Nejnovější komentáře

  • UseMoto6: jaky máte názor na slow Down rádio
    08:03 29.04.2025
  • Jakub DXer: Jinak samozřejmě Milan Kašuba je legenda brněnské jazzové scény – docela by mě zajímalo, jestli si jeho životní jubileum připomene…
    06:34 29.04.2025
  • Jakub DXer: Radio 7 = TWR alias TRANS WORLD RADIO což se někdy dávno dalo chytnout večer kolem 22h na AM v…
    06:17 29.04.2025
  • Václav: V této souvislosti je zajímavé že rádio Proglas není záměrně specifikováno pro které křesťany vysílá, čili teoreticky pro všechny, avšak…
    22:58 28.04.2025
  • Jakub DXer: RUDL: pan Holík se dnes divil, že přenos z Vatikánu měla i televize n@va (což jsem tady psal včera). Jinak…
    19:58 28.04.2025
  • Michal R.: Ano poslední zhruba rok se vysílali pro Moravu a Slezsko jen písničky na přání z Ostravského studia . Vysílalo se…
    17:48 28.04.2025

Všechny komentáře

Komentáře

Ivo Harvánek

Odebírat
Upozornit na
O čem píšete?
28K Komentářů
Inline Feedbacks
View all comments
Milda
Reply to  Oviradio.cz
26. 1. 2022 17:02

To mě zajímá jestli na svoje 96,2 bude Spin 962 jak znám jejich RDS a v dalších městech bude jen spin? popřípadě i jejich pražská frekvence?

TÉMA
RDS
Václav
Reply to  Oviradio.cz
26. 1. 2022 18:47

Když bysme akceptovali nevabnost, získáme informaci o tom, který vysílač si přijímač aktuálně vybere. Viditelné hned na první pohled, než stálý název, který nic nového neřekne. Ve dvou autech, kterými nejčastěji cestuji, ani jedno frekvenci nezobrazuje. Bude tomu 7 let, kdy tento způsob opustila Frekvence 1. I když bylo to správně i na dokryvacich, nebo na dokryvacich byla zobrazována frekvence ballovane Ženevy?

Last edited 3 let před by Václav
Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  Václav
26. 1. 2022 20:12

To by dávalo smysl u „celoplošky“ typu Country, Beat, ne tolik u Spinu, kde většina jeho budoucích frekvencí na sebe vůbec nenavazuje. Číslo 96,2 je (bylo) součástí claimu Spinu, podobně jako 91,9 v případě R1. Předpokládám, že vznikne univerzální logo jako u Radia 1 a frekvence 96,2 se upozadí a přestane komunikovat.
Frekvence 1 uváděla v PS frekvenci spíš kvůli nešikovně dlouhému názvu stanice a omezení PS na 8 znaků, kdy se tam celý název „Frekvence 1“ jednoduše nevešel a pouhé F1 se jim asi zdálo málo výrazné. Upustili od toho až ve chvíli, kdy zavedli dynamický PS a radiotext (názvy písní) a potřebovali to mít sjednocené na všech vysílačích.

Václav

Díky za opodstatněnou odpověď. Ale bylo to tak, že na dokryvacich byla v názvu frekvence Ženevy?

Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  Václav
26. 1. 2022 20:50

Samozřejmě nemám zmapovanou celou ČR a primárně mám v dosahu pouze právě několik Ženev plus liberecký dokrývač. Ale není k tomu důvod, proč by to tak bylo. I u vysílače co bere modulaci ballempfangem se dá RDS kodér nastavit lokálně. Tím spíš, že to dříve nebylo dynamické, nebyl ani důvod přebírat RDS ze Ženevy.

Hori97
Reply to  Václav
26. 1. 2022 23:29

Ne. I malé dokrývače měly v PS svoji frekvenci.
Např. Benešov: F1_106,2 nebo Liberec: F1_96,4_

TÉMA
RDS Frekvence 1 – staré
Václav
Reply to  Hori97
27. 1. 2022 07:28

dík za info, takže tak byli důslední, snad i u dvou dokrývačů na Moravě. Spletl jsem si to asi s tím, že na Evropě 2 na novějších dokrývačích bylo základní oznámení z většího místa, tzn jestli ne dotedˇje ve žďáru n.sáz na 101,5 stále společný jingl „88,2 a 105 a půl“ Ve Velmezu na 92,9 „E2 Jihlava 105,1“ V Brně zas s menším opakováním byl i jingl 105,5 106,7 a 94,6 (verze jinglu byla méně často s 94,6) Obecně v poslední době občas hlásí náhodně 1 jakékoli město s frekvencí („E2 je všude s tebou i v… “ … myslím tak nějak to je)

Last edited 3 let před by Václav
Franz
Reply to  Václav
27. 1. 2022 10:16

Jingl „E2 je všude s tebou…“ byl nasazen do vysílání v srpnu 2020. Nejedná se náhodně o jakékoliv město, ale o název okresu.

