Míra: Mezi řádky jsem si domyslel, že síť nyní není připravená na oddělení regionů. 22:55 22.04.2025
Míra: Co jsem slyšel záznam tiskovky, tak o počtu služeb nepadlo jediné slovo…Je ale pravda, že bylo hůře rozumět. Zajímavé bylo,… 22:31 22.04.2025
Šeryf: Jako bílí koňové druhé (až to bude potřeba) celoplošné DAB+ sítě ČRa museli asi vykázat nějakou aktivitu. Pro splnění rozvojových… 22:25 22.04.2025
jouda: Nejzajímavější výstup z té dnešní TK je toto: V multiplexu Play.cz by mělo vysílat 14 programů, z toho polovina celostátních a polovina regionálních. 20:48 22.04.2025
Jerry: Ja spis nechapu, ze tam k relaxu nepridaji aspon radiotext … 20:48 22.04.2025
Teleko se s DAB+ vysilacem 11A dnes presunulo z Rosickeho stadionu na Spartakiadni stadion a spustilo v SFN druhy Prazsky vysilac z City Tower na Pankraci.
Náhodou, nešlo by zjistit, kdy se přesune i FM? Zda by bylo možné to napsat dopředu, abychom mohli zalovit dočasně vypnuté frekvence ZET 101,1 a Rock R 103,7.
Nejen dnes ráno, server OnlineRadioBox zaregistroval celkem 4 výskyty téhle skladby na Country Radiu. Je to hodně překvapivý a hlavně odvážný krok, protože předpokládám, že povětšinou starší a konzervativnější posluchačstvo Country Radia o hudbu od Beyoncé zájem nemá, a to ani o věci z jejího nového country alba. Bylo by zajímavé, kdyby Country omladilo svůj playlist a začalo by hrát takové to současné americké country, jaké hraje třeba Martin Svátek na Coloru. Je mi ale jasné, že k tomu s největší pravděpodobností nedojde, protože by tím vedení stanice zbytečně riskovalo ztrátu vcelku věrné a stabilní posluchačské základny.
Zrovna dnes v čase 8:12-8:20 se Beyoncé a její countryové tvorbě věnoval hudební publicista Jaroslav Špulák v ranním vysílání Čro Dvojka. K poslechu na portálu rozhlasu – celodenní záznamy.
Nechápu, že se z toho dělá takové téma. Kdejaký běloch dělá rap, R&B, soul… a nikdo se nad tím vůbec nepozastavuje. Ale běda když černoška hraje country, to je malér a je třeba se tím zabývat. Čekám, kdy se k tomu vyjádří Okamura. 🤦♂️
Je to absurdní, pokud je to country a je to dobré country, tak to do playlistu Country Radia logicky patří. Pokud bude dobrou synthpop hudbu dělat asiat (to už bylo, viz. japonská parta Yellow Magic Orchestra) nebo bude dobré disco dělat drag queen alias chlápek, co se převléká za ženu (to už taky bylo, viz. Divine), nevidím žádný důvod k tomu takovou hudbu nehrát třeba v mých pořadech. Stejně jako blues nebo rap od bílého chlapíka (Eminem, v 80s Mc Miker & DJ Sven). Hudba je buď dobrá nebo špatná a řešit, kdo ji dělá, je předpotopní. Kdybych řešil třeba politické názory a preference mých oblíbených 80s kapel, které byly mnohdy hodně nalevo (Ultravox a jejich texty a mnohé další), tak bych jich asi musel půlku přestat hrát 😀
Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
7. 4. 2024 11:20
Před časem tu zaznívaly obavy, jak spuštění 98,5 MHz Country rádia z Jesenice u Rakovníka zaruší na Mostecku R-Dvojku 98,6 MHz z Ústí n. L. Zajímalo by mě jak to ve finále dopadlo. Přestože se to nikde nekomunikovalo, ta 98,5 už by měla být několik dní on air.
Hraje, ale síla signálu není závratná, mnohem slabší než lokální dokrývače nebo třeba Louštín. Ten vysílač u Jesenice byl primárně vymýšlen jako dokrývač, který propojí pokrytí Beatu z KV s pokrytím Kladna. To Tobiášův vrch celkem splňuje, byť se tedy pokrytí Beatu směrem od KV na I/6 dost zhoršilo po přesunu z Goetheovy vyhlídky na horší kótu.
Když se to před lety vymýšlelo, byl primárním cílem právě Louštín, ale tam ty frekvence neprošly. A už tehdy se uvažovala 98,5 FM, nakonec lépe dopadla 105,7 FM. Ještě se uvažovala jedna frekvence, asi nejčistější, ale tu shodili Němci.
