H.: Objevuje se tam střídavě ‚Z‘ (ASCII znak č. 90) a nezobrazitelný ASCII znak č. 26. Když si to rozepíšete binárně,… 15:50 21.04.2025
Václav: Téměř celý loňský školní rok jsem to zažil ve Zlíně. A to ještě kdoví co je ve skutečnosti místo chybějícího… 15:05 21.04.2025
H.: To je tak, když dynamicky mění PS na těch starých francouzských nebo italských kodérech, které mají paměť s omezeným počtem… 13:51 21.04.2025
Oviradio.cz: Hezkým příkladem je nastavení dvojičky FM vysílačů v Plzni ze stejného stanoviště RTI cz. Ač jeden provozovatel, vysílače se liší:… 07:54 21.04.2025
Oviradio.cz: Už před časem jsem lidi z Expresu a Classicu upozornil, že absence příznaku TP obě rádia (pravidelně vysílající dopravní info)… 07:30 21.04.2025
Oviradio.cz: Radio Kiss má v Břeclavi na 107,1 nestandardní PS ___KISS_. V sousedním Hodoníně na 101,1 svítí _KISS___, hlavní jihomoravská frekvence… 07:10 21.04.2025
S koncem roku 2024 ukončila provoz německá tanečně popová stanice zaměřená především na gaye a lesby lulu.fm. V posledním období vysílala už jen ve vídeňském DABu na 11C s přesahem na jižní Moravu. V dobách největšího rozvoje byla k poslechu digitálně v několika velkých německých městech a také na FM frekvencích v Berlíně a Kolíně nad Rýnem.
Ano na jižním úpatí, konci hostýnských vrchů jsem naladil, z množství procházených stanic jsem ji nevědomky nechal hrát chvíli dýl, ale v tom množství si již nepamatuji co hráli, kdybych věděl že to má být tanečně zaměřil bych se, ale měl jsem tu čest že můj přijímač ji ještě na podzim naposledy zobrazil na displeji.
Last edited 3 měsíců před by Václav
Jakub DXer
9. 1. 2025 21:30
Procházím nabídku kabelovky a hraje mi Radio Samson, dle webu měli sbírku na obnovu moderovaného vysílání a na FB mají titulek z 31.12. „jsme znovu v éteru!“, takže projekt jede dál – v tom kabelu to myslím už nehrálo..
Honza K.
9. 1. 2025 17:24
Radio Prostor nově zobrazuje názvy skladeb na 106,3 v Ostravě. Zobrazuje se také česká diakritika.
Nyní zobrazují v RT+ českou diakritiku tyto stanice: Otava (všechny vysílače), Prostor (postupně přibývají), Relax (mám ověřenou pouze 92,3). Budu rád za případné doplnění.
Radio Prostor má na inovovaných vysílačích nový PTY, místo nevhodného News je tam přiléhavější Info, stejně jako má například Radiožurnál.
Pro srovnání na vysílači Brno 101,3 ve správě CRA je PTY dlouhodobě nenastaven. Zajímavostí Hádů je také nastavení přepínače Music/Speech na nezvyklý Speech, snad pozůstatek BBC. Speech má na svých vysílačích standardně ČRo Plus, u něj to obsahu vysílání odpovídá.
Refresh RDS Prostoru proběhl i v Praze na 101,1. Nesmyslný PTY News má v hlavním městě v tuto chvíli už pouze Rádio Impuls 96,6. Počet rádií s radiotextem plus se rozšířil na sedm.
To, čo si poslal, tak je logbook – ten lezie priamo z TEFka a robí ho Sjef. Ja vyvíjam samostatnú appku, ktorá sa pripája k webserveru a berie z něhodneho dáta. Ten logbook ale dostane tiež upgrade 🙂
Samozrejme, že je to inšpirované PIRA Monitoringom – UI sa ešte pravdepodobne zmení, ale veľké zmeny to nebudú.
Zmienka o tomto bude priamo v GitHub repozitári v popise, keďže celý softvér bude klasicky open-source. Pokiaľ niečo využijeme, tak credits vždy dávame – viď. napr. FM-DX Webserver a použité knižnice. 🙂
Úplně obecně bych z toho ekosystému kompletně vyhodil jednotku dBf.
Pro FM jednoznačně dBuV ev. dBm. Pro DAB za mě dBm ev dBuV.
Dále by bylo fajn rozšířit sektor doteku pro stisknutí konkrétního bodu v mapě.
Jinak ta první stanice nebyla jediná, která mě zmátla.
