Nejnovější komentáře

  • PVo: Jak kdo ten boj na slunci pojme není přece podstatou a s příspěvkovými/komunitními rádii jste nakročil leda mimo ale ne…
    12:44 18.10.2024
  • PVo: jojo tak… státní správou jsem myslel hlavně tyhle „reprezentanty“
    12:35 18.10.2024
  • jouda: Kdepak státní správa (ta je pouze vykonavatelem), ale politická reprezentace, která tvoří a schvaluje zákony. Tedy konkrétní jména předkladatelů a…
    12:17 18.10.2024
  • Jakub DXer: A pláče takhle Proglas nebo Rádio 7, kteří žijí z příspěvků posluchačů? A ZUN, který není na FM a není…
    12:01 18.10.2024
  • PVo: No fakt nevíte, resp. neumíte se soustředit a podchytit podstatu problému. Ty jeho stesky ohledně podpory státu jsou dost oprávněné.…
    11:08 18.10.2024
  • Jakub DXer: No nevím no… A co jako pan Křička čekal? Že to bude měsíčně za 3.500,- Kč včetně DPH? .. A…
    06:59 18.10.2024

Všechny komentáře

Komentáře

Odebírat
Upozornit na
O čem píšete?
25.6K Komentářů
Inline Feedbacks
View all comments
Hony
26. 9. 2024 19:49

Taková menší lapálie se teď děje ve Svitavách. Už jsem zde psal o častých výpadcích modulace nebo o kompletním vypnutí vysílače Hané ,ale aby Haná vysílala na 99.7(normálně Skyrocku
) a Skyrock vysílal na 90.1(normálně Haná) se mi ještě nestalo. Každopádně zajímavé prohození

Jan
26. 9. 2024 15:57

Mohu se zeptat a ty mapy pokrytí tuším r. Spin pro Benešov a Beroun na stránkách ovi/Jihlavský DX, jakým úrovním signálu jednotlivé barvy cca odpovídají?

Jarek
26. 9. 2024 12:19

Tak Expres konecne dostal Budejovice 107.8fm, jsem zvedav, kdy to spusti

Jakub DXer
25. 9. 2024 19:45

Takže Lysá hora 10D už vylučuje možnost příjmu DAB+ muxu ze Slovinska v Brně na Stránské skále….

Ddd
Reply to  Jakub DXer
28. 9. 2024 21:13

Přidala se přeladěná Olomouc a brzo to završí Javorina.

Franz
Reply to  Ddd
29. 9. 2024 09:14

Olomouc (Teleko DAB) pravděpodobně bohužel pouze přeladěna bez navýšení výkonu. Pokrytí se zdá být identické s původním stavem.

Jirkas
Reply to  Franz
29. 9. 2024 09:55

Puvodni vykon 1kW, nyni 1,5kW.

Šeryf
Reply to  Jirkas
30. 9. 2024 23:46

To je změna o necelé 2 decibely. Kdo to změří? 😉

Hony
25. 9. 2024 14:12

Rádio Spin koordinuje
97.0Mhz Beroun
98.5Mhz Benešov
Počítám že toho bude víc

Last edited 22 dní před by hony
Matyas
Reply to  Hony
25. 9. 2024 14:45

Otázkou je, komu toto neustále vyhovuje? Konkrétně Benešov a městečka v okolí + Vlašim jsou 100% pokryty DAB signálem této stanice a mladí, na které je program převážně mířen o rádio zájem vůbec nemají, svoji tvorbu poslouchají z mobilů a jiných streamovacích služeb. Selským rozumem vidíme, že organizace typu ČTÚ i RRTV jsou jen služkami zájmů lobbistů z mediálních domů a vůbec neprospívají digitálnímu rozhlasovému vysílání, který můžeme vidět aktuálně třeba u Bavorského rozhlasu.

Kamil Emanuel Gott
Reply to  Matyas
25. 9. 2024 15:04

Ale no tak… Vždyť DAB reálně nikoho nezajímá. Je to jen hračka pro ČRA. Nejdřív roky dojily na výstavbu muxu ČRo DAB+ rozhlas a teď by měla přijít na řadu komerční rádia. Jenže, proč by komerční rádia podporovala rozvoj DAB+, když mají FM vysílače na každé mezi a tohle to jen potvrzuje. Bohužel (nebo bohudík?) komerční rádia dělají vše pro to, aby pohřbila DAB+. Pro ně je takhle technologie zcela zbytečná. Tady větřím jeden velký průšvih. Moje domněnky a neoficiální informace potvrzuje i skutečnost, že ČRA posunuly start svého celoplošného muxu. Ještě na konferenci Innovation Day Procházka říkal, že první vysílače spustí koncem září. Máme prakticky konec měsíce, a co? Ho*no!!! Posunulo se to o měsíc (a možná se to posune znovu). Jak dneska Procházka vítězoslavně prohlásil pro TVWEB, chtějí představit rozvoj muxu koncem října nebo v průběhu listopadu. No, proč asi? Komerční rádia do toho „překvapivě“ nechtějí jít. A ještě snaha omezovat jim jejich bubláčky, které se roznesly po celé republice jako rakovina. Ježiš, jen to ne!!!!!!

TÉMA
DAB+ mrtvola, sláva FM
Jarek
Reply to  Kamil Emanuel Gott
25. 9. 2024 15:49

Take nechapu, ze se vsude psalo koncem zari a deje se neco? Neeeee
Rakousko a Nemecko je v dab jina liga, u nas se jen slibuje

Kamil Emanuel Gott
Reply to  Jarek
25. 9. 2024 16:00

Tak zrovna Rakousko bych jako příklad úspěchu neuváděl. Sice mají povedenou programovou nabídku v celoplošných sítích, ale regionální multiplexy zejí prázdnotou a takhle nějak podobně to zřejmě dopadne i u nás. A veřejnoprávní ORF do toho hodila vidle hned od začátku. Ti se vydali místo podpory DAB cestou onlinu. Když bych uváděl nějaký příklad blízkých zemí, tak kromě Rakouska bych tedy volil Švýcarsko. Polsko i Slovensko více méně katastrofa, Maďaři odpískali DAB úplně.