Dnes jsem testoval Rakovnickou 98,5 při trase Třebívlice Most. Country jde bez problémů naladit na této trase, i ve spodních částech v Mostě oblast bloků 100. Příjem Dvojky na 98,6 z Ústí to nezarušilo, nicméně to jak to jde „fantasticky“ po Mostě chytit považuji za zbytečné a zbytečně rušící. Připomínám, že v Mostě je Country na 102,6, dále z CHomutova na 100,1 a z Ústí na 106,8 a i z Prahy na 89,5… Nevím proč, musí být nasměrovaná anténaz Rakovníka směr Most. Než rozvysílal Beat 105,7, šlo po Mostě chytit bez problémů Signál z Mladé Boleslavi na 105,7…
Pamatuji, jak fantasticky mi v Litvínově v autě na starém kazetovém autorádiu Panasonic chodila 107,7 Beatu. Tehdy, v roce 2006, jsem to zcela automaticky považoval za místní vysílač. K mému překvapení šlo o vysílač z Berouna. Tímhle směrem je prostě slušný dostřel.
Last edited 1 rok před by Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Dnes už to tam bude hrát hůř, protože původně bylo na Záhrabské dvojče dipólů směr západ, dneska je tam tříprvková směrovka. V Praze dřív tenhle vysílač na 100,2 FM nebo 107,7 FM hrát v autě i na Jižním Městě a v okolí takřka nepřerušovaně, dneska se utápí v šumu a místy se na 107,7 FM protlačí dokonce R.SA z Fichtelbergu.
Stejná situace s pokrytím byla i v Třebíči. Třebíčský kmitočet Krokodýla 101,7 měl slušné pokrytí směrem na Jihlavu, ale před dvěma lety se příjem této frekvence shoršil. Nevím, jestli je otočená anténa jiným směrem, nebo tam dal technik jiný anténní systém, ale u mě v Brtnici se signál třebíčského vysílače shoršil. Takže je možné, že něco podobného udělali s Beatem v Berouně, jak tady píše Kuba.
jouda
7. 4. 2024 11:10
Docela mě překvapilo, že ČRo Pardubice nemá ani po 5,5 letech od spuštění dokrývačů Vysoké Mýto, Žamberk a Velké Opatovice jejich kmitočty v AF u ostatních základních vysílačů, tj. Pardubice-Krásné a Pardubice-TKB, Svitavy a Ústí nad Orlicí. Takže se rádio z těchto čtyř základních vysílačů na „nové“ dokrývače nikdy nepřeladí, i když je signál mnohem lepší. Po tolika letech docela šlendrián.
Podobně Český rozhlas Ostrava nemá přinejmenším na Hošťálkovicích 107,3 a Radhošti 99,0 alternativní frekvenci Hradec nad Moravicí 91,9 spuštěnou už v roce 2015.
Český rozhlas Plus má na vysílači Svitavy 103,2 při sepnutém TA nezvyklý tvar PS R-Plus__, PTY je None. Frekvence byla oživena téměř před rokem, ale stále chybí v tabulce AF na významnějších okolních vysílačích Plusu (Černá hora, Jedová, Hády, Javořice). Jedete-li z Prahy na Moravu „horní“ trasou přes D11, D35 a I/35, 103,2 by měla překlenout děravé pokrytí silnice I/35 na Svitavsku, ale autorádio o ní neví, ačkoliv signál tam má.
Tvar R-Plus mě chvilku skočil na trase Vizovice – Zlín.
Last edited 11 měsíců před by Václav
David Pražák
6. 4. 2024 16:34
Už několik let pozoruji, že brněnské rádio Krokodýl vysílá na některých kmitočtech sice ve stereu, ale modulace běží v monu. Např. ve Znojmě, v Třebíči a Moravských Budějovicích sice svítí stereo, ale ve skutečnosti hraje stanice v monu, nebo je stereo efekt velmi slabý. Díky tuneru na dálku si můžete porovnat brněnskou frekvenci 103,0 a znojemskou 96,2 FM. Stačí se mezi nimi přepínat a uslyšíte rozdíl. Nevím, čím to je, ale možná bude problém v balu.
To je tak, když posluchač není na prvním místě. Znojmo 96,2 je i tišší než 103,0. Pořád je to ale lepší, než co předvádí o 6 MHz níže Impuls. Kojál 87,6 je tam naštěstí slyšet dobře.
Horší technické provedení vysílání dlouhodobě považuji za nešvar, ať už jde o malou nadšeneckou stanici, nebo zkušený mediální dům.
Může být obhajováno jako nákladově racionální, někdy jen přechodné, řešení procházející u cílové skupiny, ale vědomí, že subjekt jde pod určitý obecně přijímaný standard, mě v nejlepším případě mrzí, jako by mě mrzely dochucovadla a nevychovaný personál v restauraci, která je považována za dobrý a úspěšný podnik. Zvlášť pokud vím, že se zákazníky v jiném, neperiferním regionu se takto nezachází.
Aby toho ze Znojma nebylo málo, tak modulace Rádia Čas na znojemské frekvenci 100,6 je dost opožděná. Když se přepnu mezi kmitočty Znojmo 100,6, Rosice 92,2 a Moravský Krumlov 97,7 FM, tak zjistíte, že stream Času ve Znojmě je o dost opožděný.
Krokodýl totiž balluje všude, kde to jenom trochu jde.Mám to ověřeno při výluce Hádů. Slabý ani zarušený signál pro ně není problém, úzkým filltrem smáznou stereo a vypadá to přesně takto.