A ano, něco podobného (spektrum) vylézá z FM Scopu…
Celý tem firmware už od pôvodného XDR je písaný na dBf, pretože je to ich štandard. Inak v skratke prepočet dBf -> dBuV funguje v celom firmware úplne jednoducho. dBuV = dBf – 11.25
Nový set firmware už bude písaný s dBuV ako primárnou jednotkou.
Hitbox toho bodu ma tiež štve, musím na to v blízkej budúcnosti mrknúť a opraviť. 🙂
A o ten ZUN na 87.5 nešlo, to máme doslova doma na testing, spravuje si to žena, takže ja ju len poprosím o RDS dáta a ona mi to porieši.
RUDL: 1) na podzimní výzvu „Záchranný kruh“ poslali posluchači o 900.000,- Kč více. 2) Proglas v dohledné době vyvěsí na web seznam FM vysílačů, které se bude chystat vypnout, protože je tam už výborné pokrytí DABem+.
Tak jsem si párkrát projel svou obvyklou trasu Konárovice (u Kolína) – D11 – Praha s Radiem 1 v DAB v Kia Niro EV 2023. Pohybuji se na rozhraní pokrytí mutací RTI cz VYS, HK+PAR a STC a zkušenosti s příjmem tomu odpovídají.
Přímo u domu mám silnou 9D ze Strážníku, směrem k dálnici D11 se pak uplatňuje 9B HK+PAR (pravděpodobně Černá hora) s občasným přepnutím na pražskou 8D STC, hlavně kolem dálničního exitu 50. Před spuštěním východočeských vysílačů RTI na Kolínsku šla místy docela dobře Kukla.
Na dálnici pak převažuje HK+PAR, zhruba od 30. km tuner častěji volí strahovskou STC, občas snad i SZC Kukla, Prahu definitivně kolem 20. km. Přepínání kanálů odvozuji od rozdílného textu a slideshow na displeji, případně staticky ve skrytém dealer/engineer módu.
Během jízdy nastávaly většinou párvteřinové, ale relativně četné výpadky příjmu, někdy i delší, což je pochopitelně odrazující. Každá cesta tam i zpět zatím měla jiný průběh výpadků, ale už vícekrát se mi stalo, že tuner se po několika pokusech přeladit „ztratí“ a Radio 1 prostě nehraje, dokud jej ručně nezvolím z uložené předvolby, poté zase běží. Doplním, že obvykle mám vypnuté přepínání DAB – FM, takže autorádio si na poměrně silnou, ale šumící 91,9 neodskakuje.
Svoji roli podle všeho na východ od Prahy hraje hutný signál 9B Kukla, který negativně ovlivňuje příjem 9B HK+PAR. I v místě nedaleko mého domova, kde se předpokládá příjem Černé hory, se na chvíli objevuje signál ČRo K. Vary a Sever z Kukly.
Na TechniSatu 210 mám ověřeno, že přímo v domě je na 9B silný signál, ale data muxu HK+PAR se pro vysokou chybovost (mutace SZC měla v místě také docela silnou přítomnost) načítají velmi neochotně. Ze stejného vysílače šířené Teleko 7C s nelákavým obsahem (kéž by tam bylo alespoň ZUN rádio) přijímám bez problému.
Horší posluchačská zkušenost dost možná souvisí i s neoptimálním technickým nastavením vysílače Černá hora, které vnímají někteří posluchači.
Pokud by v multiplexu RTI cz do budoucna byla stanice s technickými parametry a atraktivitou podobnou Radiu 1, vkládal bych naděje do chystaného vysílače Kutná Hora – Vysoká 8D, který nebude kmitočtově kolidovat s jinou mutací a pěkně posílí pokrytí na středočeské části D11 včetně Kolínska. A taky mého bydliště, kde je na rozhlednu na Vysoké přímý výhled z okna. Autorádio by pak už teoreticky na celé zmíněné trase mělo držet jediný kanál 8D.
Možnosti, jak to rešit na straně vysílatele určitě jsou, takže uvidíme.
Prozatím, zde jsou dominance po finalizaci základní fáze pokrytí.
Karel Mikuláštík
Souhlasím. Toto je jen úvodní zkušenost z terénu po oficiálním spuštění „celoplošné“ sítě z pozice řidiče, pro něhož je DAB určen především. Nezaregistroval jsem, že by to bylo prezentováno jako testovací provoz. Věřím, že někdy příště budu moci napsat o pozitivnější zkušenosti. Václav Ježek by měl být, i vzhledem k částce, kterou do toho vrazil, profesionál.
