Nejnovější komentáře

  • Jakub DXer: No nevím no… A co jako pan Křička čekal? Že to bude měsíčně za 3.500,- Kč včetně DPH? .. A…
    06:59 18.10.2024
  • Démon: Zajímavé počtení: https://digital.rozhlas.cz/sef-retro-dj-radia-vysilani-v-dab-stoji-desitky-tisic-korun-mesicne-pro-mala-9332288
    22:26 17.10.2024
  • Oviradio.cz: Ano, zde podrobnosti: https://www.oviradio.cz/jidxc/news.htm
    12:16 17.10.2024
  • Mirek: Ahoj, teď na Country rádiu říkali informaci, že spustili vysílače Mohelnice 90,9 MHz a Valašské Meziříčí 98,4 MHz. Mirek
    11:58 17.10.2024
  • Jakub DXer: Tak předpověď počasí na ČT potvrzuje ideální podmínky s tradičním podzimním inverzním počasím – lze předpokládat, že dnes v noci…
    18:32 16.10.2024
  • Pevy: No jasně, při dnešním stavu to smysl dává – Teleko = východ republiky, RTI = celý západ. Ale až bude…
    17:37 16.10.2024

Všechny komentáře

Komentáře

Odebírat
Upozornit na
O čem píšete?
25.6K Komentářů
Inline Feedbacks
View all comments
Jakub DXer
15. 8. 2024 19:31

Tak jsem projížděl přes Štefánikovu v Brně a zmizela obří reklama Rádia Kiss Hády, která tam vydržela několik let od sloučení s Kissem a (ještě cca před měsícem jsem ji tam viděl)….

Václav
Reply to  Jakub DXer
15. 8. 2024 20:11

Říkal jsem si s kým tu reklamu měli domluvenou, no a na té adrese sídlili… Mapy.cz

Honza K.
Reply to  Václav
15. 8. 2024 20:39

Nedávno byly také vypnuty některé regionální domény webu.

Reply to  Václav
17. 8. 2024 10:25
PetrPe
Reply to  Jakub DXer
16. 8. 2024 00:29

To abych sel zitra prilezitostne overit Starobelskou 😀

https://mapy.cz/s/cefodunode

Macek
Reply to  PetrPe
16. 8. 2024 05:05

Není co ověřovat, projížděl jsem tamtudy ze zvědavosti asi před týdnem, na Starobělské v Ostravě už ani památky.

MartyS
14. 8. 2024 17:03

Ahoj,

jen tip, kdyby někdo měl zájem, tak v Brně se dá dostat na vyhlídku na půdě Petrova a na opačné straně od zvonu je vidět nad stropní mříží rack s minimálně dvěma FM vysílači Elenos 🙂 Měl by tam být Color a Expres FM (a možná ještě něco). Pozor, je potřeba jít nejpozději cca před pátou, jinak je paní u kasy nevrlá 🙂 Docela mě zaujalo, že zejména ten spodní Elenos byl posraný od holubů a že nad rackem bylo vidět čisté nebe…. zachraňovala to nějaká plachta přehozená nad rackem 😀 No nevím… ne úplně levná technika v takovém prostředí.. o nějaké požární bezpečnosti a pod. je asi zbytečný mluvit…

Reply to  MartyS
5. 9. 2024 21:20

Dnes jsem se byl podívat. Od holubů tam není nic, ve věžích jsou krycí sítě a dovnitř by se holub neměl jak dostat, vyhlídkové dveře jsou velmi těžké a nelze je nechat v otevřené poloze. Jsou to jen prachem zanesené větrací mřížky, odkud se nasává vzduch, není divu vzhledem k prostředí. Chtělo by to nějakou údržbu. Na horním Elenosu jsou mapy po vodě a rez, proto ta plachta, přímo nad tím nebe není, ale věže nejsou uzavřené, takže voda se sem dostane. Je tam ještě půdní prostor, ale asi to tam z nějakého důvodu nešlo umístit. Snad nebude vadit foto aktuálního stavu.

Brno
Jirkas
Reply to  frkotou
5. 9. 2024 21:26

Chudák, jak tam rezne..

H.
Reply to  frkotou
5. 9. 2024 22:05

Dost hrozný pohled, když si to zvětším. Už se nedivím, že co chvíli někde něco klekne 🙂

Václav
Reply to  frkotou
5. 9. 2024 23:25

Tak možná ta vodní špína jakože připomínala od holubů….

