Uzávěrka / Updated: 6.5.2000 (6 MAY 2000)
Test tunerů vyšší střední kategorie
<<< 9000 - 19000 Kč >>>
Zůčasnění v testu dne 6.5.2000:
za tunery: za recenzenty:
DENON TU-580RD ( 9500,-) Zbyněk Ress
ONKYO Integra T4711 (14000,-) Franta Neuvirt
ONKYO Integra T4970 (17000,-) Pavel Bárta
SONY ST-SE 700 ( 9000,-) Petr Kružík
SONY ST-SA 5 ES (19000,-) Luboš Čumpl
TECHNICS ST-GT 650 ( 9000,-) Jirka Hukauf
DENON TU-580RD

ONKYO Integra T4711

ONKYO Integra T4970

SONY ST-SE 700

SONY ST-SA 5 ES

TECHNICS ST-GT 650

V tomto pro nás "lovce vln" stěžejním testu jsme se soustředili jak na kvalitu příjmovou,
tak zvukovou. Tunery této kategorie mají již pro "naše účely" velmi slušné zázemí.
Počínaje útlumovým členem, volbou šířky mezifrekvence (Narrow,SuperNarrow), směšováním
na výškách (HI-BLEND), 2 anténní vstupy a slušně vybavený RDS dekodér. V posledně jmenovaném
aspektu vedou oba modely SONY (PS,PTY,RT,CT,TP, ale hlavně PI). Útlumový člen antény
chybí pouze modelu TECHNICS 650. Zarážející je zde strohý RDS dekodér (PS,PTY,TP,AF,
kde "AF" znamená, že tuner najde decibelově nejsilnější stanici sítě?!).
Modely Integra a Esprit jsou navíc vybaveny směšováním na výškách (HI-BLEND). Tato funkce je
velmi praktická pro vzálené, trvale zašumělé stanice, které můžeme poslouchat v tomto módu,
jak říká Luboš Čumpl "lepší prostorové mono bez šumu".
Nepřehlédnutelným a velmi praktickým doplňkem jsou k modelům DENON a ONKYO dodávané dálkové
ovladače. U zbytku osazenstva testu tato možnost chybí, a tak je ovládáme, nebo spíše
neovládáme přes firemní zesilovač.
"Hrajeme" přes anténní systém s chlumeckým sedmiprvkem, za pomoci přesného krokového rotátoru.
Bez absence jakéhokoli "umělého" zesílení na trase, jež by sice znamenalo naskočení RDS, ale
zvuk by byl jaksi jiný, rozhodně né lepší, sem tam zakmitaný a vůbec "né hifi",
říká Zbyněk Ress.
Test samotný se dá rozdělit na "hrající" a "lovící".
Rozhodli jsme se pro větší objektivitu testu vést ho ve dvou rovinách:
1) Bez jakýchkoli podpůrných prostředků (IF-BLEND, HI-BLEND, NARROW, ap.)
2) S využitím maximální možné funkční podpory vyjímaje přepnutí do mona.
Takže začneme u lovícího. Bude nás zajímat příjem v Jihlavě hůře dostupných stanic.
Jedná se vždy o velmi slabou, nebo vzdálenou stanici, kde rušící element obstarává stanice
blízká a výkonově silná. Budeme posuzovat vyrovnání se z touto skutečností u :
CITY 93,7 FM - (napadeno radiem OK 93,9 FM výkonu 80kW H)
ORION 88,1 FM - (napadeno radiem CRo Brno 87,9 FM výkonu 10kW C)
HITRADIO OE 3 99,9 FM - (napadeno radiem CRo HK 100,1 FM výkonu 91kW H)
Citlivostní referenci obstará výkonově slabé a vzdálené:
Radio Koliba, Delta ap.
Zvuk samotný posoudíme na vysílačích Krásné a Praděd, využijeme též přítomnosti výborně
hrajících rakouských stanic z vysílačů Kahlenberg a Jauerling. Mám-li být konkrétní, tak
pro naše účely se jsou nejlepší: HITRADIO OE 3, FM4, OE 1, ČRo 3, ČRo 1 a Evropa 2 99,3.
To je asi tak vše.
Nechci sahat ředitelům jednotlivých rádií do svědomí, ale IMPULS, F1, VYSOČINA, Radio OK,
BLANÍK, PRESSTON, RCL, CLASSIC 97.7, ZLATÁ PRAHA, ČRo 5, PROGLASS a jistě mnoho dalších
co "nebereme" (PS: Když mi mailnete, klidně seznam rozšířím...), též odstrašující případ
zvukové impotence, asi nejhorší zvuk v éteru: Radio PROFIL, nemající s hifi zvukem už
vůbec nic společného. Ale to odbíhám, a asi by to chtělo delší pojednání - nějaký ten
