Jakub DXer: Jinak samozřejmě Milan Kašuba je legenda brněnské jazzové scény – docela by mě zajímalo, jestli si jeho životní jubileum připomene… 06:34 29.04.2025
Jakub DXer: Radio 7 = TWR alias TRANS WORLD RADIO což se někdy dávno dalo chytnout večer kolem 22h na AM v… 06:17 29.04.2025
Václav: V této souvislosti je zajímavé že rádio Proglas není záměrně specifikováno pro které křesťany vysílá, čili teoreticky pro všechny, avšak… 22:58 28.04.2025
Jakub DXer: RUDL: pan Holík se dnes divil, že přenos z Vatikánu měla i televize n@va (což jsem tady psal včera). Jinak… 19:58 28.04.2025
Dnes jsem zkoušel příjem DABu ve služebním Superbu 3, jsem velice zklamán. Auto pěkné, rádio také, ale ta anténa, to je děs. Já co mám ve svém autě prut se zesilovačem chytám Mux Čro (Strakonicko, Písecko) 12C absolutně bez výpadků, 12D částečně, v superbu šlo sotva 12C a to s častými výpadky, 12D vůbec. Budoucnost DABu vidím především v autech, ale jestli jsou takto „vybavené“ všechny nové Škodovky, tak zlaté FM. Máte s tím také někdo zkušenosti?
Také jezdím s faceliftem 3vého Superba a předtím jsem měl 3ku v Laurinu – když to porovnám, v Laurinu byl systém Canton a ten byl dobrý i co se týče záchytu v DAB+ nyní klasické tovární infotainmenty jsou pro záchyty v DAB+ línější a hlavně spojení Fm+DAB je nešťastné. Když chce člověk poslouchat stanici na Fm (v lepším zvuku) – systém automaticky přeladí na stanici do Dabu, pokud tam je. Dělají to cíleně pro digitální platformu a přímo ji chtějí člověku vnutit, aniž by si uvědomovali, že máme ještě někteří zdravý způsob rozhodování a právo výběru platformy. Fm/DAB. Nehledě na to, že samotné řešení příjmu DAB v autě a zvolení plochy v něm, kde je na karoserii auta daná anténa, je leckdy na pováženou a proto příjem může být v místech slabšího signálu v autech horší až nedetekovatelný.
Špatné příjmové vlastnosti originálních sestav v automobilech jen ukazují na šlendrián ať už ze strany EU, která je do automobilů nařídila, tak samotných automobilek, které to snad berou jako formu msty.
Samozřejmě vlastní intergaci mohly mít zvládnutou již dávno, nezávisle na EU.
Jsou tu však některé problěmy k překonání.
Každé auto má jinak řešené skleněné výplně a vůbec kapotáž. Postupně přibývají antény pro UHF a mikrovlny (4G,5G), dále GPS a samozřejmě původní VKV a nově VHF.
Zákazníci jsou namlsáni nepřítomností ohyzdných a věčně myčce překážejících prutových antén.
Automobilkám vůbec nedochází, že integrace DAB má smysl jedině, pokud bude provedena bez kompromisů. Ovšem toto platí i pro VKV.
Idealní by bylo, aby jste si zpracoval následující a pak to poslal formou výzvy v otevřeném dopisu automobilce. Dopis samozřejmě uveřejnit v médiích s tím, že očekáváte veřejnou odpověd. Bylo by fajn, kdyby to udělalo více lidí….
Typ automobilu, typ a foto jednotky, Popis úseku trasy, mapa se zakreskenou barevně odlišenou linkou (příjem, výpadky, bez příjmu).
Odpovědí vám pravděpodobně budou plky, snažící se odkopnout zodpovědnost od automobilky směrem k EU. Ale medializovat by si to zasloužilo, použil bych ekologický aspekt. Je to tam, je to k ničemu, takže jak ?
Pokud ještě v nějaké automobilce pracuje někdo, kdo je znalý problematiky příjmu rozhlasového vysílání, tak jeho názor stejně nemá žádnou váhu, protože priority jsou dnes úplně jiné. Bohužel tento úpadek a zborcení hodnot jde napříč různými obory a je vidět ve všech korporacích. Myslím, že není šance to změnit. Tenhle systém se bude muset sám sesypat.
Ono taky hodně záleží na nastavení samotného tuneru.
Do staré Fabie jsem namontoval obyčejné levné rádio Kenwood 505DAB. K tomu pasivní anténu na střechu a za ní zesilovač, z antény jde rozbočení do FM a DAB vstupu. Běžně mi hraje německý 5C a 9A i v Praze, dokonce třeba na Štěrboholské radiále, na Průmyslové a podobně, na Jižním Městě to taky hraje slušně.
