Na internetu najdete spoustu nejrůznějších testů a recenzí nových aut Hyundai a Kia, ale autorádiem se nezabývají vůbec či zcela povrchně. Proto je tu pár základních až nerdovských informací o tuneru v aktuálním infotainmentu označovaném jako ccNC (connected car Navigation Cockpit). Je k mání například v modelech Hyundai Kona, Ioniq 5 a Santa Fe nebo Kia EV3, EV6, EV9 a Sorento. Krátce jsem jej otestoval v elektromobilu Kia EV9 s verzí softwaru 240719.
Takto vypadá základní zobrazení autorádia v režimu DAB/FM:
Nejnovější modely Kia a Hyundai mají autorádio, které na první pohled zaujme něčím zvláštním: Při příjmu FM se nezobrazuje osm znaků RDS PS, ale dlouhý název z interní databáze infotainmentu. Názvy jsou sice „hezčí“, rozvinutější, s diakritikou, ale nejsou získávány v reálném čase, takže například Český rozhlas Střední Čechy je při příjmu FM zatím zobrazen postaru jako Český rozhlas Region, včetně loga. Pro srovnání, předchozí systém (takzvaný Standard Gen5W) RDS PS zobrazuje, i když neumí korektně ukázat dynamický PS. Z RDS jsou na obrazovce ccNC použity pouze PTY a RT. Další data RDS (dynamický PS, PI, TP, TA, EON) lze získat pouze ve skrytém a zaheslovaném menu Dealer Mode.
Příjem FM rádia:
Oproti Gen5W má ccNC jednu vlastnost, kterou ocení zájemci o sledování pokrytí jednotlivých VKV vysílačů. Na obrazovce je totiž trvale zobrazena aktuálně naladěná frekvence. Pokud je naladěn kmitočet, ke kterému nejsou uložená data v systému, na obrazovce se u něj místo loga a informací zobrazuje zástupná grafika, jakési pseudologo.
Funkci AF vypnout přímo nelze, ale po přepnutí do manuálního ladění se samočinné přelaďování deaktivuje. To je rozdíl proti předchozímu řešení Gen5W, které i v ručním módu samo přeskakuje mezi frekvencemi, což je poněkud obtěžující. Na druhou stranu je to v Gen5W jediná možnost, jak sledovat, kde přesně která frekvence hraje.
Manuální ladění FM v ccNC:
Menu dostupné pro DAB/FM – první část:
Zajímavostí pro lovce signálů je tlačítko Refresh, kterým aktualizujete seznam právě dostupných stanic v FM a DAB. Jinak je obnovován v určitém intervalu automaticky. Manuálním refreshem zvyšujete šanci na zachycení slabších signálů DAB. Tuner totiž nemá možnost manuálního ladění digitálního rádia, v tom se mezigeneračně nezměnil. Při nespolehlivém příjmu DAB doporučuji ulovený program ihned uložit do předvoleb, jedině tak lze sledovat pokrytí multiplexů a konkrétních stanic a poslouchat je, kdykoliv naběhne signál.
Menu dostupné pro DAB/FM – druhá část:
DAB s interní databází názvů naštěstí nepracuje, zobrazuje aktuální data získaná z multiplexu (dlouhý/krátký SId, PTY, DLS, DLS+, SLS). Z databáze je doplněno pouze logo programu.
Takto vypadá tuner při reprodukci DAB stanice, pod modrou ikonou „i“ je dostupná slideshow (SLS):
Systém ccNC stejně jako Gen5W standardně nezobrazuje název DAB multiplexu. V Gen5W je název multiplexu vidět alespoň ve skrytém Dealer Mode.
Softwarová chyba ve skrytém Dealer Mode ccNC zapříčiňuje, že reálný název a identifikátor multiplexu nejsou dostupné. Místo nich u všech stanic vidíme název multiplexu SWR RP a jeho EId 10D9 a v políčku RDS HL, kde se jinak objevují data nalinkované FM stanice, PI kód D364 odpovídající hesenskému programu hr4, což naznačuje, že vývoj a testování softwaru probíhalo v Německu poblíž Frankfurtu nad Mohanem. Napevno čili neaktuálně je také hodnota PL EEP3A, tedy ochranný interval. Nicméně frekvence v Hz, název stanice a její SId a příznaky TP/TA jsou správně. Nezobrazuje se DAB kanál, je tedy nutné mít po ruce převodní nástroj, pokud si všech 38 kombinaci frekvence a kanálu nepamatujete z hlavy. Například 227360 = 12C nebo 178352 = 5C, viz tabulka.
Takto vypadá Dealer Mode pro DAB při příjmu DAB:
Takto vypadá Dealer Mode pro DAB při příjmu FM (podle „oficiálního“ údaje vpravo dole je naladěno 89,7 MHz, podle DAB monitoru nesmyslných 9,09 MHz, snad 90,9 MHz):
Tuner i pro modelový rok 2025 stále disponuje příjmem v pásmu středních vln (AM). Nově nabízí automatický seznam dostupných stanic. V Česku je pochopitelně velmi krátký. V předchozím infotainment systému byla tato funkce dostupná jen pro režim DAB/FM.
Pokud jde o příjmové vlastnosti, mé zkušenosti s autorádiem v terénu jsou tak malé, že nelze vyvozovat velké závěry, navíc příjem není shodný v různých autech a výbavách. V Kia EV9 se mi jevil hlavně FM tuner jako podprůměrně citlivý, často šumící, také DAB byl horší, než jsem zvyklý z Kia Niro EV, ale jistou roli mohlo sehrát aktuální počasí spíše inverzního charakteru.
K systému ccNC se v budoucnu jistě vrátím a podělím se s vámi o další poznatky, například o způsobu ukládání předvoleb, rychlosti načítání dat z RDS i DAB a podobně.
Na závěr dodávám, že o produktech Kia píšu z pozice zaměstnance Kia Czech s.r.o., nikoliv nezávislého publicisty.
21:37 03.02.2025