Stanice Radio Čas a Radio Čas Rock zvolily v DABu stejné názvy a identifikátory jako na FM (>>CAS<< 2996, CAS ROCK 299E), autorádia tedy nyní přepínají mezi FM a DAB.
Ejhle, Žatec 101,0 je tam. Ba co víc, přibylo 14 nových vysílačů CRA DAB+ CZ s velkoplošným zásahem včetně nových Pozořic u Brna a tradiční analogové kóty Barák u Klatov.
Je znát, že to tady nejspíš čtou odpovědní a to je fajn ;). U nové várky DAB+ vysílačů ČRa jsou různé Ensemble ID, je tedy možné, že ČRa se spuštěním další várky také zregionalizuje svůj multiplex. Je to zatím takový paradox, kdy všichni ostatní mají regionalizováno, zatímco nejbohatší operátor má vše zatím v nejlevnější konfiguraci… 🙂
První poznatky z příjmu Pařízkovic multiplexů: V Praze 4 na Pankráci mezi mrakodrapy, ač relativně vysoko, podle očekávání signál na 8C z Ládví (DAB+ BS1) v autě Kia Niro EV sem tam s výpadky. Simulace pokrytí na obrázku hovoří za vše. Z Kačerova po Jižní spojce přes Průmyslovou až do Letňan bez výpadku. Překvapila i síla 8C na dálnici D11 dále od Prahy, Ládví je pro pokrytí východních směrů s přispěním Kozmic dobrou kótou.
V domě východně od Kolína jde na prut velmi silně 6C ze solidního stanoviště u D1 Jihlava – Skalky (DAB+ BS2), o něco slabší je 8C a nejhůře, na hranici načtení multiplexu, jde východočeský kanál 9A Slatiňany (DAB+ BS3).
Je otázka, co udělá s příjmem 6C Jihlava budoucí 6C Praha – Ládví GG Omikron.
Zda se mi to ,nebo dnes pristala dalsi varka individualnich opravneni pro mux b? Kdyz je tam napsano ctu , tak tzn ze je udeleno io a kdyz bnetz tak koordinace? Dik
Moje poznatky z Pařízkovců na 10A v Brně jsou velmi negativní, v Dukovanech doma problikává maximálně jedna čárka, venku maximálně 5 čárek a to se musím snažit! nedá se absolutně srovnat s 12D Hády, buď inženýři něco udělali špatně, nebo vysílají výkonem do 200W, signál je o hodně slabší než jsem očekával, a údajně jsou problémy s příjmem i v Brně.
Já sem nechci tahat světovou politiku a rád bych byl špatným prorokem, ale ve světle události posledního měsíce (nebo třeba v souvislostech i půl roku) si myslím, že v Evropě budeme mít po ekonomické stránce jiné starosti, než si rozšiřovat rozhlasový éter o nové stanice.
To není otázka poslední měsíců, to je mimo jiné i otázka toho, že máme v Evropě extrémně drahé energie oproti zbytku světa a zrovna v ČR je máme i kvůli Německu a jeho skvělé energetické politice o to dražší. Proč je máme tak drahé a budeme je mít ještě dražší, to už je politika, ale asi každý ví.
A vysílače, které běží 24/7/365 samozřejmě energii potřebují a tento náklad rozhlasového vysílání se brutálně zvedl a opravdu to nejsou malé peníze.
Kdyby se ještě vysílalo AM, tak je to teprve šílené, v tomhle má ČRo štěstí, že to vypnul včas. Ale i u FM a u DAB+ to hraje nemalou roli.
Zkoušel jsem příjel přímo v centru Prahy (v okolí Václaváku) a na to, že by měl jít plný výkon tímto směrem, to zatím není nic moc. Rozhodně nejslabší ze všech DAB+ sítí. Vzdálenost od vysílače 6 – 7 km, ale podařilo se mi v budovách docílit i ztráty příjmu, což bych tak blízko nečekal. Je to opravdu těch 1,6 kW ERP? I ta Fiera na 5C je spolehlivější co do výpadků.
Je tam využit AS z antén Kathrein 75010295. Ty mají takový trochu zvláštní zploštělý vyzařovák, kdy hlavním směrem jde o 1,3 dB nižší výkon, než jde do maxima vyzařování, které je +-60 stupňů od namíření antén. Maximum, tedy plných 1,6 kW jde na JZ a JV, na jih jde drobně přes 1 kW. Fiera z Děvína smaží plných 5 kW směrem na centrum. Rozdíl ve výkonu je tedy 6 dB, k tomu je třeba připočíst, že Fiera používá EEP-1A a to jsou další 2-3 dB k plusu.
Takhle zploštělé je to až na konci DAB pásma, na začátku nikoliv. Navíc se podobně chovají i jednoduché dipóly FM (vlastně je jedno, o kolika patrový AS se jedná).
Záleží také na situaci montáže.
To je diagram pro midband (Kathrein je standardně takto udává), takže zploštělé to prostě je. Netvrdím, že je to špatně, zase je výhoda velmi široký diagram (širší než u běžného dipólu) a zejména pro montáže na kopcích výhodný downtilt 1,5 stupně, ale každá anténa má své plus a své minus.
Já vycházím evidentně z jiné Kathrein kuchařky. Zítra se na to kouknu podrobně, ale pořàd se budu ohánět jen laborkou. Uvedený obrázek nápadně připomíná diagram pro kanál 13F…
Východním směrem je pokrytí až nečekaně dobré. Poslech téměř bez výpadků je v autě možný minimálně k exitu 35 Poděbrady.
Kolejdoucí
16. 2. 2025 14:55
Na Expres FM byla dnes poslední garaz, po X letech končí.
Tak nějak se mi přestává líbit, kam to rádio min. poslední rok směřuje. Čím dál víc se řeší mainstream a nějaký hnoje ze sociálních sítí, reality show (ranní vysílání) a od kvalitních informací o hudbě se upouští.
No a já se těšil při začátku ve Zlíně. Přistoupil jsem k příbuznemu do auta a že místo Rockradia vyzkouším Expres a na Expresu Numb od linkinu , později naštěstí Crystal castles, co jsem v rámci playlistu YouTube kde komu tady doporučoval.
Večer jsou na Expresu speciály, tak jsem si říkal dobrý, no lifestyle asi pro zaujmutí nejen kolemjdoucího
Ano mohlo by to být hudebně specializováno ale co bysme chtěli, je tam i něco o hudbě v normálním vysílání sem tam něco řeknou
Ohrazuju se proti zvyšování mainstreamu na Expresu
Bohužel jednou z mála kvalitních věcí, co na Expresu zůstaly, je samotná hudba, a také večerní hudební speciály. V běžném denním vysílání je pro mě už nyní poslouchatelná asi jen Veronika, která jako jedna z mála, ne-li jako jediná, mluví ve svých vstupech i o vysílané hudbě a necpe do nich prakticky žádný bulvár. Je smutné, kam se Expres nyní ubírá, snad si alespoň ten playlist svoji kvalitu udrží.
Tak na Expresu končí i naprosto unikátní pořad Totally Wired. Od března už se nebude vysílat. Tento anglicky moderovaný pořad přinášel naprosto skvělý hudební mix a spoustu jinde naprosto nehraných věcí. Bude ho velká škoda. Poslední díl bude příští týden.
Tak tahle informace je pro mě hodně velký šok, Totally Wired byl za mě asi nejzdařilejší expresovský pořad. Výborná hudební selekce, příjemný a nevtíravý projev obou moderátorů, navíc si u toho člověk mohl skvěle procvičit angličtinu. Doufám, že se Hayden a Dan uchytí na nějakém jiném rádiu, případně že budou dávat nové díly aspoň na Mixcloud, byla by fakt škoda o tenhle pořad definitivně přijít. A jestli podobný osud potká i ostatní hudební speciály, tak je za mě Expres úplně mrtvým rádiem.
Připomínal jsem to již tady: https://www.oviradio.cz/postrehy/komentujeme-aneb-misto-pro-vas-prispevek/comment-page-499/#comment-35278 Poté jsem zaslechl od Rudy Kavalčíka, kteří jak známo na to nejvíc čekají zda budou mít 1,1 mil, tak Michal říkal že za pár týdnů. Mám dojem že je to zpožděné, v době kdy měla vyjít poslechovost, tak vyšla čtenost. Čím je letos dáno zpoždění, nevím, mohli si již všimnout, že Covid není. Dělá to STEM? Možná po jarních prázdninách?
Zrušením pořadů si myslím expres k vyšším výsledkům nepomůže. Nejvíc sráželi poslechovost velkým množstvím zpráv a pokleslých a ukecaných show z F1 s Milošem Pokorným. Na velikost rádia a žánr celkem dobré , R1 nemá větší a DJs nevyhazuje. Díky rozšíření poroste i v referenčním regionu Praha.
Komentovat změny na expresu nemůžu a nechci protože jsem ho neposlouchal a poslouchat pravděpodobně nebudu nadále – protože takové změny, které bych ocenil zcela jistě nebudou…. R1 má si myslím o něco menší pokrytí na FM ale výsledky cca dvojnásobné.