Někdy v té době byly přidány také ty otravné výplně reklamního času v podobě proma na různé pořady (Nedělní brzda, Rap ateliér, večer na maximum).

Aneb jak udělat z výhody nevýhodu. Dříve v rámci výplně v mnohem větší míře nasazovali v regionech starší songy. Nyní neustále opakující se promo na pořady dokáže odradit daleko víc, než dlouhá reklama.

Na Fajnu o tom vědí své, ale nyní už je tam situace mnohem lepší, než dva tři roky zpět, kdy to také dokázalo pořádně znepříjemnit poslech.

Václav
Reply to  Franz
27. 1. 2022 10:59

okresu? – spíš je otázka zda je to město v rámci spíš kraje a nebo v rámci mutatace , která nerespektuje kraje, jako například UH Hradišti je zlínská mutace, zatímco v UH Brodě je ball z Pradědu. Pokud dobře pamatuji , tak v Hodoníně je zlínská mutace, vsetín, Frýdek, Třinec nevím. Na zlínské mutaci jsem slyšel že E2 je všeude s tebou – v Hradišti, ale třeba Brod jsem neslyšel. Ono by zas ale bylo divné hlášku brodu dávat na mutaci z Pradědu.

Přeplácání promem je všeobecně známá věc i v tomto přehnaném stavu bývali ještě více problematičtější experti jako je Beat, nebo kontrastující klidné rádio do neklidné doby – Country – oproti nim mi pořád blok na E2 líp ubíhal. Na Beatu je to lepší i po jiných stránkách, víc o něm příště.

Ano přijde mi že na E2 songů v reg blocích ubylo, už tam nejsou kráceny nebo vystřihovány sloky, či že song v každém regionu začne hrát v jinou dobu, teda apoň myslím. Poznat , že tam nějaký song je, že je to jakási výplň regionálního času je spíš stářím songu, ale přijde mi že je to děláno, aby to bylo všude stejně, třebaže se to odbavuje v regionech, možná snad podle jinglu ukončující regiony, zní jak „vítr“ nebo jak to popsat, snad si uvědomíte

Last edited 3 let před by Václav
Franz
Reply to  Václav
27. 1. 2022 12:26

Jedná se skutečně o názvy okresů.

Mutace Praděd zahrnuje tyto jingly:
1) Jeseník 99.3 FM (Olomoucký kraj)
2) Šumperk 99.3 FM (Olomoucký kraj)
3) Olomouc 99.3 FM (Olomoucký kraj)
4) Přerov 99.3 FM (Olomoucký kraj)
5) Prostějov 99.3 FM (Olomoucký kraj)
6) Svitavy 99.3 FM (Pardubický kraj)
7) Ústí nad Orlicí 99.3 FM (Pardubický kraj)
8) Kroměříž 99.3 FM (Zlínský kraj)
9) Vsetín 96.6 FM (Zlínský kraj)
10) Bruntál 99.3 FM (Moravskoslezský kraj)
11) Opava 99.3 FM (Moravskoslezský kraj)
12) Nový Jičín 99.3 FM (Moravskoslezský kraj)
13) Frýdek-Místek 95.4 FM (Moravskoslezský kraj)

Zajímavosti:

Z Moravskoslezského kraje chybí okres Karviná, i když třeba v Havířově je signál celkem slušný. Okres Ostrava má svou vlastní mutaci.

V okrese v Frýdek-Místek se nachází také frekvence 104.2 FM Třinec (rovněž mutace Praděd), ale v jinglech je zmíňována pouze frekvence 95.4 FM.

Název Uherský Brod nemůže být zmíněn, jelikož nejde o okres. Navíc vysílač Uherský Brod už vysílá program se zlínským odpojením, viz článek na webu E2:

„Od pondělí 26.9.2011 nastala trvalá změna distribuce pro vysílač Evropa 2 – Uherský Brod na frekvenci 88,5 FM

Z vysílače Evropa 2 – Jeseník 99,3 FM jsme přeladili na Evropa 2 – Uherské Hradiště 95,8 FM

Vysílač Uherský Brod tak vysílá program se zlínským odpojením! Ten nově zahrnuje:

Zlín 95,5 FM
Uherské Hradiště 95,8 FM
Uherský Brod 88,5 FM
Hodonín 90,2 FM“

Cryxia
Reply to  Franz
15. 2. 2022 14:04

na Třinecké 104,2 je 99,3 FM celkem bizár.

