Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty: Opatrně píšu – on air. Snad už to vydrží. 10:57 22.04.2025
Pevy: Nemá někdo info, zda bude někde dostupná dnešní tiskovka Play.cz on-line? 09:04 22.04.2025
Oviradio.cz: Dostala se mi do rukou poslední (březnová) aktualizace softwaru v autorádiu ccNC (Hyundai Motor Group), tentokrát ve voze Kia EV6… 00:13 22.04.2025
H.: Ano, to je dobrý postřeh, vypadá to, že nejvíce zlobí právě tyto znaky. Vysvětluji si to tak, že statisticky na… 22:58 21.04.2025
Oviradio.cz: Ano, Skalica má výhodné umístění, tudíž zajímavé úlovky. Zlín 90,3 patří do kategorie „Hodonín“, tedy _KISS___. Má to tak už… 22:20 21.04.2025
Martin: Tak mě štve třeba int. stream rádia Haná – mono a děsný výšky. Ve sluchátkách to rve uši! Jednu dobu… 21:48 21.04.2025
Formátu blízký, místem vzdálený mi teď hraje na Zlínsku na 88.8 Cro Sever. (10 dBuV)
88.0 Melody SK již měsíc, tedy ještě před 1. adventní neděli, hraje vánoční playlist, tipuji asi mu zbývá poslední hodina
Podobně hrálo možná hraje Jih cimbalka.
A ještě semering sonnwendstein 88.2 mezi Vídní a Grazem včetně RDS, čistě, u sterea by musel hledat hodně slabý šum
A ještě oe 3 slabé na 88.4 ale to je hůř poznatelná odkud, na této frekvenci jede z více míst
Podobně 89 oe1
89.2 Graz Shockel výkonný vysílač oe3
Podle ohlasů posluchačů na FB je Prostějov 88,8 vypnutý několik týdnů a navíc už nefiguruje v seznamu frekvencí na webu Country. Podle fmlistu bude 88,8 přesunuta do lukrativnější lokality Olomouc – RCO s polovičním ERP 100 W.
Ano, v poslední době se nějak neurčitě proslýchalo, že se tato varianta oživí po pár letech, kdy probíhala optimalizace, přesuny vysílačů po přechodu sítě Hey! pod Country. Tímto způsobem se dostane vysílač krajského města, které ho jako poslední nemělo. Takový problém neměl ani Čro Plus. Předpokládám že proluka mezi přesunem je kvůli legislativě házející klacky pod nohy (vrácení frekvence a znovupřidělení), jinak není obvyklé aby se vypínalo dřív než je připraveno nové stanoviště.
Na druhé straně jsem zvědav, jak bude dostačovat kvalita signálu na trase Vyškov – Kroměříž, kde hlavně v první části jej autorádio využívalo, neboť vyškovský vysílač je spíše zaměřen na jižní část okresu, není divu když později budovaný Vyškov musel brát ohled na Fajnovskou Libinu na shodné 94,4, které je tato trasa příznivěji nakloněna. Dalo by se říci, že to koresponduje s Olomoucí, avšak to není tak růžové na začátku trasy. S přihlédnutím, že za rok to bude plnohodnotná trasa D1. 88.8 si rovněž našlo autorádio nad Vizovicemi, když vypadl vysílač Zlín Příluky.
Chápu, že tak bude pokryto prioritně velké sídlo. Je škoda, že pro Olomouc nemohla být 90.9 kvůli přehnané ochraně Hostýna 90.6, kde svítá na to , že by se mohlo vypínat, nu a tento vysílač by se akorát hodil pro Country, přesně by pomohl s problémy nejen na této trase, Kroměřížsko, Bystřice p Hostýnem, Přerov, ušetřili by Lipník; ale i ostatní návaznosti na Moravě při přechodu mezi vysílači, s Hostýnem jsem vjel do Rakouska na trase (Zlín – Břeclav)
Václave, nesvítá. I kdyby se Hostýn úplně vypnul, tzn. nevyužil by ho jiný broadcaster, ta frekvence zůstane nadále zkoordinovaná a tedy chráněná, stejně jako kdyby běžela, ještě několik následujících let. Leda, že by si ji nový provozovatel překoordinoval jinam, kde by nekolidovala s Olomoucí, to by pak asi šlo.
Měl jsem to asi nejasně, takže vypínat jsem myslel odchod Proglasu z 90.6 a tuto frekvenci by mohlo přímo využít Country tak jak je, že by sloužila jako deštníkový vysílač. Hypoteticky by pak při stejném programu neměla vadit „kolize“ 90.6 vs 90.9 Předpokládám že snížení výkonu 88.8 je i z důvodu 88.7 Lipník, tzn country je blízko frekvencí Čro Olomouc (92.7 vs 92.8)
Do Jeseníku přibývá Country a Beat, vlajková loď RU není ani plánovaná, že by měla ambice využít 93.3 po odchodu Proglasu?
Divím se že nikdo z vás si nevzpomněl na frekvenci 94,6 FM ze Slavíče pro Country Radio z této lokality vysílají i 96 FM Beat Radio a vlajková stanice Kiss Radio 97,3 FM .
Metalové Black Hornet Rádio se nezdá býti ve formě. Poloprázdný web, aktuálně nefunkční stream, tím pádem i ticho v DAB 6A. A když hraje, tak nekvalitní zdroj modulace v kombinaci se 40 kbps vydrží asi jen ti nejvěrnější.
Vánoční vzkaz nejen pro tvůrce obsahu webů a socek rádií: „Vánoce“ se už od roku 1993 píšou s velkým písmenem, ale pro slovo „vánoční“ to ještě pořád neplatí.