Zdá se, že z Expresu zmizely „pouze“ Totally Wired a Garáž, vše ostatní jede dál. Navíc jsou konečně zveřejňováni i víkendoví moderátoři (10 až 14) Michala Tůmová, Kuba Alexa a Radek Honc. Ranní kolegyně Babu Hacsi Klára na webu uvedena stále není.
Byl jsem pozván do online průzkumu Medianu Zvuková grafika 2025/1. Ptali se mě, které rozhlasové stanice běžně poslouchám. Na výběr byly víceméně jen ty mainstreamové, takže se svojí odpovědí mimo předdefinované stanice jsem se do průzkumu nekvalifikoval. Pobavilo mě, že na výběr byl ČRo Regina, Region a také Hey! Praha, Brno, Ostrava, který neexistuje přes 11 let.
Díky svému rozvrhu bych se možná trefil do nějaké mainstreamove. Předpokládám že dnešní Heyradio tam nebylo. Asi bych zvolil Hey! Brno na to v dobrém vzpomínám a po výzkumnícich bych chtěl slyšet aspoň ukázku samostatné Hey! Ostrava, abych si jako vzpomněl.
Však když jsem byl osloven na poslechovost jaké stanice znám, schválně jsem jmenoval malé stanice Fresh možná Netro, snad i Orlicko a zralá paní říkala že si poznači… Impuls jsem neřekl, ale propad v našem kraji neměl. 😀 Váha 1 hlasu může být nějaká ta tisícovka… Já myslím pokud je jakykoliv tel výzkum medianu tak je tam ona.
Mě od Medianu pravidelně chodívají dotazníky… Vždy vyplňuju jako „blbec“ abych se po deseti minutách dozvěděl, že „nespadám“ do jejich kategorie lidí, které hledají a hotovo – čtvrhodina v háji pro nic za nic…
Jen jednou mi náhodně volali s průzkumem poslechovosti a u každé otázky mi paní v telefonu říkala, že to nemá v seznamu (Samson, Česká Kanada, Orlicko, dokonce neznala ani ČRo Karlovy Vary, jen Plzeň atd). Ale zajímavý, že Bayern 3 tam měli!
Holt natrefili na člověka, který poslouchá zrovna stanice, které si výzkum u nich neplatí tak je vesele „ignorují“.
Ano, dnešní Radio Čas Rock je v podstatě druhou realizací původního Pařízkova projektu z roku 2001 pracovně nazvaného Radio Fajront FM. Už se skoro zapomnělo, že Radio Hey! Ostrava vysílalo nejdříve z Ostravy, pak z Brna a nakonec z Prahy.
Tusim nejdriv Brno, pak se zprovoznila Ostrava a nasledne doslo ke slouceni. Ostravsky program zarizli a vysilalo se z Brna. Jak to bylo s Prahou uz nevim, jelikoz to radio slo mimo me, ale kamaradi ho poslouchajic si strasne stezovali, ze co se zarizla ostravska verze, bylo to radio mene rockove tvrde…
Tehdy to dopadlo tak, že v Ostravě vysílalo rádio z Prahy, snad už tento víkend by naopak měla ostravská dvojka ze Stavební vstoupit do pražského éteru, a to konečně do rozhlasového DABu, nikoliv jen televizního DVB-T2. Radio Čas by se mohlo v seznamu dostupných stanic v Praze a okolí objevovat v první trojce, pokud použije název známý z RDS:
Tak spuštění DAB+ Broadcast Services z 6 vysílačů proběhne zítra, 17.2.2025.. Co se týče zvuku, stejný kodek jako ČRa tj. HE-AAC, verze 2, ale tok 96kbps. Takže to bude velice slušný zvuk (pokud bude kvalitní vstup). Omikron, těžko říct jestli spustí síť společně s nimi, nemá co/koho vysílat, ale třeba v rukávu něco mají..
Využití V2 u 96 kbps nedává smysl, protože jediné, co přidává, je PS (parametric stereo). PS má smysl u toku <72 kbps, spíše až <64 kbps.
U 96 kbps je nasazení PS spíše kontraproduktivní, tam je optimální využití HE-AAC-V1. Otázka je, jak se vůbec budou přijímače k PS u toku 96 kbps stavět, některé s tím mohou mít problém, když byly už problém s PS u 64 kbps na některých Lidl přijímačích.
Uvidíme, může to být špatně vydaná tisková zpráva anebo špatně interpretováno ze strany Broadcast Services a bude to nakonec ve V1. Už ani nevzpomínám, jak to bylo v jejich předchozím testovacím multiplexu.
Tak zase budou mit novy okruh lidi, stredni cechy, Praha, kde na FM nejsou a treba se tady najde nekdo, kdo si pusti.. Praha bude mit rockových stanic přehršel.
Ja relativne hodne posloucham rockova radia. Asi nejvic Beat (auto, ale i pri praci doma). Obcas to stridam s Cas Rock, ktery me prijde mixem asi memu zajmu nejblizsi. Pokud ho naladim i v aute pri cestach v okoli Prahy, tak urcite budu poslouchat….
V Praze Omikron zatím down ;). Každopádně je po DABové nadílce… Za mne tedy docela hluboké zklamání (umocněné především přístupem CRa/RUB), které se ale dalo očekávat. Nic víc asi delší čas nebude…
Když zrušili i brněnské studio a přešli na celostátní Hey z Prahy, tak to už nešlo poslouchat, jen sportovní zprávy tam měli o něco kvalitnější. Navíc toto Hey! mělo velmi neslavný konec – v poslední den vysílání tam nonstop hráli Týden končí, víkend začíná, než se z něj stalo Signál rádio v Praze a na většině území Country radio!
A přesto se našli posluchači kteří oplakávali konec Rocku a sportu, kde je jim konec. A přitom jak říká Marek znatelný sesup kvality byl při konci poctivého rocku, který jsem rád že jsem zažil v tom nejlepším, byl to takový přístupný názorný rock, který mě zasvětil do toho zanru, oproti místnímu rockmaxu. V čele Radim Koziel mimo jiné s rubrikou vařeni např něco na pivě 🙂 a jeho metal, což bylo dobré měl dva večery v týdnu a pořádně se vyřadil, v pondělí Petr Gratias i když huhlal tak představil celou diskografii Beatles a pinkfloyd, pak jsem jej doporučil Pychovi, chvíli byl na Heyradiu rockové démanty?
Večery 20 -22 : Na Hey! to dělal s Kudláčkem? V úterý byl nějaký slovak a představoval hudbu na pomezí popového kanibalismu, ten samý měl v pátek nějakou párty. No a ve středu byl Pavel Lněnička s artrockem. Pak jsem obecně hledal žánr na YouTube ale podle mě se mi nepodařilo najít skvosty co on, kdyby někdo věděl co hrál budu rád a jak to pěkně uváděl že se budeme bát! 🙂 a po půl desáté se rozloučil a do celé zahrál dlouhý track, podle mě hrál něco takového, těžko říct jestli jen podobného, nebo tuto věc přímo https://youtu.be/bAnQlo3lc74?feature=shared
Byl to pěkný čas , chodil jsem na střední a přišlo mi to vhod, bylo poznat jak to bylo poslední období kdy obecně takové věci v rádiu měly větší slovo, nemuseli jeste tolik svádět nerovný boj, neboť elektronické platformy nebyly tak rozvinutý, YouTube v plenkách a hlavně kdepak chytrý telefon
Jako krásně se chopil toho rádia Koziel potom co Hey začínalo s popikem a ještě si matně pamatuji nějaký vstup o tom jak bylo něco nekalého pácháno na zvířatech, za což tehdejší popove Hey se znelíbilo rodině na cestě před Brnem.
Ale Koziel to dělal srdcem zprovoznil vysílač ve Vyškově takže se pomyslně posunul do našeho kraje, nicméně já jsem ladil spíš 96.8 z Brna na analogové věži a byla to charakteristická modulace, přišlo mi to jako když se ladila analogová televize okraje frekvence byly nějaké měkčí spíš „příjemně šuměly“ než chrčení u jiných stanic, práh kdy přijímač sepnul stereo byl posunut výš, u ostatních slabých stanic z zenev to klidně spínal i když byl signál slabý a zašuměný, zato Hey šlo takto vyladit čistě ale stereo skoro nikdy neseplo. Možná proto vyhrálo boj nad Vltavou z Radhošťe na stejne frekvenci. Poslouchal i diskutér Barka ve stejně vzdáleném okruhu (Bánov). Zlí jazykové tvrdili že překračuje výkony ale podle mě to bylo něčím jiným, že prý někdo odhadoval podle elektroměru u Třebíče, možná na pira.cz to ještě je. Ale je fakt a byl pěkný jejich jingl jak šeptem říkali „na jižní Moravě“ z Brna na 96.8 a šeptem“ na Vysočině “ na 91.8 , kdyby tak byly někde jingly. Je fakt že měl snad víc selfproma než reklam.
Ten Slovák se jmenoval Milan Krajčí, ale lépe byl známý pod přezdívkou 105 kg. Dělal pořad 3D, to bylo v pondělí ve 20 hodin, později se v tento čas vysílal pořad Rock Café o Beatles, v úterý dělal pořad RH Factor plus. A v pátek bylo před rockovou party pořad Bluesoviště, ale už si nevzpomínám, kdo to dělal. Ten Milan Krajčí moderoval v obou studiích Hey!, jak v ostravském, tak v brněnksém. No a potom byl v Rockmaxu. Kde dělá dnes, není mi známo.