Extrém je břeclavská frekvence Tam zvuk doslova chrastí. Mají anténu na ball nejspíš s malým ziskem a směrovostí. Ta je potřeba kvůli Semmeringu na vedlejší 102,9. I přes dost velkou vzdálenost je schopen prskat do vedlejších frekvencí.
Michal R.
5. 4. 2024 18:48
Zatímco se zde řeší zejména DAB+ tak se v českém éteru i mimo něj odehrálo několik změn . Tou první je za mě neočekávaný přestup moderátora Kuby Voříška z veřejnoprávního media Radia Junior a ČRO Dvojky , kde občas moderoval dobré ráno od 5 do 6 hodin jakožto předskokan Ranní Dvojky s Daliborem Gondíkem do komerčního Radia Impuls kde by měl vysílat každý víkend od 6 do 10 hodin . Přitom už dneska mezi 17 a 20 hodinou má svoje úvodní vysílání , jakožto záskok za Vláďů Jaroše , kterému patří tento čas . Kubovy proto přeji hodně štěstí v novém působišti.
No a tou drouhou novinkou je zcelá nova podoba webou ostravského Fresh Radia 103,6 FM , která byla představena dneska . Za me naprostá pecka použití AI – Umělé Inteligence . Můžete se přesvědčit samy zde : Fresh radio 103.6FM – Pořádné rádio v Ostravě
Předchozí web Fresh radia byl rozhodně čitelnější i modernější (= více minimalistický). Naplácat přes již dost přeplácané barevné obrázky tenké bílé písmo je grafický zmetek. Působí to lacině a kýčovitě, což samotný formát rádia není.
Mám zcela opačný názor . Tento upgrade se prostě povedl . Naopak nyní je to rozhodně čitelnější a hlavně modernější . Předtím to bylo takové no nijaké nedodělané . Prostě to nemělo tu správnou šťávu . Taky je doplněno plno věcí jako playlist , program nebo pořadí hitparády . Hold každý má na to nějaký názor . Já vám ten váš rozhodně neberu .
S časovým odstupem můžu konstatovat, že web Fresh radia se postupně vrátil ke starým dobrým fotkám DJs, laciné AI malůvky byly potlačeny. Teď už to zase vypadá, že to rádio dělají reální a konkrétní lidé, ne stroje.
Nástroje AI raději používejme k lepší produktivitě, ke kvalitnější a odbornější práci s minimem chyb, ke vzdělávání, k podpoře kritického myšlení, kreativity. Obrázky jsou fajn, ale lepší lidi z nás neudělají.
Pardon, ale tohle mi přijde jako návrat k webům několik let zpět, a to říkám jako člověk, který má zkušenost s uživatelským testováním webu. Není to přehledné, hraje to všemi barvami a obrázky generované AI bych nebral jako pokrok. Kdyby to byla amatérská stanice nějakého nadšence, tak klidně, ale tohle?
Jako Fresak muzu rici, ze predchozi web byl luxusni. Napad udelat pomoci AI profily poradu s moderatoru chvalim, ale je to v kombinaci s tim oranzovym webem takove no nevim…
Kdyz to tu tak ctu o kvalite vyjadreni, nazorech atd. Doplnim jen, ze na rovinu JAKO ZAUJATY POSLUCHAC FRESHE musim rici, ze predesly web se mi libil vice, jak jsem jiz napsal. Ale rozhodne se jedna o prvni vyuziti AI v oblasti radio web sfery. Holt, prvni to vzdy budou mit slozitejsi 😉 Takze v tom jen chvalim!!! V ramci poslechu Freshe vim, ze primarnim ucelem zmeny webu bylo zmenit jeho funkci. Coz je blizsi kontakt s posluchacem (zasilani zprav) a taktez asi zobrazeni podrobnejsiho programu. Coz tato verze stranky, at uz se libi nebo ne, maximalne splnuje.
Apropo, jako soucasne posluchac Radio1, bych se taky mohl ostatnich zeptat na libivost vizualu a vzhledu jejich stranky 😉
Však ono tomu tak je . Skutečně Fresh Radio je na vzestupu a očekávám že se klidně může stát plnohodnotnou náhradou za Helax . Jen nechápu zdejší kritiku webu . Ale co zdejší diskutující neví co je dobré a jsou to věční kritici všeho a sami beztah nic moc kloudného nedokázali .
Na našem webu mohou být volně publikovány velmi různé názory na to, co je v oblasti rozhlasového vysílání „dobré“. Protože „dobré“ je velmi relativní a subjektivní pojem. Mnoho z nás na marketingové proklamace rádií moc nedá, nenechá se ovlivnit jejich komunikací plnou superlativů a přehánění. Snad se to dá nazvat kritickým myšlením, i když to někdy může spadnout do značně negativního tónu.
