Nejnovější komentáře

  • Tuxik: BHRadio zmizelo z multiplexu COLOR DAB+ i z Fiery v Jemnici. Rádiu přejeme mnoho úspěchů u dalšího operátora 🙂
    23:42 18.04.2025
  • Honza K.: TP stále neaktivní, zajímavostí je absence plzeňské 94,5 FM v tabulce AF. Bude na 9C také budějická mutace?
    21:03 18.04.2025
  • Jirkas: Vzdyt uz mate 2 testovaci pozice 😀
    20:22 18.04.2025
  • Tuxik: Něco takového tam Mirek pustil :).
    20:20 18.04.2025
  • frkotou: To jsou demo songy z Radio Profesional, ne? 😀
    20:20 18.04.2025
  • Tuxik: Kapacity je dost, aktuálně pro 2 stanice 96kbps v EEP-3A. Místo BHRadia bude asi nějaká testovací pozice, ještě nevíme. To…
    20:19 18.04.2025

Všechny komentáře

Komentáře

Ivo Harvánek

Odebírat
Upozornit na
O čem píšete?
27.8K Komentářů
Inline Feedbacks
View all comments
Jakub DXer
10. 2. 2025 11:43

Musk chce vypnout Svobodnou Evropu a Hlas Ameriky…

Jirkas
Reply to  Jakub DXer
10. 2. 2025 18:15

Rozumný krok, dlouhodobě stanice k ničemu, včetně financování.

PetrPe
Reply to  Jirkas
10. 2. 2025 18:54

Je to podobne, jako kdyz by rusko vyplo RT a Sputnik. Otazka, jakou realnou poslechovost maji radia SE. Radio je prezitek, to je pravda. Cekal bych, ze jako mezinarodni portal s podcasty by to mohlo pretrvat dale i s nejakou personalni rosadou a premenou. Pres internet oslovi lepe. To at mi nikdo nerika, ze USA nepotrebuje nejakou formu „hlasne trouby“.

Václav
Reply to  Jakub DXer
10. 2. 2025 19:15

To nic není 😀 Pokud jsem dnes slyšel dobře v RUDLu, který jsem chytil v půlce, tak Ještěd chce Proglas vypínat již letos na konci května! Zdůvodnění že tak si zvolili ten nejsilnější , je dokryt 5 dabovymi vysílači s 1/3 spotřebou dle Holíka. Tak spousta lidí zde bude slavit.

Zároveň již minule říkali že pojedou do terénu konkrétně do Zlína a po každé nedělní mši 16.2 představí dabove přijímače. Tvrdili, že signál ve Zlíně dobrý. Mě však nešel naladit uprostřed místnosti, jako by jeli na minimální výkon, to na laickém poslechu bude znát, si moc nepomohou, budou hledat jak slabý FM u okna… Asi jim to řeknu.

Last edited 2 měsíců před by Václav
Jakub Melin
Reply to  Václav
10. 2. 2025 20:35

Zrovna Ještěd je bude dost bolet, kvůli kolizi RTI Kukla vs. Černá hora, která na velké části území, které Ještěd pokrýval bude vytvářet problémy s příjmem.

Pak je otázka, co s kmitočtem. Přál bych ho Českému rozhlasu Plus, který by tak vyřešil kolizní 101,9 FM na Liberecku a ve středních Čechách a mohl by vypnout slabé kmitočty v Liberci a Novém Boru.

Míra
Reply to  Jakub Melin
10. 2. 2025 20:55

Ne, primární distribucí bude 7C od Teleka (Proseč, ČH, Stěžery) a vše ostatní v okolí pojede od RTI (Kukla, Strahov, Vysoká).
Bude probíhat časový souběh (RTI/Teleko)?
To je otázka na pana Holika.