Pezos
Reply to  Hori97
27. 1. 2022 13:01

Ale ne všechny, třeba Jablunkov měl F1_91,0_ (Ostrava).

Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  Oviradio.cz
27. 1. 2022 10:09

Po tom co se u Fajnu v Liberci a Jablonci podařilo synchronizovat zvuk, je PS FAJN na 92,7 záměrně posunuté o jednu mezeru doprava, takže už to nekoktá, ale skáče to doprava a doleva na displeji. Pro nás radiofily skvělá pomůcka jak sledovat přepínání AF, aniž by to rušilo při poslechu, běžnému posluchači je to pochopitelně fuk.

Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  Oviradio.cz
27. 1. 2022 15:14

Neřeš, u Rock rádia v Liberci už několik let pravidelně vypadává na okamžik modulace. Nezájem, ani jeho posluchačům to evidentně nevadí. Hlavně že je licence a nějak to hraje.

Lukáš
Reply to  Oviradio.cz
27. 1. 2022 21:38

Nevíte, jestli se po zrušení frekvence 91,6 dokryje Fajn rádio ve východních čechách třeba některou frekvencí, kterou teď využívá hitrádio? Nebo tu nechají pro Fajn rádio jen tu 106,6?

Míra
Reply to  Oviradio.cz
27. 1. 2022 22:12

Koukám se teď na město Tábor a vidím dva dvojáky (Rock a Fajn). Takže bych očekával příchod Expressu. Classic asi ne.

Václav
Reply to  Oviradio.cz
27. 1. 2022 22:36

A jaký má vliv přítomnost dvojáků MB na rádia od Seznamu? Zatím MB není tak rozdávačná a nikdo (RRTV) ji k tomu nenutí.

Míra
Reply to  Oviradio.cz
27. 1. 2022 22:48

Myslel jsem, že se bude chtít více rozšiřovat. Expres vysílá ze Špulky takže, by byla návaznost pro příjem v autě.

Last edited 3 let před by Míra
Václav
Reply to  Míra
27. 1. 2022 22:50

jasné , že by sám od sebe, ale spíš jde prioritně do krajských měst na FM, které jsem měl na mysli v návaznosti na toto vlákno

Last edited 3 let před by Václav
Gaba81
Reply to  Oviradio.cz
28. 1. 2022 11:14

V přehledech žádostí o licenci a registraci už byly žádosti publikovány.

Gaba81
Reply to  Oviradio.cz
28. 1. 2022 11:39
Jarda
Reply to  Gaba81
28. 1. 2022 15:21

Hezky, orlicko jim do toho švihlo vidle 😉 další po hey, co se nebojí MB! Ale nevim, uvidime jestli to dostanou.

Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  Jarda
28. 1. 2022 17:52

Samozřejmě je dobře, že se zúčastní i Orlicko, ale zatím bych moc nejásal.
Možný a velmi pravděpodobný scénář:
1. O Pardubice se utká Fajn a Orlicko
2. Orlicko jako žadatel s lepším a přínosnějším projektem uspěje a licenci obhájí.
3. MB si to nenechá líbit a napadne to u soudu.
4. Dost se to povleče, klidně rok.
5. Soud nějak rozhodne.
6. Protistrana se odvolá.
7. Další soud.
8. …to be continued.

Míra

Pan Kružík má uvedeno u této položky Fajn…

Last edited 3 let před by Míra
Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  Míra
28. 1. 2022 18:24

Zkusím aktualizovat firmware mojí křišťálové koule, Petr má zřejmě novější verzi. 🙂
Samozřejmě to může probíhat jinak, ale dosavadní zkušenosti z nedávné historie celkem jednoznačně ukazují, že to neproběhne hladce.

Míra

Při pohledu na seznam na jidxs jsem si myslel, že předkladatelem je MB.