Denní monitoring parametrů DAB multiplexů v Praze (s výjimkou 5C FIERA) i jinde ve světě nabízí web Digitalbitrate. Díky němu můžeme sledovat například posledních deset dnů multiplexu TELEKO DAB1 na kanálu 11A nebo na 6A končící Schwarzwaldradio, které se po třech letech stahuje z Česka. https://www.digitalbitrate.com/dtv.php?lang=en&liste=2&live=188
Je velmi zřetelné, že po Novém roce zde budeme mít jeden (celoplošný) přeplněný multiplex s českou „Hi-fi kvalitou“ – tedy jakmile jej náš největší operátor s velkou pompou konečně spustí. A potom několik ostatních, kteří budou moci soutěžit leda tak o titul „nejméně programových pozic“ v multiplexu. Bohužel, česká realita.
Poslední data jsou z testu, který probíhal na kanálu 11C, který vůbec nespadá pod síť CDG, ale pod play.cz. Prostě si jen tak hrají. Co tam bylo nebo nebylo v tuhle chvíli není vůbec relevantní.
Protože (DAB) rádio poslouchám typicky v autě v oblastech Kolínsko – D11 – Praha, od DAB sítí očekávám větší dosah na východ od hlavního města především pro Classic, Color, Dance, Expres, Musiconly, Radio 1, Prostor, Spin, ZUN, časem snad i Slow Down a další nové programy. Ale budu mít raději nízká očekávání a o to větší překvapení. Podle indicií se zatím nejzřetelněji rýsují Radio 1 a Radio Spin na 11D. Alternativní stálice éteru Radio 1 přitom na mé obvyklé trase v posledních deseti dnech dočasně posílilo díky „spartakiádě“ 8D i Kukle 9B.
Z vyjmenovaných věřím v celoplošné vysílání asi jen Expres+Classic a Prostor (u R1 a Spinu počítám multiplex ČRa jako hotovou věc, budoucí technickou kvalitu ale raději nekomentují). Ostatní s otazníkem a rozhodně ne v nejbližší době.
Celoplošně bych čekal vedle R1 a Spinu také Expres, Classic a Prostor, ostatní alespoň s pokrytím Středočeského kraje pro ty z nás, co dojíždějí do Prahy.
Tak ať se do menších multiplexů nastěhují regionálky a je to. Mohl by tam být třeba Krokodýl, Free, Jihlava, Jih, Haná, Kroměříž, Netro a multiplexy by se zaplnily okamžitě.
Mladi mají svoje streamy v mobilu, doba, kdy lidí jezdili s tranzistorakem přilepeným k uchu někdy v 60. letech jsou nenávratně pryč .. kdo by se dnes tahal s rádiem na 4x AA baterky (ano, jsou i lehčí s malým akumulatorem)…
Pokrytí, rozvoj a vstup do DAB+ u Free radia je výhradně záležitost majitele, tj. Michala Plachého. Dávno mohlo mít Fríčko obdobné pokrytí jako Krokodýl (vyjma ženevských Hádů samozřejmě. Stejně tak neutěšený stav 107 po přestavbě hotelu Myslivna. Samozřejmě to šlo řešit, vybudovat site, přestěhovat atp. Michalovi se tak divím i nedivím. Na jednu stranu, proč rozšiřovat neziskový projekt? Byť po domácích kótách, za elektriku a poplatky ČTÚ. Na druhou to takhle signálově úplně zabít?! O Jihlavě nemluvě, doslova mrtvé rádio…
Před více než třemi lety se Free Radio mělo objevit v COLOR DAB+ v Praze a středních Čechách. Nikdy k tomu nedošlo. Cítím tam snahu zachovat status quo. Free, ač nejmladší formát z Plachého skupiny, je zvláštně zakonzervované ve stavu odpovídajícím zhruba roku 2010, nikoliv 2024. Na přestárlém webu stále visí slogan „jediné Dance a R’n’B rádio v Brně“. Hraje Free vůbec něco z R’n’B?
Od tohoto nejstaršího mladého rádia by byl progres směrem do DABu velkým překvapením.
Mladé v rámci skupiny Plachého možná, nicméně nikde se tak neprezentuje. Spíše energické, může mít podobnou cilovku jak Fresh, který je svěží, nicméně už jen dle osazenstva a následně posluchačů nebude tak mladé, což je ale obecný problém éteru.
Srovnejme jak letěly AC rádia pro teenagery před čtvrtstoletím a jak je to dnes s Fajnem. Jak E2 byla (je) mladým rádiem pro Generaci Y , takovým ukazatelem je Fajn pro mladší generaci a jde krásně vidět jak díky dnešním individuálním audio technologiím už jej tak zářna budoucnost nečeká jak čekala E2.
Rozpočet je omezen, proto asi stejný web, nevadí mi, chybí mi jen playlist aspoň ještě jedné odehrané skladby
Jarda – nevím kde ses setkal s problémem signálu 107, ten by měl být slabý západně od Brna protože se už přes rok rekonstruuje jeho vysílací místo na Myslivně tak otázka kdy to bude hotové, před tím jsem s ním dojel až k Novému městu na Moravě. Přesto však se vešel do tabulky poslechovosti nad 20 tis denně, což je na toto regionální rádio úspěch , možná mu může pomoci že všeobecnou náladu do tanecna přináší Kiss.
Přímo na webu rádia je větička „Free Rádio, jako jediná rozhlasová stanice v Brně, cílí na skupinu aktivních lidí ve věku 15–35 let“. A jako výslovně mladé je prezentováno zde (cílovka končí ne na 35, ale na 40, což se jeví reálněji): https://www.radiohouse.cz/radio/free-radio-107-fm/
Vycházel jsem z toho že ve vysílání nebyl žádný jingl, kterým by se rádio takto vysloveně prezentovalo. Jinak ano připomněl si mi že jsem si tu definici na webu kdysi přečetl a zapomněl jsem na ni. Ano i na E2 prodlužovali cilovku do 39. Ono v podstatě z principu střední a starší cilovka by měla být bonitnejsi. Nevím jak se mohlo uživit tolik stanic pro mladé když nebyl tak rozšířen internet na kterém by si prostřednictvím e shopů nakupovali mladí kteří nemají velké příjmy.