Václav
Reply to  Jakub Melin
10. 2. 2025 21:52

Rozhodnutí mě přijde náhlé až to vypadá jako by z druhé strany někdo nabádal, když minule říkali že po dalších 100 Rudlu budou připomínat přechod na Dab, avšak Holíkovo přání co nejkratšího souběhu zní jasně

Na takovém vysílači může být spoustu rozlezlych posluchačů, mají co dělat upozornit. Já z Moravy jej málo použil ale přece cestou do Prahy, či Orlických hor, tak se loučím

Plusu je jeden tip kterému může udělat službu na oplátku za přebírané zprávy na Proglas a tak by v rámci této relace zůstal při stejném obsahu. Přes vrsedni den Proglas přebírá zprávy vícekrát denně, svoje jediné zprávy má Proglas jen ve 13 hodin

Ještě větší radost a sluzbu by udělal rádiu Kiss, tedy pro prosperující síť která by potřebovala právě tento solidní prostředek při architekture pokryti typu E2 , Blaník…

Český rozhlas na Ještědu je v převaze

Last edited 2 měsíců před by Václav
PVo
Reply to  Václav
10. 2. 2025 23:04

Zas až tak nedivím pokud poslechovost z vysílače je rovna 0 (stačí se podívat na poslechovost po krajích nebo i po okresech za všechny 4 kraje kam Ještěd zasahuje) . Platba jen za tenhle vysílač může přesahovat platbu za 1/3 republiky pokrytou DABem.

PVo
Reply to  PVo
10. 2. 2025 23:26

oprava: myslel jsem 2/3

Václav
Reply to  PVo
11. 2. 2025 10:08

Kdysi se posluchači sem tam objevili, netvrdím že nyní již nevymizeli, přesně by věděl Holík odkud se mu ozývají, nyní při vypínání předpokládám že to vzpomene i z praktických důvodů.

H.
Reply to  Václav
11. 2. 2025 10:24

Pokud by tak kvalitní frekvence neměla posluchače, nebudou ani na DABu.

Hori97
Reply to  Václav
10. 2. 2025 22:46

Ano, je to tak. Ještěd 97,9 MHz bude vypnut ke konci května. Jak bylo řečeno v dnešním Rudlu – Proglas se snažil vyjednat výhodnější podmínky u ČRa, ale nebyl úspěšný. Frekvenci se tak rozhodl vypnout. Mapka pokrytí DABem na jejich webu napovídá využití kompletní sítě Teleka + dokrytí zbytku republiky přes síť RTI.

H.
Reply to  Hori97
10. 2. 2025 23:07

ČRa zjevně sázejí na to, že na tu frekvenci se bude stát fronta. Vypnutí 97,9 bude nejspíš rozhlasovou událostí roku. Ale jestli jim za to Proglas sype ke 100 tisícům měsíčně, tak je čas to zabalit. Oni nemusí inzerentům vysvětlovat, proč se na rozloze dvou krajů připravují o půlku posluchačů.

PVo
Reply to  H.
10. 2. 2025 23:24

Nějakou dobu -než bude udělena nová licence a rozeběhne se (kdokoliv) – budou mít výpadek plateb. Nejlepší pro ČRa by bylo kdyby Proglas vysílal a platil dál…, a půlku posluchačů dosti těžko, když z Ještědu vykazují tu nulu tuším imrvére už od začátku po zániku Trianglu

Honza K.
10. 2. 2025 11:20

Právě teď mluvila moderátorka Spinu o pokrytí v DABu. Zároveň si stále neodpustili nehodu brňáků v Praze.

TÉMA
Spin
Jirkas
9. 2. 2025 20:58

Snad sem mohu vložit odkaz na velký rozhovor o DAB+, ikdyž je si potřeba udělat čas, protože je to trochu dlouhé. Nenechal bych se tím odradit, tou délkou samozřejmě..

https://www.youtube.com/watch?v=6_8lDupRG1A

TÉMA
Rozhovr o DAB+
Tuxik
Reply to  Jirkas
9. 2. 2025 22:50

Rozhovor za tu hodinu stojí. Kuba to pěkně popsal

Jirkas
Reply to  Tuxik
9. 2. 2025 23:20

Presne tak.