Uplně není, protoze ja se se zákazníky setkávám kazdy den, resim s nimi DAB a to co tam popisuje nebezny uzivatel a hraje si jako na pana Nováka, tak slideshow u DAB+ je to posledni, co zákazníky ve voze zajímá..
To souhlasím, ale myslel jsem především ty výpadky při přelaďování. Ale snad se to povede do budoucna vyřešit, aby DAB+ byl pro posluchače komfort a né vypadávající a zvukově horší „pokrok“.
Tento vikend jsem jel z Ovy smer jesenicko Praded. Musim potvrdit, ze mapy opravdu odpovidaji vypoctu. Zejmena to hluche misto na ulici Opavska smerem z Poruby od Globusu do Opavy 😀 Pak uz to relativne jde. Ale to by mel tu oblast v budoucnu vyresit vysilac Praded.
Doufejme, protože co odešel z RTI Kropáček, je to značně horší.. Pro ně to je také značná zkušenost a ladění tak rozsáhlé sítě, takže ač to není testovací provoz, bude chvilku trvat vše vychytat. A určitě běžného posluchače to zajímat nebude, toho bude zajímat jak mu to hraje a ne nějaké porodní bolesti.
Ve chvíli, kdy síť rozsekali na jednotlivé SFNky, je budou schopni ladit opět jen jednotlivě v rámci každé zvlášť. I kdyby se ty signály lišily jen o písmenko v názvu muxu, už je to jiný signál a na přijímači je potřeba pro úspěšný příjem jednoho z multiplexů ve stejném kmitočtové bloku splnit hodnotu SNR někde 6 – 10 dB, dle zabezpečení. Za pohybu ještě kritičtěji. Tohle nemá parametrické řešení (vyjma použití robustnějšího zabezpečení EEP, nebo případného překmitočtování). Problémy rozhraní vyřeší jen systematické doplňování slabších vysílačů do kritických míst, následované někdy i vypnutím svítičů.
V případé Kukly bych zauvažoval o zvyraznění downtiltu. To se dá poměrně snadno spočitat.
Praktická realizace je závislá na použitém AS a požadavku (co se má stát s oblastí před vysílací anténou a za ní) a může být technicky náročná.
Vlepováni vysílačů do problematických míst je samozřejmě řešením, ale může narazit na kmitočtová omezení.
Když potom leží napřiklad dálnice na pokrajích několika regionů, může se řešit kontinuita příjmu celoplošné stanice, ale u regionální to může být neřešitelné.
Kukla je stále (svým stávajícím anténním systémem) pohrobek z dob limitovaných vyzařovacích diagramů a výkonu. https://gsmweb.cz/foto.php?op=digir&cid=ULKUK&okres=UL To, že by se s tímto dalo hledat nějaké minimum nad hlavním svazkem (a ještě hodně do boku), je podle mého utopie. Ale třeba tam časem bude něco jako na Třebouňském https://gsmweb.cz/foto.php?op=digir&cid=KVTRV&okres=KV, kde ten svazek bude ve vertikální rovině přeci jen výrazně užší. Pro separaci stejných kmitočtových bloků by ale bylo vhodnější, aby tam nic nebylo … 😉 a sklouzlo to dolů do okresních měst …
Ono to má ale také úplně jiné možné řešení a tím je úprava rozdělení sítě do regionů.
KV kraj by měl jít na 9D a spojit je se Plzěňským krajem do SFN. Ostatně historicky tomu tak vždy bylo.
Naopak LBC kraj překlopit na blok 9B a spojit ho do SFN s Ústeckým krajem a HK+PAR kraji. Aby se pro východní část Ústeckého kraje nemusela budovat extra nová vysílací lokalita, tak z Klínovce by se jelo duálně, tedy 9D pro KV kraj a 9B pro UL kraj.
Touto úpravou by se elegantně vyřešil konflikt Kukla vs Černá hora a pak by se mohla Kukla pustit naplno, tedy na místo stávajích 6 kW tam jet s maximem 10 kW a místo rušení by se oba vysílače krásně propojili a posíli reálně pokrytí.
Posledním slabým místem v síti je Suchý vrch, kde by bylo potřeba domyslet, zda nechat naplánovaný blok 9B nebo tam raději dát 9D a to i kvůli kolizi s Brnem, ale to už je spíš na samostatnou diskuzi.
