Nejnovější komentáře

  • Václav: Dnes jsem nejen tuto trasu sledoval z rozhledny na Hostýně, po cestě tam jsem naladil 92 kterou mi přerušili Rakušané,…
    22:38 19.04.2025
  • Franz: Ověřoval jsem pokrytí rádia Metropole na trase Olomouc-Ostrava a hlásím, že při cestě z Hané je kvalitní příjem zhruba po…
    21:15 19.04.2025
  • Tuxik: Musí projevit zájem. Navíc spuštěním oficiálního rádia v DAB jim narostou poplatky u autorských svazů, takže se do toho nikdo…
    11:25 19.04.2025
  • Václav: Já bych to viděl dát na testovací pozici BHR 😀 a možná Samson
    10:46 19.04.2025
  • Soundwaver: do té testovací pozice můžete se souhlasem dát jakékoliv radio sami, nebo o to musi někdo projevit zájem, jako u…
    09:52 19.04.2025
  • Tuxik: BHRadio zmizelo z multiplexu COLOR DAB+ i z Fiery v Jemnici. Rádiu přejeme mnoho úspěchů u dalšího operátora 🙂
    23:42 18.04.2025

Všechny komentáře

Komentáře

Ivo Harvánek

Odebírat
Upozornit na
O čem píšete?
27.8K Komentářů
Inline Feedbacks
View all comments
Jarda O
4. 2. 2025 09:37

11D-Inu, každý začátek je těžký

TÉMA
Síť B
Pevy
4. 2. 2025 09:01

Momentálně spuštěn Ještěd 7B.

jouda
Reply to  Pevy
4. 2. 2025 09:27

Praha 11D už jede, obsazenost 6x RU s 40-48 kbit/s, třeba Radio 1 s 40 kbit/s. 🙂

Pevy
Reply to  jouda
4. 2. 2025 09:35

To tam nic jiného není? Z Ještědu jede asi totéž, co v Praze na 6B, včetně Dance, Pigy, Dechovky, Expresu a Classiku.

jouda
Reply to  Pevy
4. 2. 2025 09:47

Ano, pouze těchto šest rádií: Radio 1, Signál a Spin 40 kbit/s a Beat, Country a Kiss 48 kbit/s.

Pevy
Reply to  jouda
4. 2. 2025 09:55

Přesně tyto z RU nejsou v multiplexu z Ještědu…
.

Pevy
Reply to  Pevy
4. 2. 2025 09:58

Jinak z toho Ještědu má asi nejmenší datový tok Bonton (40 kbps), u těch RU to tedy odpovídá předpokladům pro plný mux a stavu během testovacích pokusů.

jouda
Reply to  Pevy
4. 2. 2025 10:09

Od pana Procházky zaznělo, že pokud se DAB+ rádia osvědčí a bude zájem, tak mohou provést změnu z EEP-2A na EEP-3A a přidat rádia. Tedy ne zvýšit datové toky. :-/

jouda
Reply to  jouda
4. 2. 2025 10:36

A pan Hrabák (Impuls) by si díky vývoji za pár let dokázal představit ještě nižší datové toky než jsou použity nyní. 🙂

Míra
Reply to  jouda
4. 2. 2025 11:47

Protože předpokládám, že za 5 až 10 let bude k dispozici kodekový update, který při zachováni kvality zvuku toto snížení umožní.
Momentálně je technicky možné vysílat v rozsahu 8 až 192 kbps.

Šeryf
Reply to  Míra
4. 2. 2025 13:49

Před 20 lety jsme poslouchali testy digitálního rozhlasového vysílání DRM (pro dlouhé, střední a krátké vlny). Nějaký čas vysílala na středních vlnách také rozhlasová stanice RTL – 24 kbit/s a stereo! To byla tehdy sláva. Stejný kodek, akorát tam se do radiového kanálu opravdu nic víc nevešlo. To co teď leze z ČRA muxu u stanice deklarované jako 40 kbit/s pro zvuk něco málo přes 30 kbit/s. A ve stejném zabezpečení je v muxu prázdno dalších 600 kbit/s. To je prostě spiknutí! 😉

Míra
Reply to  Šeryf
4. 2. 2025 14:27

Dnešní den dává vzpomenout na začátky působení ČRo v DAB éteru.
Radio Beat máme na 11B v ČB z Radeče.
Pokud někdo dokážete rozkrýt kolik ze 40kbps aktuálně obnáší PAD data, tak se podělte. Může to být i méně, než 8kbps.