Dokončení předchozího příspěvku: Na Free zpátečka do hudební minulosti dvakrát za hodinu je akorát, vyloučen není RnB, např song New York
Víte co se týče regionálních stanic tak tam by DAB dával smysl jen v těch krajích kde daná rádiová stanice vysílá . Ale jelikož je to takto už na FM pásmu, tak to logicky nedává smysl . Protože v případě rozšíření regionální stanice mimo její region na který je zaměřena , tak by to už logicky nebyla regionální stanice . Je to složité .
Jsem přesvědčen o opaku. Omikron bude ideální volba pro ryze regionální rádia typu Fresh, Free, atd.
Spíš mám obavu o jiné, ale kdo ví, jak se to nakonec celé vyvine.
Počkáme do ledna/února 2026, kdy skončí 2 leté moratorium, kdy nelze prodat vysoutěžené aukční bloky, a uvidíme, kdo koho koupí a doplní si tak chybějící regiony pro vytvoření další celoplošné sítě.
Například v Praze může nabídnout totéž, co Omikron, prakticky kterýkoliv jiný (zde působící) operátor.
I kdyby všechna malá lokální rádia šla do DABu, stejně budou multiplexy poloprázdné. K výše zmíněným „lokálkám“ bych samozřejmě přidal další (Relax,Otava,Orlicko…). Je otázkou, existuje-li nějaké ekonomické minimum naplněnosti multiplexů. Uživí operátora šest rádií v muxu, osm, nebo deset? Kdo ví..
Omnikron nema v Praze sanci. I Color music bude mit problem dostat do sveho mux nekoho jineho nez svoje stanice. Je to nizkonakladovy operator a odráží se to na výkonech, ale zejména na kvalitě. Neustálé technické poťíže apod. S tím zápasí Pýcha už od prvního FM vysílače.
On to totiž není jen operátor, kdo ji určuje. Jestli si někdo chce poslechnout kvalitu, může si naladit stanici Musiconly, která má ideální signálový řetězec a processing pro DAB, hudbu odbavují z FLAC – a troufnu si tvrdit, že při 72 kbps hraje lépe než většina stanic v českém DAB+ s bitrate 88-96 kbps. Takže takhle vysílat umíme. Samozřejmě včetně všech doplňkových služeb, které jsme v mnoha případech rozjeli skoro jako jediní. SFN na 7C jsme sladili v den spuštění Špulky a fungovala celou dobu bezchybně (samozřejmě pokud vysílačům fungovala korektně GPS).
Pokud vám stanice dodávají nějakou kvalitu streamu, processing je identický jako pro FM a ještě odbavují hudbu z MP3 s nízkým bitrate, těžko to pak v DAB+ bude hrát dobře. A to není jen případ ČR, stačí si naladit rakouský nebo německý DAB, kde jsou i při identickém bitrate propastné rozdíly v kvalitě zvuku mezi různými rádii.
Co si vybavuji výpadky Color muxu, tak se jednalo o výpadky dodávkek elektrické energie. Z počátku trochu haproval stream. Jinak ale fungoval mux dobře. Když budou zákazníci, kteří pořádně zaplatí, tak budou založní baterky atd..
Kdyby teď vyšlo z průzkumu, že DAB přijímač má 50% lidí. Určitě by se soukolí lépe hýbalo.
Když srovnám příjem 6A a 8D na stejném místě, tak je to nebe a dudy. Kde je 8D perfektní i v místnosti, je 6A na hranici příjmu. Vliv polské TV je v místě nulový, ve spektru nic takového není.
Místo příjmu? Rozdíl výkonu 2,5 kW vs. 10 kW samozřejmě hraje roli, o tom není třeba diskutovat, 6 dB je rozdíl mezi perfektním a nulovým příjmem. Náš AS je také dimenzovaný na 10 kW ERP, v tom by problém nebyl.
Ta kvalita by mne zajímala taky. Je ČRa multiplex etalonem kvality ? Nebo ČRO ? RTI ? Každý z operátorů vysílá různou kvalitou a někteří velmi bídnou. A je to i věc toho, jaký zdroj operátor dodá a za jakou kvalitu zaplatí. Třeba původní DABTest HQ byl kvalitou velmi vysoko, jako ukázka, že to jde dělat dobře. Od cesty streamu až po enkodér pro DAB. A jsem si jist, že v DAB v téhle kvalitě u nás nikdo jiný nevysílal.
Kvalita jako technicka spolehlivost, tj vypadky apod, zvuk, nektere stanice maji sice vyssi datovy tok oproti konkurenci a lepsi zvuk celkove, ale neduhy zvuku jako treba u Classic (vcera jsem poslouchal) byly skladby a pri nekterych vyssich tonech nebo raznejsich pasazich byly ve zvuku neduhy neco jako prebuzeni atd., takze to chraptelo, u FM to nebylo a ani v mux CRa to nebylo, kde je Classic take, ikdyz s nizsim datovym tokem). Je to defakto porad neco. U konkurence to neni, u Color mux ano. A me jako posluchace nezajima vymluva, ze jim nekdo dodal spatny vstup, stream apod. U nenavidenych CRa tento neduh neni. A to je jen mala hrstka problemu, kdyz to clovek posloucha pravidelne. Porad defakto neco. Ale to uz je colorit vseho, co Pycha provozuje.. vcetne FM. Pak jsou zase stanice jako Heyradio s 96kbps, ale ten zvuk je priserny.. Ano u RTI taky, napr. Signal, des, ale nejsou tam ty bonusy navic, vypadky, chrapteni, nizsi vykon vysilacu atd..
