Pro Prahu a nejbližší okolí je přiděleno celkem 30 frekvencí v pásmu FM (VKV).
Jediným nespuštěným kmitočtem je 104,2 MHz Radia Dálnice v lokalitě Průhonice (licence je platná již více než rok).
Ne jeden, ale hned dva vysílače na území Prahy využívají Dance radio a Fajn Radio.
Nejstarší komerční FM frekvencí je 88,2 MHz stanice Evropa 2 (od března 1990), naopak nejnovější je 107,9 MHz Radia Dálnice spuštěná teprve koncem února 2014.
Vysílá se z 16 různých lokalit, nejčastěji ze žižkovské věže (6 rádií), severovýchodního osvětlovacího stožáru stadionu Evžena Rošického na Strahově (4) a Petřínské rozhledny (3).
Nejsilnějším a zároveň nejvýše umístěným vysílačem je Cukrák 100,7 MHz Českého rozhlasu Region, nejslabšími a nejníže položenými jsou teplárna Michle 94,1 MHz Fajn Radia a ČMI Chodov 107,9 MHz Radia Dálnice.
Jediným vysílačem s horizontální polarizací je Žižkov, mixovou polarizaci mají pouze Petřín a Zelený pruh.
7 rádií má frekvenci končící číslicí 7, ani jedna frekvence nemá za desetinnou čárkou číslo 4.
Z celkového počtu 27 FM rádií je jich nejvíce provozováno skupinou Radio United (6 stanic), Lagardère (5) a Českým rozhlasem (5).
Nejposlouchanějším pražským rádiem je Český rozhlas Radiožurnál, nejméně poslouchaný je Český rozhlas Region (proti Radiožurnálu má 60x méně posluchačů týdně).
Tome, máte naprostou pravdu! Podíváte-li se na stránky Lagardére, zjistíte, že Evropa 2 je trendseller: http://www.lagardere.cz/on-air/#evropa2
V tom případě též nechápu, proč udává tak příšerné trendy.
Přesně tak. Třeba Florence And The Machine hrají v Británii vpodstatě všude a u nás se hraje jen na Expresu. Vsadím se, že kdyby začala Evropa 2 nasazovat do playlistu Wolf Alice, Soak, Grimes ATD, začala by je hrát i ostatní rádia. Evropa 2 prostě určuje hudební vkus většinové populace. Jak smutné…
Pierre Beneš, ředitel Expres FM, pro RadioTV.cz: „Expresradio aspoň z mého pohledu má takovou pozici, že nejde jen o kvantitu. My nikdy nebudeme mít weekly reach 150 tisíc, to si myslím že není možné, je to dané společností, tím, co se tady poslouchá, co mají lidi rádi. My se téměř snažíme, ač jakoby neradi, skoro plnit nějaké „edukativní“ záměry. A toho se prostě nevzdáme, nebudeme nikdy hrát podle toho, že bychom chtěli mít 200 tisíc posluchačů týdně, to určitě ne. Ty posluchači jsou daní nějakou kvalitou, a to koresponduje s obchodním oddělením, které neočekává, že budeme jednou top ten v rádiích, ale to, že nabízíme nějakou kvalitu posluchačů. Tohle rádio má prostě nějaký odér exkluzivnosti, chuť něčeho lepšího. Nehrneme se do toho, abychom dělali cokoliv pro obrovská čísla, to určitě ne.“
A dělání obrovských čísel je začátek bludného kruhu. Média ovlivňují lidi, tak proč je neovlivňují jako Expres? Stačilo by postupně, polehoučku vyvíjet hudební formáty jiným směrem a dělat z „alternativy“ hity. Proč třeba v Británii frčí Florence & The Machine nebo Mumford & Sons a tady ne? Je to hitová hudba, nic náročného. Stačila by odpovídající propagace a na tuto vlnu by se naladil i český národ, věřím tomu.
Hudební stanice ČRO existuje, ale rada jí bohužel vyhnala z FM a vymýšlela nesmyslná obvinění, třeba to s Primal Scream a fašismem.
Osmdesátka na Hitrádiích je strašná a hodně mě děsí, že to označují za hudební speciál. Nejlepší hudební speciál s oldschoolovou hudbou je podle mě Ebony na Coloru.
Většinu našich dobrých rádií zničil právě pan Fleischman. Z Evropy 2 udělal komerční kolovrátek, do Bontonu nasadil nejprve pop-rock, později i normalizační pop a z Dance Radia vyhodil trance a tlačí do playlistu věci, co se tam vůbec nehodí.
Oproti mnohým civilizovaným (a bohužel i mnohým necivilizovaným) zemím nám chybí terciární rozhlasový sektor, tedy legislativa umožňující lokální vysílání, bez ohledu na finanční zisk, které by nastavilo laťku programové pestrosti. „Veřejnoprávní“ rozhlas bohužel tuto záruku neposkytuje, viz Radiožurnál a jeho nesmyslné soupeření s Impulsem a Frekvencí 1. Ty stanice jsou od sebe často neodlišitelné. Specifikum České republiky je v tom, že architektem zdejšího prostředí je jistý pan Fleischmann, člověk, který neuměl ani kváknout do mikrofonu (doložitelný fakt), zato měl bohužel téměř dokonalou představu, jak si celý éter před lhostejným národem pro sebe zprivatizovat, v duchu hesla účel světí prostředky.
Co se tyce konzervativnosti v rozhlasovem eteru, je treba pripomenout, ze jsme mnoho let nemeli (a vlastne stale nemame) hudebni stanici verejnopravniho rozhlasu. Ta by se nemusela tolik ohlizet na nejake „pruzkumy poslechovosti“ a hrala by, co by uznala za vhodne.
Stejne tak je u nas strasy problem hudebni zabednenost programovych reditelu radii – treba z 80s se hraje stale tech samych 20-30 skladeb, skoro uz dokazu presne trefit (s uspesnosti 75 %), jake skladby se ve „specializovanem“ poradku Osmdesatka na Hitradiich budou hrat :/
Rozumna hudebni radia byla rozhlasovou mafii zlikvidovana na konci 90. let, od te doby je to tady unifikovana sed, vyjimky jako R1, Expres a nove Color potvrzuji pravidlo…
Naprostý souhlas. Dodnes jsem spoustu věcí ohledně českého rádiového éteru nepochopil. Například jak je možné, že posluchači děsivého sluníčkového Rááádia Impuls si vůbec nevšímají toho, že tato stanice vysílá mono? Nebo proč tolik mladých lidí poslouchá Evropu 2, která neustále točí několik písniček dokola? Jak je možné, že britský veřejnoprávní rozhlas hraje podobně jako Expres FM a ten náš připomíná spíš Frekvenci 1? U všech těchto otázek bohužel platí velmi smutná odpověď: protože jsme konzervativní národ.
Že Impuls vysílá mono, si samozřejmě někteří všimli. Ovšem, a to je i argumentace provozovatele Impulsu, dtivá většina posluchačů tohoto průseru nemá vkus ani sluch a stejně to poslouchají na nějaké chrapladlo nebo v autě jako kulisu a nevnímají či nejsou schopni vnímat zvukovou kvalitu, natož stereofonní efekt, hlavně že není ticho a něco hraje nebo někdo žvaní 😛 Jak je tu zvykem, když se někomu něco nelíbí, ať si trhne, my máme svoji pravdu a stejně si to uděláme po svém :-/
Ano, klasický posluchač Impulsu si toho nevšimne, mu jde jen o kulisový poslech totalitních odrhovaček.
Chce se mě „zvracet“ ze všech těch stanic, nekvality kolem, zvukového diletanství apod..