Ale pochválit také umíme. Jen tu nepěstujeme dojem, že vše, co se v éteru uděje, musí být skvělé a zasypané lajky a jiné projevy je třeba potlačit. Samotnou možnost volně diskutovat považuji za největší přínos Oviradio.cz. A se znepokojením pozoruji, že svobodná média a volná diskuze nejsou samozřejmou součástí společnosti už ani v nedalekých zemích. Snad se Česko východním autoritářským tendencím (o tom, co je dobré, se nediskutuje) ubrání.
Jistě, jsou tu také sociální sítě, které se ale postupně posunují od diskuzí k silnému individualismu, utvrzování, názorovému zapouzdřování a co tam napíšete, není zcela pod vaší kontrolou.
Některá stanoviska jedněch pochopitelně druzí nemusí vždy chápat, protože se tu setkávají lidé různého věku, vzdělání, zkušeností, intelektu, vkusu. Jde o lidi, kteří v rádiích jsou, byli nebo „jen“ poslouchají. Dělník se základním vzděláním tu má stejné možnosti pro vyjádření jako specialista s diplomem, broadcaster je tu roven posluchači.
Jako správce tohoto prostředí můžu jen zopakovat, že s řadou zdejších názorů nesouhlasím, ale považuji za vhodné, aby byly publikovány a všechny do jednoho si je rád přečtu, abych o světě (rádií) věděl a chápal jej zase o kousek víc. Že to celé má smysl, mi potvrzuje mnohatisícová návštěvnost a také to, že se sem vrací i ti, kteří vyhlásili, že už sem chodit nebudou.
Moc pěkně napsané, je potřeba dodat, že diskuze, pokud je věcná, někdo někoho nenapadá a hlavně neobsahuje např. vulgarismy, tak je určitě přínosem – a hlavně co člověk, to názor. Tak přeji webu oviradio.cz jen samé kvalitní diskutéry..
Taky podepisuji, když vidím stále více útočení, nálepek a černobílého vidění světa ve spoustě diskuzí (hlavně těch dotýkajících se politiky, ale nejen tam), je mi z toho smutno a docela se toho děsím. A jde to z obou stran politického spektra, jak od konzervativců, národovců a dalších, tak zleva od „pokrokových lidí“.
Jak tady Fresh vždy obhajuji a podporuji, tak ani mě se ty nové webovky nelíbí. Působí to dost amatérsky. Imho ty obrázky generované AI to spíš kazí než vylepšují.
Odbočka k prodejům hudby v ČR za rok 2023. Sumář ukazuje, co vlastně tvoří český mainstreem.
Pro mne je asi nejzajímavější informace, že lidé už nechtějí budovat svůj archiv nahrávek. Nestahují, jen streamují, což považuji vlastně za formu broadcastingu na vyžádání.
Nevýhoda streamovacích platforem je ta, že když se někdo jednoho dne rozhodne, že tam svůj obsah přestane dávat, tak prostě zmizí bez náhrady. Jako se to stalo s mluveným slovem od Supraphonu. Tedy platíte stejně, ale obsahu je méně. Takže svůj archiv rozhodně nemažu.
Přesně tak. Absolutně k tomu nemám důvěru, je to fajn na poslech a jako služba, ale mít vlastní archiv digitálních souborů nebo fyzických nosičů je jistota a je to nenahraditelné. I s paranoidním ohledem na dnešní cancel culture a výhledem do budoucnosti v tomto směru, kdy už se některé filmy opravdu odstraňovaly nebo se nějak cenzurovaly.
Důvod je zřejmý – monetizace. Když mají lidi hudbu u sebe na disku, nedá se na tom opakovaně vydělávat (za určitých okolností vůbec, tj. ani napoprvé). Zatímco na předplatném za neustálé stahování hudby se vydělávat dá.
Jen dodám, že samotná platba za hudbu je pouze část celého byznysu, a troufám si tvrdit, že dnes už je to menší část. Sekundární a dost podstatnou roli hraje fakt, že mají lidi online napíchnuté, a v tomto ohledu cílení reklamy podle chování na sítích je jen začátek a špička ledovce. Jenže lidem je tohle „šmírování“ veskrze jedno. Proto třeba nedávám DABu žádné velké šance. Lidé neocení jednu z těch mála výhod, které má, a velké korporace o něco takového zásadně nestojí, protože na DABu se nedá udělat to sekundární zpěněžení.
Dalo by se, u části přijímačů.
1) Typu Lídláček
2) Trvale připojené vozy
Fakt, že se to za celou dobu vývoje nedotáhlo, nejspíš opravdu znamená, že outěžek DAB nikdo nechce….
Teleko se s DAB+ vysilacem 11A dnes presunulo z Rosickeho stadionu na Spartakiadni stadion a spustilo v SFN druhy Prazsky vysilac z City Tower na Pankraci.
Náhodou, nešlo by zjistit, kdy se přesune i FM? Zda by bylo možné to napsat dopředu, abychom mohli zalovit dočasně vypnuté frekvence ZET 101,1 a Rock R 103,7.
Moc dopredu to zjistit nejde, pokud tam budou delat pripravu, echo dostanu ale termin presunu finalne netusim 🙁
Který AS na sparkiádním stadionu využívá? Stejný jako RTI?