PetrPe
14. 8. 2024 10:41

Zajimavy clanek do pozadi sireni radia v DAB. Na jednu stranu jsem pocital, ze ta mesicni platba bude opravdu vetsi. Ale z pohledu v podstate uplne neznameho radia to maji opravdu tezke zafinancovat. Treba Fresko ma pocetnou posluchacskou komunitu a kdyz by teoreticky vyhlasili akci „50 kc mesicne na signal“ tak by se asi mnoho zjemcu naslo, kteri by je takto minimalni castkou sponzorovali. Jen muj tip.

https://digital.rozhlas.cz/mensi-radia-celi-vysokym-nakladum-na-distribuci-dab-rika-sef-retro-dj-radia-9290864

TÉMA
DAB+
LU-
Reply to  PetrPe
14. 8. 2024 10:56

Jenže to je jen část. Víme, že jen Intergram chtěl za další typ distribuce cca 10 tis/měs. (roli bude hrát nějaké pokrytí obyvatel asi) a OSA na tom bude podobně.

H.
Reply to  LU-
14. 8. 2024 17:02

Tyhle parazitující spolky akorát likvidují rádio. Divím se, že se ani ze strany DABistů nenašla vůle a síla s tím něco udělat, například nátlakem typu „tady dáme desítky milionů za kmitočty, ale žádné extra výpalné se za DAB platit nebude.“
Podle těch cen jde o největšího zabijáka DABu. Je to děs.

JM.
Reply to  H.
14. 8. 2024 18:14

Jenže s tímhle žádný provozovatel DABu nehne, to je řešeno přes ministerstvo kultury a jak víme, tam to mají pojištěné. Je to státem posvěcená mafie.

Ministerstvo kultury má teď dost „starostí“ s navyšováním poplatků veřejnoprávních médií, které tlačí na sílu bez jakékoliv veřejné diskuze, zda veřejnoprávní média fungují jak mají a zda je rozsah jejich vysílání v pořádku.

Nějakou podporu DABu nebo změnu podmínek placení výpalného OSA a Intergramu naprosto ignoruje.

Mimochodem zabijákem DABu jsou taky poplatky za kmitočty. Ty se i u DABu počítají dle ERP vysílače a je úplně jedno, zda je v SFN a zda byl vysoutěžen v aukci. Takže pokud bude chtít provozovatel pokrýt území 10 kW vysílačem na vysoké kótě (typicky ČRa), tak zaplatí jeden poplatek za rok, pro zjednodušení třeba 1x 150 000 Kč ročně (jen za to, že může vysílat). Když se ale menší provozovatel rozhodne pokrýt stejné území čtyřmi vysílači o výkonu 5 kW z nižších kót, zaplatí 4x 80 000 Kč ročně. To je 320 000 Kč každý rok jen za to, že může pro danou oblast vysílat. K tomu elektřina za ty čtyři vysílače, nájmy…

Čekal bych, že provoz DAB vysílačů v SFN bude zpoplatněn naprosto odlišně. Buď se to mělo vysoutěžit a tyhle každoroční poplatky odpustit úplně, a nebo nastavit prostě poplatek za využití bloku na nějakou částku, a neřešit, kolik vysílačů provozovatel pustí. Protože zabraný je stále jeden kmitočet a z pohledu využití přírodního bohatství státu (což mají ty poplatky nějak postihovat a chápu to) je státu úplně jedno, zda tam bude jeden vysílač 10 kW na vysokém kopci a nebo třeba deset 2 kW vysílačů po menších kopcích u měst. Jenže nad tímhle nikdo nepřemýšlel.

H.
Reply to  PetrPe
14. 8. 2024 14:38

Mně ty poplatky za šíření, tak jak jsou v článku zmíněny, připadají směšně nízké. Neřeším teď počty posluchačů a neřeším to z pohledu malého rádia, ale z pohledu provozovatele vysílací sítě. Při takových cenách se těžko dá mluvit o nějakém profitu. Ty ceny prostě nižší být nemohou, a pokud i přesto s tím mají rádia problém, pak je na místě otázka, zda pro DAB u nás vůbec existuje funkční ekonomický model. Nějakých 10 tisíc měsíčně za celou Ostravu? Vždyť je to svým způsobem pakatel! Když si vezmeme náklady na elektřinu a správu, je to fuč, a to nemluvím o tom, že se musely zaplatit spousty milionů za vybudování sítě nebo za tu šílenou aukci ČTÚ. A kde je nějaký zisk? DAB prostě v našich podmínkách není pro malé stanice, ani pro nové stanice. Na to už je dávno pozdě.

PVo
Reply to  H.
14. 8. 2024 17:05

Mně přijdou taky nízké, ale z hlediska efektivity zásahu díky malé penetraci DAB přijímačů jsou i tak pro provozovatele rádia vysoké.