Last edited 3 let před by Míra
Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  Míra
28. 1. 2022 18:50

Licenčko iniciovala MB (na 94,5 původně Hitrádio Černá Hora), takže je logické, že tam plánuje rozšířit jiný vlastní okruh. Ale z podstaty věci se do licenčka může přihlásit kdokoliv, v tomto případě Orlicko. Což je pro MB trochu komplikace. 🙂

Míra

Jo, můžou to soudně zbrzdit…

Lukáš
Reply to  Oviradio.cz
28. 1. 2022 20:32

Ano, to se nabízí, ale zdaleka se to nevyrovná frekvenci 91,6. Tyto vysílače pokryjí jen samotné města, ale severovýchodní okolí (Týniště, Kostelec, Rychnov a dál) budou bez signálu. Vysílač 91,6 pokryl krásně celé okolí, i orlické hory. Konečně udělali z Fajn rádia originální poslouchatelné rádio a teď ho zaříznou pokrytím… Tohle nějak nechápu a vůbec bych to nečekal.

Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  Oviradio.cz
31. 1. 2022 14:06

Tak už je na radě i žádost o změnu na Fajn na 89,1 HK.

Insider

Aneb jak si bez licencniho rizeni hrat se svyma radiama, proste to „jenom prejmenujem“.

JM.
Reply to  Insider
31. 1. 2022 17:53

Přejmenování by problém nebyl. Naprosto odlišný formát respektive přechod na vysílání naprosto jiného rádia už ano.

Stejně jako přechod dříve samostatného rádia pod síť, mnohdy doprovázený brutálními překryvy.

Last edited 3 let před by JM.
Hori97

Zajímalo by mě, proč to přes 3 roky nešlo a najednou to jde. Magic ukončil vysílání v podzim 2018 a od té doby se frekvence překrývaly. Ať už je to jakékoliv čarování s licencemi, tak alespoň konečně začíná nějaká revize kmitočtů MB.
Fajn si bohužel tímto hodně pohorší pokrytím směrem na jih od Pardubic. Okolí a údolí Seče, Nasavrk a Hlinska budou nově bez signálu. Chvaletice všude tam hrají dobře pouze na kopcích.

Lukáš
Reply to  Hori97
31. 1. 2022 18:34

Ano, Fajn si hodně pohorší i v okolí Týniště, Kostelce, Rychnova, Dobrušky, Vamberka, Žamberka, Deštného, Rokytnice… Zde všude hrála frekvence 91,6 krásně čistě a teď bude tato lokalita bez signálu.

Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  Hori97
31. 1. 2022 19:11

Ekonomika věci, jasnější budoucnost po roce 2025… a v neposlední řadě bych nepodceňoval ani „hlas lidu“. Roky jsme je s tím prudili (nejen) na sociálních sítích, což jim nedělalo zrovna dobrou vizitku. Interní pohnutky samozřejmě neznám, vím jen, že ještě před pár lety o nějaké optimalizaci nechtěli ani slyšet a najednou to jde.

PVo

Systém je špatně – to co jsi napsal je jako si pochvalovat že restauracích mafie jsou vetší porce (protože ty ostatní musí vydělat i na výpalné). Že mafie upustí nějaké drobky (výhodné ovšem hlavně pro ně) neznamená je to tak dobře..

Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  PVo
31. 1. 2022 21:12

Já to přece nijak neobhajuju. Jen jsem vypsal možné důvody. Nepodsouvej mi něco, co jsem nenapsal.

PVo

ok nicméně trochu to tak vyznělo že jsem si reakci nemohl odpustit
Je fakt že by to spíše patřilo pod příspěvek Horimu97

Last edited 3 let před by PVo
Václav
Reply to  PVo
31. 1. 2022 22:40

Nedávno se Orlicko přihlásilo o 94,5. Proč to neudělalo předtím na 91,6? Nebo proč 91,6 nezažalují, když tady naznačovali jaký je to nefér dávat tam něco jiného (dělat konkurenci)? Na druhou stranu ať už by pak žaloba byla z kterékoli strany, tak by kmitočet mlčel. Nebyla by to pak špatná zkušenost MB, která už by pak doubly nic nedělala? A je lepší doubly nechávat, nebo raději jiný program i od MB?

PVo
Reply to  Václav
31. 1. 2022 23:32

Na 91,6 byla udělená licence dávno předtím než nějaké rádio Orlicko vůbec vzniklo. A jaká že žaloba by měla při zpackané legislativě smysl? Opakuji že radovat se že jak řeší MB doubly nedává smysl, Co třeba ty rádia co díky ní zanikli jen za poslední 3 roky?