Zachar a lolek a kometa Jiřího Kalese nebo jak ještě delším názvem se ten interpret mohl jmenovat který měl asi nejdelší maraton skladby Týden konci víkend začíná. Zřejmě to bylo aby vyhnali původní posluchače aby zmírnili hejtovani na adresu Country nevím však z da se loučili před tím ve čtvrtek na Hey. Týden konci víkend začíná si všiml i spolužák, už tehdy jsem si říkal že rádio pramálo kdo poslouchá, ale to byli ještě poslední….
Před rockovým Heyradiem bylo Československé v letech 2003-05, které mělo dobré moderatory, např. Michal Klein, Jitka Lukešová, Marek Černoch, Standa Berkovec aj. Mělo pořady jako Noční Tramvaj, za deset 10. V létě měli na Vltavě svuj parník. Dělali to s chutí a vlastne byla dobra i pro mne neznama ceska hudba.
Jen tak mimochodem, studio v Brně stále existuje a nahrávají se tam rozhovory pro Signál Rádio + regionální příspěvky do zpráv a je tam samozřejmě obchodní zastoupení pro JM.
Lukáš – těch peněz bylo tolik, že stále zajišťují přítomnost značky ve výzkumu 😀 a nyní chybí v rádiu čas
frkotou – Na Šumavské, takže místo výkonu práce pro ojedinělého moderátora Kudláčka zůstalo stejné, jen není v kontinuálním vysílání poctivého rocku , ale natáči příspěvky a reklamy. Podobně dopadl Luděk Savana Urbánek kterého jsem zažil na čas country, rovněž brněnské rádio, které bylo první co mě uvedlo do country hudby v podobě rádiového vysílání, tak to tak pěkně vyšlo nejdřív Hey, pak čas country a pak Ethno.
Z Brna v počátcích country radia se před sedmou odbavovovala písnička v hantecu
Zato Signál rádiu moc nepomáhalo, prvních pár roků bez posluchačů, přestože některé statě playlistu jsou podobné s krokodýlem, to si myslím že původní záměr dechovkového rádia by sklidil větší úspěch, či do druhého největšího města klidně mohl urbanisticky Spin, jen občas říct že krom bourajiciho Brňáka by byl i bourající Pražák v Brně, už by se to mohli pomalu učit Dab přijímače jsou i v Brnackych autech.
Jenže Pařízek do toho taky dal hodně peněz protože byl generálním ředitelem rádia hey.
Jakub DXer
13. 2. 2025 19:58
Mám tip pro toho pána, co si sem přestěhoval projekt JIDXC – můžete udělat přehled DAB+ vysílačů, jako máte ten přehled FM? Když už ty DAB+ vysílače přibývají,tak by to mohlo být centralizovaně .. jen kanál, stanoviště, nadmořská výška+stožár, identifikaci muxu, jméno operátora…klidně i ze sousedních zemí … Předem děkuji
Data na dabplus jsou bohužel dost nepřesná, například názvy stanic v jednotlivých multiplexech jsou mimo realitu. Chápu, že udržovat takové seznamy vyžaduje časovou kapacitu rentiéra a také velkou porci pečlivosti, proto Oviradio.cz takové ambice nemá a spokojí se s tímto málem:
Zatím se moc neobjevují TII kódy naposledy spuštěných vysílačů celoplošné sítě ČRA. I na ukwtv.de je jich jen několik. Nebo jsem je v žádném dalším přehledu neviděl.
Jakub DXer
13. 2. 2025 11:36
Dal jsem si do map souřadnice z dnešní zprávy RRTV pro Free Radio Brno Kohoutovice2 a našlo mi to panelák v sídlišti Brno – Vinohrady
Ve strihovem pořadu „50.let přímého přenosu“ říkali, že technici počítali s dosahem cca 60km z pražského vysílače na Petříně a přišli jim ještě během zápasu telegramy např. z Českých Budějovic….
PetrPe
11. 2. 2025 21:23
Rekl bych, ze Radio Cas ceka asi celkovy restart. Dost mozna s novym pokrytim se nemusi stylizovat jako Moravske radio. Jsem zvedavy na novy hudebni mix. Ted je to takove mozna trochu neuchopitelne co jsem mel moznost obcas slyset. Radio Cas Rock je rekl bych OK. Pisou, ze se chteji zamerit na podcasty. Dle planovaneho DAB pokryti, prevazne kopirujiciho trasu D1, ze by se Ivo konecne dockal podcastu na cesty? 😀
Taky mě napadlo, že s oficiálním vstupem do DABu bude Čas méně moravským, přesněji řečeno moravskoslezským rádiem. Ale DAB posílí Času pokrytí zejména tam, kde už působí na FM, nějaké dílčí územní zisky budou v Pardubickém kraji, zcela novým regionem bude jen Praha a střední Čechy.
To by se musel Čas proměnit tak, aby byl atraktivní jak pro Moravu a Slezsko, tak pro metropolitní oblast, což by bylo velmi obtížné. Nebo si v tradičních regionech ponechat moravskou lajnu a na 8C nabídnout něco extra, něco „pro Pražáky“. Současný Čas má podle mého v Praze a její spádové oblasti potenciál podobný RFI, tedy 0,01. Trochu lépe je na tom Čas Rock, ale ani ten nebude se svým formátem v Praze unikátem, bude až čtvrtým profesionálně produkovaným rockovým rádiem.
Tak pokud Čas přijde o svou „moravskoslezskou“ tvář, tak v Praze žádnou díru do světa stejně neudělá… Jako na Čas v Brně (natož v Praze) už teď není nikdo moc zvedavej, to by museli přestěhovat studio do Prahy a postavit to na nových základech, ale otázka, jestli to pak zase budou poslouchat Ostravaci…
Prave mi ta rozlezlost po republice u Casu moc nedava smysl. Chapu, ze jsou nyni v DVB-T, ale tam to stejne nikdo neposloucha. Bud se opravdu zmeni od zakladu (napriklad zpravodajsko-informacne-dopravni radio na D1 se zajimavou hudbou, ale to tu uz mame), nebo se zameri na konkretni hudebni zanr. Uvidime. Snad vi, co delaji. Dle poslechovosti zmenu potrebuji, to je pravda.
I nadále zůstává radio čas Moravskoslezským rádiem jen rozšíří pokrytí. Připomenu jen že ten kdo poškodil rozhlasový trh v době kovidu byla média bohemia když zrušila radio helax které bylo úspěšné v Moravskoslezskem kraji.
Kecy, platformy ale má se snad něco dít s hudbou? Pochybuju, je zvolen catch all mix, úspornější než F1. F1 dělá aspoň René Hnilička a tak je širší. Takže nevím co od toho Čas čeká. A pár lidí poslouchá z nostalgie a vzpomene si při výzkumech, nebo se vyjímečně pár lidí shodlo s proměnou formátu, když je přestala bavit stará česká muzika. 2004: Mami, tati Je tu nové radio Čas a hraje česky: To známe, to Zlín taky hrál a pak se pokazil. Ale Čas tak už dýl hraje v dalším kraji! — No vidíte ke změně formátu stačilo pár let navíc…
Myslím že Čas by musel být totálně hloupý aby nevyužil svůj multiplex do kterého by dal své tehdejší odnože a to: 1) původní český formát možná i s obalem 2) Čas Country. Tak by mohl přilákat víc a tehdejších posluchačů. Dokonce i Hrabák naznačil že přidá víc žánrových stanic, tak proč by to neuděl čas, který má tu výhodu, že kdysi už jely. Škoda že zrušil Dálnici, které rostla poslechovost, kdyby přišel dab dřív, nebyl by problém s nekonečnou fm koordinací. Co se dá dělat, když na to rádio nebyly finanční prostředky, což odráží to jak asi špatná ekonomická situace musí být v radiu Čas. Je taky obecnou otázkou, jak zadavatelé reklamy se budou dívat na rozmělněný trh Dabu.