Logicky by rozvoj DAB měli zaplatit ti provozovatelé na FM kteří měli a mají na dlouhá léta jisté FM licence, že tomu tak není poděkujte Kupkovi a spol.

Jakub DXer
Reply to  H.
14. 8. 2024 20:43

Malé (nové) stanice v českém DABu zabila ta aukce – zdůrazňuji ‚způsobem jejiho provedeni‘ . Kdyby se drazila jen jedna celoplošná a regionalni, (dle pokrytí v rámci celé ČR), pak by výnos z aukce byl podobný a po spuštění by se ukázalo, jaká je poptávka rádií v tom vysílat. Pak by se mohla případně konat „druhá vlna‘ a cena už by třeba byla u těch dalších regionálních nižší, což by umožnilo dat provozovatelům vysílačů dát do muxu i lokální/regionální projekty ..

Jakub DXer
Reply to  Jakub DXer
14. 8. 2024 21:00

Ono kdyby to mělo pravidla, třeba jakože do aukce půjdou na požádání malé výkony – tj. uvedl bych na příkladu z DVB–T, kde byl pidi vysílač RS15 pro Adamov u Brna – tak kdyby pak někdo podal žádost, chci udělát pidi vysílač pro městečko xy, je to zkoordinovane, můžu prokázat, že mám třeba 2 zájemce, tak by to CTU vypsal, s omezením, že to nesmí prodat jiné společnosti a že se nebude navyšovat výkon…ale když to teď bude ‚zabetonovane‘, tak je nějaké ‚kdyby‘ zbytecne…

H.
Reply to  Jakub DXer
14. 8. 2024 23:46

Já nevím, jestli DAB je vůbec vhodná platforma pro malá rádia. Spíše nikoli. Je to síť, rádio se automatický stává „velkým“, bohužel i se všemi poplatky, které z toho plynou. Myslím si, že DAB se v ČR prosadil jen jako kšeft pro České radiokomunikace, protože tam to povinně platí rozhlasový koncesionář. Na ostatní se nemyslelo, ba co víc, já tam vidím aktivní snahu všem ostatním škodit. Jasně že je snadné kritizovat, ale já fakt těch pozitivních věcí nemohu moc nalézt. Prostě se to zpackalo, jak je v ČR zvykem. Já jsem nikdy žádným velkým fanouškem DABu nebyl, a ta skepse do jisté míry pramenila z toho, co český stát napáchal v oblasti rádia za uplynulé desítky let. A ono se toho bohužel moc nezměnilo. Jsem z toho znechucen.

Last edited 2 měsíců před by H.
LU-
Reply to  H.
15. 8. 2024 06:35

Ano, kdybychom chtěli s Orlickem do DAB, neexistuje poskytovatel, který nám nabídne pouze pokrytí našeho zájmového území. Například pouze PCE a HK kraj. Vždy je k tomu dalších X krajů vč. Prahy, apod. Jedině nějaká kombinace vícero, ale stále jsou tam pak v rámci jednoho kanálu další a další kraje, pro nás nepodstatné, za které by se muselo platit jak za vysílání, tak autorské poplatky navíc.

Marek
13. 8. 2024 20:52

Nevíte někdo, jak se jmenuje jistá Češka, která se objevuje v písni polské kapely Sexbomba s názvem Halo, to ja?

TÉMA
Co je to za Češku?
Reply to  Marek
14. 8. 2024 00:18

Jeden z komentářů zná odpověď, cituji překlad do češtiny: Klasika… Jak řekl zpěvák Robert Szymański, měl to být hudební vtip. Poslední skladba na albu. A stal se hitem, hlavně díky RMF. rok 1998. Hlas paní Ireny Krasnické z Českého institutu ve Varšavě. Cituji z Angory č. 25 😉

Marek
13. 8. 2024 20:33

Nevíte někdo, jak se jmenuje jistá Češka, která se v písni jisté polské kapely Halo, to ja, objevuje v telefonickém rozhovoru s frontmanem kapely? Přijel jsem ze Sopotů a v sobotu jsem v rádiu slyšel pořad o tamním festivalu.

TÉMA
identifikace Češky v polské písni
Kristián
12. 8. 2024 18:07

kam zmizol M. Křížek? už dlhú dobu som jeho hlas nepočul vo správach na RŽ/Pluse. nestalo sa niečo vážneho, napr. zranenie alebo choroba?

