Na internetu najdete spoustu nejrůznějších testů a recenzí nových aut Hyundai a Kia, ale autorádiem se nezabývají vůbec či zcela povrchně. Proto je tu pár základních až nerdovských informací o tuneru v aktuálním infotainmentu označovaném jako ccNC (connected car Navigation Cockpit). Je k mání například v modelech Hyundai Kona, Ioniq 5 a Santa Fe nebo Kia EV3, EV6, EV9 a Sorento. Krátce jsem jej otestoval v elektromobilu Kia EV9 s verzí softwaru 240719.
Takto vypadá základní zobrazení autorádia v režimu DAB/FM:

Nejnovější modely Kia a Hyundai mají autorádio, které na první pohled zaujme něčím zvláštním: Při příjmu FM se nezobrazuje osm znaků RDS PS, ale dlouhý název z interní databáze infotainmentu. Názvy jsou sice „hezčí“, rozvinutější, s diakritikou, ale nejsou získávány v reálném čase, takže například Český rozhlas Střední Čechy je při příjmu FM zatím zobrazen postaru jako Český rozhlas Region, včetně loga. Pro srovnání, předchozí systém (takzvaný Standard Gen5W) RDS PS zobrazuje, i když neumí korektně ukázat dynamický PS. Z RDS jsou na obrazovce ccNC použity pouze PTY a RT. Další data RDS (dynamický PS, PI, TP, TA, EON) lze získat pouze ve skrytém a zaheslovaném menu Dealer Mode.
Příjem FM rádia:

Oproti Gen5W má ccNC jednu vlastnost, kterou ocení zájemci o sledování pokrytí jednotlivých VKV vysílačů. Na obrazovce je totiž trvale zobrazena aktuálně naladěná frekvence. Pokud je naladěn kmitočet, ke kterému nejsou uložená data v systému, na obrazovce se u něj místo loga a informací zobrazuje zástupná grafika, jakési pseudologo.
Funkci AF vypnout přímo nelze, ale po přepnutí do manuálního ladění se samočinné přelaďování deaktivuje. To je rozdíl proti předchozímu řešení Gen5W, které i v ručním módu samo přeskakuje mezi frekvencemi, což je poněkud obtěžující. Na druhou stranu je to v Gen5W jediná možnost, jak sledovat, kde přesně která frekvence hraje.
Manuální ladění FM v ccNC:

Menu dostupné pro DAB/FM – první část:

Zajímavostí pro lovce signálů je tlačítko Refresh, kterým aktualizujete seznam právě dostupných stanic v FM a DAB. Jinak je obnovován v určitém intervalu automaticky. Manuálním refreshem zvyšujete šanci na zachycení slabších signálů DAB. Tuner totiž nemá možnost manuálního ladění digitálního rádia, v tom se mezigeneračně nezměnil. Při nespolehlivém příjmu DAB doporučuji ulovený program ihned uložit do předvoleb, jedině tak lze sledovat pokrytí multiplexů a konkrétních stanic a poslouchat je, kdykoliv naběhne signál.
Menu dostupné pro DAB/FM – druhá část:

DAB s interní databází názvů naštěstí nepracuje, zobrazuje aktuální data získaná z multiplexu (dlouhý/krátký SId, PTY, DLS, DLS+, SLS). Z databáze je doplněno pouze logo programu.
Takto vypadá tuner při reprodukci DAB stanice, pod modrou ikonou „i“ je dostupná slideshow (SLS):

Systém ccNC stejně jako Gen5W standardně nezobrazuje název DAB multiplexu. V Gen5W je název multiplexu vidět alespoň ve skrytém Dealer Mode.
Softwarová chyba ve skrytém Dealer Mode ccNC zapříčiňuje, že reálný název a identifikátor multiplexu nejsou dostupné. Místo nich u všech stanic vidíme název multiplexu SWR RP a jeho EId 10D9 a v políčku RDS HL, kde se jinak objevují data nalinkované FM stanice, PI kód D364 odpovídající hesenskému programu hr4, což naznačuje, že vývoj a testování softwaru probíhalo v Německu poblíž Frankfurtu nad Mohanem. Napevno čili neaktuálně je také hodnota PL EEP3A, tedy ochranný interval. Nicméně frekvence v Hz, název stanice a její SId a příznaky TP/TA jsou správně. Nezobrazuje se DAB kanál, je tedy nutné mít po ruce převodní nástroj, pokud si všech 38 kombinaci frekvence a kanálu nepamatujete z hlavy. Například 227360 = 12C nebo 178352 = 5C, viz tabulka.
Takto vypadá Dealer Mode pro DAB při příjmu DAB:

Takto vypadá Dealer Mode pro DAB při příjmu FM (podle „oficiálního“ údaje vpravo dole je naladěno 89,7 MHz, podle DAB monitoru nesmyslných 9,09 MHz, snad 90,9 MHz):

Tuner i pro modelový rok 2025 stále disponuje příjmem v pásmu středních vln (AM). Nově nabízí automatický seznam dostupných stanic. V Česku je pochopitelně velmi krátký. V předchozím infotainment systému byla tato funkce dostupná jen pro režim DAB/FM.
Pokud jde o příjmové vlastnosti, mé zkušenosti s autorádiem v terénu jsou tak malé, že nelze vyvozovat velké závěry, navíc příjem není shodný v různých autech a výbavách. V Kia EV9 se mi jevil hlavně FM tuner jako podprůměrně citlivý, často šumící, také DAB byl horší, než jsem zvyklý z Kia Niro EV, ale jistou roli mohlo sehrát aktuální počasí spíše inverzního charakteru.
K systému ccNC se v budoucnu jistě vrátím a podělím se s vámi o další poznatky, například o způsobu ukládání předvoleb, rychlosti načítání dat z RDS i DAB a podobně.
Na závěr dodávám, že o produktech Kia píšu z pozice zaměstnance Kia Czech s.r.o., nikoliv nezávislého publicisty.
Dostala se mi do rukou poslední (březnová) aktualizace softwaru v autorádiu ccNC (Hyundai Motor Group), tentokrát ve voze Kia EV6 modelového roku 2025, tedy po faceliftu.
V článku nebylo zmíněno ukládání předvoleb. Vyzkoušel jsem, že narozdíl od staršího systému Gen5W je řazení stanic v ccNC vyřešeno lépe. Infotainment Gen5W řadí stanice do skupin DAB, FM a AM a v každé skupině abecedně podle názvu zjištěného z FM či DAB, samozřejmě s výjimkou středních vln, kde je řazení podle frekvence.
ccNC řadí stanice abecedně v jednom bloku bez ohledu na to, zda jsou v DAB, nebo FM. Za tímto DAB/FM blokem jsou uloženy případné předvolby AM. Ani v novějším systému ccNC nelze stanice řadit podle vlastního uvážení, jsou napevno podle abecedy/čísel/speciálních znaků.
Připomínám, že systém ccNC při příjmu FM poměrně revolučně nezobrazuje PS RDS, ale dlouhý název stanice z vlastní databáze (například „Rock Rádio“ místo „ROCK R.“). Pro ČRo Střední Čechy zůstává zastaralý název „Český rozhlas Region“.
Pouze v případě Hitrádia City 93,7 FM tuner ukazoval střídavě HITRADIO a CITY 937. Vysvětluji si to tím, že v databázi k aktuálnímu PI kódu 2432 (dříve 2032) není odpovídající záznam, proto má v tomto výjimečném případě přednost reálný dynamický údaj PS z RDS. Podobné chování jsem viděl také u autorádia Gen5W, pokud je City naladěno poprvé a nemá v interní databázi název a logo. Podobně by se měly chovat veškeré nové a autorádiu neznámé programy na FM.
Pro DAB je vždy zobrazen název stanice reálně vysílaný v DAB. Tuner zajímavě míchá údaje z DAB a FM, konkrétně při příjmu FM se zobrazuje radiotext z DABu, je-li dostupný, a naopak.
I v aktualizovaném systému stále platí, že softwarová chyba ve skrytém Dealer Mode ccNC zapříčiňuje, že reálný název a identifikátor multiplexu nejsou dostupné.
Zvláštní je také to, že typ programu (PTY) Information je zobrazen jako News.
Je-li při příjmu DAB zapnuta funkce Slideshow, pevné logo stanice z databáze systému je přepsáno obrázky ze slideshow a to i v případě, kdy je autorádio minimalizováno na lištu vpravo dole nebo je zobrazeno na domovské obrazovce systému spolu s mapou, informacemi o EV a podobně. To je viditelný rozdíl proti Gen5W, kde je slideshow vidět jen při plném zobrazení aplikace Radio, jinak nikoliv.
V testovaném autě EV6 GT-Line byl příjem FM i DAB velmi dobrý, subjektivně výrazně lepší než ve větším a dražším EV9.
Kia EV6 GT-Line vybavená autorádiem ccNC

Zdroj: fdrive.cz