PVo
Reply to  Kamil Emanuel Gott
27. 9. 2024 12:14

předpokládám že regionálních muxech budou víceméně taky hlavně celoplošky (v kombinaci několika regionálních muxů).

Jinak to „dokrývání“ mikrovysílači FM taky považuji za nesmysl a koresponduje s tím že digitalizace nemá žádný plán a u značné části odpovědných lidí se vlastně akorát sabotuje v rámci zájmu svého profitu a oligarchie atp.
To že vzniklo díky tomu třeba rádio Fresh na věci nic nemění, s takovým pokrytím na FM nemá fakticky naději na nějakou dlouhodobou komerční udržitelnost.

Šeryf
Reply to  PVo
27. 9. 2024 13:52

Ony ty regionální muxy vlastně nejsou až na pár světlých výjimek moc regionální. Spíš by se měly nazvat „necelostátní“. Co je regionálního na slepenci rajónů např. od Karlových Varů přes Liberec až do Pardubic (v jedné jednofrekvenční síti na kanále 7D), co je regionálního na slepenci pro kanál 10D s celou Moravou a přesahem do Pardubic a na Vysočinu. Pokud provozovatelé celoplošných sítí, kam bych si dovolil zařadit i play.cz, nebudou mít veliké oči a nasadí rozumnou cenu, jakou bude mít provozovatel celoplošné stanice potřebu pokoušet se mixovat několik různých provozovatelů „regionálních“ sítí, když ty sítě ani nevypadají tak, že by se z nich dala složit nějaká smysluplné mozaika bez zbytečných přesahů?comment image

Last edited 20 dní před by Šeryf
PVo
Reply to  Šeryf
27. 9. 2024 14:02

přepokládám že rádia nebudou muset vysílat v celé regionálce – ostatně nemají stejnou frekvenci celé síti ale jen v části a pak to složit do skoroceloplošnosti bez přesahu ve víc regionálkách půjde.

Matyas
Reply to  Kamil Emanuel Gott
25. 9. 2024 17:42

Nepodepsal bych se pod to, že DAB nikoho nezajímá. Ale jistě, technologie tu měla být již před 10 lety a ne až nyní. Proč by také měla etablované stanice pod dekou velkých ryb zajímat DAB, když si mohou stále donekonečna koordinovat své zero zero bubláčky v městečkách, kde ještě nepůsobí. To je ovšem prohra a ukázka toho, jak instituce jdou na ruku těmto provozovatelům. Sami jsou v područí těchto skupin, proto se odehrává to, co se tu odehrává a bude do toho času, pokud se neobjeví v instituci někdo, na kterého nebudou mít mediální domy páku a řekne, dost přátelé.

Václav
Reply to  Matyas
27. 9. 2024 21:25

Ač nejsem příznivcem různých nařízení, tak broadcastery by k přechodu na DAB asi donutilo, kdyby bylo nějake nařízení v rámci greendealu, stejně jako konec klasických žárovek. Jinak se z toho těžko vyhrabávají. Soukromí provozovatelé se snad smiřují že přijdou o oligopol, avšak asi se jim nelíbí že budou muset provozovat DAB a FM. Bez tohoto souběhu se neobejdou. Jak dlouho asi bude trvat než nebude skoro žádné auto bez Dab přijímače. Jinými slovy, pokud chtějí vydrazene sítě spustit do konce tohoto roku, tak auta se měla vybavovat Dab přijímači daleko dříve, tak aby by se dalo FM obratem vypnout a těžit z energetických úspor dabu, jediný kdo s tím počítá je Proglas.
A nebo se to nepovede a neperspektivní technologie Dab se vynechá a bude se soustředit na zlepšování datových toků IP. Vlastně ono to s tím souvisí, že pro Cro (koncesionářské poplatky) už není jen primac terestrický , ale i výpočetní zařízení, pochopili dobu. Zajímava je úvaha play.cz, které má v plánu při zhoršení DAB signálu přesměrování na stream z play.cz Opačný smysl to snad bude mít jen v minimu míst, kde není mobilní signál. Taky jak to bude využitelné při minimu připojených aut na data. Připomínám, že jsem slyšel plán, že k 2030 bude konec terestrické televize.

Last edited 20 dní před by Václav
H.
Reply to  Václav
27. 9. 2024 22:16

Hm, to je vtipné. Když si totiž porovnáte průměrnou spotřebu přijímače FM a DAB, tak zjistíte, že DAB je mimořádná ostuda. Je to sice digitální, ale zastaralá technologie, u které přijímač musí být trvale na příjmu a musí demodulovat celý MUX, z něhož 90 % dat následně zahodí. Kolik ten rozdíl ve spotřebě může být, třeba půl wattu na jeden přijímač? Spíše víc. Čili DAB bude energeticky vycházet dobře, pokud jej nikdo nebude poslouchat. Tohle bych fakt radši nevytahoval na světlo. Myslím si, že i poslech přes mobilní internet může energeticky vycházet lépe než DAB.

Last edited 20 dní před by H.
Václav
Reply to  H.
27. 9. 2024 22:30

Ano, z energetického (ekonomického) hlediska jsem se zamýšlel hlavně nad kroky broadcasteru, i když o náročnosti přijímačů vím. Ad absurdum z přímacu vychází nejlíp AM (krystalka nezávislá na napájení)

Ač každá další koordinace FM na sebe upozorní, je pošetilé argumentovat že máme Dab, když není většinový a nějaký dokrývač FM tu situaci naráz nezvrátí, rovněž v případě dokryvani Cro v odlehlých oblastech, kde jsou posluchači dozajista obklopeni nejmodernější technikou…. 🙂

Last edited 20 dní před by Václav
Míra
Reply to  H.
28. 9. 2024 00:15

Kór s těmi pohotovostními alarm režimy a obecně displeji to ve finále udělá hodně a je to zřejmě zásadnější, než následující bod.