Byly doby, kdy se radio Zlín nebo i Čas popř. Krokodýl objevovaly v poslechovostní tabulce Prahy, což bylo zřejmě dáno uplatněním moraváků v zaměstanání v Praze. Dnes už asi není tolik spjatých se svým moravským rádiem aby se složili na obsazení nějaké příčky, když ruku v ruce jde úpadek zájmu o rádio a zároveň z broacastera vyprchla zapálenost pro domovinu. A přitom je vše technicky připraveno…
Ja si myslim, ze radio se vyviji s posluchaci. To, ze Cas ze zacatku zacinal s country a ceskou hudbou bylo dano tim, ze vsechna radia v te dobe tento zanr uspesne ignorovala z duvodu devadesatkove euforie a hladu po zapadni hudbe. Cas tim na konci devadesatek udelal diru, jelikoz zacal byt hlad po teto hudbe. Dnes, kdy „polovina techto posluchacu je mrtva“ se muselo radio hudebne pretvorit pro nastupujici generaci posluchacu. Mimo jine je to priklad i nostalgickeho „retro“ radia Kiss ktere vari z nostalgickych devadesatek, jelikoz posluchaci tohoto radia starnou s nim. Z dnesniho pohledu Dalnici na FM logicky museli zariznout uz kvuli nakladum na provoz a udrzbu site FM vysilacu, aby meli prostor a finance pro novou DAB sit, ktera tuto FM sit s prehledem nahradi. Smysl by radio Dalnice mohlo mit nyni, kdy bude dle planu pokryta D1 a nove auta jsou automaticky vybavena DAB prijimacem. Ale uvidime, jake plany budou mit…
‚… ladilo jako poprockove radio…
‚
a není už toho hard rocku, soft-poprocku, alternative rocku, minimálně v Praze už trochu moc? chybí tu za mě formaty typu Indie dance, deep house apod. zkrátka neco jako Beats Radio z Německa, něco podobného jako odnože BBC jako dance, 4extra apod.
i když je jasné, ze tam musi být programový, který tomu stylu bude rozumět.
ale rocku je tu už opravdu hodně i v FM (Beat, rockzone, Hey, Rock radio, BHornet okrajově Sázava)
stejně tak popových formátů, který ted hraje ‚normál‘ Čas
Takovou malou zajímavosti je že radia skupiny RU , používají pro vysílání v síti CDG DAB , svoje internetové verze vysílání a nikoliv nějakou z regionálních FM verzí. Třeba Radio Kiss hlásí v jinglu vždy kolem půl “ To nejlepší od 90. let i na internetu“ a to i když poslouchate skrze DAB, který nemá s internetem nic společného. Což se mi zdá nešťastné. Bude to chtít vymyslet něco na způsob “ To nejlepší od 90. let i v digitalu nebo DABU .
Takže to tedy není převzaté vysílání, když tato verze není nikde na FM. 🙂
Pro jsem vyjářil překvapení nad tím, že dosud nikdo nepožádal o digitální licenci na DAB+, když zároveň přiznávají, že nemají vyřešené regiony. Takže by si měli požádat, pokud šíří něco jiného než kdekoliv na FM.
Myslím, že takto se už prezentují všechna rádia z RU. A to, že je vysílána stejná verze verze, jaká je na internetu, je při neexistenci odpojováků zcela v pořádku.
Doplňuji Country: „Posloucháš Country rádio přes internet a v digitální síti DAB+“. Nemohu říci, zda je vysílaní úplně bez reklam, ale méně je jich oproti pražské mutaci určitě.
Při poslechu na kuchyňském rádiu i souhlasím s tvrzením, že kvalita v DABu bude pro většinu posluchačů dostatečná. Podobné přístroje nezní příliš kvalitně ani na VKV, takže zde komprese téměř zanikne. Výhodou je naopak čistý příjem, který je v analogu, speciálně při slabých vysílačích Country rádia, často problém zajistit.
Teďka před celou na FM 90.3 i 88.3 reklamy na Lidly apod a na Dabu Madona Hang up. Možná je to tím že je večer, ještě zkontrolovat blok před půl a pak asi už žádný další nemají
Slyšel jsem od řidiče autobusu jak měl Kiss z mobilu i přes nekvalitní reprák v mobilu než vestavěne rádio asi kvůli reklamám
Raději si vyladim slabý FM vysílač kvůli kvalitě. Těžko říct ale přijde mi že ubývá přijímačů jako hifi systém a kolik jich asi je v praxi používáno s dabem kde by se to projevilo
Na Kissu je to uděláno od dob sjednocení , tak že vždy kolem půl a před celou běží na FM reklamy a na internetové verzi místo reklam song . Večer a v noci to je uděláno tak že je to vše stejné jak na FM tak na internetu . Protože v noci se reklamy tolik nevysílají , spíše vůbec . Takže není potřeba zařazovat do internetového vysílání song navíc místo reklam .
Ridici autobusu kolikrat nemaji vestavena radia, jelikoz by se to bralo jako verejna produkce a dopravce by musel platit poplatky. Ale zalezi spolecnost od spolecnosti…
Taky jsem na pozadí něco takového slyšel o poplatcích ale hlava mi to nebere, dopravce uhradí rozhlasový poplatek a to by mělo stačit, komu platit ještě víc? Však pokud jde rozhlas to by nemělo vadi, než kdyby pustil něco svého.
Avšak V podstatě už z dávných dob si pamatuji jak jsme se vraceli ze školy v přírodě a holky zadanonili aby řidič pustil rádio. A taky říkal něco o poplatcích čemuž jsme pramálo rozuměli a asi z toho důvodu tam pustil na kazetě písničky něco snad jako šmoulové.
Podle této logiky by museli platit restaurace, nemocnice, prodejny? Bylo by to hlavně proti soukromým brodcasterum, kteří z takového poslechu těží.
Na mysli jsem měl linkový autobus a málokterý už nemá rádio a ve většině případů určeno pro řidiče, samozřejmě jsou takový experti co pouští i do reproduktorů u cestujích, taky před lety v jednu dobu toho bylo hodně, teď jak naschvál někdy v dálkovém autobuse Impuls na takové by byli poplatky jak ulité, aby si člověk bral zvukotěsné sluchátka.
Nebo z Ostravy měl jeden sympatický stále pozitivní řidič který zmekcoval názvy zastávek 🙂 kdysi Cas před rokem 2010 a přidal tomu při Líza a Lojza :), což mi tolik nevadilo i u cestujích
Jinak poslední dobou jezdím a tak si dělám poznámky a až vyjde poslechovost, udělám i výstup já, tedy hlavně z dopravních prostředků ale i co kolem zaslechnu.
Však ale prodejny/restaurace apod. ty poplatky OSA platit musí. I když už je jednou zaplatil vysílatel. Platí se buď podle m2, případně počtu reproduktorů, atp.
Jo, nemá smysl v tom hledat logiku. Cílem nikdy nebyl spravedlivý výběr, ale maximální výběr. Urvat vše, co se podaří protlačit zákonem a co ještě lidi snesou, byť u toho brblají. Autorské poplatky jsou v ČR jeden z největších zabijáků hudby i rádia. Docela se divím, že ČRa chtějí u MPO lobbovat za nesmysl ve formě povinného DAB tuneru ve všech prodávaných přijímačích, když daleko větší přínos by mělo, kdyby se konečně všichni spojili a to autorské výpalné poslali k šípku. Mediální síla by na to byla. Čeho se bojí? Že by si pohněvali tu skupinku pseudoumělců, kteří z toho donekonečna hrabou na úkor ostatních? Bez rádií by po nich pes neštěkl a rádia se přitom od nich nechávají oškubávat a nemají „koule“ využít svůj mediální potenciál a narovnat tuhle absurditu… No, nebudeme si kazit sobotu 🙂
Stanice Radio Čas a Radio Čas Rock zvolily v DABu stejné názvy a identifikátory jako na FM (>>CAS<< 2996, CAS ROCK 299E), autorádia tedy nyní přepínají mezi FM a DAB.
Zajímavostí je, že Čas Rock by podle databáze ČTÚ měl používat PI kód 2497.
Databáze ČTÚ má svá slabá místa, třeba takový vysílač Rock Rádia v Žatci na 101,0 MHz tam sveřepě dlouhodobě chybí a myslím není jediný … 😉
Ejhle, Žatec 101,0 je tam. Ba co víc, přibylo 14 nových vysílačů CRA DAB+ CZ s velkoplošným zásahem včetně nových Pozořic u Brna a tradiční analogové kóty Barák u Klatov.
Je znát, že to tady nejspíš čtou odpovědní a to je fajn ;). U nové várky DAB+ vysílačů ČRa jsou různé Ensemble ID, je tedy možné, že ČRa se spuštěním další várky také zregionalizuje svůj multiplex. Je to zatím takový paradox, kdy všichni ostatní mají regionalizováno, zatímco nejbohatší operátor má vše zatím v nejlevnější konfiguraci… 🙂
První poznatky z příjmu Pařízkovic multiplexů: V Praze 4 na Pankráci mezi mrakodrapy, ač relativně vysoko, podle očekávání signál na 8C z Ládví (DAB+ BS1) v autě Kia Niro EV sem tam s výpadky. Simulace pokrytí na obrázku hovoří za vše. Z Kačerova po Jižní spojce přes Průmyslovou až do Letňan bez výpadku. Překvapila i síla 8C na dálnici D11 dále od Prahy, Ládví je pro pokrytí východních směrů s přispěním Kozmic dobrou kótou.
V domě východně od Kolína jde na prut velmi silně 6C ze solidního stanoviště u D1 Jihlava – Skalky (DAB+ BS2), o něco slabší je 8C a nejhůře, na hranici načtení multiplexu, jde východočeský kanál 9A Slatiňany (DAB+ BS3).
Je otázka, co udělá s příjmem 6C Jihlava budoucí 6C Praha – Ládví GG Omikron.