V Superbu 2 mám originál Columbus RNS510. Opět střešní anténa. Na FM to hraje parádně, ale na DABu je to horší. Ovšem – ještě výrazně horší je to bez úpravy parametrů v servisním menu, kde jde z výroby nastaven muting signálu velmi drsně a rádio přestane hrát i tam, kde signál stále je, stejně tak se pak rozehraje výrazně později, než by mohlo. Pokud tenhle parametr změním, najednou rádio hraje stabilně i tam, kde předtím nehrálo nebo mělo dlouhé výpadky. Nevím, proč to tak někdo nastavil, asi aby rádio často nevypadálo a raději prostě nehrálo, ale výsledek je tragický. Bohužel toto nastavení je pevně dané a lze přepnout jen v TEST menu a po vypnutí a zapnutí rádia se opět vrátí na to původní.
Souhlasím, že DAB se bude poslouchat hlavně v autě, tam je to skvělá věc, třeba při ježdění po Praze je poslech DABu výrazně lepší než FM, které je mezi kopci a domy často zkreslené a v monu, to u DABu nehrozí a všechny pražské muxy mi po celé Praze (až na výjimky) hrají bez výpadků.
Co je ovšem velký problém je rušení a to i v autě. DAB vypadává pří průjezdu kolem kamerových systémů, některých aut (zřejmě s nekvalitními LED světly z Číny nebo palubními kamerami apod.), autobusů (to je prostě konečná) a v noci kolem některých čerpacích stanic (asi opět ruší osvětlení). FM zachrčí, ale DAB při slabším signále prostě vypadne.
To není v žádném DAB přijímači volba, aby reprodukce byla opožděná (třeba o několik sekund) a to zpoždění se využilo v případě výpadku signálu na plynulý přechod do ticha a zpět? Třeba mně tyhle ostré výpadky strašně vadí a říkal jsem si, že je to otázka krátké doby, kdy to nějak vychytají. Tak tedy nevím.
Jsou tam kolikrát nainstalované Fade IN – OUT efekty a setkal jsem se i s efektem, že nehrajou výšky při přehodu hraje-nehraje. Takže toto není často problém.
Když vedle sebe postavíme několik DAB přijímačů se stejnou naladěnou stanicí ze stejného muxu, tak nebudou hrát synchro. Takže polštář by byl. Jenže těch různých háklivostí a dalších negativních okolností je hodně.
Třeba samotná modulace DAB+ DQPSK. Pokud přijímač není v pohybu, tak je by vycházela lépe běžná QPSK.
Takže doma ztrácíme nejen rušením, nekvalitním přijímačem, ale i samotnou modulací DQPSK, která je u EEP-3A (FEC 1/2) o 1,3dB horší v rámci parametru C/N, než QPSK.
DAB by měl být určen pro pokrývání důležitých silnic a k posluchu v pohybujícím se dopravním prostředku.
Vše ostatní je bonusem se štěstím.
Na fmlist.org doplněn další vysílač Expres FM na mezinárodní koordinaci. Zlín-Středová 87.9 MHz/100W. Po Varech a Liberci jde o třetí krajský zářez Expresu na FM…
málem jsem spadl ze židle, pěkně, dík moc 🙂 Kolik se dřív říkalo, že má být odstup Javořiny ve Zlíně 🙂 ? 0.2-3? Takže to bude stanoviště jako Čas – a proč odtamtud nakonec nevyšlo 101.8?
Dvě desetiny pokud by bylo Československo a plný ERP výkon 10kW. Ale k nám jde z logiky věci jen pár wattů, takže jedna desítka. 101.8 odtud vyšla, ČRo má ale svoji kótu v centru.
ok, díky, čro se nakonec lekl že je to blízko 101.8 vs 102? Někdy si totiž při poslechu říkám, jaké by to asi bylo lepší bez občasného praskání při opuštění Zlína směr sever. Jako jsem rád za Expres, že na nás myslí, že to má pro ně cenu, i když se asi neumístí v poslechovosti, či jestli to bude nějaké povědomí, které zúročí v Dabu, nehádal bych že bude dřív ve ZL Expres na FM než v DABu.