Těch kmitočtových možností je řada, ale rozhraní Čechy – Morava bude bez dalšího bloku problematické. Už před aukcí jsem si s oběma celoploškami hrál takto: dab-site-8-large.png (720×267)
Krom toho to bude muset jít do světa (koordinaci) a nějakou chvíli to bude trvat a nebude to zadarmo…
Tak ono RTI úplně původně prohlašovalo, že regionalizovat nechce. Když regionalizací připustili, měl jsem zato, že půjde maximálně o pár velkých celků (například západní polovina Čech, východní polovina Čech a Morava (+logicky Praha se stř.Čechami). To, co s tím nakonec provedli je docela dost prasárna, která nemá jednoduché řešení a bude nutná řada kompromisů tak jako tak.
Za sebe jako venkovana vnímám rozšíření programové nabídky i jinam než na velká města na DAB+ jednaznačně kladně.
V okrese Jičín je již možno konečně (mimo mnoha variant stanic Čro) s kapesním přijímačem poslouchat za chůze Radio 1,Rádio Beat a Signal Rádio.RTI cz , 9B Frekvence 204,640MHz .Co však zůstane,tak pokud na vysílač přímo „neuvidím“ bude „ticho“,stačí sejít do obce Slavhostice a je konec.DRM by co se týče šíření terénem bylo mnohem lepší,ale to „neprošlo“.Tolik zkušenosti z terénu od turisty.Ve vozidle bohužel přijímač DAB+ nemám a ani to technicky není možné (koncernové rádio co zároveň slouží jako výstupní zobrazovač palubního počítače)
Díky za nabídku pomoci.Citroen Berlingo 1,6HDI rok výroby 2013,autorádio je s CD mechanikou AM(MW,LW) a FM v provedení 1DIN.Zatím jsem zkoušel extrení DAB+ adaptér,ale je poměrně velký.Navíc nutnost dalších kabelů kolem.
Výměna autorádia by byla nejlepším řešením.Už dlouho mám doma 1DIN Sencor SCT 6011DBMR který jsem tam původně chtěl osadit.Byl jsem však varovaný,že to není tak jednoduché a tovární autorádio zde není jen jako rádio a tak od toho záměru upustil.
Něco takového by mně zajímalo, ale rád bych viděl praktickou funkčnost a taky cenu, ale odrazuje mně ta anténa, to není moc důvěryhodné. Má s tím někdo z přítomných zkušenost?
Mám od nich variantu pro Toyotu, anténa se použila Macrom 287003 DAB (u modulu žádná nebyla) a chodí to dobře. Modul stál 6500 a anténa 600. Samozřejmě můžeš použít i střešní anténu s odpovídajícím konektorem, to je na tobě, jen s tím bude víc práce. Montáž doporučuji svěřit odborné firmě. Dost jsme s tím bojovali a případná nefunkčnost jde kdyžtak na vrub firmy. Modul má dva tunery, takže funkce Service Following (obdoba AF u FM) by měla fungovat dobře, ale v praxi jsem to kvůli dosud nevysílajícím MUXům zatím neměl moc možnost otestovat. Má to drobné mouchy, ale to bude spíš omezením sběrnice Toyota rádia a u Škodovky atd. to zase může být jinak.
Pokud chceš zachovat stávající tovární autorádio, tak stejně nemáš moc na výběr. Nebude moc firem, co nabízí toto řešení. Já vím jen o této. Pak to ještě prodávají Norové pod označením NorDAB, ale jedná se o tutéž polskou krabičku, jen s nálepkou NorDAB. https://youtu.be/pHI2XSRNHYM
Last edited 3 měsíců před by Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
V databázi ČTÚ přibyly dálniční posily pro úsek D1 kolem Velké Bíteše pro Radio Beat na 93,7 a Country Radio na 101,4 z nové kóty Čikov.
Shodou okolností takové ostravské čísla frekvencí, ale i klasické české.
Doplním, že anténa bude v azimutu 225st a Čikov bude řešit Náměšť nad Oslavou a jih (Dukovany, Jaroměř atp), ale samozřejmě D1 a Velkou Bíteš.
Netro Life Radio formálně mění majitele. Pavel Konopa starší předává firmu synovi Pavlu Konopovi mladšímu.
S koncem roku 2024 ukončila provoz německá tanečně popová stanice zaměřená především na gaye a lesby lulu.fm. V posledním období vysílala už jen ve vídeňském DABu na 11C s přesahem na jižní Moravu. V dobách největšího rozvoje byla k poslechu digitálně v několika velkých německých městech a také na FM frekvencích v Berlíně a Kolíně nad Rýnem.
Ano na jižním úpatí, konci hostýnských vrchů jsem naladil, z množství procházených stanic jsem ji nevědomky nechal hrát chvíli dýl, ale v tom množství si již nepamatuji co hráli, kdybych věděl že to má být tanečně zaměřil bych se, ale měl jsem tu čest že můj přijímač ji ještě na podzim naposledy zobrazil na displeji.