Zdroj: vportal.ctu.gov.cz
Zda se mi to ,nebo dnes pristala dalsi varka individualnich opravneni pro mux b? Kdyz je tam napsano ctu , tak tzn ze je udeleno io a kdyz bnetz tak koordinace? Dik
Pokud vím, tak databáze se aktualizuje denně v osm ráno, žádné nové DAB záznamy tam nevidím:
https://ctu.gov.cz/vyhledavaci-databaze/prehled-rozhlasovych-vysilacu/opravneni?form_build_id=form-_IUw9mLPVfjr9tA2dW0n77FhCm6n_E-cplg1hCrDVzU&form_id=opravneni_rozhlas_vysilace_filter_form&transmitter=&freq=&block=&polarization=0&prog_name=&pi_kod_rds=&broadcast_type=0&search_fieldset_submit=Filtr&sort=desc&order=ANT_ID
Moje poznatky z Pařízkovců na 10A v Brně jsou velmi negativní, v Dukovanech doma problikává maximálně jedna čárka, venku maximálně 5 čárek a to se musím snažit! nedá se absolutně srovnat s 12D Hády, buď inženýři něco udělali špatně, nebo vysílají výkonem do 200W, signál je o hodně slabší než jsem očekával, a údajně jsou problémy s příjmem i v Brně.
Zřejmě jedou zatím nižší výkon a zvednou, až jim to začnou platit další rádia…
Jestli nějací klienti vůbec budou.. ted je fáze o tom, splnit podminky aukce.
Já sem nechci tahat světovou politiku a rád bych byl špatným prorokem, ale ve světle události posledního měsíce (nebo třeba v souvislostech i půl roku) si myslím, že v Evropě budeme mít po ekonomické stránce jiné starosti, než si rozšiřovat rozhlasový éter o nové stanice.
To není otázka poslední měsíců, to je mimo jiné i otázka toho, že máme v Evropě extrémně drahé energie oproti zbytku světa a zrovna v ČR je máme i kvůli Německu a jeho skvělé energetické politice o to dražší. Proč je máme tak drahé a budeme je mít ještě dražší, to už je politika, ale asi každý ví.
A vysílače, které běží 24/7/365 samozřejmě energii potřebují a tento náklad rozhlasového vysílání se brutálně zvedl a opravdu to nejsou malé peníze.
Kdyby se ještě vysílalo AM, tak je to teprve šílené, v tomhle má ČRo štěstí, že to vypnul včas. Ale i u FM a u DAB+ to hraje nemalou roli.
Zkoušel jsem příjel přímo v centru Prahy (v okolí Václaváku) a na to, že by měl jít plný výkon tímto směrem, to zatím není nic moc. Rozhodně nejslabší ze všech DAB+ sítí. Vzdálenost od vysílače 6 – 7 km, ale podařilo se mi v budovách docílit i ztráty příjmu, což bych tak blízko nečekal. Je to opravdu těch 1,6 kW ERP? I ta Fiera na 5C je spolehlivější co do výpadků.
Nemáš nějakou nalepovací anténu? Včera jsem jezdil po Praze, i jel přes Václavák, pak pokračoval až do Jílového u Prahy a ani jediný výpadek.
Je tam využit AS z antén Kathrein 75010295. Ty mají takový trochu zvláštní zploštělý vyzařovák, kdy hlavním směrem jde o 1,3 dB nižší výkon, než jde do maxima vyzařování, které je +-60 stupňů od namíření antén. Maximum, tedy plných 1,6 kW jde na JZ a JV, na jih jde drobně přes 1 kW. Fiera z Děvína smaží plných 5 kW směrem na centrum. Rozdíl ve výkonu je tedy 6 dB, k tomu je třeba připočíst, že Fiera používá EEP-1A a to jsou další 2-3 dB k plusu.
Rozdíl 8-9 dB se už v zástavbě v centru projeví.
Takhle zploštělé je to až na konci DAB pásma, na začátku nikoliv. Navíc se podobně chovají i jednoduché dipóly FM (vlastně je jedno, o kolika patrový AS se jedná).
Záleží také na situaci montáže.
To je diagram pro midband (Kathrein je standardně takto udává), takže zploštělé to prostě je. Netvrdím, že je to špatně, zase je výhoda velmi široký diagram (širší než u běžného dipólu) a zejména pro montáže na kopcích výhodný downtilt 1,5 stupně, ale každá anténa má své plus a své minus.
Já vycházím evidentně z jiné Kathrein kuchařky. Zítra se na to kouknu podrobně, ale pořàd se budu ohánět jen laborkou. Uvedený obrázek nápadně připomíná diagram pro kanál 13F…
Východním směrem je pokrytí až nečekaně dobré. Poslech téměř bez výpadků je v autě možný minimálně k exitu 35 Poděbrady.
Na Expres FM byla dnes poslední garaz, po X letech končí.
Tak nějak se mi přestává líbit, kam to rádio min. poslední rok směřuje. Čím dál víc se řeší mainstream a nějaký hnoje ze sociálních sítí, reality show (ranní vysílání) a od kvalitních informací o hudbě se upouští.
Směřuje k celoplošnému formátu, bohužel..
No a já se těšil při začátku ve Zlíně. Přistoupil jsem k příbuznemu do auta a že místo Rockradia vyzkouším Expres a na Expresu Numb od linkinu , později naštěstí Crystal castles, co jsem v rámci playlistu YouTube kde komu tady doporučoval.
Večer jsou na Expresu speciály, tak jsem si říkal dobrý, no lifestyle asi pro zaujmutí nejen kolemjdoucího
Ano mohlo by to být hudebně specializováno ale co bysme chtěli, je tam i něco o hudbě v normálním vysílání sem tam něco řeknou
Ohrazuju se proti zvyšování mainstreamu na Expresu
Bohužel jednou z mála kvalitních věcí, co na Expresu zůstaly, je samotná hudba, a také večerní hudební speciály. V běžném denním vysílání je pro mě už nyní poslouchatelná asi jen Veronika, která jako jedna z mála, ne-li jako jediná, mluví ve svých vstupech i o vysílané hudbě a necpe do nich prakticky žádný bulvár. Je smutné, kam se Expres nyní ubírá, snad si alespoň ten playlist svoji kvalitu udrží.
Přesně tak. Jak jsem tady už psal, končí i skvělý Totally Wired. Otázka je, co bude s dalšími speciály Fresh, Edge a podobně. Ale čekám podobný osud.
Tak na Expresu končí i naprosto unikátní pořad Totally Wired. Od března už se nebude vysílat. Tento anglicky moderovaný pořad přinášel naprosto skvělý hudební mix a spoustu jinde naprosto nehraných věcí. Bude ho velká škoda. Poslední díl bude příští týden.
Opravdu smutné, kam to rádio jde 🙁
Tak tahle informace je pro mě hodně velký šok, Totally Wired byl za mě asi nejzdařilejší expresovský pořad. Výborná hudební selekce, příjemný a nevtíravý projev obou moderátorů, navíc si u toho člověk mohl skvěle procvičit angličtinu. Doufám, že se Hayden a Dan uchytí na nějakém jiném rádiu, případně že budou dávat nové díly aspoň na Mixcloud, byla by fakt škoda o tenhle pořad definitivně přijít. A jestli podobný osud potká i ostatní hudební speciály, tak je za mě Expres úplně mrtvým rádiem.
Nejspíš změny vyvolané hodně slabými výsledky poslechovosti tohoto rádia
BTW neměly být už zveřejněna data za q3-q4/2024?
Připomínal jsem to již tady: https://www.oviradio.cz/postrehy/komentujeme-aneb-misto-pro-vas-prispevek/comment-page-499/#comment-35278 Poté jsem zaslechl od Rudy Kavalčíka, kteří jak známo na to nejvíc čekají zda budou mít 1,1 mil, tak Michal říkal že za pár týdnů. Mám dojem že je to zpožděné, v době kdy měla vyjít poslechovost, tak vyšla čtenost. Čím je letos dáno zpoždění, nevím, mohli si již všimnout, že Covid není. Dělá to STEM? Možná po jarních prázdninách?
Zrušením pořadů si myslím expres k vyšším výsledkům nepomůže. Nejvíc sráželi poslechovost velkým množstvím zpráv a pokleslých a ukecaných show z F1 s Milošem Pokorným. Na velikost rádia a žánr celkem dobré , R1 nemá větší a DJs nevyhazuje. Díky rozšíření poroste i v referenčním regionu Praha.
Komentovat změny na expresu nemůžu a nechci protože jsem ho neposlouchal a poslouchat pravděpodobně nebudu nadále – protože takové změny, které bych ocenil zcela jistě nebudou…. R1 má si myslím o něco menší pokrytí na FM ale výsledky cca dvojnásobné.
Zdá se, že z Expresu zmizely „pouze“ Totally Wired a Garáž, vše ostatní jede dál. Navíc jsou konečně zveřejňováni i víkendoví moderátoři (10 až 14) Michala Tůmová, Kuba Alexa a Radek Honc. Ranní kolegyně Babu Hacsi Klára na webu uvedena stále není.
Totally Wired se prý stěhuje někam jinam, ať lidi sledují jejich sociální sítě, kde jsou poslední příspěvky asi tak před 3 lety, a dozví se brzo více…
Byl jsem pozván do online průzkumu Medianu Zvuková grafika 2025/1. Ptali se mě, které rozhlasové stanice běžně poslouchám. Na výběr byly víceméně jen ty mainstreamové, takže se svojí odpovědí mimo předdefinované stanice jsem se do průzkumu nekvalifikoval. Pobavilo mě, že na výběr byl ČRo Regina, Region a také Hey! Praha, Brno, Ostrava, který neexistuje přes 11 let.