TV Czech
12. 1. 2022 08:06
Tak Dragon a FM Plus už vysílají dopravu dohromady…….
tak zrovna v případě Hitrádia Dragon se jedná jen o změnu názvu, FM Plus i Dragon vysílají již dlouho celý den naprosto shodný program, na rozdíl třeba od Contactu a North Musicu, kde je program alespoň částečně odbavovaný pro Contact zvlášť. Alespoň se bude v autě automaticky přelaďovat…
Myslím, že to bude ještě rychleji. Jde jen o prachy, a v tom případě není na co čekat. Technika už dávno umožňuje vytvořit iluzi regionální stanice. Spíše to vidím jako neschopnost, že je to stále jen na půl cesty.
spíš chtěli aby to bylo ještě nesloučené, v době, kdy se přibíraly a vytvářely poslední regiony (Zlín, Contact). Asi to nebude platit pro někdy hitradiokrokodyl.cz.
To si všiměme, že při změně region raději zachovávají (posluchače), než aby to hned dávali pod věší region, tzn. HTR Zlín , nikoli že by radio Zlín hned šlo pod Orion či City
Taky somozřejmě nevím kdy a vypadá to že se plaší, ale ne nadarmo je velká část společná a nevím že by dlouhodobě udržovali studia , kvůli pár hodinám regionů, které ani nemají prime time ráno.
A nechybí htr Dragon nějak brzo na fmscan, když je teprve žádost?
Co se plánů MB týče, je tohle fakt žertovná stránka :))
Pavel
10. 1. 2022 14:35
Regionální studia ČRo opět najížďí na „covidová“ personální schémata. Někde obstarává ranní i odpolední vysílání ve všedních dnech tentýž moderátor a po týdnu dochází ke „střídání stráží.“ Další studia jedou v neměnné dvoučlenné (tříčlenné) sestavě od pondělí do neděle. Radiožurnál, který na podobném principu fungoval více než rok, zatím jede podle standardního jízdního řádu.
na COVID režim je od minulého utorka aj detské rádio Junior, konkrétne v Klubu Rádia Junior sedí jeden moderátor (muž, resp. žena) a hostia sa ozývajú z provizórneho štúdia, poprípade sa s hosťami spojia cez Skype a pod.
Dnes jsem zkoušel příjem DABu ve služebním Superbu 3, jsem velice zklamán. Auto pěkné, rádio také, ale ta anténa, to je děs. Já co mám ve svém autě prut se zesilovačem chytám Mux Čro (Strakonicko, Písecko) 12C absolutně bez výpadků, 12D částečně, v superbu šlo sotva 12C a to s častými výpadky, 12D vůbec. Budoucnost DABu vidím především v autech, ale jestli jsou takto „vybavené“ všechny nové Škodovky, tak zlaté FM. Máte s tím také někdo zkušenosti?
Opravdu je to tak, že špatná sestava v autě by měla být schopná přijmout DAB ČRo takto:
?itok=aEvzKbF4
No a dobrá sestava v autě by měla přijímat lépe, než je na mapkách.
Opravdu je to tak, že špatná sestava v autě by měla být schopná přijmout DAB ČRo takto:
?itok=kjvzQjVE
Také jezdím s faceliftem 3vého Superba a předtím jsem měl 3ku v Laurinu – když to porovnám, v Laurinu byl systém Canton a ten byl dobrý i co se týče záchytu v DAB+ nyní klasické tovární infotainmenty jsou pro záchyty v DAB+ línější a hlavně spojení Fm+DAB je nešťastné. Když chce člověk poslouchat stanici na Fm (v lepším zvuku) – systém automaticky přeladí na stanici do Dabu, pokud tam je. Dělají to cíleně pro digitální platformu a přímo ji chtějí člověku vnutit, aniž by si uvědomovali, že máme ještě někteří zdravý způsob rozhodování a právo výběru platformy. Fm/DAB. Nehledě na to, že samotné řešení příjmu DAB v autě a zvolení plochy v něm, kde je na karoserii auta daná anténa, je leckdy na pováženou a proto příjem může být v místech slabšího signálu v autech horší až nedetekovatelný.
Tohle přepínání se dá v infotaimentu vypnout já to tam mám a v pohodě
Špatné příjmové vlastnosti originálních sestav v automobilech jen ukazují na šlendrián ať už ze strany EU, která je do automobilů nařídila, tak samotných automobilek, které to snad berou jako formu msty.
Samozřejmě vlastní intergaci mohly mít zvládnutou již dávno, nezávisle na EU.
Jsou tu však některé problěmy k překonání.
Každé auto má jinak řešené skleněné výplně a vůbec kapotáž. Postupně přibývají antény pro UHF a mikrovlny (4G,5G), dále GPS a samozřejmě původní VKV a nově VHF.
Zákazníci jsou namlsáni nepřítomností ohyzdných a věčně myčce překážejících prutových antén.
Automobilkám vůbec nedochází, že integrace DAB má smysl jedině, pokud bude provedena bez kompromisů. Ovšem toto platí i pro VKV.