Protože samozřejmě nebudu sdílet detaily toho, kdo nám co posílá, zopakuji to samé – pokud je zdrojový stream rádia v ideálním formátu pro DAB+, tedy 48 kHz a buď FLAC/WAV nebo alespoň AAC 320 kbps, je zvuk optimální. Pokud je to rádiím jedno a i přes doporučení nebo prosby takovou kvalitu streamu nedodala, je výsledek samozřejmě horší. Už jen samotný resampling 44,1 na 48 kHz má na kvalitu ohromný vliv. Rekomprese z MP3 do AAC taktéž. Pokud rádio odbavuje hudbu z komprimovaných souborů s nižším bitrate (typicky MP3 192 kbps a nižší), je to taky slyšet. V tomhle DAB na rozdíl od FM prostě „neodpouští“.
Stačí si naladit zmiňované Musiconly a jiné stanice, rozdíl je slyšitelný hned (třeba porovnání Musiconly vs. ČRo KV slyší doslova každý). Náš multiplexer umí zařídit vynikající kvalitu, ale musí ji mít z čeho vyrobit. A jak jsem psal, tenhle neduh DAB+ je i jinde, Rakousko, Německo a to i u „profi“ operátorů s neomezenými finančními možnostmi. Třeba Absolut Relax na 5C v Německu zní hrozně a Media Broadcast určitě není žádný lowcost provozovatel, jen jim prostě dodávají kvalitu, kterou oni pak vysílají.
Už jsem tu 2x psal, kdy a jaké chyby nastaly. Možná, že slovo chyba je přehnané.
1. DAB je o „pět“ let mladší, než CD (48kHz vs 44,1kHz = fatální maglajz). DABu je cca 40let.
2. Rok 2007 a zvukový update DABu = zrození aac960. Bohužel nikdo dodnes nedořešil (alespoň o tom nevím) optimální distribuční řetězec pro DAB+. Dokud se neodstraní encoder aac960, který je bohužel stále nedílnou součástí každého DAB+ multiplexoru, nebude hrát DAB nikdy dobře. Tento encoder je potřeba umístit přímo do studia rozhlasové stanice (což není úplně jednoduchě), jinak je nutné přenášet wav 48kHz až k multiplexoru.
AAC lze samozřejmě vyrábět už v rádiu. Důležité je i to, že to AAC musí být 48 kHz. Pak to hraje dobře. Bohužel mnohé stanice z nepochopitelných důvodů podobnou kvalitu streamu nedodávají. Proč, to je otázkou, když já umím AAC 48 kHz poslat do multiplexeru na pár kliků během pár minut.
I když se použije běžné AAC jako zdroj pro MUX, bude v multiplexoru provedena konverze (překódování) z 1024 na 960 vzorků na snímek, což má za následek ztrátu kvality. Řešením je použití DAB+ enkodéru s podporou 960 vzorků přímo ve studiu rádia.
Většina kodérů/streamerů AAC, ať už jde o hardware nebo software (PC), používá snímky s 1024 vzorky.
Pro připojení studia rozhlasové stanice k DAB+ MUXu bez ztráty kvality je nutno použít pouze enkodéry DAB+ využívající 960 vzorků.
Na straně broadcastera je nutné použít HW(SW) podporujicí nativní zpracování takového aac.
Nejčastější případy:
– aacLC 960 vzorků, 48kHz, 6 DAB snímků v jednom DAB supersnímku
– aacV1(V2) 960 vzorků, 24kHz, 3 DAB snímky v jednom DAB supersnímku
A to je přesně ono. Pokud je kvalita Hey rádia mizerná (nemohu posoudit), jak zde bylo řečeno, tak je někde něco hodně špatně.
Pokud je majitel rádia stejný, jako operátor, kde je chyba? Tato rádia by měla být v úplné extra super kvalitě, nebo ne?
Možná si to představuji jako Hurvínek válku, ale příslušný AAC kodér a související know-how by možná měl stanicím poskytovat přímo provozovatel DAB sítě. Ono totiž nejde spravedlivě chtít po každém jednotlivém rádiu, aby tohle měli dotažené. Rádia až na výjimky nemají technicky erudované lidi. Je to v zájmu všech, aby to dobře hrálo. V celé cestě by měl být pouze jediný kodek, jinak ať ta stanice raději do DABu vůbec neleze, protože to nedopadne dobře. Muzika v mp3, trasa další kodek, DAB třetí kodek. Výsledek? No jak tohle asi může dopadnout… ostuda a humus. Hlavně že je to ta super „digitální kvalita“.
Teorie krásná a naprosto souhlasím, praxe je horší. Když narazíte na někoho, jako jsou zrovna pánové z Musiconly, kterým o ten zvuk jde, tak je to jednoduché. Když narazíte na někoho, komu je to vlastně jedno, je to horší. A snažit se, aby rádia nevysílala z MP3? „Vždyť to nikdo neslyší“. „To by bylo moc práce“ a tak dále.
nebude nižší cena oproti čra naopak důvod proč rádia naopak třeba půjdou do levnějšího muxu? Zároven ty stanice musí platit ještě za fm síť.
Míra
21. 12. 2024 15:54
Tunel Pohůrka ČB:
87,8 Kiss
90.5 Evropa 2
91,1 Radiožurnál
94,1 F1
102,9 Impuls
Více jsem nestihl (např. Dvojku a Vltavu).
Frekvence 104,3 a 106,4 mi nehrály.
Country Radio 88,8 Prostějov dnes večer mimo provoz, v Olomouci a okolí jej suplují 92,7 Zlín a nová 90,9 Mohelnice.
Formátu blízký, místem vzdálený mi teď hraje na Zlínsku na 88.8 Cro Sever. (10 dBuV)
88.0 Melody SK již měsíc, tedy ještě před 1. adventní neděli, hraje vánoční playlist, tipuji asi mu zbývá poslední hodina
Podobně hrálo možná hraje Jih cimbalka.