PVo
Reply to  Tuxik
11. 2. 2025 00:02

No něco zajímavé bylo, ale podle mně moc nevybočil ze schématu myšlení tady… Jak to že tedy v Německu je zásah poslechovosti rádia v generací 35- daleko vyšší než tady poslech v celé populaci? I když samozřejmě i tam je u této skupiny posluchačů též nižší než v jejich starší generaci.
Ty „návyky“ populace tady prostě nevytvořili či spíš „zničili“ broadcasteři na FM a stav „hifi nebo nehifi“ v DABu za to nemůže.
Btw v tom Norsku po zrušení analogu pro celoplošné FM sice poklesla poslechovost, ale stále byla na vyšší hodnotě než tady, kde se nic nerušilo (už jsem na to poukázal před lety když s tím přišel p.Koiš jako důkazem jak je DAB příšerný)

PS: kompromisní „nehifi“ kvalita je si myslím sekundární problém ve srovnáni s nedostatečnou nabídkou. A že taky se více vnímá bitrate chápu tak že zdejší diskutující jsou se stávající nabídkou vlastně spokojení na rozdíl ode mě, když terestiku fakticky ignoruju od roku 2004 a spoléhám se na net.

Last edited 2 měsíců před by PVo
Jakub Melin
Reply to  PVo
11. 2. 2025 01:39

On je ten problém fakt široký.

Zaprvé tady došlo k zamrznutí rádia jako média. To jsem tam taky říkal. Prostě rádio se tady přestalo vyvíjet a většinově se z něj stala továrna na peníze z reklamy s minimální autorskou invencí, snahou vytvářet nové „rádiové hvězdy“, snahou o zajímavý obsah. Programoví šéfové se shodli na tom, že posluchač chce jen ohranou hudbu proloženou pár rádoby vtipnými nebo o informování se snažícími hláškami mluvící hlavy ve studiu.

Zadruhé se tady slučovaly stanice a rušila jejich originalita. Některé stanice byly silně vázány k regionu (Kiss JC, Helax, Černá hora), jiné byly prostě trochu jiné a staly se z nich kolovrátky bez přesahu.

Zatřetí je v ČR extrémně zažitý pocit, že rádio musí „nenaštvat“ mnohem víc, než že by se mělo snažit inspirovat. Od toho se odvíjí přístup mnoha stanic, od toho se odvíjí playlisty a další věci. Prostě přístup „oni by mohli přeladit“ tady udupal snahu o kreativitu nebo rozvoj nějakým směrem. Budeme se ráchat v bahníčku, protože to známe a znají ho i posluchači a dokonce ho podle nás vyžadují.

Technická kvalita DABu už je jen následek nebo marginálie v tom celém problému, kam se rádio v ČR většinově dostalo.

Jakub DXer
Reply to  Jakub Melin
11. 2. 2025 08:39

Tak toto je úplně přesné a výstižné! Zajímavé, včera jsem poslouchal asi 2 hodiny Český rozhlas Brno a oni jedou kolovrátek, každý den podle stejného schématu – hudebně 80. léta. V kontrastu s tím pan Holík mluvil o odchodu části posluchačů Proglasu po 30 letech vysílání a že si uvědomuje, že musí oslovovat posluchače mladší. Tak se ptám, kde bude Český rozhlas (obecně) za 10 let, když dnes je posluchačská hlavni základna někde mezi 50 – 65 let ?

Václav
Reply to  Jakub DXer
11. 2. 2025 10:27

Podobně jako cro Pohoda Považuji spíš za výhodu že je to formatove vyhraněno, moc takových stanic už není, přece nechceme aby se z toho stala multi stanice jako Impuls, kdo takovou chce tak má Dvojku. Dokud má posluchače nevidím v tom problém.

Nebo jaká je představa? Stačí tam dát univerzální hudbu, a co pak stejně moderátoři a dechovky? Zdvihne mladé od mobilu že na Brnu hrají aspoň Ztraceného a půjdou snad poslouchat? Myslím to už nepomůže a tak by se mělo přemýšlet na smyslem paušálního poplatku, když taky neplatíme předplatné za to, že neodebíráme noviny.