Zadny jiny AS pro DAB, krome COLOR a RTI tam neni 🙂 A u COLOR nejsou, takze … 🙂
Country Radio dnes ráno překvapilo zařazením aktuálního songu Beyoncé – Texas Hold 'Em.
Nejen dnes ráno, server OnlineRadioBox zaregistroval celkem 4 výskyty téhle skladby na Country Radiu. Je to hodně překvapivý a hlavně odvážný krok, protože předpokládám, že povětšinou starší a konzervativnější posluchačstvo Country Radia o hudbu od Beyoncé zájem nemá, a to ani o věci z jejího nového country alba. Bylo by zajímavé, kdyby Country omladilo svůj playlist a začalo by hrát takové to současné americké country, jaké hraje třeba Martin Svátek na Coloru. Je mi ale jasné, že k tomu s největší pravděpodobností nedojde, protože by tím vedení stanice zbytečně riskovalo ztrátu vcelku věrné a stabilní posluchačské základny.
Zrovna dnes v čase 8:12-8:20 se Beyoncé a její countryové tvorbě věnoval hudební publicista Jaroslav Špulák v ranním vysílání Čro Dvojka. K poslechu na portálu rozhlasu – celodenní záznamy.
Zde je vyjádření Country rádia k Beyoncé v jejich playlistu:
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1097181328-udalosti/224411000100402/cast/1036792/
Jednoduché to mít na vlnách Country radia rozhodně nebude.
Nechápu, že se z toho dělá takové téma. Kdejaký běloch dělá rap, R&B, soul… a nikdo se nad tím vůbec nepozastavuje. Ale běda když černoška hraje country, to je malér a je třeba se tím zabývat. Čekám, kdy se k tomu vyjádří Okamura. 🤦♂️
Je to absurdní, pokud je to country a je to dobré country, tak to do playlistu Country Radia logicky patří. Pokud bude dobrou synthpop hudbu dělat asiat (to už bylo, viz. japonská parta Yellow Magic Orchestra) nebo bude dobré disco dělat drag queen alias chlápek, co se převléká za ženu (to už taky bylo, viz. Divine), nevidím žádný důvod k tomu takovou hudbu nehrát třeba v mých pořadech. Stejně jako blues nebo rap od bílého chlapíka (Eminem, v 80s Mc Miker & DJ Sven). Hudba je buď dobrá nebo špatná a řešit, kdo ji dělá, je předpotopní. Kdybych řešil třeba politické názory a preference mých oblíbených 80s kapel, které byly mnohdy hodně nalevo (Ultravox a jejich texty a mnohé další), tak bych jich asi musel půlku přestat hrát 😀
Před časem tu zaznívaly obavy, jak spuštění 98,5 MHz Country rádia z Jesenice u Rakovníka zaruší na Mostecku R-Dvojku 98,6 MHz z Ústí n. L. Zajímalo by mě jak to ve finále dopadlo. Přestože se to nikde nekomunikovalo, ta 98,5 už by měla být několik dní on air.
Spuštění Jesenice i Sokolova Country rádio během týdne oznámilo na svém webu.
https://www.countryradio.cz/clanky/country-radio-hraje-nove-pro-sokolov-a-rakovnik-301.html
To mi uniklo, díky. Zajímalo by mě jestli to reálně v tom Rakovníku hraje. AS na této kótě byl pro pokrytí Rakovníka takový dost nešťastný…
Hraje, ale síla signálu není závratná, mnohem slabší než lokální dokrývače nebo třeba Louštín. Ten vysílač u Jesenice byl primárně vymýšlen jako dokrývač, který propojí pokrytí Beatu z KV s pokrytím Kladna. To Tobiášův vrch celkem splňuje, byť se tedy pokrytí Beatu směrem od KV na I/6 dost zhoršilo po přesunu z Goetheovy vyhlídky na horší kótu.
Když se to před lety vymýšlelo, byl primárním cílem právě Louštín, ale tam ty frekvence neprošly. A už tehdy se uvažovala 98,5 FM, nakonec lépe dopadla 105,7 FM. Ještě se uvažovala jedna frekvence, asi nejčistější, ale tu shodili Němci.
V týdnu to v Mostě zkusím….
Dnes jsem testoval Rakovnickou 98,5 při trase Třebívlice Most. Country jde bez problémů naladit na této trase, i ve spodních částech v Mostě oblast bloků 100. Příjem Dvojky na 98,6 z Ústí to nezarušilo, nicméně to jak to jde „fantasticky“ po Mostě chytit považuji za zbytečné a zbytečně rušící. Připomínám, že v Mostě je Country na 102,6, dále z CHomutova na 100,1 a z Ústí na 106,8 a i z Prahy na 89,5… Nevím proč, musí být nasměrovaná anténaz Rakovníka směr Most. Než rozvysílal Beat 105,7, šlo po Mostě chytit bez problémů Signál z Mladé Boleslavi na 105,7…
Pamatuji, jak fantasticky mi v Litvínově v autě na starém kazetovém autorádiu Panasonic chodila 107,7 Beatu. Tehdy, v roce 2006, jsem to zcela automaticky považoval za místní vysílač. K mému překvapení šlo o vysílač z Berouna. Tímhle směrem je prostě slušný dostřel.