Václav
Reply to  PVo
1. 2. 2022 00:44

No ale to u 94,5 taky „byla udělená licence dávno předtím než nějaké rádio Orlicko vůbec vzniklo“

MB – ale některé stanice stejně dělaly jen allround styl, jen se jinak jmenovaly (RCL, Zlín).
Škoda je pro lidi Rockmaxu, ale takto rock bude mít větší využití, a když stejně to původní majitelé dál dělat nechtěli a kdyby bylo LŘ, byli by vůbec nějací noví zájemci? Nebo Helax. Ale dyť to vidíš i když vznikají nové dokonce taneční (Netro) , tak to nespěje k tomu že by tě uspokojili na FM. Šanci na Zlatou Prahu nebo původní Dance nevidím. A co říkáš na Z U N, pochybuji že by tě zaujali.

Na Slovensku je do března vypsané LŘ mimo jiné hlavně na BB 100KW! – tak to jsem zvědav, do 22.3. se můžete přihlásit

https://www.radia.sk/spravy/4457_rada-vyhlasila-prve-tohtorocne-vyberove-konanie-na-obsadenie-volnych-rozhlasovych-frekvencii

Last edited 3 let před by Václav
Gaba81
Reply to  Václav
1. 2. 2022 06:32

Nevišml jsem si, že by šla 91.6 do licenčního řízení za posledních, uhh…nikdy? Vždy jen „změna názvu“. Zrovna o takový kmitočet by byl velký zájem – tak proto. Například taneční rádio HELAX také „jen změnilo“ název na Blaník = žánrová otočka o 180°, úplně jiná cílová skupina,…

Taky jsem myslel, že Magic už dávno nevysílá a hele – ono vysílá. Jen teď přejímá vysílání úplně žánrově jiné stanice, identifikuje se jinak ve znělkách, RDS i webu a moderátoři taky asi neříkají „posloucháte Rock Radio na frekvencích Hitradia Magic“ 😀

„A je lepší doubly nechávat, nebo raději jiný program i od MB?“ – jaký význam má jasnej double předělat na o něco menší double?

Václav
Reply to  Gaba81
1. 2. 2022 11:03

Tak proč nedělají jen změnu názvu i u té 94,5 a nechají si do toho házet vidle od Orlicka viz rrtv odkaz jak tu někdo dával?

A po předělání to bude snad double?

PVo
Reply to  Václav
1. 2. 2022 11:15

Nebyla snad vrácená 94,5 součástí licence s jinými frekvencemi, které MB nevracela?
Myslíš, že kdyby to šlo změnit jen na tu jednu frekvenci z licence s víc frekvencemi, tak by to přejmenováním neřešili?

PVo
Reply to  Václav
1. 2. 2022 11:35

tady jsem ti tu licenci našel https://www.rrtv.cz/files/lic/l873850.pdf

Václav
Reply to  PVo
1. 2. 2022 11:56

Díky, trochu jsem si to myslel, ale jistý jsem si nebyl. Srovnával jsem to s 91,6 kde mě přišlo že to už musí být licence v rámci celého fajnu, a ono asi ne, mají velké štěstí že to nemusí vracet, ono by pak asi ani tu optimalizaci nezačínali. I tak nemůžu najít nevýhodu že ubyde double Fajnu (a přibyde Rockr.)

Gaba81
Reply to  Václav
1. 2. 2022 11:59

Tak ta kilowatta 106.6 pokrývá Pardubice úplně v pohodě. I ochranné pásmo od ČTÚ sahá daleko za. K tomu Hradci už je to přes kopečky horší.

Václav
Reply to  Gaba81
1. 2. 2022 12:04

tak to mají štěstí v neštěstí, že se Fajn musí utkat s Orlickem v pokrytých pardubicích a ne v HK

PVo
Reply to  Václav
1. 2. 2022 12:23

v Hradci by Orlicko nemělo šanci, už tam je

PVo

tato frekvence je na samostatné licenci, takže neřeší dílčím vrácením jedné frekvenceale „přejmenováním“ https://www.rrtv.cz/files/lic/l873272.pdf

Míra
Reply to  Oviradio.cz
26. 1. 2022 11:13

Já nevím. Dvě antény na stejné pásmo, do stejného skla ?
DAB používa systém bufferu. Proč se prostě nedohodnout v rámci automobilek ? Nastavit ho na nějakou rozumnou hodnotu. Dál se domluvit s vysílateli FM a DAB, jakou latenci budou automobily vkládat do FM a DAB a ti by pak upravili vzájemné latence na vysílací straně.
DAB antény umístit do různých oken a použt dvoutunerový DAB přijímač a dvoutunerový FM přijímač. Ve finále by to mohlo hrát stabilněji, než střešní prutovka, protože z jinak nežádoucího odstínění by se udělala výhoda.