Šeryf
Reply to  Míra
4. 2. 2025 14:30

Myslím, že v DABPlayeru to bylo pěkně vidět: https://www.ukwtv.de/cms/downloads-aside/281-dab-player-von-andreas-gsinn.html

jouda
Reply to  Míra
4. 2. 2025 14:41

Z těch 48 kbit/s u Beatu je pro audio jen 39 kbit/s. V případě Spinu s 40 kbit/s je pro audio jen 33 kbit/s. PAD je zde 3-4 kbit/s.

Last edited 2 měsíců před by jouda
Jarda
Reply to  jouda
4. 2. 2025 15:15

Za mě i ten spin nehraje vubec spatne. Kiss v porovnani s fm prakticky neni rozdil, takze ikdyz jsou nizke toky, spatne to nezni a to jsem to zkousel ve 3 autech i doma na hifi

Jirkas
Reply to  Jarda
4. 2. 2025 17:31

Zni to otresne, vsechny stanice v siti B, shoduji se na tom vsichni. Ve skupine o DAB+ je velke rozcarování.

Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  Míra
4. 2. 2025 18:08

A jak si s tím kodekovým updatem poradí DAB rádia vzniklá před updatem? Už teď mám doma dva přijímače, co nezvládají ani HE-AAC v2. Teorii máte s panem Hrabákem hezkou, ale praxe asi bude bolet.

Jirkas

Neporadí, musela by být rádia nová. Navíc zatím žádný další „úspornější“ kodek ohledně DAB není a ani se nechystá. Hrabák hodně fantazíroval.

Míra

Já jsem se přepsal v písmenku. Jen jsem popsal, jak si myslím, že to pan Hrabák myslel.
Jinak AAC se vyvíjí dál a je jasné, že nekompatibilita by byla problém.
To by asi nastalo v případě oggu.

Jakub DXer

Se ty přijímače prostě všechny vyhodí – to je ta nižší uhlíková stopa DABu, jak říká často pan Holík…

PetrPe
Reply to  Jakub DXer
4. 2. 2025 21:50

Vsak nemusime chodit daleko. Uz se jedna evoluce provedla. Jestli se nepletu, byl DAB a ted je DAB+. Treba to bude jak s prackou, ceka nas DAB++ a DAB+++ 😀

Jirkas
Reply to  PetrPe
4. 2. 2025 21:51

Jediná za více jak 40 let existence této technologie, DAB není DVB-T a toto nehrozí.

Last edited 2 měsíců před by Jirkas
H.
Reply to  jouda
4. 2. 2025 10:40

Tak on to řekl celkem jasně: zapomeňte na to, že zvuk z rádia může být kvalitní, i tak je prý zvuk DABu lepší než FM (obojí je hodně přiohnutá pravda). No a k tomu si stačilo poslechnout, jak měli „zvládnutý“ zvuk na té konferenci, a asi je jasné, jaký je jejich vztah ke kvalitnímu zvuku 🙂
Nejstřízlivější pohled na věc měl za mě pan Hrabák, a to fakt nejsem fanoušek jeho stanic.

Míra
Reply to  H.
4. 2. 2025 11:12

Já myslím, že stream si vzal na hrb pan Polák, včetně zvuku. ČRa s ním nic nemají.

H.
Reply to  Míra
4. 2. 2025 11:22

V tom případě Lukášovi díky aspoň za to. Trochu to ilustruje velikost významu, jaký tomu ČRa přisuzují 🙂

David K.
Reply to  H.
4. 2. 2025 13:47

za co?

David K.
Reply to  Míra
4. 2. 2025 13:44

jak jako na hrb?