Díky svému rozvrhu bych se možná trefil do nějaké mainstreamove. Předpokládám že dnešní Heyradio tam nebylo. Asi bych zvolil Hey! Brno na to v dobrém vzpomínám a po výzkumnícich bych chtěl slyšet aspoň ukázku samostatné Hey! Ostrava, abych si jako vzpomněl.
Však když jsem byl osloven na poslechovost jaké stanice znám, schválně jsem jmenoval malé stanice Fresh možná Netro, snad i Orlicko a zralá paní říkala že si poznači… Impuls jsem neřekl, ale propad v našem kraji neměl. 😀 Váha 1 hlasu může být nějaká ta tisícovka… Já myslím pokud je jakykoliv tel výzkum medianu tak je tam ona.
Mě od Medianu pravidelně chodívají dotazníky… Vždy vyplňuju jako „blbec“ abych se po deseti minutách dozvěděl, že „nespadám“ do jejich kategorie lidí, které hledají a hotovo – čtvrhodina v háji pro nic za nic…
Jen jednou mi náhodně volali s průzkumem poslechovosti a u každé otázky mi paní v telefonu říkala, že to nemá v seznamu (Samson, Česká Kanada, Orlicko, dokonce neznala ani ČRo Karlovy Vary, jen Plzeň atd). Ale zajímavý, že Bayern 3 tam měli!
Holt natrefili na člověka, který poslouchá zrovna stanice, které si výzkum u nich neplatí tak je vesele „ignorují“.
Hey! Ostrava je v podstate Cas Rock jako Parizkuv truc z toho, jak byl z Hey! vysplouchnut.
Ano, dnešní Radio Čas Rock je v podstatě druhou realizací původního Pařízkova projektu z roku 2001 pracovně nazvaného Radio Fajront FM. Už se skoro zapomnělo, že Radio Hey! Ostrava vysílalo nejdříve z Ostravy, pak z Brna a nakonec z Prahy.
Tusim nejdriv Brno, pak se zprovoznila Ostrava a nasledne doslo ke slouceni. Ostravsky program zarizli a vysilalo se z Brna. Jak to bylo s Prahou uz nevim, jelikoz to radio slo mimo me, ale kamaradi ho poslouchajic si strasne stezovali, ze co se zarizla ostravska verze, bylo to radio mene rockove tvrde…
Tehdy to dopadlo tak, že v Ostravě vysílalo rádio z Prahy, snad už tento víkend by naopak měla ostravská dvojka ze Stavební vstoupit do pražského éteru, a to konečně do rozhlasového DABu, nikoliv jen televizního DVB-T2. Radio Čas by se mohlo v seznamu dostupných stanic v Praze a okolí objevovat v první trojce, pokud použije název známý z RDS:
'
Rádio SÁZAVA>>CAS<<
*DANCE*
Tak spuštění DAB+ Broadcast Services z 6 vysílačů proběhne zítra, 17.2.2025.. Co se týče zvuku, stejný kodek jako ČRa tj. HE-AAC, verze 2, ale tok 96kbps. Takže to bude velice slušný zvuk (pokud bude kvalitní vstup). Omikron, těžko říct jestli spustí síť společně s nimi, nemá co/koho vysílat, ale třeba v rukávu něco mají..
Využití V2 u 96 kbps nedává smysl, protože jediné, co přidává, je PS (parametric stereo). PS má smysl u toku <72 kbps, spíše až <64 kbps.
U 96 kbps je nasazení PS spíše kontraproduktivní, tam je optimální využití HE-AAC-V1. Otázka je, jak se vůbec budou přijímače k PS u toku 96 kbps stavět, některé s tím mohou mít problém, když byly už problém s PS u 64 kbps na některých Lidl přijímačích.
Uvidíme, může to být špatně vydaná tisková zpráva anebo špatně interpretováno ze strany Broadcast Services a bude to nakonec ve V1. Už ani nevzpomínám, jak to bylo v jejich předchozím testovacím multiplexu.
Když už bych si náhodou chtěl pustit Čas nebo Čas Rock, tak si to pustím na FM… já vím no, spustit to musí….
Tak zase budou mit novy okruh lidi, stredni cechy, Praha, kde na FM nejsou a treba se tady najde nekdo, kdo si pusti.. Praha bude mit rockových stanic přehršel.
Ja relativne hodne posloucham rockova radia. Asi nejvic Beat (auto, ale i pri praci doma). Obcas to stridam s Cas Rock, ktery me prijde mixem asi memu zajmu nejblizsi. Pokud ho naladim i v aute pri cestach v okoli Prahy, tak urcite budu poslouchat….
Tak už běží jak Broadcast Services, tak i Omikron. Jen u Omikronu je v mux ticho, nic tam nevysila, zatim neni co..
V Praze Omikron zatím down ;). Každopádně je po DABové nadílce… Za mne tedy docela hluboké zklamání (umocněné především přístupem CRa/RUB), které se ale dalo očekávat. Nic víc asi delší čas nebude…
Ale bude už první týden v březnu by měl odstartovat multiplex sítě Play.cz
Je to samozřejmě 96 kbit/s HE-AAC v1.
Když zrušili i brněnské studio a přešli na celostátní Hey z Prahy, tak to už nešlo poslouchat, jen sportovní zprávy tam měli o něco kvalitnější. Navíc toto Hey! mělo velmi neslavný konec – v poslední den vysílání tam nonstop hráli Týden končí, víkend začíná, než se z něj stalo Signál rádio v Praze a na většině území Country radio!
A přesto se našli posluchači kteří oplakávali konec Rocku a sportu, kde je jim konec. A přitom jak říká Marek znatelný sesup kvality byl při konci poctivého rocku, který jsem rád že jsem zažil v tom nejlepším, byl to takový přístupný názorný rock, který mě zasvětil do toho zanru, oproti místnímu rockmaxu. V čele Radim Koziel mimo jiné s rubrikou vařeni např něco na pivě 🙂 a jeho metal, což bylo dobré měl dva večery v týdnu a pořádně se vyřadil, v pondělí Petr Gratias i když huhlal tak představil celou diskografii Beatles a pinkfloyd, pak jsem jej doporučil Pychovi, chvíli byl na Heyradiu rockové démanty?
Večery 20 -22 : Na Hey! to dělal s Kudláčkem? V úterý byl nějaký slovak a představoval hudbu na pomezí popového kanibalismu, ten samý měl v pátek nějakou párty. No a ve středu byl Pavel Lněnička s artrockem. Pak jsem obecně hledal žánr na YouTube ale podle mě se mi nepodařilo najít skvosty co on, kdyby někdo věděl co hrál budu rád a jak to pěkně uváděl že se budeme bát! 🙂 a po půl desáté se rozloučil a do celé zahrál dlouhý track, podle mě hrál něco takového, těžko říct jestli jen podobného, nebo tuto věc přímo https://youtu.be/bAnQlo3lc74?feature=shared
Byl to pěkný čas , chodil jsem na střední a přišlo mi to vhod, bylo poznat jak to bylo poslední období kdy obecně takové věci v rádiu měly větší slovo, nemuseli jeste tolik svádět nerovný boj, neboť elektronické platformy nebyly tak rozvinutý, YouTube v plenkách a hlavně kdepak chytrý telefon
Jako krásně se chopil toho rádia Koziel potom co Hey začínalo s popikem a ještě si matně pamatuji nějaký vstup o tom jak bylo něco nekalého pácháno na zvířatech, za což tehdejší popove Hey se znelíbilo rodině na cestě před Brnem.
Ale Koziel to dělal srdcem zprovoznil vysílač ve Vyškově takže se pomyslně posunul do našeho kraje, nicméně já jsem ladil spíš 96.8 z Brna na analogové věži a byla to charakteristická modulace, přišlo mi to jako když se ladila analogová televize okraje frekvence byly nějaké měkčí spíš „příjemně šuměly“ než chrčení u jiných stanic, práh kdy přijímač sepnul stereo byl posunut výš, u ostatních slabých stanic z zenev to klidně spínal i když byl signál slabý a zašuměný, zato Hey šlo takto vyladit čistě ale stereo skoro nikdy neseplo. Možná proto vyhrálo boj nad Vltavou z Radhošťe na stejne frekvenci. Poslouchal i diskutér Barka ve stejně vzdáleném okruhu (Bánov). Zlí jazykové tvrdili že překračuje výkony ale podle mě to bylo něčím jiným, že prý někdo odhadoval podle elektroměru u Třebíče, možná na pira.cz to ještě je. Ale je fakt a byl pěkný jejich jingl jak šeptem říkali „na jižní Moravě“ z Brna na 96.8 a šeptem“ na Vysočině “ na 91.8 , kdyby tak byly někde jingly. Je fakt že měl snad víc selfproma než reklam.