A ještě semering sonnwendstein 88.2 mezi Vídní a Grazem včetně RDS, čistě, u sterea by musel hledat hodně slabý šum
A ještě oe 3 slabé na 88.4 ale to je hůř poznatelná odkud, na této frekvenci jede z více míst
Podobně 89 oe1
89.2 Graz Shockel výkonný vysílač oe3
Dnes na Zlínsku Votice bez RDS ale čistě
Např 97.7 103.2 105.5 , Krásné 106
106 včetně RDS
Podle ohlasů posluchačů na FB je Prostějov 88,8 vypnutý několik týdnů a navíc už nefiguruje v seznamu frekvencí na webu Country. Podle fmlistu bude 88,8 přesunuta do lukrativnější lokality Olomouc – RCO s polovičním ERP 100 W.
Ano, v poslední době se nějak neurčitě proslýchalo, že se tato varianta oživí po pár letech, kdy probíhala optimalizace, přesuny vysílačů po přechodu sítě Hey! pod Country. Tímto způsobem se dostane vysílač krajského města, které ho jako poslední nemělo. Takový problém neměl ani Čro Plus. Předpokládám že proluka mezi přesunem je kvůli legislativě házející klacky pod nohy (vrácení frekvence a znovupřidělení), jinak není obvyklé aby se vypínalo dřív než je připraveno nové stanoviště.
Na druhé straně jsem zvědav, jak bude dostačovat kvalita signálu na trase Vyškov – Kroměříž, kde hlavně v první části jej autorádio využívalo, neboť vyškovský vysílač je spíše zaměřen na jižní část okresu, není divu když později budovaný Vyškov musel brát ohled na Fajnovskou Libinu na shodné 94,4, které je tato trasa příznivěji nakloněna. Dalo by se říci, že to koresponduje s Olomoucí, avšak to není tak růžové na začátku trasy. S přihlédnutím, že za rok to bude plnohodnotná trasa D1. 88.8 si rovněž našlo autorádio nad Vizovicemi, když vypadl vysílač Zlín Příluky.
Chápu, že tak bude pokryto prioritně velké sídlo. Je škoda, že pro Olomouc nemohla být 90.9 kvůli přehnané ochraně Hostýna 90.6, kde svítá na to , že by se mohlo vypínat, nu a tento vysílač by se akorát hodil pro Country, přesně by pomohl s problémy nejen na této trase, Kroměřížsko, Bystřice p Hostýnem, Přerov, ušetřili by Lipník; ale i ostatní návaznosti na Moravě při přechodu mezi vysílači, s Hostýnem jsem vjel do Rakouska na trase (Zlín – Břeclav)
Václave, nesvítá. I kdyby se Hostýn úplně vypnul, tzn. nevyužil by ho jiný broadcaster, ta frekvence zůstane nadále zkoordinovaná a tedy chráněná, stejně jako kdyby běžela, ještě několik následujících let. Leda, že by si ji nový provozovatel překoordinoval jinam, kde by nekolidovala s Olomoucí, to by pak asi šlo.
Měl jsem to asi nejasně, takže vypínat jsem myslel odchod Proglasu z 90.6 a tuto frekvenci by mohlo přímo využít Country tak jak je, že by sloužila jako deštníkový vysílač. Hypoteticky by pak při stejném programu neměla vadit „kolize“ 90.6 vs 90.9 Předpokládám že snížení výkonu 88.8 je i z důvodu 88.7 Lipník, tzn country je blízko frekvencí Čro Olomouc (92.7 vs 92.8)
Do Jeseníku přibývá Country a Beat, vlajková loď RU není ani plánovaná, že by měla ambice využít 93.3 po odchodu Proglasu?
Divím se že nikdo z vás si nevzpomněl na frekvenci 94,6 FM ze Slavíče pro Country Radio z této lokality vysílají i 96 FM Beat Radio a vlajková stanice Kiss Radio 97,3 FM .
Slavíč , který je stranou, v tom hraje jakou roli?
Píšou, že přijdou inverze,tak jsem se podíval na mapy od Hepburna a tam jsou teda pěkné barvičky…
Řádí to pěkně..
RUDL: pan Holík: „.. dá-li Bůh tak.na začátku roku se spustí Suchý vrch DAB+ „….
Metalové Black Hornet Rádio se nezdá býti ve formě. Poloprázdný web, aktuálně nefunkční stream, tím pádem i ticho v DAB 6A. A když hraje, tak nekvalitní zdroj modulace v kombinaci se 40 kbps vydrží asi jen ti nejvěrnější.
A jakési upozornění přes qr kód, který je nefunkční.
S těmito typy stanic to tedy provozovatelé DAB sítí fakt vyhráli…
Ted už Černá sršeň zase hraje, abychom nebyli tak negativní.
Hraje, ale ten zvuk je peklo.
Vánoční vzkaz nejen pro tvůrce obsahu webů a socek rádií: „Vánoce“ se už od roku 1993 píšou s velkým písmenem, ale pro slovo „vánoční“ to ještě pořád neplatí.
Tady je další vysílač spinu
Denní monitoring parametrů DAB multiplexů v Praze (s výjimkou 5C FIERA) i jinde ve světě nabízí web Digitalbitrate. Díky němu můžeme sledovat například posledních deset dnů multiplexu TELEKO DAB1 na kanálu 11A nebo na 6A končící Schwarzwaldradio, které se po třech letech stahuje z Česka.
https://www.digitalbitrate.com/dtv.php?lang=en&liste=2&live=188
Schwarzwaldradia je velká škoda..
Tři písmena. A ne, v tomto případě to není ČTÚ.
Je velmi zřetelné, že po Novém roce zde budeme mít jeden (celoplošný) přeplněný multiplex s českou „Hi-fi kvalitou“ – tedy jakmile jej náš největší operátor s velkou pompou konečně spustí. A potom několik ostatních, kteří budou moci soutěžit leda tak o titul „nejméně programových pozic“ v multiplexu. Bohužel, česká realita.
Poslední data jsou z testu, který probíhal na kanálu 11C, který vůbec nespadá pod síť CDG, ale pod play.cz. Prostě si jen tak hrají. Co tam bylo nebo nebylo v tuhle chvíli není vůbec relevantní.