Procházím nabídku kabelovky a hraje mi Radio Samson, dle webu měli sbírku na obnovu moderovaného vysílání a na FB mají titulek z 31.12. „jsme znovu v éteru!“, takže projekt jede dál – v tom kabelu to myslím už nehrálo..
Radio Prostor nově zobrazuje názvy skladeb na 106,3 v Ostravě. Zobrazuje se také česká diakritika.
Děkuji za postřeh. Potvrzuji další vysílače provozované Telekem – Pardubice, Jihlava. Vysílá se RT+ včetně URL a e-mailu.
U rádií, která hrají méně známé tituly, je to dobrá věc.
Včera se přidal i Zlín. Textový obsah se ještě bude ladit. RT+ je nově též na kladenském Relaxu.
Nyní zobrazují v RT+ českou diakritiku tyto stanice: Otava (všechny vysílače), Prostor (postupně přibývají), Relax (mám ověřenou pouze 92,3). Budu rád za případné doplnění.
Relax zobrazuje jak v Berouně(97.5) tak v Rakovníce(97.4)
Radio Prostor má na inovovaných vysílačích nový PTY, místo nevhodného News je tam přiléhavější Info, stejně jako má například Radiožurnál.
Pro srovnání na vysílači Brno 101,3 ve správě CRA je PTY dlouhodobě nenastaven. Zajímavostí Hádů je také nastavení přepínače Music/Speech na nezvyklý Speech, snad pozůstatek BBC. Speech má na svých vysílačích standardně ČRo Plus, u něj to obsahu vysílání odpovídá.
Brno a Olomouc starý RT
Refresh RDS Prostoru proběhl i v Praze na 101,1. Nesmyslný PTY News má v hlavním městě v tuto chvíli už pouze Rádio Impuls 96,6. Počet rádií s radiotextem plus se rozšířil na sedm.
Potvrzuji refresh RDS Prostoru i v ČB na 89,8.
Právě teď bylo na Prostoru promo na nové dynamické RDS. Znamená to, že jsou tím vybaveny už všechny vysílače?
Na všech vysílačích to zatím není.
Zatím není Liberec, Brno, Plzeň, Ústí, Olomouc.
Ach, čo sa nám to zase chystá na tie TEFká? 🙂
Když vidím ten ZUN, jak to vypadá s těmi DABovými webservery?
S komunitou na tom pracujeme, máme vytiahnuté základné dáta, ale bude to ešte nejakú dobru trvať. Pevne verím, že sa tento rok dočkáme.
O co jde? ZUN na FM nevysílá.
Vysílá, vidíš ne? 🙂
Díky za odpověď.
Nějak nechápu co řešíš. 😉
Objevila se tu fotka. Nevím oč jde, tak se ptám.
Předpokládám, že to leze z TEFa, když to připojíš k PC. Mám v plánu to dneska vyzkoušet.
U mě to teda vypadá kapku jinak, Marek má asi nějakou ještě nevydanou variantu, či co.
To, čo si poslal, tak je logbook – ten lezie priamo z TEFka a robí ho Sjef. Ja vyvíjam samostatnú appku, ktorá sa pripája k webserveru a berie z něhodneho dáta. Ten logbook ale dostane tiež upgrade 🙂
Kde jsem ten layout viděl? Nic proti, ale mohli jste aspoň napsat. Jsme snad slušní lidé.
Samozrejme, že je to inšpirované PIRA Monitoringom – UI sa ešte pravdepodobne zmení, ale veľké zmeny to nebudú.
Zmienka o tomto bude priamo v GitHub repozitári v popise, keďže celý softvér bude klasicky open-source. Pokiaľ niečo využijeme, tak credits vždy dávame – viď. napr. FM-DX Webserver a použité knižnice. 🙂
Úplně obecně bych z toho ekosystému kompletně vyhodil jednotku dBf.
Pro FM jednoznačně dBuV ev. dBm. Pro DAB za mě dBm ev dBuV.
Dále by bylo fajn rozšířit sektor doteku pro stisknutí konkrétního bodu v mapě.
Jinak ta první stanice nebyla jediná, která mě zmátla.
A ano, něco podobného (spektrum) vylézá z FM Scopu…
Celý tem firmware už od pôvodného XDR je písaný na dBf, pretože je to ich štandard. Inak v skratke prepočet dBf -> dBuV funguje v celom firmware úplne jednoducho. dBuV = dBf – 11.25
Nový set firmware už bude písaný s dBuV ako primárnou jednotkou.