Jakub DXer
Reply to  Václav
11. 2. 2025 11:08

Jde o to, jestli o tom někdo v Českém rozhlase vůbec přemýšlí. Pokud si řeknou: teď nabizime tento servis, tuto hudbu a máme x posluchačů, které to oslovuje a nám to stačí, tak je to špatně. Oni musí přemýšlet,pro koho budou vysílat za 5 a za 10 let. Pan Holík o tom přemýšlí, protože ten penězovod do Proglasu je víc přímý a proto mj. dělá RUDL, aby měl zpětnou vazbu s posluchači. Pro CRo je důležitější, jak se budou vybírat „rozhlasové“ poplatky a kolik bude jejich výše…

Václav
Reply to  Jakub DXer
11. 2. 2025 14:08

Cro sice funguje neefektivně, ale pochybuji, že by vůbec nad Brnem nepřemýšlel, měli na to porady, u uplynuých výzkumech vykazují stále pěkné výsledky a ne že někdo si subjektivně řekne tohle odporuje dnešním standartům, pojďme to překopat. Čro by správně měl pokrýt celou strukturu populace pomocí více stanic a ne to nacpat na jednu. Podle mě se sami diví jaký je o to zájem a až to doslouží není nic jednoduššího než se vydat směrem šedé stanice typu nových regionáních studíí, které si mohou o oblibě jako má Brno nechat zdát.

Spíš než otázkou Brna se 150 tis poslechovostí by bylo záhodno se zabývat Vltavou na které jde krásně vidět jak zamrzla před 50 lety soudě podle toho kolika žánrům se věnuje, když v té době to nikdo nedělal a kolik takových médií máme dnes

Holíka bych v tomto ohledu za příklad nedával, sic dělá zpětnou vazbu ale dost se zakonzervoval, a přitom tam měl nadějnou mladou skupinu, kterou hodil přes palubu, mohlo to tomu částecně pomoci, pokud by to šlo vůbec poznat, protože by to byla pořád komunita, ale obohacena víc než jen o babičky… v té době krom proudového vysílání jsem přirozeně nenuceně zůstaval na i mladý pořad Na dřeň… Samozřejmě nevím jestli byl ten spor tak černobílý Už nemlčíme – Proč odchod TEĎ

Last edited 2 měsíců před by Václav
Jakub DXer
Reply to  Václav
11. 2. 2025 14:48

Otázku,jestli zamrzl nechám stranou, ale když v RUDLu na začátku vždy přejí jubilantům, tak řeknou že paní ta a ta se dožila 75 let a v loňském roce přispěla významnou částkou. – tj oni taky vi přesně, že někdo přestal posilat platby třeba v 81. letech a určitě to nějak sledují. V prosinci měli to setkání s posluchači „kapry“ a pan Holík potom říkal, že tam „pokukovali“ po mladších posluchačích… tj, cítí generační výměnu a ví, že to musí řešit…

Lukáš
Reply to  Jakub Melin
11. 2. 2025 10:36

Helax byl zrušen tehdy aby se dostal blanik do Ostravy a okolí protože 93.7 fm má výkon 40 kilowatu.

Michal R.
Reply to  Lukáš
11. 2. 2025 14:30

Přesně ale už 3. roky tu je za něj adekvátní náhrada v podobě Fresh Radia i když ne s takovým dosahem .

Soundwaver
Reply to  Oviradio.cz
9. 2. 2025 12:08

co vlastně tehdy Info 105.9 vysilalovza styl? už si na to ani nevzpomínám. taky rock?

jinak název Info se vyvijel i na prazské frekvenci 89.0 – info > info Dj > Radio Dj > internetové Dance Radio (pokud to vše mám tedy správně dle posloupnosti:) )

TÉMA
INFO
Míra
Reply to  Oviradio.cz
8. 2. 2025 18:33

Jak říkali Němci v devadesátých letech. Máš tam jeden slash navíc.

jouda
Reply to  Míra
8. 2. 2025 20:24

Adresa je v pořádku, lomítko na konci se stejně do adresy automaticky doplní. 🙂

Míra
Reply to  jouda
8. 2. 2025 22:27

Náročný program se podepsal. Ano, dvě lomítka jsou běžná.
Nicméné, jestli si něco odnáším z devadesátých let, pak je to echt německé slovo „slash“ 😉

Poslouchac
Reply to  Oviradio.cz
9. 2. 2025 16:45

Rekl bych, ze Cas rock ma web taky zmodernizovany.

Lukáš
Reply to  Oviradio.cz
10. 2. 2025 19:22

Zatím neplánuji dělat nový web na čas rock radio ani nečtou tady komentáře tím se prostě neřídí mám informace přímo z radia.

Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  Oviradio.cz
8. 2. 2025 16:15

Z Ještědu hlavně nově vysílá Expres FM, což považuju za největší přínos. Dance rádio v mono verzi bohužel nestojí moc za řeč, to je spíš ostuda.
A po letech se do Liberce opět vrátil Classic, dříve místy slabě na FM 98,7 MHz (dnes R1), nyní na nasliněný prst téměř všude.

Last edited 2 měsíců před by Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Franz

Kdo by to byl čekal, že v Ostravě bude Expres FM a Dance rádio na prozatímním kanálu 7D a po dlouho očekávaném a vymodleném spuštění CRa DAB+ budou tyto stanice naopak chybět…

H.
Reply to  Oviradio.cz
28. 2. 2025 13:23

Dotaz na DAB experty: přenáší se v DABu informace o zpoždění zvuku vůči nějakému normálu? Nechce se mi to teď dohledávat. Pokud si to přijímač umí zjistit sám na základě porovnání zvuku na obou kanálech, tak to tedy všechna čest výrobci. Spíš bych tipoval, že to mají na vysílačích uměle dorovnané.

Last edited 1 měsíc před by H.
Reply to  H.
28. 2. 2025 15:00

Předpokládám, že existuje, neboť existuje hybridní systém RadioDNS pro synchronizaci broadcastu s internernetovým vysíláním:
https://radiodns.org/
Mám pocit, že v Česku ho používá ZUN, Color, Hey a dost možná i ČRo.

Míra
Reply to  H.
28. 2. 2025 16:59

Podle mne má za prvé každý NO DNS přijímač nějaký svůj konkrétní buffer pro DAB a bohužel může mít současně i nějaký odlišny pro FM. Naproti tomu DNS přijímače mobou brát ohled na informaci o předzpoždění, kterou si stanice zadá do „nastavevení svého DNS.
Myslím že existují mechanismy, jak sladit na vysílací straně streamy, ale nevím o tom, že by byla součastí FM muxu synchronizační značka, takže mi přijde nejsnazši udělat nějakou základní synchronizaci na vysílací straně a vyvinout sw na synchronizaci v přijímači podle porovnání obsahu FM a DAB bufferů.

Last edited 1 měsíc před by Míra
H.
Reply to  Míra
28. 2. 2025 19:00

Tak nejsnazší varianta je, že výrobce konkrétního přijímače ví (resp. dokáže si spočítat nebo změřit) zpoždění FM a DAB cesty a někde přidat buffer tak, aby to ve finále vyšlo nastejno, pokud je to správně synchronizováno na vysílačích. Ale když ve stejnou chvíli naladím FM a DAB na dvou přijímačích různého typu, tak už to zase sedět nemusí. Pak je tedy otázka, podle čeho se na vysílačích to zpoždění FM vůči DABu nastavuje, protože je to celkem netriviální a asi to podle typu přijímače nemusí fungovat vždy skvěle.
Ještě edit: na rozdíl od přepnutí FM<->FM, které je při jednom tuneru ostré, může být přepnutí FM<->DAB plynulé, takže rozdíl v časech třeba 100 ms se pěkně schová.

Last edited 1 měsíc před by H.
Jakub Melin
Reply to  H.
28. 2. 2025 19:32

Na vysílačích se to uměle nedorovnává. Resp. určitě ne v rámci multiplexu. A přesto mnohá autorádia (např. nové koncernové modely s DAB) umí naprosto přesně synchronizovat FM a DAB, i když reálně je v DABu zpoždění.

Asi to fakt dělají nějakým algoritmem který porovnává podobně jako Shazam křivku zvuku a navážou to. Nemám tohle tvrzení jak potvrdit, ale musí to být nějak podobně řešeno. Protože třeba u nás je HEY zpozděno v rámci muxu oproti FM, přesto koncernové rádio v novějších modelech VW navazuje mezi FM a DAB naprosto plynule.