Na vysílací straně bych řekl je to trochu opačně. Sice u DAB vysílače je uváděna energetická účinnost cca 35% a obdobně u FM cca 85%, ale spektrálně je DAB účinnější.
FMku by pomohlo FMeXtra, byť by neumožnilo takové FM spektrální nadužívání, jakého jsme nyní svědky.

Obecně strašné jsou ztráty při nabíjení a vybíjení. Například akumulátory v nabíjecích stanicích pro elektromobily, nebo nabíjecí vajíčka pro bezdrátová sluchátka
…….

Václav
Reply to  Míra
28. 9. 2024 09:17

Pro broadcastery by Dab měl být méně nákladnější, vycházím li z toho, jak se tam žene Proglas, byť LU z Orlicka říkal něco jiného.

H.
Reply to  Václav
28. 9. 2024 10:08

V absolutním měřítku možná ano, v přepočtu na posluchače ale DAB levnější nebude. Proglas má peněz dost, nenechte se zmýlit 🙂

Václav
Reply to  H.
28. 9. 2024 10:48

Proč tedy chce Proglas vypnout FM?

Míra
Reply to  Václav
28. 9. 2024 12:06

Na FM nemají pokrytou celou ČR a udělali si kalkulaci, že DAB pro ně bude mít také nejlepší poměr cena/pokryté území.
Když by vypnuli satelitní a terestrickou DVB distribuci, vydělá jim to částečně na souběh FM+DAB.
Kdo to myslí s DAB vážně, má jedinou možnost – jít do muxu B CDG (CRA)….

Jakub DXer
Reply to  H.
28. 9. 2024 07:41

Ta hlavní otázka je, co DAB+ může nabídnout navíc oproti FM, aby to nutilo posluchače pořídit si přijímač. Budu se opakovat, za 1) lidí jsou konzervy, 2) rádio není televize a už dávno tady nemáme kombinaci „ČT1+ČT2+ n@va + prima“. 3) FM je přeplácane k prasknutí, kdo chce poslouchat to, co mu vyhovuje, má to tam. 4) kdo potřeboval rozšířit ČRo (Jazz, Wave, D-Dur….) už to má… 4) menší vlnku způsobí Proglas, který oznámil, že na FM časem skončí.. 5) mám třeba známého, který fandil Samsonu, říkal, že mu nevadí poslouchat on-line, pak, když se rozhoupal a DAB+ přijímač si pořídil, tak Samson tam po několika dalších měsících skončil…

PVo
Reply to  Jakub DXer
28. 9. 2024 07:58

„FM je přeplácane k prasknutí, kdo chce poslouchat to, co mu vyhovuje, má to tam.“ to od kdo ale není pravda.

Jakub DXer
Reply to  PVo
28. 9. 2024 12:10

Beru to pro generaci 40-70 let,mladí už hodně poslouchají po netu. Pusťte si třeba Český rozhlas Brno. Hudebně jsou to ‚osmdesatky‘ (pro mě poslouchatelné fakt jen krátce). Nechápu posluchače Radiožurnálu Sport – dnes se nepíše rok 1969, kdy lidí měli přilepené uši na tranzistoraku a celá republika poslouchala finále v hokeji ČSSR vs. SSSR. Máme tady ČT sport, který přenáší vše důležité a hlavně s obrazem… Asi fakt jen lidi na cestách, protože jinak je dnes TV v každé hospodě…

Václav
Reply to  Jakub DXer
28. 9. 2024 22:50

Jak s tím souvisí Cro Brno? Aspoň se snaži o nějakou tvář narozdíl od univerzálního mainstreamu.

RŽ sport dosahuje poloviny denní poslechovosti Vltavy bez jediného FM a více než padesátileté tradice.

Jakub DXer
Reply to  Václav
29. 9. 2024 09:08

ČRo Brno míří na skupinu někde kolem 50+, já ten playlist úplně nedávám, takže přicházím o informace z regionu. Z jejich pohledu se jim teď daří, ale je to krátkozraké třeba v horizontu 5 let, budou to muset omladit. Každopádně této generaci stačí FM, ti přelaďovat – pokud se neoznámí termín vypínání FM – na DAB+ určitě nebudou. To stejné další regiony ČRo a posluchači Dvojky. Jak už tady bylo napsáno, přeladili ti, co měli špatný FM signál nebo ti, kdo chtěli JAZZ, D-DUR…

PVo
Reply to  Jakub DXer
1. 10. 2024 18:22

nejde jen o rádia která existují mimo FM jako ten RŽ Sport ale i o nová.
Mizerná rozhlasová nabídka znamená ubývání posluchačů a lidi poslouchají radši poslouchají různé streamovací aplikace.

Náš oligopol se nejradši chlubí poslechovostí týdně než denně, protože jde o vizuálně vyšší čísla. O něčem takovém jako je hodinová poslechovost (kterou udávají v průzkumech v Německu) ani nemluvě….

jouda
Reply to  Hony
25. 9. 2024 16:44

To bude teda kvalita, když hned vedle na 98,4 je 20 kW Ženeva.