Hitbox toho bodu ma tiež štve, musím na to v blízkej budúcnosti mrknúť a opraviť. 🙂
A o ten ZUN na 87.5 nešlo, to máme doslova doma na testing, spravuje si to žena, takže ja ju len poprosím o RDS dáta a ona mi to porieši.
Na chvilku jsem se připojil. Musíš mít početnou rodinu 😉
můj člověk!!! 😀 dBf zakázat zákonem!
Tak už mi beží testovacia verzia monitoringu. Oproti prvej fotke som pridal zaujímavé štatistiky ako rozdelenie PTY, krajín staníc, polarizácie a pod.
Aktuálne je to pripojené k môjmu FM-DX Webserveru, nahliadnuť môžete k tomu tu: http://xdr.noobish.eu:9999/
Na stiahnutie je celá aplikácia vrátane zdrojového kódu dostupná tu: https://github.com/noobishSVK/fm-dx-monitoring
RUDL: 1) na podzimní výzvu „Záchranný kruh“ poslali posluchači o 900.000,- Kč více. 2) Proglas v dohledné době vyvěsí na web seznam FM vysílačů, které se bude chystat vypnout, protože je tam už výborné pokrytí DABem+.
Tak jsem si párkrát projel svou obvyklou trasu Konárovice (u Kolína) – D11 – Praha s Radiem 1 v DAB v Kia Niro EV 2023. Pohybuji se na rozhraní pokrytí mutací RTI cz VYS, HK+PAR a STC a zkušenosti s příjmem tomu odpovídají.
Přímo u domu mám silnou 9D ze Strážníku, směrem k dálnici D11 se pak uplatňuje 9B HK+PAR (pravděpodobně Černá hora) s občasným přepnutím na pražskou 8D STC, hlavně kolem dálničního exitu 50. Před spuštěním východočeských vysílačů RTI na Kolínsku šla místy docela dobře Kukla.
Na dálnici pak převažuje HK+PAR, zhruba od 30. km tuner častěji volí strahovskou STC, občas snad i SZC Kukla, Prahu definitivně kolem 20. km. Přepínání kanálů odvozuji od rozdílného textu a slideshow na displeji, případně staticky ve skrytém dealer/engineer módu.
Během jízdy nastávaly většinou párvteřinové, ale relativně četné výpadky příjmu, někdy i delší, což je pochopitelně odrazující. Každá cesta tam i zpět zatím měla jiný průběh výpadků, ale už vícekrát se mi stalo, že tuner se po několika pokusech přeladit „ztratí“ a Radio 1 prostě nehraje, dokud jej ručně nezvolím z uložené předvolby, poté zase běží. Doplním, že obvykle mám vypnuté přepínání DAB – FM, takže autorádio si na poměrně silnou, ale šumící 91,9 neodskakuje.
Svoji roli podle všeho na východ od Prahy hraje hutný signál 9B Kukla, který negativně ovlivňuje příjem 9B HK+PAR. I v místě nedaleko mého domova, kde se předpokládá příjem Černé hory, se na chvíli objevuje signál ČRo K. Vary a Sever z Kukly.
Na TechniSatu 210 mám ověřeno, že přímo v domě je na 9B silný signál, ale data muxu HK+PAR se pro vysokou chybovost (mutace SZC měla v místě také docela silnou přítomnost) načítají velmi neochotně. Ze stejného vysílače šířené Teleko 7C s nelákavým obsahem (kéž by tam bylo alespoň ZUN rádio) přijímám bez problému.
Horší posluchačská zkušenost dost možná souvisí i s neoptimálním technickým nastavením vysílače Černá hora, které vnímají někteří posluchači.
Pokud by v multiplexu RTI cz do budoucna byla stanice s technickými parametry a atraktivitou podobnou Radiu 1, vkládal bych naděje do chystaného vysílače Kutná Hora – Vysoká 8D, který nebude kmitočtově kolidovat s jinou mutací a pěkně posílí pokrytí na středočeské části D11 včetně Kolínska. A taky mého bydliště, kde je na rozhlednu na Vysoké přímý výhled z okna. Autorádio by pak už teoreticky na celé zmíněné trase mělo držet jediný kanál 8D.
Možnosti, jak to rešit na straně vysílatele určitě jsou, takže uvidíme.

Prozatím, zde jsou dominance po finalizaci základní fáze pokrytí.
Karel Mikuláštík
Myslím si, že na zhodnocení celého stavu, funkčnosti, stability a dalších doprovodných bolestí je ještě dost času.