No a ve čtvrtek v podvečer měl hitparádu lokálních kapel např Kráven roll https://youtu.be/S-cJqwmvd08?feature=shared
https://youtu.be/vDp8KiEoFOA?feature=shared
Kdepak křivé slibování rádia Jihlava před že bude hrát místní skupiny … ať se stydí
Ten Slovák se jmenoval Milan Krajčí, ale lépe byl známý pod přezdívkou 105 kg. Dělal pořad 3D, to bylo v pondělí ve 20 hodin, později se v tento čas vysílal pořad Rock Café o Beatles, v úterý dělal pořad RH Factor plus. A v pátek bylo před rockovou party pořad Bluesoviště, ale už si nevzpomínám, kdo to dělal. Ten Milan Krajčí moderoval v obou studiích Hey!, jak v ostravském, tak v brněnksém. No a potom byl v Rockmaxu. Kde dělá dnes, není mi známo.
Zapomněl jsem dodat, že ta Kozielova hitparáda se jmenovala Rocková aréna reality oscar!
Zachar a lolek a kometa Jiřího Kalese nebo jak ještě delším názvem se ten interpret mohl jmenovat který měl asi nejdelší maraton skladby Týden konci víkend začíná. Zřejmě to bylo aby vyhnali původní posluchače aby zmírnili hejtovani na adresu Country nevím však z da se loučili před tím ve čtvrtek na Hey. Týden konci víkend začíná si všiml i spolužák, už tehdy jsem si říkal že rádio pramálo kdo poslouchá, ale to byli ještě poslední….
Před rockovým Heyradiem bylo Československé v letech 2003-05, které mělo dobré moderatory, např. Michal Klein, Jitka Lukešová, Marek Černoch, Standa Berkovec aj. Mělo pořady jako Noční Tramvaj, za deset 10. V létě měli na Vltavě svuj parník. Dělali to s chutí a vlastne byla dobra i pro mne neznama ceska hudba.
Protože Radim Pařízek byl generálním ředitelem v síti hey radii.
Jen tak mimochodem, studio v Brně stále existuje a nahrávají se tam rozhovory pro Signál Rádio + regionální příspěvky do zpráv a je tam samozřejmě obchodní zastoupení pro JM.
Lukáš – těch peněz bylo tolik, že stále zajišťují přítomnost značky ve výzkumu 😀 a nyní chybí v rádiu čas
frkotou – Na Šumavské, takže místo výkonu práce pro ojedinělého moderátora Kudláčka zůstalo stejné, jen není v kontinuálním vysílání poctivého rocku , ale natáči příspěvky a reklamy. Podobně dopadl Luděk Savana Urbánek kterého jsem zažil na čas country, rovněž brněnské rádio, které bylo první co mě uvedlo do country hudby v podobě rádiového vysílání, tak to tak pěkně vyšlo nejdřív Hey, pak čas country a pak Ethno.
Z Brna v počátcích country radia se před sedmou odbavovovala písnička v hantecu
Zato Signál rádiu moc nepomáhalo, prvních pár roků bez posluchačů, přestože některé statě playlistu jsou podobné s krokodýlem, to si myslím že původní záměr dechovkového rádia by sklidil větší úspěch, či do druhého největšího města klidně mohl urbanisticky Spin, jen občas říct že krom bourajiciho Brňáka by byl i bourající Pražák v Brně, už by se to mohli pomalu učit Dab přijímače jsou i v Brnackych autech.
Jenže Pařízek do toho taky dal hodně peněz protože byl generálním ředitelem rádia hey.
Mám tip pro toho pána, co si sem přestěhoval projekt JIDXC – můžete udělat přehled DAB+ vysílačů, jako máte ten přehled FM? Když už ty DAB+ vysílače přibývají,tak by to mohlo být centralizovaně .. jen kanál, stanoviště, nadmořská výška+stožár, identifikaci muxu, jméno operátora…klidně i ze sousedních zemí … Předem děkuji
Takový přehled už existuje: https://www.dabplus.cz/seznam-vysilacu.html
Data na dabplus jsou bohužel dost nepřesná, například názvy stanic v jednotlivých multiplexech jsou mimo realitu. Chápu, že udržovat takové seznamy vyžaduje časovou kapacitu rentiéra a také velkou porci pečlivosti, proto Oviradio.cz takové ambice nemá a spokojí se s tímto málem:
https://www.oviradio.cz/mapa-dab-vysilacu-v-cesku/
https://www.oviradio.cz/t-dab-v-praze/
https://www.oviradio.cz/t-dab-olomouc/
Z externích zdrojů doporučuji
https://www.ukwtv.de/cms/tschechien-dab.html
Seznam DAB+ vysílačů vedeme též na GSMWebu včetně mapové služby a fotogalerie: GSMweb.cz – hledání BTS Podrobné seznamy včetně výběru map pokrytí pak také na rozhlasovém webu: Přehled DAB+ vysílačů a sítí | Digitální rádio
Zatím se moc neobjevují TII kódy naposledy spuštěných vysílačů celoplošné sítě ČRA. I na ukwtv.de je jich jen několik. Nebo jsem je v žádném dalším přehledu neviděl.
Dal jsem si do map souřadnice z dnešní zprávy RRTV pro Free Radio Brno Kohoutovice2 a našlo mi to panelák v sídlišti Brno – Vinohrady
Sídliště Vinohrady má pěkný výhled na Brno: https://mapy.cz/s/gofahamove
jojo 🙂
https://ibb.co/HTCKD0dp
Toto měli udělat hned před demolicí hotelu.
Ve strihovem pořadu „50.let přímého přenosu“ říkali, že technici počítali s dosahem cca 60km z pražského vysílače na Petříně a přišli jim ještě během zápasu telegramy např. z Českých Budějovic….
Rekl bych, ze Radio Cas ceka asi celkovy restart. Dost mozna s novym pokrytim se nemusi stylizovat jako Moravske radio. Jsem zvedavy na novy hudebni mix. Ted je to takove mozna trochu neuchopitelne co jsem mel moznost obcas slyset. Radio Cas Rock je rekl bych OK. Pisou, ze se chteji zamerit na podcasty. Dle planovaneho DAB pokryti, prevazne kopirujiciho trasu D1, ze by se Ivo konecne dockal podcastu na cesty? 😀
https://digital.rozhlas.cz/operator-broadcast-services-spusti-vlastni-dab-multiplex-radio-cas-se-9410933
Taky mě napadlo, že s oficiálním vstupem do DABu bude Čas méně moravským, přesněji řečeno moravskoslezským rádiem. Ale DAB posílí Času pokrytí zejména tam, kde už působí na FM, nějaké dílčí územní zisky budou v Pardubickém kraji, zcela novým regionem bude jen Praha a střední Čechy.
To by se musel Čas proměnit tak, aby byl atraktivní jak pro Moravu a Slezsko, tak pro metropolitní oblast, což by bylo velmi obtížné. Nebo si v tradičních regionech ponechat moravskou lajnu a na 8C nabídnout něco extra, něco „pro Pražáky“. Současný Čas má podle mého v Praze a její spádové oblasti potenciál podobný RFI, tedy 0,01. Trochu lépe je na tom Čas Rock, ale ani ten nebude se svým formátem v Praze unikátem, bude až čtvrtým profesionálně produkovaným rockovým rádiem.
Tak pokud Čas přijde o svou „moravskoslezskou“ tvář, tak v Praze žádnou díru do světa stejně neudělá… Jako na Čas v Brně (natož v Praze) už teď není nikdo moc zvedavej, to by museli přestěhovat studio do Prahy a postavit to na nových základech, ale otázka, jestli to pak zase budou poslouchat Ostravaci…
Prave mi ta rozlezlost po republice u Casu moc nedava smysl. Chapu, ze jsou nyni v DVB-T, ale tam to stejne nikdo neposloucha. Bud se opravdu zmeni od zakladu (napriklad zpravodajsko-informacne-dopravni radio na D1 se zajimavou hudbou, ale to tu uz mame), nebo se zameri na konkretni hudebni zanr. Uvidime. Snad vi, co delaji. Dle poslechovosti zmenu potrebuji, to je pravda.
I nadále zůstává radio čas Moravskoslezským rádiem jen rozšíří pokrytí. Připomenu jen že ten kdo poškodil rozhlasový trh v době kovidu byla média bohemia když zrušila radio helax které bylo úspěšné v Moravskoslezskem kraji.
Co se stalo s Helaxem?
Stal se Blaník.
Když je řeč o RFI, požádali tedy o prodloužení licence nebo ne? Případně by se frekvence hodila asi nejvíc Rádiu Praha místo 107,1.
Požádali a následně vzali zpět.
Kecy, platformy ale má se snad něco dít s hudbou? Pochybuju, je zvolen catch all mix, úspornější než F1. F1 dělá aspoň René Hnilička a tak je širší. Takže nevím co od toho Čas čeká. A pár lidí poslouchá z nostalgie a vzpomene si při výzkumech, nebo se vyjímečně pár lidí shodlo s proměnou formátu, když je přestala bavit stará česká muzika. 2004: Mami, tati Je tu nové radio Čas a hraje česky: To známe, to Zlín taky hrál a pak se pokazil. Ale Čas tak už dýl hraje v dalším kraji! — No vidíte ke změně formátu stačilo pár let navíc…
Myslím že Čas by musel být totálně hloupý aby nevyužil svůj multiplex do kterého by dal své tehdejší odnože a to: 1) původní český formát možná i s obalem 2) Čas Country. Tak by mohl přilákat víc a tehdejších posluchačů. Dokonce i Hrabák naznačil že přidá víc žánrových stanic, tak proč by to neuděl čas, který má tu výhodu, že kdysi už jely. Škoda že zrušil Dálnici, které rostla poslechovost, kdyby přišel dab dřív, nebyl by problém s nekonečnou fm koordinací. Co se dá dělat, když na to rádio nebyly finanční prostředky, což odráží to jak asi špatná ekonomická situace musí být v radiu Čas. Je taky obecnou otázkou, jak zadavatelé reklamy se budou dívat na rozmělněný trh Dabu.
