Oficiální hitparáda IFPI ČR RADIO TOP100 na webu ifpicr.cz je zajímavé počtení. Poslechnul jsem si celou stovku skladeb, abych si udělal názor na to, v jaké stavu se nyní nachází průměrná hudební nabídka tuzemských rozhlasových stanic.
Žebříčku dominují skladby žánrově zařaditelné do současného popu, který je silně ovlivněn R´n´B, disco housem a částečně hip-hopem. Kytarové záležitosti jsou vzácností. Pozitivní je to, že většinu hitparády obsazují nová a zánovní jména, déle působící zpěváci a kapely se příliš neprosazují (jen Kylie Minogue, Bon Jovi, Daniel Landa). Tuzemští interpreti se v první polovině chartu objevují pouze ve dvou případech (relativně moderně znějící Xindl X a dosti konzervativní pop-rock Chinaski).
V záplavě zaměnitelných písní podle mého mínění vyčnívají především:
Yolanda Be Cool & DCUP – We No Speak Americano (Austrálie, nejhranější skladba),
David Guetta & Chris Willis ft Fergie & LMFAO – Gettin‘ Over You (Francie),
Example – Kickstarts (Velká Británie),
Eminem – Not Afraid (USA, jediná opravdu hip-hopová skladba v hitparádě),
Roll Deep ft Jodie Connor – Good Times (Velká Británie, s jasným vlivem grime),
Swedish House Mafia ft Pharrell – One (Your Name) (Švédsko, jedna z nemnoha ryze houseových věcí v Top 100),
Scissor Sisters – Fire With Fire (USA, vzácný exemplář „expresovského“ popu),
Dan Bălan – Chica Bomb (Moldavsko, východoevropský electro house),
Hurts – Wonderful Life (Velká Británie, reminiscence osmdesátkového synthpopu).
Česká airplay hitparáda bohužel potvrzuje můj dlouhodobý názor, že kvalitní česká hudba existuje, ale většina rádií v ČR ji odmítá hrát. Místo toho zařazuje do rotací skutečné perly českého neumětelství. Příkladem je Markéta Konvičková – To holky maj rády, „rockový“ nářez, přesněji business, produkovaný vyšeptalými rockery z Třince. Na skladbě zaujme používání pražských koncovek, což vzhledem k původu zpěvačky a břichatých producentů za jejími mladičkými zády působí směšně. Z podobného prostředí vzešla již etablovaná Ewa Farna, která zní velmi příbuzně, rozuměj nedobře.
V hudebním průmyslu se průběžně objevují a zapadají tzv. dívčí idoly, tedy pohlední, romantičtí a ukňouraní mladíci. V současnosti tuto roli plní David Deyl. V hitparádě má dokonce dva tituly. Stylově modernější alternativou pro náplň dívčích mobilů je Ben Cristovao. Rádia nabízejí i něco pro nenáročné pop-rockery – česko-slovenskou formaci Popcorn Drama. Ke slyšení je i hip-hop, nebo alespoň pokus o něj v podání béčkového českého rappera Jay Diesela s výpomocí béčkového R´n´B zpěváka Toma Malara.
Za hodnotnou domácí produkci v žebříčku IFPI považuji snad jen Smile od Jitky Charvátové, aktuálně na pozici č. 60. Z mého pohledu nejpozoruhodnější tuzemská píseň současnosti B4 – Nachtreiter (r.e.) v tabulce chybí a chybět bezesporu bude. Ale nejhranější neznamená nejlepší.
S autorem musím jen a jen souhlasit …. Kdo hledá dobrou muziku, ten si ji nakonec „najde“ i mimo rádia … a rádia? Ať si klidně hrají co chtějí 🙂
A tuhle STOVKU NEJSTAHOVANÉJŠÍCH JSI SI POSLECHL ????
Trošku cennější TOP 100, tedy nejen pro mne…
http://www.freemusic.cz/radio/
V tuto chvíli ani jeden z odkazů na rádio nefunguje, ale později vyzkouším.