PPK, jidxc
Reply to  jouda
25. 9. 2024 18:30

A ona jako 101.8 nefunguje? Šak to hraje jak sax! 😉

Matyas
Reply to  PPK, jidxc
25. 9. 2024 19:44

Proč 98.5 Spin Benešov a ne jako 91.7 Bonton BN vs. 91.7 Bonton TA nebo lépe v návaznosti 107.8 Spin TA vs 107.8 Spin BN? 😉

jouda
Reply to  PPK, jidxc
25. 9. 2024 19:54

Problém není ani tak to, že by to hrálo blbě, jako to, že to naprosto zbytečně ruší Trutnov 101,9 i ve vzdálenosti 30-40 km od vysílače 101,8!. Jako by nestačilo, že z druhé strany je Ústí nad Labem 102,0.

Kamil Emanuel Gott
Reply to  PPK, jidxc
26. 9. 2024 15:27

Doufám, že na tebe jednou dojde, ty… Protože to, co děláš v FM éteru za prasárny, kterej už je sám o sobě roky neskutečně zapráskanej, je do nebe volající. Ale peníze nesmrděj, co, Peťánku? Jako ty jsi neskutečnej č… Nejen, že ničíš (nejen) lovcům poslední zbytky dálkového příjmu, ale ještě navíc máš tu drzost psát si za svým nickem JIDXC. Já tě dostat pod ruku, tak tě seřežu lískovou holí a už se nezvedneš.

Václav
Reply to  Kamil Emanuel Gott
26. 9. 2024 16:02

Zajímavé, že to padne na toho, kdo nenechává po sobě doubly a má co programově nabídnout, zatímco zahnívající rádia nikdo nenapadá, můžete si užívat Hitrádia a další produkty MB na více frekvencích v jedné oblasti, Gotta na více frekvencích na Blaníku…

Vůči dálkám je snaha postupovat s opatrností. Spojitější, sveřepější dálky dál jedou…

Last edited 21 dní před by Václav
PPK, jidxc
Reply to  Kamil Emanuel Gott
26. 9. 2024 16:34

A už je to tady zase vytažené. Invektivy a sprosté jednání od člověka, kterého všichni dobře známe, používající „dvacet nicků“, aby měl pro případ palby do konkrétna zase vytažený nový, a který ani nemá ty koule se podepsat. Nečekám, že by se třeba chytil za nos, začal přemýšlet, ale odpovím mu, že oba kmitočty nejsou žádné novinky, co taky chcete vykopat v okolí Prahy, ale cca z roku 2010, jen byly v jiné podobě (97.1/98.3) provozovány kousek jinde Radiem Dálnice. Že normy koordinace ČTÚ jsou furt ty stejné a nikomu nic pod rukou neprojde. Ale, když je tak chytrej a hlavně svatej, že si to vlastně mohl šéfovat celé sám. Mohl, ale ono je lepší kydat hnůj na všechny a všechno.
Mistře *M*, chyťte se už konečně za nos, vyřešte si své frustrace a začněte na sobě trochu makat. Všem bude líp, hlavně Vám…

Dřímal
Reply to  PPK, jidxc
26. 9. 2024 17:36

PAne Kružíku, nezlobte se na mě, ale jste si vůbec vědom toho, jaké neskutečně svinstvo za mrzký peníz děláte? Píšete tady o nějaký frustracíh pana diskutujícího, ale podívejte se, co jste za mrzáka vy sám!!! Opravdu vám to stojí za to? A jak se vám spí? Musíte být opravdu asi hodně dobře placený, když obhajujete něco, co normálnímu člověku hlava nebere. A i mě by zajímalo, jakou vůbec máte DRZOST používat za jménem jidxc a dělat přesný opak toho co lovci, kteří si ten dodatek zaslouží dělají. Člověče, vy jste normální prase!!!

PPK, jidxc
Reply to  Dřímal
26. 9. 2024 18:00

Mám se zeptat Ivoše podle IP? Ne, v pohodě, fakt nemusím 🙂 Nepotřebuji se ani obhajovat, já mám svědomí čisté. Spím dobře, protože se soustřeďuji na věci podstatné a neřeším krawiny. To že mi na 107.8 chodí v StC na XDR-ku Maďaři a na 98.5 Chorvati nelze brát jakýkoliv zřetel.

Marcel
Reply to  PPK, jidxc
26. 9. 2024 18:34

Petre, jsi vedle ja to nejsem a nicmene je videt, ze v tom nejsem a pokud mi neveris zeptej se Ivose a IP vytahne…. Ja takova slova nepouzivam, tak kdyz nechytnes nekoho za rukava nebyl jsi u toho, tak bud tak laskav a nekric chytte zlodeje, je to necestne.. viz tve argumenty p. M. a xdrko, Madari. Ivosovi o tom napisu…. Nicmene ano souhlasim mimo urazek se vsim, mne si konicek otravil a xdrko temer nezapinam a je tu spoustu zbytecnych frekvenci….a vzpominam a mam to jeste schovane jak jsi mi nekolikrat psal, ze Ti Petřík za Zatec nezaplatil, cili alespon priznej, ze to jen z lasky k Fm nedělás. Marcel C.

PPK, jidxc
Reply to  Marcel
26. 9. 2024 18:53

Může být, ale já jsem v klidu. Na 1 zhrzeného, co to nezkousl, připadá třeba 5000 posluchačů. V posledku se dokoordinovaly zajímavé „rušičky“, vesměs menšinových radií, třeba krajská města Expres FM, Color či Fresh radia. A ty by jen tak nevznikly. Samozřejmě, že jenom lásky se nikdo nenají, ale těžko to může mít někomu za zlé. Petr Petrik Žatec v roce 2015 zaplatil, já jen aby bylo jasno. To všechno vzniká z toho, že málo kdo se pod své řádky a práci má taky odvahu podepsat. Samé sociální sítě a bubliny, relativní anonymita, ale né před sebou samým a svým svědomím.

Marcel
Reply to  Oviradio.cz
27. 9. 2024 07:34

Dala by se zjistit lokalita (poskytovatel)?