Lukáš
Reply to  H.
4. 2. 2025 22:18

Dab nepřinese nové stanice neboť náklady na provoz jsou dražší.

Šeryf
Reply to  Lukáš
4. 2. 2025 22:57

Náklady jsou to především navíc. Pokud bude v nějakém horizontu následovat vypnutí VKV-FM, pak teprv budou náklady nižší…

Hori97
Reply to  Pevy
4. 2. 2025 10:32

Odchod stanic RU z ostatních sítí:

  • COLOR DAB – ihned, v následujících dnech
  • RTI CZ – v polovině roku, po rozšíření nové sítě ČRa do oblastí již pokrytých RTI. Cílem je zajistit částečný souběh.
Pevy
Reply to  Oviradio.cz
4. 2. 2025 08:44

Odkud?

Poslouchac
Reply to  Oviradio.cz
4. 2. 2025 14:48

Osobně jsem zvědavý na Praha-Ládví, jest-li to dosvítí až k nám na Mělník…..

jouda
Reply to  Poslouchac
4. 2. 2025 14:53

Z Ládví to jde na S/SV/V velmi dobře, takže i když bude anténa natočená do centra Prahy, hrát by to mělo.

Šeryf
Reply to  jouda
4. 2. 2025 16:26

Podle fotek od kolegů je DAB+ AS v úrovni anténího systému muxu 24 na JZ rohu věže. SV směrem tomu tedy bude slušně stínit konstrukce věže. Pokud by to bylo ideálně nahoře a dle IO, bez zastínění by to mohlo vypadat takto:comment image

Jirkas
Reply to  Šeryf
4. 2. 2025 18:31

Miluju ty tvoje mapky. 🙂

JM.
Reply to  Šeryf
4. 2. 2025 22:20

Kombinace pokrytí Ládví + City Tower (klidně i s 1 kW) by mohla dopadnout velmi slušně.

AS na Ládví nelze umístit jinam, nahoře je AS pro 97,2 FM.

Šeryf
Reply to  JM.
4. 2. 2025 23:05

Pokud by šlo o prioritní systém, tak by se řešení určitě našlo, ale v této chvíli to byla zajisté cesta nejmenšího odporu. Také by DAB+ mohl být Novodvorské, tam je na konstrukci také dost místa. GSMweb.cz – foto BTS CityTower nejpřirozenější alternativa k Žižkovu, ale je otázka, jak se tam budou tvářit na další AS, který by měl být minimálně ve stejné výšce jako ten televizní. Stávající dipólek je schovaný za konstrukcí jak nosiče tak takové středové zdi na střeše, takže na západ to moc nehraje. GSMweb.cz – foto BTS

Pevy
Reply to  Oviradio.cz
4. 2. 2025 15:33

Hmm, na „šestkových“ kanálech nemám šanci (PL tv). No a celoplošný mux CDG si na kopci poslechnu pouze ze Žižkova na 11D. Jihlava 7B bez šance (protože Ještěd taky na 7B) a Kojál na 7C taky ne (protože Teleko z Černé hory taky na 7C).

Lukáš
Reply to  Oviradio.cz
4. 2. 2025 22:21

Ani Pařizkovy děti nechystaji další stanice k rádiu čas a čas rock.

Šeryf
Reply to  Lukáš
4. 2. 2025 23:08

Ty jdou cestou rozumu života v realitě…

Last edited 2 měsíců před by Šeryf
Jakub DXer
4. 2. 2025 07:37

Tak učesat,oblict kvádro, nahodit úsměv a hurá na tiskovku. Bude to velká sláva.. jen připomenu, že plán to spustit byl 1. září..

Pevy
Reply to  Jakub DXer
4. 2. 2025 08:46

Bude tiskovka dostupná někde on-line, ví někdo?

Míra
Reply to  Pevy
4. 2. 2025 09:28
Pevy
Reply to  Míra
4. 2. 2025 09:38

👍 Díky.