Idealní by bylo, aby jste si zpracoval následující a pak to poslal formou výzvy v otevřeném dopisu automobilce. Dopis samozřejmě uveřejnit v médiích s tím, že očekáváte veřejnou odpověd. Bylo by fajn, kdyby to udělalo více lidí….
Typ automobilu, typ a foto jednotky, Popis úseku trasy, mapa se zakreskenou barevně odlišenou linkou (příjem, výpadky, bez příjmu).
Odpovědí vám pravděpodobně budou plky, snažící se odkopnout zodpovědnost od automobilky směrem k EU. Ale medializovat by si to zasloužilo, použil bych ekologický aspekt. Je to tam, je to k ničemu, takže jak ?
Pokud ještě v nějaké automobilce pracuje někdo, kdo je znalý problematiky příjmu rozhlasového vysílání, tak jeho názor stejně nemá žádnou váhu, protože priority jsou dnes úplně jiné. Bohužel tento úpadek a zborcení hodnot jde napříč různými obory a je vidět ve všech korporacích. Myslím, že není šance to změnit. Tenhle systém se bude muset sám sesypat.
Ono taky hodně záleží na nastavení samotného tuneru.
Do staré Fabie jsem namontoval obyčejné levné rádio Kenwood 505DAB. K tomu pasivní anténu na střechu a za ní zesilovač, z antény jde rozbočení do FM a DAB vstupu. Běžně mi hraje německý 5C a 9A i v Praze, dokonce třeba na Štěrboholské radiále, na Průmyslové a podobně, na Jižním Městě to taky hraje slušně.
V Superbu 2 mám originál Columbus RNS510. Opět střešní anténa. Na FM to hraje parádně, ale na DABu je to horší. Ovšem – ještě výrazně horší je to bez úpravy parametrů v servisním menu, kde jde z výroby nastaven muting signálu velmi drsně a rádio přestane hrát i tam, kde signál stále je, stejně tak se pak rozehraje výrazně později, než by mohlo. Pokud tenhle parametr změním, najednou rádio hraje stabilně i tam, kde předtím nehrálo nebo mělo dlouhé výpadky. Nevím, proč to tak někdo nastavil, asi aby rádio často nevypadálo a raději prostě nehrálo, ale výsledek je tragický. Bohužel toto nastavení je pevně dané a lze přepnout jen v TEST menu a po vypnutí a zapnutí rádia se opět vrátí na to původní.
Souhlasím, že DAB se bude poslouchat hlavně v autě, tam je to skvělá věc, třeba při ježdění po Praze je poslech DABu výrazně lepší než FM, které je mezi kopci a domy často zkreslené a v monu, to u DABu nehrozí a všechny pražské muxy mi po celé Praze (až na výjimky) hrají bez výpadků.
Co je ovšem velký problém je rušení a to i v autě. DAB vypadává pří průjezdu kolem kamerových systémů, některých aut (zřejmě s nekvalitními LED světly z Číny nebo palubními kamerami apod.), autobusů (to je prostě konečná) a v noci kolem některých čerpacích stanic (asi opět ruší osvětlení). FM zachrčí, ale DAB při slabším signále prostě vypadne.
To není v žádném DAB přijímači volba, aby reprodukce byla opožděná (třeba o několik sekund) a to zpoždění se využilo v případě výpadku signálu na plynulý přechod do ticha a zpět? Třeba mně tyhle ostré výpadky strašně vadí a říkal jsem si, že je to otázka krátké doby, kdy to nějak vychytají. Tak tedy nevím.
Jsou tam kolikrát nainstalované Fade IN – OUT efekty a setkal jsem se i s efektem, že nehrajou výšky při přehodu hraje-nehraje. Takže toto není často problém.
Díky, takže se to snaží aspoň nějak řešit – napodobit chování analogu, který je v tomto o parník lepší.
Když vedle sebe postavíme několik DAB přijímačů se stejnou naladěnou stanicí ze stejného muxu, tak nebudou hrát synchro. Takže polštář by byl. Jenže těch různých háklivostí a dalších negativních okolností je hodně.
Třeba samotná modulace DAB+ DQPSK. Pokud přijímač není v pohybu, tak je by vycházela lépe běžná QPSK.
Takže doma ztrácíme nejen rušením, nekvalitním přijímačem, ale i samotnou modulací DQPSK, která je u EEP-3A (FEC 1/2) o 1,3dB horší v rámci parametru C/N, než QPSK.
DAB by měl být určen pro pokrývání důležitých silnic a k posluchu v pohybujícím se dopravním prostředku.