Ddd
Reply to  Marcel
4. 10. 2024 23:16

To je v dnešní době už k ničemu. Kdo jede přes velké operátory, má IP Prahy nebo kdekoli v ČR. A kdo jede přes ISP který je původem odněkud jinud, tak ho to strká zas tam. Jsem z jižní Moravy a co mám Starnet z ČB (ten působí na 2/3 ČR) tak mi to nabízí slevy ve Vodňanech 🙂 A FMDX server mne zas přiřazuje k Ostravě.

Pavel Bárta
Reply to  PPK, jidxc
4. 10. 2024 15:50

Předem upozorňuji, že Petr Kružík je můj dobrý kamarád, ale i kamarádi mohou mít jiné názory a vyříkat si to. Když mě Petr informoval o této zhovadilosti, samozřejmě jsme si to od plic vyříkali, ale žádná invektiva a sprosté nadávky, to v žádném případě, racionálně s argumenty.O to víc mě mrzí, že Petr použil argument (i když mě nejmenoval ale týkal se mě o těch chorvatech) takže jsem mu odepsal toto. Hm tak nejsem sám koho to zaplevelení v BN zbytečné se**. Já bych nebyl tak arogantní ale v podstatě si myslím to samé ač je mi to jedno neb se soustředím nyní na DAB+, ale co mě tak trochu milý Péťo nadzvedlo z tvé strany, je to napsáno nekorektně, nebo mluvím asi cizinecky. Ano plakal jsem nad tím, i když mě nejmenuješ, tak kdo jiný by asi o to přišel, že? Ale to by plakal každý dxer. Samozřejmě bych toto na foru NIKDY nepoužil a proč? Protože by mi jako bumerang přišlo tisíce odpovědí jízlivců, kteří by a právem říkali, že priorita je CZ radio a ne nějaký chorvati nebo Wendelín. Tys mě vůbec nepochopil a mrzí mě, žes toto do fora použil NE toto nebyl můj argument. Argument byl a je a za tím si stojím, že cílovka Spinu jsou lidi CO NEPOSLOUCHAJÍ FM. To jsou bože konečně to pochop a pochopte to i vy  ve Spinu,lidi kteří poslouchají přes internet, appku nebo jiné internetové webové platformy, rádio a tv je pro tuto generaci středověk. TO BYL MŮJ argument a trvám na tom, že to je plevel v eteru, který budou poslouchat veverky.Ne cílovka.

jouda
Reply to  Pavel Bárta
4. 10. 2024 16:19

Horší poslechovost jak RFI na 99,3 to snad mít nebude. 🙂

Tomas
Reply to  Oviradio.cz
7. 10. 2024 12:43

Přeji RFI hodně úspěchů. Které radio v Praze chybí? Měl by zájem o pražskou frekvenci Čas, Krokodyl, Haná? Mohl by Wave vysílat spolu s Rfi?

TÉMA
Delame francouzske Wlny
H.
Reply to  Pavel Bárta
4. 10. 2024 17:30

Smyslem těchto dokrývačů není, aby je někdo poslouchal. Smyslem je oblbovat zadavatele reklamy, že v dané lokalitě je pokryto. Rádio se nedělá pro posluchače, ale pro inzerenty. A to není to samé. Souhlasím s tím, že žádosti o tuto frekvenci nemělo být vyhověno, neboť z posluchačského hlediska je bilance přínosu a ztrát záporná.

PPK, jidxc
Reply to  Pavel Bárta
4. 10. 2024 18:44

Vyříkali, v pohodě. To kamarádi bez problémů svedou. 😉 Nikoliv anonymové co jen cíleně kydají. Ono to ve skutečnosti bylo kapku jinak, jiný důvod mé argumentace, takže jsme se myšlenkami prostě minuli. Posuzovat vysílač podle formátu a programu není myslím dobrý nápad. Ani mě to rozhodně nepřísluší. Je to technický prostředek jako takový, v tomto případě dokrývač Prahy a propojka s Táborem. A takto byl s ním mělo být i nakládáno. Protože formáty se časem i mění, respektive mohou. Jeden příklad. Není to tak dávno, kdy se Signál změnil z normalizačních CZ na formát cca původního Kiss98. A tak jedno „velký špatný“ se změnilo ve „velký dobrý“. A jak k tomu teď?! Z mé strany prostě technický prostředek je technický prostředek, formát a hudební dramaturgie záleží jen na vysílateli.

Matyas
Reply to  PPK, jidxc
4. 10. 2024 19:12

Pokusím se to zopakovat ještě jednou. Posledně to zapadlo nebo záměrně zůstalo bez reakce. Byla ve hře pro Benešov frekvence 107.8?, která by propojila obě si blízká města (Tábor, Benešov), jako je to v případě Bontonu.

PPK, jidxc
Reply to  Matyas
4. 10. 2024 20:43

Matyasi, ve čtvrtek jsem byl přímo na půdě ČTÚ a viděl in natura šetření alternativ technického odboru. Skutečně, 98.5 vypadala suverénně nejlíp / TT 98.4 řezala jen v maličkém okraji. Zato 107.6/8 způsobovala rušení vysílačů BEATu (Kutná hora, Beroun, Mělník), takže jasně zamítnuto. Schválně jsem se cvičně optal i na 107.2 a tady by byla stopka Jičín 107.3. Simulace rušení do sítě svoje samozřejmě mám. Buď se shodují, jako zde, nebo interpretace výkladu lehce ujede jiným směrem. A je potřeba to respektovat. Regulátor dá finální resumé.
A je to často i zde. Co člověk, to kapku jiný názor, vhled do situace. Takže ne, nešlo. Leda teoreticky BEAT. 🙂

Matyas
Reply to  PPK, jidxc
4. 10. 2024 22:42

Děkuji ti za osvětlení situace. Pro člověka se selským rozumem, to logiku postrádá.