Protože (DAB) rádio poslouchám typicky v autě v oblastech Kolínsko – D11 – Praha, od DAB sítí očekávám větší dosah na východ od hlavního města především pro Classic, Color, Dance, Expres, Musiconly, Radio 1, Prostor, Spin, ZUN, časem snad i Slow Down a další nové programy. Ale budu mít raději nízká očekávání a o to větší překvapení. Podle indicií se zatím nejzřetelněji rýsují Radio 1 a Radio Spin na 11D. Alternativní stálice éteru Radio 1 přitom na mé obvyklé trase v posledních deseti dnech dočasně posílilo díky „spartakiádě“ 8D i Kukle 9B.
Z vyjmenovaných věřím v celoplošné vysílání asi jen Expres+Classic a Prostor (u R1 a Spinu počítám multiplex ČRa jako hotovou věc, budoucí technickou kvalitu ale raději nekomentují). Ostatní s otazníkem a rozhodně ne v nejbližší době.
Celoplošně bych čekal vedle R1 a Spinu také Expres, Classic a Prostor, ostatní alespoň s pokrytím Středočeského kraje pro ty z nás, co dojíždějí do Prahy.
No ano, ale čím potom naplní své multiplexy Teleko, Joe, Fiera, DB atd.?
Zdá se, že někteří operátoři své multiplexy prostě nenaplní, někteří půjdou ze hry.
Tak hlavní je aby se se začátkem příštího roku už fakt něco rozjelo . Protože už nyní je pozdě .
Tak ať se do menších multiplexů nastěhují regionálky a je to. Mohl by tam být třeba Krokodýl, Free, Jihlava, Jih, Haná, Kroměříž, Netro a multiplexy by se zaplnily okamžitě.
Free radio by si DAB zasloužilo, protože aktuální pokrytí FMka je fakt tragické. Ale otázka je, zda-li by měli na DAB dost financí.
Free ma opravdu mizerne pokryti, drive to byla jina liga, dab by to chtelo
Mladi mají svoje streamy v mobilu, doba, kdy lidí jezdili s tranzistorakem přilepeným k uchu někdy v 60. letech jsou nenávratně pryč .. kdo by se dnes tahal s rádiem na 4x AA baterky (ano, jsou i lehčí s malým akumulatorem)…
Pokrytí, rozvoj a vstup do DAB+ u Free radia je výhradně záležitost majitele, tj. Michala Plachého. Dávno mohlo mít Fríčko obdobné pokrytí jako Krokodýl (vyjma ženevských Hádů samozřejmě. Stejně tak neutěšený stav 107 po přestavbě hotelu Myslivna. Samozřejmě to šlo řešit, vybudovat site, přestěhovat atp. Michalovi se tak divím i nedivím. Na jednu stranu, proč rozšiřovat neziskový projekt? Byť po domácích kótách, za elektriku a poplatky ČTÚ. Na druhou to takhle signálově úplně zabít?! O Jihlavě nemluvě, doslova mrtvé rádio…
Pamatuji, že chtěli dostat Free radio na FM do Zlína, že je tam hodně studentů…
Freečko chtělo i do Liberce.
https://rrtv.gov.cz/files/zive_zaznamy/2012-03-21/05.mp3
Před více než třemi lety se Free Radio mělo objevit v COLOR DAB+ v Praze a středních Čechách. Nikdy k tomu nedošlo. Cítím tam snahu zachovat status quo. Free, ač nejmladší formát z Plachého skupiny, je zvláštně zakonzervované ve stavu odpovídajícím zhruba roku 2010, nikoliv 2024. Na přestárlém webu stále visí slogan „jediné Dance a R’n’B rádio v Brně“. Hraje Free vůbec něco z R’n’B?
Od tohoto nejstaršího mladého rádia by byl progres směrem do DABu velkým překvapením.
Mladé v rámci skupiny Plachého možná, nicméně nikde se tak neprezentuje. Spíše energické, může mít podobnou cilovku jak Fresh, který je svěží, nicméně už jen dle osazenstva a následně posluchačů nebude tak mladé, což je ale obecný problém éteru.
Srovnejme jak letěly AC rádia pro teenagery před čtvrtstoletím a jak je to dnes s Fajnem. Jak E2 byla (je) mladým rádiem pro Generaci Y , takovým ukazatelem je Fajn pro mladší generaci a jde krásně vidět jak díky dnešním individuálním audio technologiím už jej tak zářna budoucnost nečeká jak čekala E2.
Rozpočet je omezen, proto asi stejný web, nevadí mi, chybí mi jen playlist aspoň ještě jedné odehrané skladby
Jarda – nevím kde ses setkal s problémem signálu 107, ten by měl být slabý západně od Brna protože se už přes rok rekonstruuje jeho vysílací místo na Myslivně tak otázka kdy to bude hotové, před tím jsem s ním dojel až k Novému městu na Moravě. Přesto však se vešel do tabulky poslechovosti nad 20 tis denně, což je na toto regionální rádio úspěch , možná mu může pomoci že všeobecnou náladu do tanecna přináší Kiss.
Přímo na webu rádia je větička „Free Rádio, jako jediná rozhlasová stanice v Brně, cílí na skupinu aktivních lidí ve věku 15–35 let“. A jako výslovně mladé je prezentováno zde (cílovka končí ne na 35, ale na 40, což se jeví reálněji): https://www.radiohouse.cz/radio/free-radio-107-fm/
Vycházel jsem z toho že ve vysílání nebyl žádný jingl, kterým by se rádio takto vysloveně prezentovalo. Jinak ano připomněl si mi že jsem si tu definici na webu kdysi přečetl a zapomněl jsem na ni. Ano i na E2 prodlužovali cilovku do 39. Ono v podstatě z principu střední a starší cilovka by měla být bonitnejsi. Nevím jak se mohlo uživit tolik stanic pro mladé když nebyl tak rozšířen internet na kterém by si prostřednictvím e shopů nakupovali mladí kteří nemají velké příjmy.