Souhlasím. Toto je jen úvodní zkušenost z terénu po oficiálním spuštění „celoplošné“ sítě z pozice řidiče, pro něhož je DAB určen především. Nezaregistroval jsem, že by to bylo prezentováno jako testovací provoz. Věřím, že někdy příště budu moci napsat o pozitivnější zkušenosti. Václav Ježek by měl být, i vzhledem k částce, kterou do toho vrazil, profesionál.
Krásně je to také shrnuto ve FB skupině „Česko přechází na DAB+“ v roli laika pana Nováka – aneb praxe běžného posluchače.
Uplně není, protoze ja se se zákazníky setkávám kazdy den, resim s nimi DAB a to co tam popisuje nebezny uzivatel a hraje si jako na pana Nováka, tak slideshow u DAB+ je to posledni, co zákazníky ve voze zajímá..
To souhlasím, ale myslel jsem především ty výpadky při přelaďování. Ale snad se to povede do budoucna vyřešit, aby DAB+ byl pro posluchače komfort a né vypadávající a zvukově horší „pokrok“.
Jasně, to chápu a beru, ale dejme RTI ještě čas, čeká je spousta práce, testování + ladění celé sítě.
Tento vikend jsem jel z Ovy smer jesenicko Praded. Musim potvrdit, ze mapy opravdu odpovidaji vypoctu. Zejmena to hluche misto na ulici Opavska smerem z Poruby od Globusu do Opavy 😀 Pak uz to relativne jde. Ale to by mel tu oblast v budoucnu vyresit vysilac Praded.
RTI/Teleko na Prdědu, asi ne 😉
Doufejme, protože co odešel z RTI Kropáček, je to značně horší.. Pro ně to je také značná zkušenost a ladění tak rozsáhlé sítě, takže ač to není testovací provoz, bude chvilku trvat vše vychytat. A určitě běžného posluchače to zajímat nebude, toho bude zajímat jak mu to hraje a ne nějaké porodní bolesti.
Ve chvíli, kdy síť rozsekali na jednotlivé SFNky, je budou schopni ladit opět jen jednotlivě v rámci každé zvlášť. I kdyby se ty signály lišily jen o písmenko v názvu muxu, už je to jiný signál a na přijímači je potřeba pro úspěšný příjem jednoho z multiplexů ve stejném kmitočtové bloku splnit hodnotu SNR někde 6 – 10 dB, dle zabezpečení. Za pohybu ještě kritičtěji. Tohle nemá parametrické řešení (vyjma použití robustnějšího zabezpečení EEP, nebo případného překmitočtování). Problémy rozhraní vyřeší jen systematické doplňování slabších vysílačů do kritických míst, následované někdy i vypnutím svítičů.
V případé Kukly bych zauvažoval o zvyraznění downtiltu. To se dá poměrně snadno spočitat.
Praktická realizace je závislá na použitém AS a požadavku (co se má stát s oblastí před vysílací anténou a za ní) a může být technicky náročná.
Vlepováni vysílačů do problematických míst je samozřejmě řešením, ale může narazit na kmitočtová omezení.
Když potom leží napřiklad dálnice na pokrajích několika regionů, může se řešit kontinuita příjmu celoplošné stanice, ale u regionální to může být neřešitelné.
Kukla je stále (svým stávajícím anténním systémem) pohrobek z dob limitovaných vyzařovacích diagramů a výkonu. https://gsmweb.cz/foto.php?op=digir&cid=ULKUK&okres=UL To, že by se s tímto dalo hledat nějaké minimum nad hlavním svazkem (a ještě hodně do boku), je podle mého utopie. Ale třeba tam časem bude něco jako na Třebouňském https://gsmweb.cz/foto.php?op=digir&cid=KVTRV&okres=KV, kde ten svazek bude ve vertikální rovině přeci jen výrazně užší. Pro separaci stejných kmitočtových bloků by ale bylo vhodnější, aby tam nic nebylo … 😉 a sklouzlo to dolů do okresních měst …
Ono to má ale také úplně jiné možné řešení a tím je úprava rozdělení sítě do regionů.
KV kraj by měl jít na 9D a spojit je se Plzěňským krajem do SFN. Ostatně historicky tomu tak vždy bylo.
Naopak LBC kraj překlopit na blok 9B a spojit ho do SFN s Ústeckým krajem a HK+PAR kraji. Aby se pro východní část Ústeckého kraje nemusela budovat extra nová vysílací lokalita, tak z Klínovce by se jelo duálně, tedy 9D pro KV kraj a 9B pro UL kraj.