Jarda
Reply to  Jakub DXer
5. 2. 2025 09:21

Do tydne ma odstartovat play.cz , takze tam se snad objevi i nejake nove radio. Tipuju Fajn Fresh, Helax, co mam indicie a kvalita bude nad 112 kbps

Václav
Reply to  Jarda
5. 2. 2025 10:58

Se mi nezdá když se play.cz vyhýbal MB jako čert kříži. Maximálně co tam přechodně trpěli bylo hitrádio Vysočina. A myslím přesně ten kraj nezískali 🙂 jako jediný

Last edited 2 měsíců před by Václav
PVo
Reply to  Václav
5. 2. 2025 12:00

čert kříži? spíš proto že pro vysílání na netu mají vlastní platformu

Václav
Reply to  PVo
5. 2. 2025 12:59

Jasně, asi to nebude to samé jako úprk rádií od Křetínskeho, každopádně bylo by zvláštní že by něco od MB znělo v play.cz muxu. Je taky otázka jak se jim to podaří uživit, když jejich eso RU je u CDG a na play.cz zbydou no name rádia.

Mimo jiné právě je čas kdy by měl být výstup z poslechovosti a zatím se nic neděje.

jouda
Reply to  Václav
5. 2. 2025 13:35

Eso RU je sice u CDG, ale moc se jim asi platit nechce, proto ty hodně nízký datový toky. 🙂

Pevy
Reply to  Jarda
5. 2. 2025 17:00

Těch 112 kbps se mi nezdá, leda že by ČRa chtěly masochisticky předvést praktický rozdíl v kvalitě 😀

Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  Pevy
5. 2. 2025 17:34

Pokud je u ČRA tak draho, že i velký mediální dům si zvolil ty nejlevnější datové toky, už vidím jak samohrajky z internetu platí za 112 kbps. 🙂

Honza K.
Reply to  Oviradio.cz
3. 2. 2025 19:29

Hvězdičky na rozloučenou u RTI?

Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  Oviradio.cz
3. 2. 2025 21:07

To by mohli zvýšit bitrate Dance rádiu a Bontonu a přepnout na stereo.

Last edited 2 měsíců před by Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Jirkas

Bonton bude v celoplosnem mux B, dostane tam krasnych 32kbps.

Last edited 2 měsíců před by Jirkas
Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  Jirkas
3. 2. 2025 21:32

Bonton mě popravdě nezajímá, spíš to Dance rádio.

Jirkas

Mě také nezajímá, jen referuji co bude, když jsi Bonton zmínil.

Jarda
Reply to  Jirkas
4. 2. 2025 07:00

Bonton v celoplosce nebude, ani e2 apod. 🙂 asi budete hodne prekvapeni, jaka tragedie to bude
Naladte si v 9hodin radio, ale navic jen ve 4 velkych mestech.. je to k smichu:(

Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  Oviradio.cz
3. 2. 2025 20:42

Předpokládám, že SvcID to má stále stejné jako varianty u CDG a Coloru. Tudíž v autě, respektive u přijímače s podporou Service Following, to bude jen další zbytečná duplicita v seznamu stanic a uživatel stejně nebude mít moc nad tím jaká varianta mu bude hrát. Tenhle přístup se mi nelíbí.

Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  Oviradio.cz
4. 2. 2025 18:05

Tak dle předpokladů mám v seznamu autorádia nyní *BEAT* a Beat. Zvolím *BEAT*, chvíli to hledá a hraje Beat. Čili „vychytávka“ celkem na nic.

Jakub DXer
2. 2. 2025 11:41

Poslední desítky hodin s možností proskenovat kanály, kde to 4.2. spustí CDG. Dle map to stále vypadá na úterní zlepšené podmínky…

Michal R.
Reply to  Jakub DXer
2. 2. 2025 13:27

Už se mega moc těším až to CDG spustí . Defakto první oficiální komerční DAB+ multiplex s pořádnými vysílači a výkony . Nepočítám RTI , protože ti mají hrozná stanoviště . Podle mě spustí všech minimálně 17 vysílačů , které jsou uvedené na webu dabplus.cz/seznam-vysilacu . A to by bylo něco . To by měli určitě lepší pokrytí jak nějaké RTI . No nechme se překvapit v úterý . Ale snad tomu tak bude a moje spekulace budou pravdivé .