Dnes už to tam bude hrát hůř, protože původně bylo na Záhrabské dvojče dipólů směr západ, dneska je tam tříprvková směrovka. V Praze dřív tenhle vysílač na 100,2 FM nebo 107,7 FM hrát v autě i na Jižním Městě a v okolí takřka nepřerušovaně, dneska se utápí v šumu a místy se na 107,7 FM protlačí dokonce R.SA z Fichtelbergu.
Stejná situace s pokrytím byla i v Třebíči. Třebíčský kmitočet Krokodýla 101,7 měl slušné pokrytí směrem na Jihlavu, ale před dvěma lety se příjem této frekvence shoršil. Nevím, jestli je otočená anténa jiným směrem, nebo tam dal technik jiný anténní systém, ale u mě v Brtnici se signál třebíčského vysílače shoršil. Takže je možné, že něco podobného udělali s Beatem v Berouně, jak tady píše Kuba.
Docela mě překvapilo, že ČRo Pardubice nemá ani po 5,5 letech od spuštění dokrývačů Vysoké Mýto, Žamberk a Velké Opatovice jejich kmitočty v AF u ostatních základních vysílačů, tj. Pardubice-Krásné a Pardubice-TKB, Svitavy a Ústí nad Orlicí. Takže se rádio z těchto čtyř základních vysílačů na „nové“ dokrývače nikdy nepřeladí, i když je signál mnohem lepší. Po tolika letech docela šlendrián.
No vida, opraveno, už jsou tam všechny. 🙂
Podobně Český rozhlas Ostrava nemá přinejmenším na Hošťálkovicích 107,3 a Radhošti 99,0 alternativní frekvenci Hradec nad Moravicí 91,9 spuštěnou už v roce 2015.
Český rozhlas Plus má na vysílači Svitavy 103,2 při sepnutém TA nezvyklý tvar PS R-Plus__, PTY je None. Frekvence byla oživena téměř před rokem, ale stále chybí v tabulce AF na významnějších okolních vysílačích Plusu (Černá hora, Jedová, Hády, Javořice). Jedete-li z Prahy na Moravu „horní“ trasou přes D11, D35 a I/35, 103,2 by měla překlenout děravé pokrytí silnice I/35 na Svitavsku, ale autorádio o ní neví, ačkoliv signál tam má.
Tvar R-Plus mě chvilku skočil na trase Vizovice – Zlín.
Už několik let pozoruji, že brněnské rádio Krokodýl vysílá na některých kmitočtech sice ve stereu, ale modulace běží v monu. Např. ve Znojmě, v Třebíči a Moravských Budějovicích sice svítí stereo, ale ve skutečnosti hraje stanice v monu, nebo je stereo efekt velmi slabý. Díky tuneru na dálku si můžete porovnat brněnskou frekvenci 103,0 a znojemskou 96,2 FM. Stačí se mezi nimi přepínat a uslyšíte rozdíl. Nevím, čím to je, ale možná bude problém v balu.
To je tak, když posluchač není na prvním místě. Znojmo 96,2 je i tišší než 103,0. Pořád je to ale lepší, než co předvádí o 6 MHz níže Impuls. Kojál 87,6 je tam naštěstí slyšet dobře.
„To je tak, když posluchač není na prvním místě.“ jak si toto opovažujete tvrdit? Na základě čeho?
Horší technické provedení vysílání dlouhodobě považuji za nešvar, ať už jde o malou nadšeneckou stanici, nebo zkušený mediální dům.
Může být obhajováno jako nákladově racionální, někdy jen přechodné, řešení procházející u cílové skupiny, ale vědomí, že subjekt jde pod určitý obecně přijímaný standard, mě v nejlepším případě mrzí, jako by mě mrzely dochucovadla a nevychovaný personál v restauraci, která je považována za dobrý a úspěšný podnik. Zvlášť pokud vím, že se zákazníky v jiném, neperiferním regionu se takto nezachází.
Aby toho ze Znojma nebylo málo, tak modulace Rádia Čas na znojemské frekvenci 100,6 je dost opožděná. Když se přepnu mezi kmitočty Znojmo 100,6, Rosice 92,2 a Moravský Krumlov 97,7 FM, tak zjistíte, že stream Času ve Znojmě je o dost opožděný.
Krokodýl totiž balluje všude, kde to jenom trochu jde.Mám to ověřeno při výluce Hádů. Slabý ani zarušený signál pro ně není problém, úzkým filltrem smáznou stereo a vypadá to přesně takto.
Extrém je břeclavská frekvence Tam zvuk doslova chrastí. Mají anténu na ball nejspíš s malým ziskem a směrovostí. Ta je potřeba kvůli Semmeringu na vedlejší 102,9. I přes dost velkou vzdálenost je schopen prskat do vedlejších frekvencí.