Dokončení předchozího příspěvku: Na Free zpátečka do hudební minulosti dvakrát za hodinu je akorát, vyloučen není RnB, např song New York
Víte co se týče regionálních stanic tak tam by DAB dával smysl jen v těch krajích kde daná rádiová stanice vysílá . Ale jelikož je to takto už na FM pásmu, tak to logicky nedává smysl . Protože v případě rozšíření regionální stanice mimo její region na který je zaměřena , tak by to už logicky nebyla regionální stanice . Je to složité .
Přesně tak, Omnikron bude první (ten možná ani nezačne vysílat) a další kdo pujde z kola ven (prodej až to čas umožní) nebo krach bude Fiera.
Jsem přesvědčen o opaku. Omikron bude ideální volba pro ryze regionální rádia typu Fresh, Free, atd.
Spíš mám obavu o jiné, ale kdo ví, jak se to nakonec celé vyvine.
Počkáme do ledna/února 2026, kdy skončí 2 leté moratorium, kdy nelze prodat vysoutěžené aukční bloky, a uvidíme, kdo koho koupí a doplní si tak chybějící regiony pro vytvoření další celoplošné sítě.
Například v Praze může nabídnout totéž, co Omikron, prakticky kterýkoliv jiný (zde působící) operátor.
I kdyby všechna malá lokální rádia šla do DABu, stejně budou multiplexy poloprázdné. K výše zmíněným „lokálkám“ bych samozřejmě přidal další (Relax,Otava,Orlicko…). Je otázkou, existuje-li nějaké ekonomické minimum naplněnosti multiplexů. Uživí operátora šest rádií v muxu, osm, nebo deset? Kdo ví..
Omnikron nema v Praze sanci. I Color music bude mit problem dostat do sveho mux nekoho jineho nez svoje stanice. Je to nizkonakladovy operator a odráží se to na výkonech, ale zejména na kvalitě. Neustálé technické poťíže apod. S tím zápasí Pýcha už od prvního FM vysílače.
Souhlas, Fiera to samé v bleděmodrém.
Ta kvalita by mne docela zajímala.
On to totiž není jen operátor, kdo ji určuje. Jestli si někdo chce poslechnout kvalitu, může si naladit stanici Musiconly, která má ideální signálový řetězec a processing pro DAB, hudbu odbavují z FLAC – a troufnu si tvrdit, že při 72 kbps hraje lépe než většina stanic v českém DAB+ s bitrate 88-96 kbps. Takže takhle vysílat umíme. Samozřejmě včetně všech doplňkových služeb, které jsme v mnoha případech rozjeli skoro jako jediní. SFN na 7C jsme sladili v den spuštění Špulky a fungovala celou dobu bezchybně (samozřejmě pokud vysílačům fungovala korektně GPS).
Pokud vám stanice dodávají nějakou kvalitu streamu, processing je identický jako pro FM a ještě odbavují hudbu z MP3 s nízkým bitrate, těžko to pak v DAB+ bude hrát dobře. A to není jen případ ČR, stačí si naladit rakouský nebo německý DAB, kde jsou i při identickém bitrate propastné rozdíly v kvalitě zvuku mezi různými rádii.
Hezké vánoce za COLOR DAB+ 🙂
Co si vybavuji výpadky Color muxu, tak se jednalo o výpadky dodávkek elektrické energie. Z počátku trochu haproval stream. Jinak ale fungoval mux dobře. Když budou zákazníci, kteří pořádně zaplatí, tak budou založní baterky atd..
Kdyby teď vyšlo z průzkumu, že DAB přijímač má 50% lidí. Určitě by se soukolí lépe hýbalo.
Když srovnám příjem 6A a 8D na stejném místě, tak je to nebe a dudy. Kde je 8D perfektní i v místnosti, je 6A na hranici příjmu. Vliv polské TV je v místě nulový, ve spektru nic takového není.
Tak ono 2,5 kW (34 dBW) vs 10 kW (40 dBW) plus konstrukce a směřování AS plus použité EEP udělá své.
Místo příjmu? Rozdíl výkonu 2,5 kW vs. 10 kW samozřejmě hraje roli, o tom není třeba diskutovat, 6 dB je rozdíl mezi perfektním a nulovým příjmem. Náš AS je také dimenzovaný na 10 kW ERP, v tom by problém nebyl.
Milovice (Nymbursko) a okolí. Rozdíl mezi 6A a 8D v SNR nějakých 12-14 dB.
Ta kvalita by mne zajímala taky. Je ČRa multiplex etalonem kvality ? Nebo ČRO ? RTI ? Každý z operátorů vysílá různou kvalitou a někteří velmi bídnou. A je to i věc toho, jaký zdroj operátor dodá a za jakou kvalitu zaplatí. Třeba původní DABTest HQ byl kvalitou velmi vysoko, jako ukázka, že to jde dělat dobře. Od cesty streamu až po enkodér pro DAB. A jsem si jist, že v DAB v téhle kvalitě u nás nikdo jiný nevysílal.
Kvalita jako technicka spolehlivost, tj vypadky apod, zvuk, nektere stanice maji sice vyssi datovy tok oproti konkurenci a lepsi zvuk celkove, ale neduhy zvuku jako treba u Classic (vcera jsem poslouchal) byly skladby a pri nekterych vyssich tonech nebo raznejsich pasazich byly ve zvuku neduhy neco jako prebuzeni atd., takze to chraptelo, u FM to nebylo a ani v mux CRa to nebylo, kde je Classic take, ikdyz s nizsim datovym tokem). Je to defakto porad neco. U konkurence to neni, u Color mux ano. A me jako posluchace nezajima vymluva, ze jim nekdo dodal spatny vstup, stream apod. U nenavidenych CRa tento neduh neni. A to je jen mala hrstka problemu, kdyz to clovek posloucha pravidelne. Porad defakto neco. Ale to uz je colorit vseho, co Pycha provozuje.. vcetne FM. Pak jsou zase stanice jako Heyradio s 96kbps, ale ten zvuk je priserny.. Ano u RTI taky, napr. Signal, des, ale nejsou tam ty bonusy navic, vypadky, chrapteni, nizsi vykon vysilacu atd..