Jirkas
Reply to  Michal R.
2. 2. 2025 13:57

A toky 40-48kbps, takže zvukohrůza, dobrá tak na kapesní chrchlátka.

Michal R.
Reply to  Jirkas
2. 2. 2025 15:51

Ha ale 40-48kbps ale záleží v jakém formátu . Pokuď by to bylo v mp3 , tak máte pravdu že by to bylo zřejmě strašné . Ale pokuď to bude ve formátu aac , tak to bude něco jako 128 kbps ve formátu mp3 .

Jirkas
Reply to  Michal R.
2. 2. 2025 17:18

HE-AAC v2 ( SBR+PS) je i tak hrůza, staci si poslechnout Cesky rozhlas, ten to same pouzívá u regionálních stanic a 48kbps zní děsně, umělé plechové výšky co trhají uši. Ted si vezmete doprovodne sluzby jako obrazky a dalsi, což také neco sebere a nektere stanice budou startovat dokonce jen na 40kbps a bude i vyskyt 32kbps.. To už bude slušný humíáč. A zní to mnohem hůř než mp3 128 kbps. Jestli chce rict že ne, doporučuji si zajít na ušní a to neber prosím urážlivě. Proto to taky nikde ve svete nepouzivaji.

Last edited 2 měsíců před by Jirkas
JM.
Reply to  Michal R.
2. 2. 2025 19:00

Tohle srovnání je mimo. MP3 ve 128 kbps je poslechově srovnatelné tak s AAC+ kolem 72 kbps. Toky kolem 48 kbps jsou ekvivalentem MP3 někde kolem 80-96 kbps, takže tragédie.

Jamar
Reply to  JM.
2. 2. 2025 20:05

Souhlas, ono mi stačil v MUXu ČRo i Radiožurnál, který ač má „dokonce“ 64kbps, tak když mi při jeho poslechu mělo rádio v autě tendence přepínat ma DAB, tak tam ta komprese, hlavně při hudbě, opravdu dost slyšet, alespoň pro mě, že to bylo tak otravné, že mě to donutilo tohle přepínání na DAB vypnout. A pakliže opravdu ostrý start DAB bude vypadat takto, s toky 48kbps a podobně, tak pak je pro mě DAB opravdu mrtvá technologie a opravdu netuším, proč se to s tímhle přístupem vlastně buduje, bohužel…

Jirkas
Reply to  Jamar
2. 2. 2025 20:23

Ano opravdu bude, v mux bude cca 17 stanic. DAB+ si na sebe musí nejprve vydělat, aspoň tak to vidí někteří provozovatelé..

Míra
Reply to  JM.
2. 2. 2025 21:06

Klasické MP3 (576 vzorků na snímek) můžete kvalitativně srovnávat s klasickým AAC (1024 vzorků na snímek). V úrovni 128kbps stereo dávám osobně přednost aac, byť větší rozdíl uslyšíme při nižším bitrate. Každěmu vyhovuje něco jiného a také záleží na druhu obsahu (o jakou hudbu jde a podobně).
Hlavně je ale potřeba dodat, že u mp3 jsou běžně dostupná další nastavení kodeku, která zvuk výrazně ovlivní, takže je dobré používat takové enkodéry, které mají tato nastavení přístupná, vy si je projdete a zamyslíte se nad tím, co vlastně děláte.
Pokud chcete kvalitní mp3, bude vás enkódovací proces stát asi 5x více času, než u AAC. Záleží na podmínkách.
HEAAC můžete srovnávat pouze s MP3 PRO (oba tyto kodeky využívají SBR). I zde bude hrát (HE)AAC mírné lépe, než mp3PRO.
Pokud máte někdo možnost enkódovat doma na stole specifické DAB+ AAC s 960 vzorky na snímek, tak se určitě podělte. Třeba už open source komunita postoupila na další level. Toto AAC bude hrát jinak, než běžné AAC, které si doma v klidu vyrobíte. Bylo by fajn, aby se tento DABový kodek více zpřístupnil. Potřebujeme ho implementovat do studií rozhlasových stanic, tento dále distribuovat a zbavit se tak nutnosti následně převádět aac1024 na aac960.