Václav
Reply to  Pavel Bárta
5. 10. 2024 19:19

Vzdálený příjem mi slouží k poslechu FM 4 v ČR. Bez ohledu na dokrývače RU je signál rozbitý.

Stále si myslím že potenciál by mohla mít AC stanice bez opakování novinek, tzn hrající za určité období. Místo toho hity, které se už zapomněly , tak se objevují v žánrových stanicích např v rockradiu nebo i Spinu, kde právě tyto hity jsou tahákem(nemalou vahou se podílí na poslechovosti) a zbytek je pro většinového posluchače moc náročný.

Kvůli tomu že příchod spinu na Vysočinu spatřuji jako „zázrak“ tak jsem ho schválně zkusil, když jsem tam někdy jel. Zdálo by se že svou náročnosti moc šancí nemá. Žádné velkodušne hudební aranžmá, jde spíš o specifický (zhrzený) projev textu, ale to k té úzké cílové skupině patří, je třeba připomenout otázku kterou řešil i Ivo, a to zda je náplň Spinu aktuální, nebo pro stárnoucí cílovku . Ví jak typ posluchače jako mě zaujmout, respektive konzervativní hiphopova složka, kterou zvládala např E2 dělá svou službu. Intenzivnější Poznání spinu při občasné cestě na Vysočinu stačilo, což se krásně sešlo s tím že tam začal Expres fm.

Pavle Barto a čím to je, že poslechovost Spinu začla růst po rozšíření se na FM? Na Vysočině se začla objevovat i v tabulkách, jak byste to dokázal bez vysílačů?

Můžeme si říct že v ČR tak máme poměrně bohatý éteru, kdo takovou stanici Spin v okolí má? Je to i díky tomu že byť jednoduchý úkol hrát 80 Signál nedokázal. Mám na mysli širší přístup k veřejnosti, byť nyní možná slouží lehčímu fajnšmekrovi. Nějaké větší přiblížení Signálu k veřejnosti se brzdí tím že se nedokáže podívat ani k sousedům jak rádio takového formátu sklízí úspěchy. Mám na mysli rádio Vlna, které má ve starším popu a oldies velký výběr a neodsuzuje takovou cílovku k budování kariéry současných tuzemských „hvězd“. Tím že Vlna je u našich nejbližších sousedů mohla by mít vypovídající potřeby cilovky.

Last edited 12 dní před by Václav
MichalP
Reply to  PPK, jidxc
26. 9. 2024 17:53

Petře, nenechte se otrávit těmito primitivními útoky.
Osobně bych řekl, že se v poslední době podařilo celkem šikovně dokoordinovat lokální dokrývače, které vhodně doplňují stávající pokrytí stanic, pro které to bylo prováděno.
Za sebe bych pouze vyjádřil přání: Kéž by se podobným způsobem podařilo „zrecyklovat“ i 91,8 po Dálnici do Ústí n/L pro Radio 1. Vím, že se to tu už řešilo, nicméně si stále myslím, že klady významně převažují nad drobnými negativy.

PPK, jidxc
Reply to  MichalP
26. 9. 2024 18:11

Michale a Vašku díky za slova 😉 A k 91.8 / ne, ono bude lepší, když dálniční „bubláčky“ budou už navždy spát. Byly ve valné většině použitelné jen pro danou kótu, a ještě se směrovým omezením. K novému účelu se jich využilo (krom Čas Rock) jen asi 5. A sice těch, které se daly modifikovat a posunout. 91.8 by v Teplicích a Ústí musela být zamítnuta veskrze 91.6 Děčín o vysoké kótě a ERP. Protože koordinační mez určuje de facto RadioLab, a ten je jak asi víte stále využíván o nezměněné křivce ITU-370ca.

Jakub Melin
Reply to  PPK, jidxc
26. 9. 2024 18:57

Bohužel zrovna kmitočet 98,5 FM do Benešova, tím spíš na Mariánovice, považuju taky za nešťastný. To už se tam lépe mohl zrecyklovat „dálniční“ 88,6 FM, který by ostřeloval jen Radiožurnál z ČH, který má v dané oblasti mnohem lepší pokrytí než Plus, kterému ta 101,9 FM po kopcích a na svazích směrem na sever docela pomáhala (zarušená 104,0 FM tam nikde nehraje).

Beroun 97,0 FM nic neruší, tam je to v pohodě.

Nicméně nechápu, co bude zrovna v Benešově a Berouně dělat na FM Spin, což je formát pro krajská města, ne vesničky kolem Benešova.

PPK, jidxc
Reply to  Jakub Melin
26. 9. 2024 19:20

Kubo, ne to nejde. 88.6 – zamítavý postoj vs. Klatovy-Doubrava 88.6 s 10kW ERP. Jedině s 98.5 MHz regulátor souhlasil. Je třeba jeho rozhodnutí respektovat…

Matyas
Reply to  PPK, jidxc
26. 9. 2024 19:47

107.8

Matyas
Reply to  Jakub Melin
26. 9. 2024 19:23

Přesně jsi potvrdil má slova.

Míra
23. 9. 2024 07:42

Play nic nepostaví (dle očekávání). Výhoda je, že u nás na jihu snad budeme mit 2 komerči sítě z Kletě.
https://www.mediar.cz/play-cz-se-dohodla-s-radiokomunikacemi-sveri-jim-vystavbu-a-provoz-siti-pro-digitalni-radia/
Bohužel RTI zůstane jen na Kluku…

TÉMA
DAB+ výstavba
Last edited 25 dní před by Míra
Šeryf
Reply to  Míra
23. 9. 2024 14:44

Šup a je to tady! Radiokomunikace budou mít dvě celoplošky, tj. veškerou kapacitu nutnou pro stávající FM stanice. RTI se, pokud se jim podaří utrhnout relevantní část trhu, zajisté časem přesunou nahoru na Kleť. Teď až na vyjímky využijí stávající infrastrukturu v takovém anténním stavu jako aktuálně je, ostatně jako to učiní ČRa.