Touto úpravou by se elegantně vyřešil konflikt Kukla vs Černá hora a pak by se mohla Kukla pustit naplno, tedy na místo stávajích 6 kW tam jet s maximem 10 kW a místo rušení by se oba vysílače krásně propojili a posíli reálně pokrytí.
Posledním slabým místem v síti je Suchý vrch, kde by bylo potřeba domyslet, zda nechat naplánovaný blok 9B nebo tam raději dát 9D a to i kvůli kolizi s Brnem, ale to už je spíš na samostatnou diskuzi.
Těch kmitočtových možností je řada, ale rozhraní Čechy – Morava bude bez dalšího bloku problematické. Už před aukcí jsem si s oběma celoploškami hrál takto: dab-site-8-large.png (720×267)
Krom toho to bude muset jít do světa (koordinaci) a nějakou chvíli to bude trvat a nebude to zadarmo…
Tak ono RTI úplně původně prohlašovalo, že regionalizovat nechce. Když regionalizací připustili, měl jsem zato, že půjde maximálně o pár velkých celků (například západní polovina Čech, východní polovina Čech a Morava (+logicky Praha se stř.Čechami). To, co s tím nakonec provedli je docela dost prasárna, která nemá jednoduché řešení a bude nutná řada kompromisů tak jako tak.
Za sebe jako venkovana vnímám rozšíření programové nabídky i jinam než na velká města na DAB+ jednaznačně kladně.
V okrese Jičín je již možno konečně (mimo mnoha variant stanic Čro) s kapesním přijímačem poslouchat za chůze Radio 1,Rádio Beat a Signal Rádio.RTI cz , 9B Frekvence 204,640MHz .Co však zůstane,tak pokud na vysílač přímo „neuvidím“ bude „ticho“,stačí sejít do obce Slavhostice a je konec.DRM by co se týče šíření terénem bylo mnohem lepší,ale to „neprošlo“.Tolik zkušenosti z terénu od turisty.Ve vozidle bohužel přijímač DAB+ nemám a ani to technicky není možné (koncernové rádio co zároveň slouží jako výstupní zobrazovač palubního počítače)
O jaké koncernové rádio se jedná? Typ, model auta, rok. Možná existuje řešení.
Díky za nabídku pomoci.Citroen Berlingo 1,6HDI rok výroby 2013,autorádio je s CD mechanikou AM(MW,LW) a FM v provedení 1DIN.Zatím jsem zkoušel extrení DAB+ adaptér,ale je poměrně velký.Navíc nutnost dalších kabelů kolem.
Výměna autorádia by byla nejlepším řešením.Už dlouho mám doma 1DIN Sencor SCT 6011DBMR který jsem tam původně chtěl osadit.Byl jsem však varovaný,že to není tak jednoduché a tovární autorádio zde není jen jako rádio a tak od toho záměru upustil.
Pro koncern Volkswagen Group existují DAB+ moduly pro tovární autorádia, pro Citroën se obávám, že nic takového není.
Takže pro škoda Yeti by mohlo něco existovat. A pro Kia Ceed 2010?
Do Yetiho pasuje tohle, ale nevím co máš za rok a rádio.
http://www.juna.pl/en/jrdab-02/
Ano, to vypadá pravděpodobně, jde o konec roku 2016.
Něco takového by mně zajímalo, ale rád bych viděl praktickou funkčnost a taky cenu, ale odrazuje mně ta anténa, to není moc důvěryhodné. Má s tím někdo z přítomných zkušenost?
Mám od nich variantu pro Toyotu, anténa se použila Macrom 287003 DAB (u modulu žádná nebyla) a chodí to dobře. Modul stál 6500 a anténa 600. Samozřejmě můžeš použít i střešní anténu s odpovídajícím konektorem, to je na tobě, jen s tím bude víc práce. Montáž doporučuji svěřit odborné firmě. Dost jsme s tím bojovali a případná nefunkčnost jde kdyžtak na vrub firmy. Modul má dva tunery, takže funkce Service Following (obdoba AF u FM) by měla fungovat dobře, ale v praxi jsem to kvůli dosud nevysílajícím MUXům zatím neměl moc možnost otestovat. Má to drobné mouchy, ale to bude spíš omezením sběrnice Toyota rádia a u Škodovky atd. to zase může být jinak.
Pokud chceš zachovat stávající tovární autorádio, tak stejně nemáš moc na výběr. Nebude moc firem, co nabízí toto řešení. Já vím jen o této. Pak to ještě prodávají Norové pod označením NorDAB, ale jedná se o tutéž polskou krabičku, jen s nálepkou NorDAB.
https://youtu.be/pHI2XSRNHYM