Last edited 3 let před by Míra
jouda
24. 1. 2022 13:46

Jak to aktuálně vypadá s Rádiem Metropole na 92,0 MHz v Olomouci? Nemají náhodou už po termínu k zahájení vysílání? Ladím 92,0 a jen šum, hraje pouze slabě Haná na 91,9. Pokud to tedy Dálnice nedala k soudu…, to nevím.

TÉMA
Metropole 92,0
Arcivévoda Spytihněv Hrdobec z Hovězí Lhoty
Reply to  jouda
24. 1. 2022 13:52

Dala.

Insider

Dala, prohrála. takže prej jaro.

Marek Berger
Reply to  Insider
24. 1. 2022 17:05

Ahoj, rád bych květen, teď se řeší nejen papírové věci, ale hlavně vysílač a hlavně ládujem hudbu do PC 🙂

Míra
Reply to  Marek Berger
24. 1. 2022 18:15

A co bude hrát hezkého ? Reklamy si bude řešit sami ?

Hyvrys
Reply to  Míra
24. 1. 2022 20:33

Taky by mě zajímalo, jakou hudbu bude rádio hrát..

Marek Berger
Reply to  Míra
24. 1. 2022 21:48

Reklamu sami, hudba se blbě popisuje, nerad škatulkuju, něco je popsáno v projektu na rrtv, takže snad jen řeknu, že to bude prostě jiný-chill, indies, funky, občas drum, setíky djs, extended věci, uk style, plus podpora novejch mladejch atp., osobní nastavení mám ve smyslu“ať je to mimo všeho“. Sazím na komunitní přístup a sdílení obsahu od přispivatelů, viz.projekt na rrtv.

Míra
Reply to  Marek Berger
24. 1. 2022 23:42

Určitě zajímavé. Rád poslechnu přes IP v kvalitě AAC 160 kbps, tam už je jistota, že neexistuje ve verzi V1 (SBR).
Přeji hodně štěstí, silnou a početnou komunitu.

GaN
Reply to  Míra
25. 1. 2022 06:42

chtěl bych věřit, že už při 96kbps jde o AAC-LC a od 128kbps téměř jistě, ale jist si zdaleka nejsem. Nedávno jsem si dělal osobní (a tak berte) test kvality vysílaní na FM a DAB+ (jen stanice 96+kbps). Ne všechny vysílají kvalitně. Mnoho je „udušeno bez prostoru“ a kvalita zvuku neodpovídá možnostem vysílání. Z těch dobrých FM: Radio1, Beat, Color (zde dobré i v DAB+), Kiss, Radiozurnal a Classic. Na DAB+ TEST_HQ, Color a slušné jsou i Radio1, Beat, HeyRadio, HlasPrahy, ZUN.
Na IP se mi zdá kvalita AAC 128kbps lepší než z FM (Radio1, Beat, Kiss).
Pro zajímavost si dejte alespoň krátký test: ABX High Fidelity Test – Spotify HQ edition (digitalfeed.net)

Míra
Reply to  GaN
25. 1. 2022 07:51

Blbé je, že u 128 varianta HE AAC V1 SBR vůbec existuje a někteří jsou toto zvěrstvo schopni použít.
U DAB obecně audiu nepřipadá celá kapacita služby (z 96 bývá 88 a podobně)…

Last edited 3 let před by Míra
Míra
Reply to  Míra
25. 1. 2022 08:03

HE AAC – úsporný kodek pro malé bitrate v kbps:
20 mono
24 mono, parametric stereo (SBR+PS)
28 mono, parametric stereo (SBR+PS)
32 mono, parametric stereo (SBR+PS)
36 mono, parametric stereo (SBR+PS)
40 mono, parametric stereo, stereo (SBR+PS)
48 mono, parametric stereo, stereo (SBR+PS)
56 mono, stereo (SBR)
64 mono, stereo (SBR)
72 stereo (SBR)
80 stereo (SBR)
96 stereo (SBR)
112 stereo (SBR)
128 stereo (SBR)

Míra
Reply to  Míra
25. 1. 2022 08:04

Běžné AAC – kodek, který ve stereu
výborně funguje od 96 kbps:
48 – mono
56 – mono
64 – mono
72 – mono
80 – mono
96 – mono, stereo
112 – mono, stereo
128 – mono, stereo
144 – mono, stereo
160 – mono, stereo
192 – stereo
224 – stereo
240 – stereo
256 – stereo
288 – stereo
320 – stereo

Jakub Melin
Reply to  Míra
25. 1. 2022 10:34

Musím říct, že u 96 kbps v DAB+ mi AAC-LC přijde ještě málo. Dělal jsem si testy, kdy jsme zapínali SBR a vypínali, tedy provozovali AAC-LC a HE-AAC-V1 a subjektivně mi i na kvalitních repro přijde AAC-LC horší než HE-AAC-V1. U vyšších bitrate se to už láme, třeba při 112 kbps je LC jasnou volbou.