Míra
Reply to  Šeryf
23. 9. 2024 16:51

Přesně tak. Pokud bude dost zákazníků…Zajímavým příběhem by byla případná snaha o poprskání Vysočiny a Pardubicka nějakým tím signálem u té druhé vrstvy.
Já si stejně myslím, že kromě RTI bylo v zájmu všech ostatních se dohodnout na ohnutí budovacích pravidel. Asi to byla utopická myšlenka. Pro Špulku nebude využití a tady by se opět dráždil had bosou nohou…

Jakub DXer
Reply to  Míra
23. 9. 2024 15:16

Tak pozitivní je, že Play využije kóty CRa a podařilo se jim zřejmě vyjednat akceptovatelnou cenu za pronájem. Ale co se týče DAB+ jsem spíše pesimista (díky reálnému pohledu na trh), některé muxy budou ‚dlouho poloprázdné‘ .. třeba takoví ‚parizkovci‘ mají odzkoušené Hády a pořád nespouští – nemají zřejmě nikoho k jejich Času a Času Rock … A uvidíme, jak dlouho vydrží počáteční nadšení Energicu…

MichalP
Reply to  Jakub DXer
23. 9. 2024 15:54

Na pesimismus je zatím času dost.
Naopak bych to optimisticky viděl tak, že bude dost prostoru pro solidní datový tok jednotlivých stanic.
Nakonec Play avizoval, že v muxu budou mít 12 pozic (6 celostátních, 6 regionálních). Při použití EPP 3-A vychází datový tok na jednu stanici na slušných 96 kbps a to už bude zvukově poslouchatelné.
Ano, pro rejpaly, jen datový tok to nezachrání.
Na druhou stranu je to minimální podmínka k tomu, aby to zvukově bylo ekvivalentem k rádiu na FM.

Míra
Reply to  MichalP
23. 9. 2024 17:05

Naštěstí se DAB síť dá pustit pro začátek v EEP-1A s polovičním výkonem a posléze po nasazení 3A výkon zvednout.

Jakub Melin
Reply to  Míra
24. 9. 2024 22:54

Tohle je jedna z velkých technických výhod DAB+. Lze tak šetřit spotřebu a tedy i náklady. A jakmile se mux zaplní, zvedne se výkon, spotřeba, náklady i EEP. 3-A je standard, ale 1-A dokáže udělat to samé pokrytí při menším výkonu, typicky 1 kW při 1-A je plně srovnatelný s 3-4 kW při 3-A.

MichalP
Reply to  Jakub Melin
25. 9. 2024 10:49

Souhlas.
Nicméně ten efekt má reálný pozitivní dopad spíš na mobilní příjem, ne na stacionární uvnitř budov pomocí prutové antény. Pro ten ty kW navíc budou chybět. Fyzika prostupu signálu skrz zdi je prostě daná bez ohledu na použité EEP.

Míra
Reply to  Jakub DXer
23. 9. 2024 17:01

U Energicu už je to druhotné (druhé) „nadšení“….
Já jsem se zde ukecl před aukcí na adresu Play-cz.Ve finále to ale může být pro český DAB pozitivní – po technické stránce DAB potřebuje především mít vysílací antény pořádně vysoko, na čemž bude RTI trochu ztrácet….

Pevy
Reply to  Míra
25. 9. 2024 09:57

Když pominu Omikron a Pařízkovce, u kterých není vidět vůbec žádná aktivita, tak pořád RTI a Teleko jsou na tom (zatím) nesrovnatelně lépe, než třeba Fiera nebo Joe.

Jakub DXer
Reply to  Pevy
25. 9. 2024 10:19

Za mě – rozhodně Play přeskočí pokrytim v dohledné době Joe/Color – otázka ale je, jestli to Play utáhne finančně, když si to bude pronajímat od CRa a hlavně to tedy bude záviset jak ten mux obsadí…

Pevy
Reply to  Jakub DXer
25. 9. 2024 14:28

Pokud to neutáhnou, ČRa nakonec jejich sítě odkoupí a bude spokojenost na obou stranách 😃 O obsazení bych strach neměl, už teď je pravdepodobné, že do muxu ČRa se všichni, kteří o to budou mít zájem, nevejdou. No a komu je ČRa (logicky) přihrají…. Malou otázkou zůstává, co vlastně budou vysílat ostatní operátoři, něco jistě zbyde i na RTI, ale ostatní?

Jakub DXer
19. 9. 2024 08:00

Včera si moderátor Pavel Anděl ve svém TV pořadu vzpomněl,že na Evropě 2 pouštěli skladbu ‚Už nejsi nevinná‘ od skupiny Doga… Tak to si nedovedu představit, že by to tam pustili dnes…

Jakub DXer
Reply to  Oviradio.cz
19. 9. 2024 10:03

Nenapsal jsem to důležité – on to myslel.tak, že se to vysílalo v devadesátých letech v normálním vysílání E2..

Míra
Reply to  Oviradio.cz
19. 9. 2024 23:02

Zapomenutý doufám není.

Lohen1
Reply to  Oviradio.cz
20. 9. 2024 07:05

V té době ještě projekt Style, nikoliv Zdeněk Style Hrubý. 😉 Měl jsem rád jak verzi z prvního alba tak i z roku 95. Jak to tak poslouchám, tohle vypadá na nějakou znovu nazpívanou,není to ono. Jo, Style byly výborný, ale samotný Hrubý, to už je tragédie.

