Jak se s Nirem jelo do Chorvatska, kolik kávy bylo během nabíjení vypito, jak se nová Kia chovala v zasněžených Rakouských Alpách? To se v následujícím textu nedozvíte.
Jsem specifický řidič. I když za volant usedám velmi často, na autech mě nějak zvlášť nezajímá, jak a na co jezdí. Za podstatné vlastnosti považuji jen automatickou převodovku a dobrý audiosystém, který není přehlušen motorem ani jinými nežádoucími zvuky. Splňuje tyto požadavky nová Kia Niro EV?
Na týden jsem dostal k dispozici ocelově šedý exemplář modelového roku 2023 s nejvyšší výbavou Premium. Jezdil jsem s ním tak, jak jsem zvyklý jezdit s jiným autem, ve stejných situacích a kulisách především Středočeského kraje a Prahy. Na tachometru přibylo celkem 859 kilometrů.
Stejně jako jiné vozy Kia má i elektrické Niro infotainment systém s obrazovkou velkou deset a čtvrt palce se spoustou možností.
Technickou kuriozitou pro milovníky starých časů vzdálených internetovému věku je bezesporu rádio s příjmem středních vln (AM). I v tak moderním autě je stále možné poslouchat rozhlasové vysílání tímto oldschoolovým a postupně mizejícím způsobem. V praxi to nikdo z cílové skupiny tohoto modelu dělat nebude, ale mám vyzkoušeno, že například poslech Radia Dechovka na královéhradecké frekvenci 792 kHz na pražské Jižní spojce není s novým Nirem sci-fi. V takovém případě pochopitelně není ani zdaleka využit potenciál osmi reproduktorů americké značky Harman Kardon.
Standardem všech modelů Kia je digitální rádio DAB s širokou nabídkou programů, které na FM nebo AM nelze naladit, například ZUN rádio s house music nebo retrospektivní Český rozhlas Pohoda. Na řadě míst v Česku funguje signál DAB ze zahraničí. Konkrétně v novém Niru EV jsem v pražských Letňanech v seznamu dostupných stanic našel kromě jiných i kultivovaný německý program MDR Klassik.
Poslouchat lze samozřejmě také FM rádio. V Praze na Chodově kupříkladu i populární bavorskou stanici Bayern 1 na frekvenci 96,8 MHz. Setkal jsem se s dotazem, zda příjem rádia není v elektrickém voze horší než ve spalovacím. Mohu potvrdit, že DAB, FM i AM v testovaném Niru fungují stejně dobře jako v jiných modelech Kia. Zvlášť FM tuner má v autech Kia velmi pěknou citlivost.
K poněkud prošedivělým až boomerským metodám konzumace zvuků offline patří poslech skladeb uložených ve formátu MP3 a jemu podobných na flash disku. V autě to běžně vůbec nedělám, ale do velkého USB portu jsem prostě zasunul různé starší disky s multimédii a vše fungovalo, jak má včetně přehrávání videa.
Protože běžně používám i moderní způsoby poslechu audia založené na internetových streamech, připojil jsem k Niru EV svůj mobil s Androidem 13. Ať už šlo o základní propojení přes Bluetooth nebo využití sofistikovanějšího řešení Android Auto, bez potíží a výpadků jsem celou cestu do práce mezi poli, lesy, na dálnici i v městské zástavbě poslouchal skvělou londýnskou soulovou stanici Solar Radio, jako kdybych byl přímo v metropoli nad Temží, kde vysílá v DAB.
Úspěšně jsem vyzkoušel přehrávání mého oblíbeného podcastu Dobrovský & Šídlo na Spotify. Protože zrovna Spotify používám rád a často, mám pod svým účtem uloženo několik playlistů. Speciálně pro poslech v Niru EV jsem vytvořil kolekci současného a snad i vkusného popu v délce, jež pokryje i delší cestování. Odkaz na playlist „Kia Niro EV Radio“ najdete na konci článku.
K funkcím auta, které mají za úkol spíše ohromit a zaujmout, než aby byly denně využívány, náleží kolekce zvuků přírody. Infotainment nabízí alternativu k hudbě a mluvenému slovu v podobě pěti různých klidných zvukových kulis. Někoho možná zklidní natolik, že usne. Ideálně by mělo jít o spolujezdce.
S novým Nirem EV můžete komunikovat nejen rukama a pravou nohou, ale též hlasem. Takové ovládání patří k méně rozšířeným, avšak na delší osamělé cestě potemnělým krajem může rozhovor s paní Kia přijít vhod.
Chladné počasí sice neumožnilo pozvolnou propagační jízdu s Nirem EV ulicemi Prahy a dalších měst s okny dolů a volume nahoru, abych mohl sdílet své hudební choutky s veřejností, ale vozidlo samo o sobě zaměstnávalo krční svaly kolemjdoucích, kamkoliv jsem s ním přijel. Přestože nejde o vyloženě výstřední vůz v křiklavé barvě.
Moji pozornost nespalovací Niro upoutalo především velmi klidným projevem i při dálničních rychlostech, bylo tedy možné soustředit se na žádoucí zvuky z audiosystému. Recenzovaný kus potvrzuje, že jízda s elektromobilem vybaveným řadou asistentů je jednoduchá a zvlášť ve městě umožňuje lepší soustředění na komplikované dopravní situace a nekázeň některých druhých z nás.
Niro poháněné elektřinou v neposlední řadě ocení i vaši sousedé, protože je při odjezdu z domova nebudete obtěžovat nadměrným hlukem (za předpokladu ztlumeného audia) ani zplodinami. Možná zaregistrují jen dva vzdalující se bumerangy zadních světel.
Závěr: Kia Niro EV je příjemně decentní auto, které má dobrý zvuk.
A tady je slíbený speciální playlist Kia Niro EV Radio pro Spotify a YouTube:
Poznámka: Kia Niro EV jsem otestoval jako člen týmu Kia Czech s.r.o. v rámci projektu #Ambassador_NiroEV.
Mam Hyundai i30, vzhled a ovladani uplne stejne. Samozrejme nastesti bez ruzoveho nadechu skinu menu radia 😀 Zajimave je sledovat aktualizovany vzhled radia, ktery byl predveden pred rokem v USA. Zejmena upraveni vzhledu FM radia s durazem na zobrazeni oblibenych stanic a jejich log. Hlavne vypusteni oranzoveho nazvu stanece v obdelniku. Vypada dosti amatersky. Taktez byl vypusteny digitronovy vzhled u AM. Snad se tento vzhled pri nejakem dalsim updatu dostane do Evropy.
Pro uplnost, nasel jsem link na recenzi starsiho radia, na stejne SW platforme po uprave, jak to nyni maji v USA. Hodne zajimava americka zvlastnost, ze tam radia poslouchaji v autech pres satelit. Coz je u tak obrovske rozlohy statu s bodove huste rozesetou populaci celkem logicky krok.
https://youtu.be/0jdaJzW3nnY
Tak to manuální ladění je luxus, včetně AM. Má to jen střední vlny od 520 kHz, nebo i dlouhé 150-270 kHz? Mimochodem těm elektronkám se říká „digitrony“.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Znaková_výbojka
Děkuji za „digitrony“, Kia/Hyundai dlouhé vlny nemá.
Kde jste zkoušel příjem ? Jelikož možná vidím rádio Beat na 107.7
Především na východ od Prahy. Na stupnici je 107,8.