Dancheb Atanas
Reply to  Míra
3. 2. 2025 11:52

odr-audioenc umi kodovat ze vstupu zvukove karty, stalo by za to otestovat jak to hraje

Pevy
Reply to  Michal R.
3. 2. 2025 07:59

RTI zas tak hrozná stanoviště nemá a budou přibývat (hrozný je ovšem obsah multiplexu, až na světlé výjimky). CDG bude mít zcela jistě lepší pokrytí, ale je otázka, zda pojede okamžitě vše. Hlavní problém ovšem bude v technické kvalitě vysílaného obsahu.

Pevy
Reply to  Oviradio.cz
1. 2. 2025 09:03

Všichni chtějí evidentně pouze splnit licenční podmínky. Mimochodem, Fiera v Táboře snad ještě nevysílá?

Dancheb Atanas
Reply to  Oviradio.cz
1. 2. 2025 09:56

V Táboře obsahuje Energic, Hey, Color, Sázavu a ZUN

Jirkas
Reply to  Pevy
1. 2. 2025 12:06

Na začátek to bohatě stačí, kor, když někteří budou mít problém zaplnit mux dostatkem platících zákazníků. Zbytečné pálit energii + peníze.

jouda
Reply to  Jirkas
1. 2. 2025 16:22

Co je ale překvapující, že zatím žádné další rádio nepožádalo RRTV o DABovou licenci (https://rrtv.gov.cz/cz/static/prehledy/prehled-zadosti-o-licenci-a-registraci.htm). To všichni počítají s šířením v režimu převzatého vysílání? Nebo šetří peníze za správní poplatky?

Jirkas
Reply to  jouda
1. 2. 2025 18:29

Ano, protože DAB+ je prozatím pro většinu rádiových skupin jen „doplněk“, nikoliv hlavní platformou šíření. Ničemu to nevadí.

jouda
Reply to  Jirkas
1. 2. 2025 22:17

Problém by to byl, pokud by rádio v DAB+ vysílalo na území, pro které nemá původní FM licenci. Jinak by totiž vůbec nemělo smysl žádat o DAB+ licenci. Stačilo by získat jakýkoliv bezvýznamný FM vysílač někde v ČR a rázem by dané rádio mělo k dispozici území vybraného DAB+ vysílače/sítě kdekoliv v ČR v režimu převzatého vysílání. Což takto půjde dost těžko. 🙂

Jirkas
Reply to  jouda
1. 2. 2025 22:33

Nikoliv, prevzate vysilani problem neni.. Stejne jako tu v tomto rezimu vysilalo německé Swarzwaldradio (skoncilo samo diky vysokym poplatkum OSA) a dalsi mrak jinych stanic.

Last edited 2 měsíců před by Jirkas
Míra
Reply to  jouda
2. 2. 2025 00:19

Pokud se něco nezměnilo, tak stačí mít licenci v „jakémkoliv“ civilizovaném státě a můžeš být převzatým vysíláním pro DAB v ČR.
Samozřejmě je to na tenkém ledě, protože obsah vysílání defakto hlídá jiný stát.

jouda
Reply to  Oviradio.cz
1. 2. 2025 09:22

Překvapivý je ten Velký Javorník, protože pro pokrytí MS kraje není úplně ideální. Takže bude nutno výrazně dokrýt Ostravu a okolí.

Šeryf
Reply to  jouda
1. 2. 2025 09:57

Čekal jsem spíš něco přímo v Ostravě. Teoreticky by mohli zkoušet také Lysou, ale toto evidentně ani za jednu stranu nemuselo na koordinaci a nejspíš se to schovalo pod Hošťálkovice. Lokality_BS+Omikron_250201.png (1984×1403)

PetrPe
Reply to  Šeryf
1. 2. 2025 10:53

V Ostrave muzou v klidu pouzit sve vysilaci stanoviste pro Cas s vyhledem na celou Ostravu az po Beskydy.
https://mapy.cz/s/bukecabezu

HOME
27.8K
0
Přidejte komentář, prosím.x