PetrPe
Reply to  Jakub Melin
28. 2. 2025 19:44

Take jsem uz nad tim premyslel. Chapal bych dorovnani DAB ke zpozdenemu FM, kdy DAB se muze bufrovat a tim umele nastavit zpozdeni k FM. Ale naopak? Jako ze by radio umele opozdilo analog FM k digitalu DAB. Opravdu zajimave 🙂

Jakub Melin
Reply to  PetrPe
28. 2. 2025 19:50

Většinou je zpožděný DAB. Přemýšlím, jestli jsem někdy v praxi viděl zpožděné FM proti DABu. Možná na nějakém lokálním dokrývači, kde se postupně nabufferoval stream, který bere, by se to stát mohlo.

Míra
Reply to  PetrPe
28. 2. 2025 20:30

Zvuk z FMka se v přijímači stejně převádí do digitálu, takže není problém si kousek uložit….
Bylo by zajímavé zjistit (napsat si do VW), kolik sekund rozdílu to dokáže srovnat.
Někdy bývala latence i přes 15 sekund.

PetrPe
Reply to  Míra
28. 2. 2025 21:04

To samozrejme mozne je. Tim padem by to tak ale muselo delat vzdy po zapnuti prijimace, jelikoz samo autoradio nemuze tusit, ze treba ta konkretni stanice bude pozdeji prepnuta na DAB signal.

Míra
Reply to  PetrPe
28. 2. 2025 21:24

Ano, takže si vzít starý FM tranzistorák do auta….Akorát pokud nebude v té chvíli k dispozici stejná stanice v DAB…Dalším klackem pod nohy hozeným je nesoulad identifikátoru stanice mezi DAB a FM. Pokud má HEY aktivní DNS, tak ho zkusit na vysílací straně deaktivovat….Pokud synchronizace bude fungovat i tak…

Tuxik
Reply to  Míra
28. 2. 2025 21:34

Ono tech autoradii, co podporuji RadioDNS zas tak moc neni. Jinak nastaveni RadioDNS na strane vysilatele je jednoduche, vse co je potreba je definovane v jednom SI souboru na strane serveru, na ktery odkazuje CNAME domeny z radiodns.org.

H.
Reply to  PetrPe
28. 2. 2025 21:20

FM přijímací čip je dnes řešen formou DSP, může mít i datový výstup. Takže pokud to hardware umožňuje, přijímač si zvuk z FM a DABu může v paměti posadit vedle sebe a výpočtem korelace najít časový posuv. Tolik jednoduchá teorie. V praxi to taková sranda nebude, protože do toho zasáhnou reálie rozhlasového příjmu.

Jarda
Reply to  Oviradio.cz
9. 2. 2025 17:15

a ještě navíc se mux jmenuje regionální, ale vysílá pražské mutace blaníku a hitrádia. Tak proč je označen jako regionální, když pro daný region nešiří jeho mutace?

Jirkas
Reply to  Jarda
9. 2. 2025 17:44

Je to jen dočasná vata. Postupně s podepisováním smluv se budou některé stanice stěhovat do celoplošného muxu. Teď budou na řadě rádia společnosti Londa. Reg mux ted neni prioritou.

Jamar
Reply to  Oviradio.cz
9. 2. 2025 00:08

Prostor na Olomoucké 105,6 má aktuálně nefunkční RDS (zvuk je OK). Na webu je napsáno, že „Za případné technické výpadky ve vysílání se omlouváme, pracujeme na tom.“ Tak že by to mělo souvislost? Nebo že by se i na této frekvenci pracovalo na dynamickém RT+? Uvidíme…

Jamar
Reply to  Jamar
11. 2. 2025 22:28

Tak RDS na 105,6 už funguje, bohužel stále při starém…

Jamar
Reply to  Jamar
12. 2. 2025 23:33

Nakonec dnes už přecijen dynamický RT+ s diakritikou i na 105,6. Super, dobrá práce! Osobně vydím diakritiku v RDS poprvéno alespoň mám co zkoušet, jak se s tím který přijímač popere 😉

H.
Reply to  Jamar
13. 2. 2025 07:13

Můžeš dát vědět své postřehy 🙂

Jamar
Reply to  H.
13. 2. 2025 18:23

Jasně, zatím za mě super, je fajn vidět tahle využité možnosti RDS.
Diakritiku zvládají všechna rádia co jsem zkoušel v pohodě:

  • TEF6686 DX přijímač s PE5PVB firmwarem zvládá samozřejmě všecho včetně RT+, zobrazení ECC atd., nakonec je k tomu určený 🙂
  • Čínské Android autorádio – diakritika v pořádku, RT+ neumí (ale zkoušíme zkoušíme číňany dokopat k pořádné podpoře RDS, tak třeba se povede i RT+)
  • Klasické autorádio Kenwood s 14-segmentovým VFD displejem – znaky s diakritikou kupodivu správně nahradí za znaky bez, takže tam není žádné zhoršení. Umí i RT+ a zobrazje to pěkně, zobrazí dlouhé PS „RADIO PROSTOR“, prostřídá s rozděleným webem a e-mailem, při písničce rozdělí správně Song/Interpret atd.
  • Lidl internetové rádio – diakritiku zobrazí správně, RT+ neumí.
  • Stařičký Android telefon s komunitním LineageOS – diakritika nefunguje, začne se postupně načítat/objevovat RT, ale jak narazí na písmeno s diakritikou, tak zmizí. A tak se to opakuje při každé změně textu. (ale tohle je fakt už exotické zařízení)

Ještě odzkouším originální rádio v Jeep Renegade, jak se k tomu dostanu a dám vědět 😉

Drobné chybky zobrazení jsem si všiml v autě, kdy dlouhý název pořadu v RT byl useknutý v půlce slova a zakončený složenou závorkou „}“.

Takže, celkem vzato vše funguje jak má a bez nejakých omezení funkčnosti stávajících zařízení (ten starý křáp telefon nepočítám).

Mimochodem, nestojí za technickým řešením Honza z Pira.cz? Že tam shodou okolností nedávno vyšel článek o plném využívání RDS 🙂

H.
Reply to  Jamar
13. 2. 2025 19:13

Náhoda to není. Radio Prostor víceméně poskytlo volný prostor, aspoň prozatím :o) V současnosti je limitem odbavovací systém a data, která (ne)poskytuje. Je to běh na delší trať, ale zdá se, že správným směrem.

Jamar
Reply to  H.
13. 2. 2025 20:41

Myslel jsem si to 🙂 Každopádně chápu a ať se daří to doladit k dokonalosti. A třeba třeba se inspirují i ostatní vysílatelé k modernizaci RDS (jo, vím jsem naivní 😉 )

Jamar
Reply to  H.
26. 2. 2025 10:21

Jenom ještě doplňuju, že infotainment v Jeep Renegade zvládá diakritiku bez problémů, RT+ umí jen v tom smyslu, že interpreta a skladbu rozhodí na dva řádky, jinak jsem si ničeho navíc nevšiml….

Na druhou stranu opravuju info o Lidl rádiu – bohužel všechny tyto internetové rádia, postavené na modulu od Frontieru (starší i novější, zkoušel jsem 4 kousky, 2x starší Lidl bílé, novější aktuálě prodávané černé a ještě obdobné od Hamy), mají ve firmwaru bug, kdy se sice napoprvé RT s diakritikou zobrazí správně, ale když se má přepnout na jiný (A->B nebo naopak), tak se diakritika rozhodí a zároveď ikona síly signálu odcestuje někam po displeji. Při další změně RT pak dojde k rebootu zařízení. A tak stále dokola. Takže na těchto rádiích je tak bohužel poslech stanice víceméně znemožněn…

Šeryf
Reply to  Oviradio.cz
7. 2. 2025 09:25

Kdopak z hlavounů tam má barák nebo chalupu a bude chtít ve svém protiatomovém krytu monitorovat tu super kvalitu? 🙂 Bude to takové dvojče od Tasova: GSMweb.cz – foto BTS Na přísném V-portále tam je na D1 sice asi 2 km díra v pokrytí „Excelent“, takže je tam pouze „Good“, což by ale na pokrytí pro automobily mělo s rezervou stačit. Řada okresních měst má i v predikci ČRo bílo/prázdno tj. Not covered. Navíc jak už se stalo u CRA dokrývačů zvykem, ta cca 20 s klandrem možná 25 m vysoká špejlička je od dálnice v nebližším bodě vzdálená skoro 3 km a ve většině zájmového území na tu dálnici nemá šanci vidět: Manual measurement – 2.698 km • Mapy.cz

Reply to  Šeryf
7. 2. 2025 09:52

Když jsem viděl v prezentaci od ČRa tento nový vysílač, hned jsem si vzpomněl na „ředitelský“ Mochov u D11.
Už teď jsem zvědavej, kdy panu ředitelovi dobřejí „excelentní“ kvalitu komerčních stanic v podání ČRa v Mochově a okolí.