Protože samozřejmě nebudu sdílet detaily toho, kdo nám co posílá, zopakuji to samé – pokud je zdrojový stream rádia v ideálním formátu pro DAB+, tedy 48 kHz a buď FLAC/WAV nebo alespoň AAC 320 kbps, je zvuk optimální. Pokud je to rádiím jedno a i přes doporučení nebo prosby takovou kvalitu streamu nedodala, je výsledek samozřejmě horší. Už jen samotný resampling 44,1 na 48 kHz má na kvalitu ohromný vliv. Rekomprese z MP3 do AAC taktéž. Pokud rádio odbavuje hudbu z komprimovaných souborů s nižším bitrate (typicky MP3 192 kbps a nižší), je to taky slyšet. V tomhle DAB na rozdíl od FM prostě „neodpouští“.
Stačí si naladit zmiňované Musiconly a jiné stanice, rozdíl je slyšitelný hned (třeba porovnání Musiconly vs. ČRo KV slyší doslova každý). Náš multiplexer umí zařídit vynikající kvalitu, ale musí ji mít z čeho vyrobit. A jak jsem psal, tenhle neduh DAB+ je i jinde, Rakousko, Německo a to i u „profi“ operátorů s neomezenými finančními možnostmi. Třeba Absolut Relax na 5C v Německu zní hrozně a Media Broadcast určitě není žádný lowcost provozovatel, jen jim prostě dodávají kvalitu, kterou oni pak vysílají.
Už jsem tu 2x psal, kdy a jaké chyby nastaly. Možná, že slovo chyba je přehnané.
1. DAB je o „pět“ let mladší, než CD (48kHz vs 44,1kHz = fatální maglajz). DABu je cca 40let.
2. Rok 2007 a zvukový update DABu = zrození aac960. Bohužel nikdo dodnes nedořešil (alespoň o tom nevím) optimální distribuční řetězec pro DAB+. Dokud se neodstraní encoder aac960, který je bohužel stále nedílnou součástí každého DAB+ multiplexoru, nebude hrát DAB nikdy dobře. Tento encoder je potřeba umístit přímo do studia rozhlasové stanice (což není úplně jednoduchě), jinak je nutné přenášet wav 48kHz až k multiplexoru.
Tak to bylo potřetí a naposled. Slibuji.
AAC lze samozřejmě vyrábět už v rádiu. Důležité je i to, že to AAC musí být 48 kHz. Pak to hraje dobře. Bohužel mnohé stanice z nepochopitelných důvodů podobnou kvalitu streamu nedodávají. Proč, to je otázkou, když já umím AAC 48 kHz poslat do multiplexeru na pár kliků během pár minut.
I když se použije běžné AAC jako zdroj pro MUX, bude v multiplexoru provedena konverze (překódování) z 1024 na 960 vzorků na snímek, což má za následek ztrátu kvality. Řešením je použití DAB+ enkodéru s podporou 960 vzorků přímo ve studiu rádia.
Většina kodérů/streamerů AAC, ať už jde o hardware nebo software (PC), používá snímky s 1024 vzorky.
Pro připojení studia rozhlasové stanice k DAB+ MUXu bez ztráty kvality je nutno použít pouze enkodéry DAB+ využívající 960 vzorků.
Na straně broadcastera je nutné použít HW(SW) podporujicí nativní zpracování takového aac.
Nejčastější případy:
– aacLC 960 vzorků, 48kHz, 6 DAB snímků v jednom DAB supersnímku
– aacV1(V2) 960 vzorků, 24kHz, 3 DAB snímky v jednom DAB supersnímku
A to je přesně ono. Pokud je kvalita Hey rádia mizerná (nemohu posoudit), jak zde bylo řečeno, tak je někde něco hodně špatně.
Pokud je majitel rádia stejný, jako operátor, kde je chyba? Tato rádia by měla být v úplné extra super kvalitě, nebo ne?
Mohu potvrdit hey radio má na frekvenci 90.7 FM Frýdek Místek něco horší zvuk a to sem nepíšu protože že bych chtěl kritizovat jen upozorňuji.
Možná si to představuji jako Hurvínek válku, ale příslušný AAC kodér a související know-how by možná měl stanicím poskytovat přímo provozovatel DAB sítě. Ono totiž nejde spravedlivě chtít po každém jednotlivém rádiu, aby tohle měli dotažené. Rádia až na výjimky nemají technicky erudované lidi. Je to v zájmu všech, aby to dobře hrálo. V celé cestě by měl být pouze jediný kodek, jinak ať ta stanice raději do DABu vůbec neleze, protože to nedopadne dobře. Muzika v mp3, trasa další kodek, DAB třetí kodek. Výsledek? No jak tohle asi může dopadnout… ostuda a humus. Hlavně že je to ta super „digitální kvalita“.
Teorie krásná a naprosto souhlasím, praxe je horší. Když narazíte na někoho, jako jsou zrovna pánové z Musiconly, kterým o ten zvuk jde, tak je to jednoduché. Když narazíte na někoho, komu je to vlastně jedno, je to horší. A snažit se, aby rádia nevysílala z MP3? „Vždyť to nikdo neslyší“. „To by bylo moc práce“ a tak dále.
nebude nižší cena oproti čra naopak důvod proč rádia naopak třeba půjdou do levnějšího muxu? Zároven ty stanice musí platit ještě za fm síť.
Tunel Pohůrka ČB:
87,8 Kiss
90.5 Evropa 2
91,1 Radiožurnál
94,1 F1
102,9 Impuls
Více jsem nestihl (např. Dvojku a Vltavu).
Frekvence 104,3 a 106,4 mi nehrály.