Asi mi prostě méně vadí trochu syntetické, ale čisté výšky než docela znatelně slyšitelná komprese na nich při LC 96 kbps.

Určitě záleží i na kvalitě enkodéru, nějaký precizní HW enkodér by třeba zvládl 96 kbps LC i bez těch slyšitelných artefaktů.

Jinak co se TEST HQ v COLOR DAB+ týče, tak momentálně asi 40 % playlistu je odbavováno z FLAC, tedy tam není rekomprese MP3->AAC. Zbytek jsou vysokobitratové MP3 (typicky VBR q0 nebo 320 kbps), občas jsou tam nějaké vzácnější věci s nižším bitrate, ale u nich je problém to v lepší kvalitě sehnat. To odbavování z FLAC má na zvuk dost markantní pozitivní vliv, ta rekomprese dělá hodně (negativního) efektu.

GaN
Reply to  Jakub Melin
25. 1. 2022 11:13

Díky za profesionální názor. V minulosti jsem četl a nyní vyhledal:
Slide 1 (konferadio.cz)
Souhlasím, že 96kbps není žádný zázrak a na dobré soustavě je ještě bez sluchátek znát horší hudební prostor mezi DAB a FM ve prospěch FM (Radio1, Beat). Příspěvek výše také uvádí potřebu kvality vysílaných zdrojů (některé stanice jsou cílené pro traktoristy)..
Nicméně z mé strany vděčnost za RTI, Color+ a Teleko v DAB+.
IP je jiná káva – taková WRKF Class.(Class. Louisiana 89.3HD2) v 320kbps v AAC aj..

Míra
Reply to  Jakub Melin
25. 1. 2022 11:23

Ono 96 je na LC v DAB+ málo, protože to není 96 pro audio ale maximálně 88.
Při domácím použití (konverze na PC) je otázkou, jakou knihovnu kodeků má člověk k dispozici, ale pod 96 má LC stereo takový roztřesený charakter (viz R1 u RTI) v porovnání s VKV.
Jakmile se zapne SBR, tak jsou výšky nepřirozené (dopočítávané). To platí i pro 128 SBR. Osobně se mi SBR zukově nelíbí a je jedno, jestli je to 128….

Last edited 3 let před by Míra
Jakub Melin
Reply to  Míra
25. 1. 2022 11:38

Ano, u 128 není o čem, tam je to 100% pro LC. 96 kbps je takový ten zlom, v DABu spíš pro SBR (tím spíš, že ten tok není jen pro zvuk, ale i pro SLS apod.)

Míra
Reply to  Jakub Melin
25. 1. 2022 13:46

FLAC je super, ale záleží kdo a z čeho ho dělá. Už jsem slyšel zvěrstva přímo z CD. Jinak souhlas. I kdyby všechny mp3 světa zítra zhebly, tak škody, které lidé za ta léta napáchali už nikdo nevrátí.

Last edited 3 let před by Míra
GaN
Reply to  Míra
25. 1. 2022 14:46

přesně tak, i u FM mnohé stanice (ne-li většina) vysílají ploše. Mám dotaz, jaký je asi poměr kvality AAC LC vs MP3 – vím, že nebude lineární… Internet rádio (Denon): např. Color ve 192kbps mp3 je dobrý a stejně tak R1 + Beat ve 128kbps AAC. Výborně už zní Classic, Devin ve 256kbps mp3. Je tedy poměr AAC:MP3 = 1:1,5 (?)