Byly doby, kdy se radio Zlín nebo i Čas popř. Krokodýl objevovaly v poslechovostní tabulce Prahy, což bylo zřejmě dáno uplatněním moraváků v zaměstanání v Praze. Dnes už asi není tolik spjatých se svým moravským rádiem aby se složili na obsazení nějaké příčky, když ruku v ruce jde úpadek zájmu o rádio a zároveň z broacastera vyprchla zapálenost pro domovinu. A přitom je vše technicky připraveno…
Ja si myslim, ze radio se vyviji s posluchaci. To, ze Cas ze zacatku zacinal s country a ceskou hudbou bylo dano tim, ze vsechna radia v te dobe tento zanr uspesne ignorovala z duvodu devadesatkove euforie a hladu po zapadni hudbe. Cas tim na konci devadesatek udelal diru, jelikoz zacal byt hlad po teto hudbe. Dnes, kdy „polovina techto posluchacu je mrtva“ se muselo radio hudebne pretvorit pro nastupujici generaci posluchacu. Mimo jine je to priklad i nostalgickeho „retro“ radia Kiss ktere vari z nostalgickych devadesatek, jelikoz posluchaci tohoto radia starnou s nim. Z dnesniho pohledu Dalnici na FM logicky museli zariznout uz kvuli nakladum na provoz a udrzbu site FM vysilacu, aby meli prostor a finance pro novou DAB sit, ktera tuto FM sit s prehledem nahradi. Smysl by radio Dalnice mohlo mit nyni, kdy bude dle planu pokryta D1 a nove auta jsou automaticky vybavena DAB prijimacem. Ale uvidime, jake plany budou mit…
Radio Cas by mi ladilo jako poprockove radio, soft rock, oldies rock. Cas Rock fajne hard rock and new rock.
‚… ladilo jako poprockove radio…
‚
a není už toho hard rocku, soft-poprocku, alternative rocku, minimálně v Praze už trochu moc? chybí tu za mě formaty typu Indie dance, deep house apod. zkrátka neco jako Beats Radio z Německa, něco podobného jako odnože BBC jako dance, 4extra apod.
i když je jasné, ze tam musi být programový, který tomu stylu bude rozumět.
ale rocku je tu už opravdu hodně i v FM (Beat, rockzone, Hey, Rock radio, BHornet okrajově Sázava)
stejně tak popových formátů, který ted hraje ‚normál‘ Čas
Tak v Brně taky na FM stačí rocková kombinace: Beat – Hey – Čas rock….
Radiožurnál Sport, teoreticky.
Takovou malou zajímavosti je že radia skupiny RU , používají pro vysílání v síti CDG DAB , svoje internetové verze vysílání a nikoliv nějakou z regionálních FM verzí. Třeba Radio Kiss hlásí v jinglu vždy kolem půl “ To nejlepší od 90. let i na internetu“ a to i když poslouchate skrze DAB, který nemá s internetem nic společného. Což se mi zdá nešťastné. Bude to chtít vymyslet něco na způsob “ To nejlepší od 90. let i v digitalu nebo DABU .
Kiss býval na onlinu úplně bez reklam, pokud se nepletu.
Ano takto to má nyní i v digitalu
Takže to tedy není převzaté vysílání, když tato verze není nikde na FM. 🙂
Pro jsem vyjářil překvapení nad tím, že dosud nikdo nepožádal o digitální licenci na DAB+, když zároveň přiznávají, že nemají vyřešené regiony. Takže by si měli požádat, pokud šíří něco jiného než kdekoliv na FM.
Ne, je to i tak sireno v rámci prevzateho vysílání.
A Spin má: „Posloucháš online a digitálně“.
Myslím že časem tam Kiss dá reginální mutace, dle pokrytí FM.
Myslím, že takto se už prezentují všechna rádia z RU. A to, že je vysílána stejná verze verze, jaká je na internetu, je při neexistenci odpojováků zcela v pořádku.
Doplňuji Country: „Posloucháš Country rádio přes internet a v digitální síti DAB+“. Nemohu říci, zda je vysílaní úplně bez reklam, ale méně je jich oproti pražské mutaci určitě.
Při poslechu na kuchyňském rádiu i souhlasím s tvrzením, že kvalita v DABu bude pro většinu posluchačů dostatečná. Podobné přístroje nezní příliš kvalitně ani na VKV, takže zde komprese téměř zanikne. Výhodou je naopak čistý příjem, který je v analogu, speciálně při slabých vysílačích Country rádia, často problém zajistit.
Jen potvrzuji stejnou hlasku na Beatu. Pred chvili zaslechnuto 🙂
Teďka před celou na FM 90.3 i 88.3 reklamy na Lidly apod a na Dabu Madona Hang up. Možná je to tím že je večer, ještě zkontrolovat blok před půl a pak asi už žádný další nemají
Slyšel jsem od řidiče autobusu jak měl Kiss z mobilu i přes nekvalitní reprák v mobilu než vestavěne rádio asi kvůli reklamám
Raději si vyladim slabý FM vysílač kvůli kvalitě. Těžko říct ale přijde mi že ubývá přijímačů jako hifi systém a kolik jich asi je v praxi používáno s dabem kde by se to projevilo
Na Kissu je to uděláno od dob sjednocení , tak že vždy kolem půl a před celou běží na FM reklamy a na internetové verzi místo reklam song . Večer a v noci to je uděláno tak že je to vše stejné jak na FM tak na internetu . Protože v noci se reklamy tolik nevysílají , spíše vůbec . Takže není potřeba zařazovat do internetového vysílání song navíc místo reklam .
Ridici autobusu kolikrat nemaji vestavena radia, jelikoz by se to bralo jako verejna produkce a dopravce by musel platit poplatky. Ale zalezi spolecnost od spolecnosti…
Večer ještě reklamy jsou.
Taky jsem na pozadí něco takového slyšel o poplatcích ale hlava mi to nebere, dopravce uhradí rozhlasový poplatek a to by mělo stačit, komu platit ještě víc? Však pokud jde rozhlas to by nemělo vadi, než kdyby pustil něco svého.
Avšak V podstatě už z dávných dob si pamatuji jak jsme se vraceli ze školy v přírodě a holky zadanonili aby řidič pustil rádio. A taky říkal něco o poplatcích čemuž jsme pramálo rozuměli a asi z toho důvodu tam pustil na kazetě písničky něco snad jako šmoulové.
Podle této logiky by museli platit restaurace, nemocnice, prodejny? Bylo by to hlavně proti soukromým brodcasterum, kteří z takového poslechu těží.
Na mysli jsem měl linkový autobus a málokterý už nemá rádio a ve většině případů určeno pro řidiče, samozřejmě jsou takový experti co pouští i do reproduktorů u cestujích, taky před lety v jednu dobu toho bylo hodně, teď jak naschvál někdy v dálkovém autobuse Impuls na takové by byli poplatky jak ulité, aby si člověk bral zvukotěsné sluchátka.
Nebo z Ostravy měl jeden sympatický stále pozitivní řidič který zmekcoval názvy zastávek 🙂 kdysi Cas před rokem 2010 a přidal tomu při Líza a Lojza :), což mi tolik nevadilo i u cestujích
Jinak poslední dobou jezdím a tak si dělám poznámky a až vyjde poslechovost, udělám i výstup já, tedy hlavně z dopravních prostředků ale i co kolem zaslechnu.
Však ale prodejny/restaurace apod. ty poplatky OSA platit musí. I když už je jednou zaplatil vysílatel. Platí se buď podle m2, případně počtu reproduktorů, atp.
Jo, nemá smysl v tom hledat logiku. Cílem nikdy nebyl spravedlivý výběr, ale maximální výběr. Urvat vše, co se podaří protlačit zákonem a co ještě lidi snesou, byť u toho brblají. Autorské poplatky jsou v ČR jeden z největších zabijáků hudby i rádia. Docela se divím, že ČRa chtějí u MPO lobbovat za nesmysl ve formě povinného DAB tuneru ve všech prodávaných přijímačích, když daleko větší přínos by mělo, kdyby se konečně všichni spojili a to autorské výpalné poslali k šípku. Mediální síla by na to byla. Čeho se bojí? Že by si pohněvali tu skupinku pseudoumělců, kteří z toho donekonečna hrabou na úkor ostatních? Bez rádií by po nich pes neštěkl a rádia se přitom od nich nechávají oškubávat a nemají „koule“ využít svůj mediální potenciál a narovnat tuhle absurditu… No, nebudeme si kazit sobotu 🙂