ukázku jsem sestavil hodinový playilst Radiožurnálu, jak si ho představuju já:
1. Moby – Extreme Ways
2. Lake Malawi – Friend Of A Friend
3. Fatboy Slim – Joker
4. U2 – You’re The Best Thing About Me
5. Tata Bojs – Gastronaut
6. Lily Allen – Smile
7. Kapitán Demo – Zlatíčka
8. Eliza Doolittle – Pack Up
10. Misha – Stale
11. Jamie Cullum – Everlasting Love
Neškodný popík protkaný pár kytarovkami, CZ/SK vs. zahraniční interpreti v poměru 50:50, provařené hity a dva aktuální songy, celosvětově známá jména i pár těch, která se u nás nehrají, všechno střední, nerušící tempo, chytlavé melodie… I takhle to jde 🙂
Spoustu z nich Radiožurnál hraje, ale je to o citu a zacházení s muzikou. Když tohle obklopíte Aviciim a Arminem Van Burenem na jedné straně a Nirvanou a Janem Nedvědem na straně druhé (nevymýšlím si, tyhle interprety na Radiožurnálu dnes hráli), vznikne z toho nechutný paskvil.
Upřímně a podle máho vkusu : kromě asi pěti interpretů/kapel jsem z toho nic jménem neznal,ty konkrétní věci mi neříkali nic …po pročeknutí na youtube (každé té „věci“ jsem věnoval maximálně minutu) musím říct je to odpudivě disharmonické a zároveň pomalé vesměs všechno , snad jenom to od Tataboys bych ještě skousnul jako vatu… takové pro mě hodně nepříjemné mňoukání – pustit si toto tak jsem celý den naštvaný na svět! Nezlob se, myslím že stejně pohrlivě ty smýšlíš o mé „diskotéce“ (ač ta je dnes mnohem větší underground, než to co posloucháš ty)
Proč bych se měl zlobit? 🙂 Tohle je veřejné fórum, kde projevujeme své názory. A muzika, kterou jsem sem napsal, není underground, to je čistý mainstream.
Pomalejší tempo skladeb jsem zvolil schválně – ze současných playlistů Radiožurnálu je patrné, že nechce nikoho napumpovávat, ale naopak být neutrální, což dle mého názoru můj seznam skladeb splňuje. Více jsem sjednotil žánry a zúžil časový horizont, z kterého jednotlivé songy pocházejí, na posledních 17 let. Připadá mi bizarní na jedné stanici slýchat taneční věci pár týdnů staré střídající se se sedmdesátkovými rockovými hity.
Asi máš odlišný pohled na věc, ale když si pouštím konkrétní radio já, očekávám jasný hudební formát odpovídající mé aktuální náladě. A od Radiožurnálu nikdy nevím, co čekat. Radši bych poslouchal podobnou neutrální aktuálnější muziku, než takovouhle houpačku 🙂
asi to souvisí s věkem ale rozmezí hudby do 17 let je hrozně málo na obecnou zpravodajskou stanici pro všechny generace. Jinak já očekávám jasný hudební formát také (a proto ty obecné neposlouchám), nicméně v Česku ten svůj bohužel nenalézám….
to jsem byl já, PV 🙂
No vidíte, já bych třeba stanici s takovým playlistem neposlouchal ani minutu.
PV, oprava pro tebe: Nechci NUTNĚ Expres, i tohle je možnost 🙂
A omlouvám se, poměr CZ/SK a zahraničních je v playlistu ve skutečnosti 60:40 a song od Mishy je v pomalém tempu 😀
Petr Král se školil v různých rádiích přes dvacet let. Dokud si bude většinový mužský posluchač přát slyšet znova a znova We Are the Champions a Losing My Religion a Radiožurnál se bude řídit průzkumy s cílem maximální masovosti, nemůžeme od dramaturga čekat nic jiného. Ať ho dělá Petr Král, Radek Sedláček, Jiří Brodský nebo Jan Neckář. Zvlášť když poslechovost Radiožurnálu v současnosti dělá vedení ČRo radost. Mě teď víc zajímá nový dramaturg Dvojky Petr Kožený místo Brodského. Dříve dělal šéfa hudby Hitrádií. Jsem zvědavý na to, jak výrazně se nový dramaturg na zvuku Dvojky projeví.
Frekvence 1 nově přidala odpoledne krátké zpravodajské přehledy v půl.
Radiožurnál je stanice, která by klidně mohla být provozována komerčně. Obsahově to zcela zapadá do kategorie komerčních stanic, akorát by tam byly navíc reklamy. Podle mě veřejnoprávnost, jakkoli je tento pojem pouze imaginární a účelový, není naplněna pouhým vypuštěním reklam. Stane se Frekvence 1 veřejnoprávní stanicí pouze tím, že z ní vypustíme reklamy? Asi těžko.
myslel bych že by komerčním vysílateům vadilo ujídání z celkového reklamního koláče. Takhle totiž ukrajují jen z z celkového počtu potenciálních posluchačů ale ne z reklamního balíku, respective ne nad rámec omezení reklamy u veřejnoprávního vysílatele.
S hodnocením Radiožurnálu plně souhlasím. Ještě bych doplnil, že převažující hudební žánr je poprock, hudebně mi Radiožurnál přijde jako takový Beat light – to kvůli množství rockových songů.