Míra
Reply to  GaN
25. 1. 2022 17:48

Obojí je ztrátová komprese.
MP3 je už hezkých pár let mrtvé.
MP3 a nevhodně široké možnosti kodeku, přístupné pro běžného našince – to je velká bolest.
MP3 má tepleší závoj na výškách.
Dobře funguje například u kvalitní nezahuštěné elektronické hudby s krátkými tóny – kvalitní a čistý vstupní zvuk podmínkou.
CBR 320 strereo, takt 48kHz – veškerá další mp3 rozšířená pomáhátka v poloze pro minimalizaci škod. Zvuk ze studia.
AAC (bez SBR a PS) obecně brisknější zvuk (předevší proti mp3) tak od bitrate 112 výše je to bezproblémový kodek.
160 AAC bych dal úroveň nezmršené mp3 256 či 320.
128 AAC bych porovnal se 192 nezmršené mp3.
Krom toho má AAC cca 5x rychlejší průběh en(de)kódování proti mp3.

JM.
Reply to  Míra
25. 1. 2022 21:28

Hlavně při dnešní velikosti SD karet, HDD disků a podobně je ztrátová komprese u hudby vlastně nesmysl pro ukládání hudby. Hodí se už jen pro přenos streamů, ať už na internetu nebo v DABu.

Třeba prodej hudby v MP3, který se stále realizuje, pokládám za neskutečné zvěrstvo. Nedal bych za to ani korunu.

Franz
22. 1. 2022 17:13

Bude tomu dvanáct let od startu internetového rádia Stodolní. Takhle se tenkrát prezentovalo:

„Nabízíme novou alternativu rádia, která spočívá v novém přístupu k posluchači. Místo klasického, již zažitého systému rotace skladeb ve vysílání, kdy se v určitém časovém rozpětí skladby neustále opakují, my volíme cestu překvapování a udržení posluchače v neustálém očekávání – Co bude dál…? Zásadním cílem pro naše rádio je vytvořit atmosféru, která posluchače osloví natolik, že se budou k nám rádi vracet. Chceme se stát příjemnou součástí každodenních aktivit našich posluchačů ať už při práci, relaxaci či zábavě. V době, kdy internet se stal trendem a lidé tráví značnou část dne u svých počítačů a notebooků, volíme zcela nový přístup při tvorbě a sestavování playlistů a programové skladby. Chceme především bavit a být příjemným společníkem. Citlivě volíme sled a výběr skladeb napříč širokým hudebním spektrem a to nám umožní se odpoutat od formátu tzv. Hit-Rádíí.

Sázíme na Posluchače progresivního, pozitivního, otevřeného novým přístupům, kreativního a zvědavého, co bude dál…? Uvědomujeme si velkou konkurenci, ale právě konkurence nás inspirovala. V dnešní době vidíme snahu být jiní a dělat něco jinak, jako jedinou možnou cestu. Důležitou součástí našeho vysílání je také interaktivita, být s posluchačem v kontaktu a to formou komunikace prostřednictvím sociálních sítí. Chceme být příjemným zdrojem zábavy prostřednictvím nejrůznějších hudebních profilů skupin, barevné škály nabízené muziky, soutěží a zajímavých rádiových pořadů. Současně se budeme snažit, aby posluchač nebyl zahlcen a vycítil, že je respektován.“

Rádio Stodolní bylo založeno lidmi kolem rádia Helax jako reakce na prodej Helaxu společnosti Media Bohemia (rok 2009) a k němu navazujícímu stěhování ze Stodolní ulice (hotel Brioni) do nového objektu MB v Ostravě-Přívozu. Moderované vysílání vydrželo cca rok. Po dvou letech rádio definitivně zaniklo.

Václav
21. 1. 2022 21:32

Ještě teď v diskopříběhu na Kissu hostem Roman Ondráček, zahrálo se i skladba od něj „Ty Kráso“. Taky Hájek říkal že prý tento pořad poslouchají víc ženy, což by byla vyjímka obecně z českého éteru.

Last edited 3 let před by Václav
Lohen1
Reply to  Oviradio.cz
21. 1. 2022 20:10

Člověk se až diví, kolik rádií v éteru existovalo a jak byl kdysi éter pestrý. Když jsem za mlada jezdíval ke strýci z Podještědí do Přelouče, pamatuji si ještě na Rádio OK a cestou byla i Metuje. A i na tuto stanici si vzpomínám. Ale vzpomínky se pomalu vytrácí jako tato rádia….

Míra
21. 1. 2022 11:10

Lupa.cz: ČTÚ také dokončí návrh aktualizace Strategie správy rádiového spektra včetně případné realizace schválených opatření. Vedle toho předloží Ministerstvu průmyslu a obchodu k dalšímu legislativnímu zajištění ucelený návrh změny v poplatkové politice za využívání rádiových kmitočtů.

HOME
28K
0
Přidejte komentář, prosím.x