Last edited 28 dní před by Lohen1
Míra
Reply to  Lohen1
20. 9. 2024 07:43

Více tvorby měli na Slovensku, v Polsku, Maďarsku….Bohužel pro nás…

Tomas
Reply to  Oviradio.cz
19. 9. 2024 13:10

Musím říct, že preferuji klidné informační ranní show. Poslouchaval jsem ráno pravidelně Alfu, Blaník v začátcích, Hey Praha. Hodně se snaží v ranní show Frekvence 1, jen ta hudba by mohla být víc oldies. Krokodyl pěkně zkombinoval to nejnovejsi a 1 největší hit, byť F1 by mohla být v opačném módu.

Lohen1
Reply to  Tomas
20. 9. 2024 07:11

Mě baví Ranní Dvojka na Čro Dvojce, Dalibor Gondík. Přešel jsem na ně z Kissu, ( ty jo,asi stárnu), ale Kiss už mi přišel ráno hrozně infantilní, jako že za každou cenu hrozně haha, ale vlastně dost laciný.

Jakub DXer
Reply to  Oviradio.cz
20. 9. 2024 09:51

Třeba Radiožurnál jsem nikdy moc neposlouchal, ale s příchodem Plusu pro mě přestal úplně existovat. Když se teď při povodních Plus spojil s Radiožurnálem a objevil.se tam Jan Pokorný, bylo to pro mě neposlouchatelné. On teda Plus vysílá podcast ‚Chyba systemu‘ s Janem Pokorným, ale to rovnou vypínám… Je to sice profesionální moderátor a svým způsobem i legenda (Televizní klub mladých), ale jeho styl mi nesedi. Jinak by se tedy dalo říct, že jsem (ZATIM) nedorostl k Dvojce, ale k Plusu.. 🙂

Jakub Melin
Reply to  Jakub DXer
20. 9. 2024 10:02

Také Radiožurnál už vůbec neladím, zejména kvůli hudbě, kdy příšerný český poprock (Mirai a spol.) nedávám a od doby, kdy spustili Plus, ladím kvůli zprávám, mluvenému slovu nebo dopravě právě pouze Plus.

Chyba systému nemá základní chybu v Janu Pokorném, ale v marxistické aktivistce Apoleně Rychlíkové, která nemá na veřejnoprávním médiu co dělat.

Jakub DXer
Reply to  Oviradio.cz
20. 9. 2024 10:38

Technická: ČRo 6 byl na AM na začátku ‚pokracovatel‘ Svobodné Evropy (do 2002 společná příprava), pak (od 2005) tady bylo Rádio Česko na FM (s BBC)… Oboje lze považovat za předchůdce Plusu.. (po 28.2.2013)..

Václav
Reply to  Oviradio.cz
20. 9. 2024 10:44

A nejsou ty jingly takové vrzající?

Hudba na Radiožurnálu ve srovnání se stavem více než před deseti lety v rámci možností je to lepší z mainstreamu, nic však zajímavého, takže zbytečné poslouchat Nyní Prostor dokáže zahrát i dost neznámých dobře poslouchatelnych věci. Na Prostoru míň, na Radiožurnálu víc je panika co kdyby to posluchač neznal.

Pokorný je normální standartní moderátor Cro.

Šeryf
Reply to  Oviradio.cz
20. 9. 2024 23:17

Plusácký zvukový obal se mi moc líbí. Dává vysílání šťávu a energii. Akorát to nesmí být mono ;).

Václav
Reply to  Oviradio.cz
21. 9. 2024 09:24

Přijde mi, že jde o to, že je to modernizovaný obal na motivy předchůdců (Čro 6, RFE). Český rozhlas 6 (youtube.com) Nevím jestli jediná cesta modernizace je jít do vyšších tónů. A nebo se odprostit od předchůdců. Nevím jestli toto je sound mladých lidí, myslím si že by si s tím líp poradili tvůrci obalu Fajnu i v případě že by byla zadáním stanice mluveného slova. Bez ohledu na obsah mě přijde příjemnější obal Prostoru, nepřijde mi, že by zaostával na dnešní poměry. Je zajímavé , že na těch rádiích, kde jingly zněly pěkně, tak je měnili (E2, Hey, Blaník) a tam kde jsou na pováženou, tak zůstavají. Ojedinělý dobrý stav je na R1.

Kvituji přínos Plusu že se tam může soustředit publicististé slovo, specializovat se oproti RŽ, avšak poslech na delší denní dobu by byl díky obalu vyčerpávající. Jak dlouhé časové úseky posloucháš Ivo? Předpokládám že obal by tě neomezoval při delším poslechu? Nepřijde mi že v obalu by se éter měl přizpůsobovat kratším poslechům. Je fakt že dobu poslechu mohou zkrouhnout i opakující se zprávy, avšak bloky mluveného slova nejsou tak limitující jako opakující se hudba, samozřejmě záleží na tématu mluveného slova. Limitující faktory by měly být nastaveny na delší poslech, zkrátit si jej může posluchač sám. Avšak pevně věřím že Plus má na to výzkumy (call outy) a díky vyšším tónům se doastává do vědomí a boduje v RP. PS: Existuje na světě název stanice „Mínus“?

Dvě verze čas. znamení Plusu jsou zajímavé. Na RŽ před znamením v celou mám dojem, že je také dvoupípnutí digitálek.

Šeryf: Stereoefektu u obalu mluvené stanice Plus jsem si nevšiml.

Last edited 27 dní před by Václav
Václav
Reply to  Václav
21. 9. 2024 09:42

Možná je to i tím v jaké době obal historické mluvené stanice vznikal, tak se možná těžko modernizují ty jednoduché motivy.

Václav
Reply to  Lohen1
20. 9. 2024 09:50

Dvojka , Kiss s chladnějšími charaktery moderátorů se marně snaží napodobit obsahem styl E2 s vidinou zlaté hroudy.

HOME
25.6K
0
Přidejte komentář, prosím.x