TÉMA
Martin Křížek
Marcel
Reply to  Kristián
12. 8. 2024 21:33

Podle mě má dovolenou….Naposledy jsem ho slyšel 14dní zpět….. Když už jsme u toho…od neděle nastoupila po dovolené na RŽ moje oblíbená Jana Gulda, která také dlouho nevysílala…..A jak jsme u těch dovolených, tak od začátku týdne je komplet Ranní tým Dvojky (Jakub Kaloč natoupí dovolenou později…) Blízká setkání (Dvojka Po-Pá 11-12) je zatím prázdninová, moderátorkou je Míša Mauerová, na „Regionech“ Čro (myslím tím centrální „okna“se vysílá jako obvykle. Dopoledne můj oblíbený Pavel Kudrna 10:45-11:00, Humoriáda od 16.h také jako obvykle střídá se(Pavel „Blaník“ Kučera a Patrik Rozehnal)známí hosté se taktéž střídají, jediné, co se nestřídá jsou volající, hrstka cca 5lidí, Ti jsou ke slyšení každý den….:-)

Václav
Reply to  Marcel
12. 8. 2024 23:53

Zajímavý je ten vámi uváděný počet volajících. Noční linka na tomto okruhu je
Obhospodařovaná z větší databáze volajících, přestože v tuto dobu logicky musí poslouchat daleko míň uší.

Marcel
Reply to  Václav
13. 8. 2024 06:44

Myšleno 5 stálých lidí, kteří volají každý den…Volá samozřejmě víc lidí…..

Jakub DXer
11. 8. 2024 11:05

Teď v 10:56 shodně CRo Brno, CRo Olomouc a CRo Vysočina hrálo písničku Jitky Zelenkové ‚Když se narodime‘ … Je to jen náhodná shoda nebo mají během prázdnin nějaký propojený playlist .. ?

Michal R.
Reply to  Oviradio.cz
11. 8. 2024 13:32

Tak Radio Praha taky ani není regionální stanice . To je speciální stanice ČRO stejně jako třeba Radiožurnál Sport nebo Wave , Junior , D-dur , Jazz…atd .

Jirkas
Reply to  Michal R.
11. 8. 2024 15:24

Je to regionální stanice, dříve Regina Praha.

Jakub DXer
Reply to  Oviradio.cz
11. 8. 2024 18:10

Děkuji za odpověď, já jsem skenoval a najednou stejná skladba.

Václav
Reply to  Jakub DXer
11. 8. 2024 21:58

O 11 hodin později ta samá skladba tentokrát v ramci společné noci regionů 🙂 Na českém rozhlase pardubice 102,4 (svitavy) zachyceno za bystřici pod hostynem.

Last edited 2 měsíců před by Václav
Václav
Reply to  Jakub DXer
14. 8. 2024 07:49

I když teď každá regionální stanice má svůj program, tak vypadá, že na každou hodinu má balík společných písní, akorát je každá stanice odehraje v jiném pořadí.

Last edited 2 měsíců před by Václav
Marcel
Reply to  Václav
14. 8. 2024 08:03

Nemá toto už delší dobu? Alespoň jsem to kdysi vypozoroval u Čro Sever a Plzeň. Je to podobné jak u Hitrádií, záleží na moderátorovi, jak se zapovídá, tak jsou skladby posunuté……

Václav
Reply to  Marcel
14. 8. 2024 08:25

Ano už nějakou dobu to bude, jen připomínám, když tu byl na toto téma příspěvek. Rozdíl je v tom, že Hitrádia se to snaží hrát na čas a posun je jen kvůli mluvenému slovu, tak Cro má přidělené skladby na hodinu a každá stanice je odehraje v náhodném pořadí, přičemž mi přijde že některá z nich není společná.

Honza K.
Reply to  Oviradio.cz
10. 8. 2024 08:52

V prvním příspěvku je uvedeno, že při naladění „R-REGION“ se při dobrém signálu PS přepíše na aktuální „R-STC___“, ovšem v druhém příspěvku píšete, že PS jsou pouze statické. Jak to tedy funguje v praxi, pokud se autorádio trefí do okamžiku, kdy je v PS uveden název skladby?

H.
Reply to  Oviradio.cz
10. 8. 2024 10:09

Dávalo by to smysl, ale schválně jsem teď na to koukal a zajímavé je, že je to přesně opačně – VYSOCINA je vysilano 5x, HITRADIO 6x, a tak pořád dokola. Neexistuje první nebo druhé, přijímač to nemá jak poznat. Zřejmě bude VYSOCINA předdefinována v databázi přijímače. Případně jde o náhodu, přijímač vezme jako statické PS to, které jako první zachytí opakovaně.