Zatímco se zde řeší zejména DAB+ tak se v českém éteru i mimo něj odehrálo několik změn . Tou první je za mě neočekávaný přestup moderátora Kuby Voříška z veřejnoprávního media Radia Junior a ČRO Dvojky , kde občas moderoval dobré ráno od 5 do 6 hodin jakožto předskokan Ranní Dvojky s Daliborem Gondíkem do komerčního Radia Impuls kde by měl vysílat každý víkend od 6 do 10 hodin . Přitom už dneska mezi 17 a 20 hodinou má svoje úvodní vysílání , jakožto záskok za Vláďů Jaroše , kterému patří tento čas . Kubovy proto přeji hodně štěstí v novém působišti.
No a tou drouhou novinkou je zcelá nova podoba webou ostravského Fresh Radia 103,6 FM , která byla představena dneska . Za me naprostá pecka použití AI – Umělé Inteligence . Můžete se přesvědčit samy zde : Fresh radio 103.6FM – Pořádné rádio v Ostravě
Předchozí web Fresh radia byl rozhodně čitelnější i modernější (= více minimalistický). Naplácat přes již dost přeplácané barevné obrázky tenké bílé písmo je grafický zmetek. Působí to lacině a kýčovitě, což samotný formát rádia není.
Mám zcela opačný názor . Tento upgrade se prostě povedl . Naopak nyní je to rozhodně čitelnější a hlavně modernější . Předtím to bylo takové no nijaké nedodělané . Prostě to nemělo tu správnou šťávu . Taky je doplněno plno věcí jako playlist , program nebo pořadí hitparády . Hold každý má na to nějaký názor . Já vám ten váš rozhodně neberu .
Hlavně je tam příliš mnoho velikostí fontů a i typů písma, vysloveně kočkopes. A celkově poměrně nepřehledné.
S časovým odstupem můžu konstatovat, že web Fresh radia se postupně vrátil ke starým dobrým fotkám DJs, laciné AI malůvky byly potlačeny. Teď už to zase vypadá, že to rádio dělají reální a konkrétní lidé, ne stroje.
Nástroje AI raději používejme k lepší produktivitě, ke kvalitnější a odbornější práci s minimem chyb, ke vzdělávání, k podpoře kritického myšlení, kreativity. Obrázky jsou fajn, ale lepší lidi z nás neudělají.
Pardon, ale tohle mi přijde jako návrat k webům několik let zpět, a to říkám jako člověk, který má zkušenost s uživatelským testováním webu. Není to přehledné, hraje to všemi barvami a obrázky generované AI bych nebral jako pokrok. Kdyby to byla amatérská stanice nějakého nadšence, tak klidně, ale tohle?
Jako Fresak muzu rici, ze predchozi web byl luxusni. Napad udelat pomoci AI profily poradu s moderatoru chvalim, ale je to v kombinaci s tim oranzovym webem takove no nevim…
Kdyz to tu tak ctu o kvalite vyjadreni, nazorech atd. Doplnim jen, ze na rovinu JAKO ZAUJATY POSLUCHAC FRESHE musim rici, ze predesly web se mi libil vice, jak jsem jiz napsal. Ale rozhodne se jedna o prvni vyuziti AI v oblasti radio web sfery. Holt, prvni to vzdy budou mit slozitejsi 😉 Takze v tom jen chvalim!!! V ramci poslechu Freshe vim, ze primarnim ucelem zmeny webu bylo zmenit jeho funkci. Coz je blizsi kontakt s posluchacem (zasilani zprav) a taktez asi zobrazeni podrobnejsiho programu. Coz tato verze stranky, at uz se libi nebo ne, maximalne splnuje.
Apropo, jako soucasne posluchac Radio1, bych se taky mohl ostatnich zeptat na libivost vizualu a vzhledu jejich stranky 😉
Zajímavý že Fresh se chlubí poslechovostí 35-40 tisíc týdně, To by bylo tak na úrovni rádia Free a víc než má celá sít vysílačů Expresu.
Však ono tomu tak je . Skutečně Fresh Radio je na vzestupu a očekávám že se klidně může stát plnohodnotnou náhradou za Helax . Jen nechápu zdejší kritiku webu . Ale co zdejší diskutující neví co je dobré a jsou to věční kritici všeho a sami beztah nic moc kloudného nedokázali .
Na našem webu mohou být volně publikovány velmi různé názory na to, co je v oblasti rozhlasového vysílání „dobré“. Protože „dobré“ je velmi relativní a subjektivní pojem. Mnoho z nás na marketingové proklamace rádií moc nedá, nenechá se ovlivnit jejich komunikací plnou superlativů a přehánění. Snad se to dá nazvat kritickým myšlením, i když to někdy může spadnout do značně negativního tónu.
Ale pochválit také umíme. Jen tu nepěstujeme dojem, že vše, co se v éteru uděje, musí být skvělé a zasypané lajky a jiné projevy je třeba potlačit. Samotnou možnost volně diskutovat považuji za největší přínos Oviradio.cz. A se znepokojením pozoruji, že svobodná média a volná diskuze nejsou samozřejmou součástí společnosti už ani v nedalekých zemích. Snad se Česko východním autoritářským tendencím (o tom, co je dobré, se nediskutuje) ubrání.