Vše ostatní je bonusem se štěstím.
Zájem o DAB nemám, známku si koupím:
https://oz.kurzy.cz/media-bohemia-as/dabcz-p420811z272903u.htm
a dokonce od roku 2004 😀 vedi vubec že ji tam mají 😀
Co si představujete pod pojmem soukromoprávní ?
https://www.mediaguru.cz/clanky/2021/12/komercni-radia-v-jihomoravskem-a-zlinskem-kraji-o-dab-neuvazuji/
Na fmlist.org doplněn další vysílač Expres FM na mezinárodní koordinaci. Zlín-Středová 87.9 MHz/100W. Po Varech a Liberci jde o třetí krajský zářez Expresu na FM…
málem jsem spadl ze židle, pěkně, dík moc 🙂 Kolik se dřív říkalo, že má být odstup Javořiny ve Zlíně 🙂 ? 0.2-3? Takže to bude stanoviště jako Čas – a proč odtamtud nakonec nevyšlo 101.8?
Dvě desetiny pokud by bylo Československo a plný ERP výkon 10kW. Ale k nám jde z logiky věci jen pár wattů, takže jedna desítka. 101.8 odtud vyšla, ČRo má ale svoji kótu v centru.
ok, díky, čro se nakonec lekl že je to blízko 101.8 vs 102? Někdy si totiž při poslechu říkám, jaké by to asi bylo lepší bez občasného praskání při opuštění Zlína směr sever. Jako jsem rád za Expres, že na nás myslí, že to má pro ně cenu, i když se asi neumístí v poslechovosti, či jestli to bude nějaké povědomí, které zúročí v Dabu, nehádal bych že bude dřív ve ZL Expres na FM než v DABu.
Tak Dragon a FM Plus už vysílají dopravu dohromady…….
A v dalsich cislech uz se budou chlubit narustem fm plus
Tak Dragon konec
14. února bude mít Dragon 30. narozeniny…
A pak dovi dopo
To mu dali hezký dárek….
A to se ví odkud? Že Dragon končí?
Přistála žádost na RRTV
tak zrovna v případě Hitrádia Dragon se jedná jen o změnu názvu, FM Plus i Dragon vysílají již dlouho celý den naprosto shodný program, na rozdíl třeba od Contactu a North Musicu, kde je program alespoň částečně odbavovaný pro Contact zvlášť. Alespoň se bude v autě automaticky přelaďovat…
Nenápadné slučování. Dejte na mě, do roka a do dne, bude Hitrádio celé z Prahy…..
Myslím, že to bude ještě rychleji. Jde jen o prachy, a v tom případě není na co čekat. Technika už dávno umožňuje vytvořit iluzi regionální stanice. Spíše to vidím jako neschopnost, že je to stále jen na půl cesty.
spíš chtěli aby to bylo ještě nesloučené, v době, kdy se přibíraly a vytvářely poslední regiony (Zlín, Contact). Asi to nebude platit pro někdy hitradiokrokodyl.cz.
To si všiměme, že při změně region raději zachovávají (posluchače), než aby to hned dávali pod věší region, tzn. HTR Zlín , nikoli že by radio Zlín hned šlo pod Orion či City
Taky somozřejmě nevím kdy a vypadá to že se plaší, ale ne nadarmo je velká část společná a nevím že by dlouhodobě udržovali studia , kvůli pár hodinám regionů, které ani nemají prime time ráno.
A nechybí htr Dragon nějak brzo na fmscan, když je teprve žádost?
Co se plánů MB týče, je tohle fakt žertovná stránka :))
Regionální studia ČRo opět najížďí na „covidová“ personální schémata. Někde obstarává ranní i odpolední vysílání ve všedních dnech tentýž moderátor a po týdnu dochází ke „střídání stráží.“ Další studia jedou v neměnné dvoučlenné (tříčlenné) sestavě od pondělí do neděle. Radiožurnál, který na podobném principu fungoval více než rok, zatím jede podle standardního jízdního řádu.
na COVID režim je od minulého utorka aj detské rádio Junior, konkrétne v Klubu Rádia Junior sedí jeden moderátor (muž, resp. žena) a hostia sa ozývajú z provizórneho štúdia, poprípade sa s hosťami spojia cez Skype a pod.
6. ledna uplynulo 30 let od startu Radia Collegium na frekvenci Praha – ČST Kavčí hory 103,7. Jeho programové schéma z února 1993, ale i programy mnoha dalších soukromých rádií z této éry, najdete zde: https://www.ukwtv.de/history/rtv_pdf/rtv_1993_CZE_TYDENIK_ROZHLAS.pdf