H.
Reply to  Oviradio.cz
11. 8. 2024 09:38

V některých stanicích u nás i v zahraničí holt ani po mnoha letech nepochopili, že PS je součástí značky tak jako třeba logo. Posluchač to má nějak spojené a není žádoucí, aby se mu PS na různých přijímačích nebo v různých časech zobrazovalo různě. S trochou nadsázky lze říci, že nevhodným užíváním PS se stanice v konečném důsledku připravují o posluchače.
Dnes asi není problém, když v PS občas proběhne textová smyčka, s tím si přijímače většinou nějak poradí, ale je na zvážení, zda jakékoli jiné či divočejší změny PS jsou racionální. Za sebe říkám PS neměnit vůbec, vše se dá rotovat v RT+ včetně otagování: názvy skladeb, aktuální program, slogany, telefon, atd.

Míra
Reply to  H.
11. 8. 2024 11:54

Souhlasím. Nejlepší, co může a měla by stanice udělat, je vysílat po léta stejné a stabilní obyčejné PS a dále RT+ (pouhé RT nestačí). Toto je nutný základ.

H.
Reply to  Míra
11. 8. 2024 22:32

V této souvislosti mě napadá, že by bylo dobré objevit i kouzlo háčků a čárek. Není potřeba na moderních přijímačích s grafickým displejem pořád číst „Radiozurnal – kazdy den s vami“, „Analyzy a komentare – deni z domova i ze sveta“, „Ceske pisnicky ktere si zazpivate“, „ZIJEME CESKOU MUZIKOU!“ atd. Vzdyt uz je to ponekud trapne.

Last edited 2 měsíců před by H.
Václav
Reply to  Oviradio.cz
18. 8. 2024 09:12

Nedávno jsem slyšel jingl největší hity a v programu mají uvedeno Megahity. Není taky už v sw název přednastaven, místo dekódování jednotlivých znaků?

Míra
Reply to  Oviradio.cz
23. 8. 2024 07:40

>>CAS<< koukám už kašle na základní znakovou sadu G0?

Václav
Reply to  Oviradio.cz
23. 8. 2024 09:31

Přesně tak. Matně mám dojem, že na začátku startu vysílání ve Zlíně na 103.6 jsem u řidiče MHD viděl staticky – -CAS- – . Mohla to být pravda? Je to už 21 let.

Znaky v RDS asi nejsou problém , dalším příkladem je polská > ESKA <

Last edited 1 měsíc před by Václav
Míra
Reply to  Václav
23. 8. 2024 09:44

V dnešní době by to už být problém nemusel. Já bych se však v případě PS držel na vysílací straně na věky v pravěku.

H.
Reply to  Míra
23. 8. 2024 19:42

Není potřeba se držet v pravěku (což je bohužel trefný popis současného stavu). Už mnoho let v RDS existuje funkce LPS, dokonce už to prý docvaklo i některým výrobcům autorádií. LPS (Long PS) je doplňková funkce k PS, umožňuje až 32bajtový název stanice v kódování UTF-8. Není už proto pádný důvod sledovat všude jen ty šílené názvy jako je „CAS“ nebo přeskakující „HITRADIO“ „VYSOCINA“ apod. Asi bude potřeba udělat nějakou širší osvětu pro rozhlasové stanice.

Míra
Reply to  H.
23. 8. 2024 21:38

Hele, když žijeme v době, kdy pořád naplno letí short v DAB a s PS zažíváme doteďka problémy?
Ne. Todle ne.
Nejdřív jdi za normotvůrci, výrobci odbavovacích SW (ti kvůli RT+), vysílací a především přijímací techniky a až si vyndají hlavy ze zadků, tak se nechám proškolit od hlavy k patě,zvenku dovnitř a zase zpátky.

Jirkas
Reply to  Míra
23. 8. 2024 21:50

V DAB nemam problem s delkou a me prijimace ukazuji long název.

Míra
Reply to  Jirkas
23. 8. 2024 21:59

Jen houšť 🙂

H.
Reply to  Míra
23. 8. 2024 22:18

Chápu vás. Je to začarovaný kruh, protože každá ze stran váhá s implementací něčeho, co ty další strany aktivně nepodporují. Bez zapojení všech nemají individuální aktivity celkem žádný smysl, resp. vše jde strašně pomalu. V neposlední řadě, a je to má konspirační teorie, není ze strany korporací zájem podporovat a zdokonalovat platformu, která umožňuje anonymní bezplatný poslech.

HOME
25.6K
0
Přidejte komentář, prosím.x