Jarda
Reply to  MichalP
7. 2. 2025 11:02

Neni dnes posledni den, kdy to maji spustit Parizkovci a Omikron?

Reply to  Jarda
7. 2. 2025 12:16

Ano, nejpozději dnes by obě sítě měly být spuštěny.

lukaskicz
Reply to  Jarda
7. 2. 2025 13:46

Nejpozdější termín je polovina února.

Reply to  lukaskicz
7. 2. 2025 14:02

Přesné termíny, do kdy měli mít jednotliví provozovatelé splněno podle ZEKu (Zákon o Elektronické Komunikaci), jsou:
TELEKO DIGITAL: 19. 1. 2025
Fiera touch: 19. 1. 2025
CDG/ČRa: 6. 2. 2025
Broadcast Services: 7. 2. 2025
GG OMIKRON: 7. 2. 2025
JOE Media dne: 9. 2. 2025
RTI cz: 13. 2. 2025
PLAY.CZ: : 20. 2. 2025

Tedy dnes je poslední den, kdy by Broadcast Services měl spustit svou síť a i tu pro GG OMIKRON.
PLAY.CZ má ještě 14 dní čas, tak uvidíme, zda případně už během příštího týdne spustí svou síť a nebo budou čekat až na poslední možný termín.

Ostatní už mají splněno, tedy dalšími milníky jsou pro ně rozvojová kritéria vycházející z podmínek aukce.

Pevy
Reply to  MichalP
7. 2. 2025 16:52

Z těchto údajů mi teď došlo, proč zbytek sítě CDG bude až v březnu. Aktuálně je potřeba makat na multiplexu pro Play.cz. No pochopitelné 😄

Jakub DXer
Reply to  MichalP
7. 2. 2025 20:35

Tak Pařízkovci můžou pustit Čas a Čas Rock, ale ten GG Omikron nemá co tam pustit.

Václav
Reply to  Jakub DXer
7. 2. 2025 21:25

Plaché Krokoušovske rádia by mohl. A taky Fresh.

Jirkas
Reply to  Václav
7. 2. 2025 21:27

Obávám se, že Omikron bude jedním z prvních a těch, co to zabalí nebo to nebude mít dlouhého trvání.

David Pražák
Reply to  Václav
7. 2. 2025 21:32

Bavil jsem se s hudebním dramaturgem Krokodýla a ti do dabu nepůjdou. DAB+ je prý mrtvé a zvítězí online poslech přes internet, kde Krokodýla poslouchají lidé z celého světa.

jouda
Reply to  David Pražák
8. 2. 2025 12:26

Jenže k čemu jsou lidi z celého světa, když rádio prodává regionální reklamu?

Jarda
Reply to  MichalP
7. 2. 2025 22:27

byl bych rád, kdyby se podařilo domluvit play.cz s hey radiem, to by bylo skvělý, protože by se pak mohlo vysílat z Ještědu a hrálo by všude.

Jirkas
Reply to  Jarda
8. 2. 2025 11:46

Nereálné.

Jarda
Reply to  lukaskicz
7. 2. 2025 20:00

Tak to dnes nestihaji:)

Tuxik
Reply to  Jarda
7. 2. 2025 20:32

Treba na tom jeste makaji, my ve Varech v utery skoncili skoro v 9 vecer 🙂

Pevy
Reply to  Jarda
8. 2. 2025 20:34

Kašlou na to.

lukaskicz
Reply to  Šeryf
7. 2. 2025 13:39

Náhodou já Tasov chytám zřejmě i v Dukovanech hodně solidně, těch 300W není zase tak málo.

Václav
Reply to  lukaskicz
7. 2. 2025 15:59

Není divu, na D1 jde v těch místech vidět na chladírenské věže

HOME
27.8K
0
Přidejte komentář, prosím.x