Jistě, jsou tu také sociální sítě, které se ale postupně posunují od diskuzí k silnému individualismu, utvrzování, názorovému zapouzdřování a co tam napíšete, není zcela pod vaší kontrolou.
Některá stanoviska jedněch pochopitelně druzí nemusí vždy chápat, protože se tu setkávají lidé různého věku, vzdělání, zkušeností, intelektu, vkusu. Jde o lidi, kteří v rádiích jsou, byli nebo „jen“ poslouchají. Dělník se základním vzděláním tu má stejné možnosti pro vyjádření jako specialista s diplomem, broadcaster je tu roven posluchači.
Jako správce tohoto prostředí můžu jen zopakovat, že s řadou zdejších názorů nesouhlasím, ale považuji za vhodné, aby byly publikovány a všechny do jednoho si je rád přečtu, abych o světě (rádií) věděl a chápal jej zase o kousek víc. Že to celé má smysl, mi potvrzuje mnohatisícová návštěvnost a také to, že se sem vrací i ti, kteří vyhlásili, že už sem chodit nebudou.
Moc pěkně napsané, je potřeba dodat, že diskuze, pokud je věcná, někdo někoho nenapadá a hlavně neobsahuje např. vulgarismy, tak je určitě přínosem – a hlavně co člověk, to názor. Tak přeji webu oviradio.cz jen samé kvalitní diskutéry..
Taky podepisuji, když vidím stále více útočení, nálepek a černobílého vidění světa ve spoustě diskuzí (hlavně těch dotýkajících se politiky, ale nejen tam), je mi z toho smutno a docela se toho děsím. A jde to z obou stran politického spektra, jak od konzervativců, národovců a dalších, tak zleva od „pokrokových lidí“.
Jak tady Fresh vždy obhajuji a podporuji, tak ani mě se ty nové webovky nelíbí. Působí to dost amatérsky. Imho ty obrázky generované AI to spíš kazí než vylepšují.
Fresh už je dávno plnohodnotná náhrada za helax.
programem možná ale pokrytím asi těžko
Jak pokrytím bohužel volné frekvence už se těžko hledají a navíc fajn helax je pouze online.
Česká Kanada opět vypnula stream již 2 dny se neobjevuje playlist
Mrtvice, tj. mrtvý projekt. Není co oživovat.
A v soucasne podobe uz nikdy neobjevi
Odbočka k prodejům hudby v ČR za rok 2023. Sumář ukazuje, co vlastně tvoří český mainstreem.
Pro mne je asi nejzajímavější informace, že lidé už nechtějí budovat svůj archiv nahrávek. Nestahují, jen streamují, což považuji vlastně za formu broadcastingu na vyžádání.
Ze zdroje mediar.cz přikládám odkaz na pdf:
https://www.mediar.cz/wp-content/uploads/2024/04/hudebni-trh-2023-cz-ifpi.pdf
Nevýhoda streamovacích platforem je ta, že když se někdo jednoho dne rozhodne, že tam svůj obsah přestane dávat, tak prostě zmizí bez náhrady. Jako se to stalo s mluveným slovem od Supraphonu. Tedy platíte stejně, ale obsahu je méně. Takže svůj archiv rozhodně nemažu.
Přesně tak. Absolutně k tomu nemám důvěru, je to fajn na poslech a jako služba, ale mít vlastní archiv digitálních souborů nebo fyzických nosičů je jistota a je to nenahraditelné. I s paranoidním ohledem na dnešní cancel culture a výhledem do budoucnosti v tomto směru, kdy už se některé filmy opravdu odstraňovaly nebo se nějak cenzurovaly.
Je to trend. Já jsem už trochu starší, tak ho moc nechápu.
Důvod je zřejmý – monetizace. Když mají lidi hudbu u sebe na disku, nedá se na tom opakovaně vydělávat (za určitých okolností vůbec, tj. ani napoprvé). Zatímco na předplatném za neustálé stahování hudby se vydělávat dá.
Jen dodám, že samotná platba za hudbu je pouze část celého byznysu, a troufám si tvrdit, že dnes už je to menší část. Sekundární a dost podstatnou roli hraje fakt, že mají lidi online napíchnuté, a v tomto ohledu cílení reklamy podle chování na sítích je jen začátek a špička ledovce. Jenže lidem je tohle „šmírování“ veskrze jedno. Proto třeba nedávám DABu žádné velké šance. Lidé neocení jednu z těch mála výhod, které má, a velké korporace o něco takového zásadně nestojí, protože na DABu se nedá udělat to sekundární zpěněžení.
Dalo by se, u části přijímačů.
1) Typu Lídláček
2) Trvale připojené vozy
Fakt, že se to za celou dobu vývoje nedotáhlo, nejspíš opravdu znamená, že outěžek DAB nikdo nechce….
Svůj archiv neustále rozšiřuji, poslech přes stream platformy je nestálý a negarantovaný.