testík toho, "co se kmitá v éteru". Už kvůli tomu ho udělám!
Závěrem musím dodat počáteční porodní bolesti s "pětkou ESPRITEM", jež se podle vyjádření
oficiálního fundovaného zastoupení firmy SONY (hádejte odkud: JIH...A - neuhádli co?),
stejně jako "3" vůbec navyrábí, dle dalšího, se na náš trh nedodává, případně mají oba
již zmíněné modely stejné příjmové vlastnosti i zvuk. Naštěstí díky jedné třebíčské
firmě, kde jsme měli možnost slyšet zlatou "3" vedle "naší 700", jež byla dle ujištění
Petra Kružíka, jen o fous lepší v čistším podání zvuku i selektivitě, utvrzeni velice
seriózní a hifi-nadšenou obsluhou o tom, že "5" se nedá s "3" srovnat!
Vyrazili jsme tedy do Prahy pro "5" s poučením: Jestli někde jen trochu pocítíme svěží
vánek amaterismu, nezbude nám, než kontaktovat námi velmi dobře známé autorizované
podavače (to není chyba). Naštěstí vše dopadlo víc než dobře.
Dost již úvodních slov a vzhůru na síť!!! Jakou? No přece tu naši, rušenou, praskající,
objevující se a stejně rychle mizící, někdy dokonce hrající.
svorně: Luboš Čumpl a Petr Kružík
Test proběhl odpoledne dne 6.5. na severní periférii Jihlavy v malé obci Antonínův Důl.
Byl naprosto famózní. Musím hlavně poděkovat dlouholetému DX-eru Pavlu Bártovi, jež se
svým ONKYEM vážil k testu nemalou vzdálenost. Konkrétně z Prahy-Žižkova.
"Už příjezd naznačoval, že se zde slítají DX-eři z širokého okolí. Přijelo několik aut.
Vyskákalo z nich několik postaviček a započli vynášet různě velké "bedničky" nezjištného
charakteru a velmi drahoceného obsahu. Po všeobecném představení účastníků testu se na
daný povel rozlétly obsah věznící krabice, aby tak světlo světa spatřilo 6 tunerových
krasavců. Pak po "přeměření a převážení" všech závodníků započlo teoretizování a sázení
na vítěze. Po necelých třech hodinách dostihu se vykrystalizovalo pořadí a nutno říci, že
vítěz utekl poli o několik délek."
Místo testu - Antonínův Důl nebylo vybráno náhodou. Leží poměrně vysoko, asi 510 m.n.m.,
a tak trochu na náhorní plošině, takže to znamená slušný přístup k vzdálenějším stanicím.
Rovněž dostatek místa k testu a hlavně rotátor s kvalitní anténou nás k situování umocnil.
Takže, signál zachycoval horizontální sedmiprvek umístěný na rotátoru. Přes asi 15 metrový
koax, prost jakéhokoli zesílení či jiné degradace, se signál dostal k tunerům. Těm byl
speciálně vybírán signál takové ne-kvality, kde i celkově velmi dobrý DENON TU-580,
vykazoval značné problémy se selekcí. Prostě uspět mohli jen ti nejlepší z nejlepších.
Zpracovaný signál šel přes zesilovač DENON PMA 1315R k reprosoustavám RESSILUS 99`.
O propojení se postaraly kabely EAGLE.
Jako první jsme započli s posuzováním zvukové kvality zůčastněných. Myslel jsem si, že ji
nejlépe zjistíme na "Krásném" ČRo 3, ovšem všeobecně byla velmi kladně přijata alternativní
hudba na výborně hrajícím Radiu FM-4 98.8. Hned jsme si povšimli dvou tunerů, které výrazně
zvukově vybočovaly. Z té "lepší" strany to bylo ONKYO 4711 svou nezkrotnou dynamikou a z té
druhé TECHNICS 650 svým charakteristickým potlačením vyšších kmitočtů. Ostatní se zdáli
více či méně vyrovnaní. Tu a tam někdo vybočoval prostorovostí či přesnou lokalizací nebo
nevyrovnaností a zabarvením spektra. Výborně hrála "Pětka Esprit", svým klidným, čistým,
neutrálním přednesem a perfektní lokalizací si získala srdce dvou testujících. Onkyo 4711
ovšem zvítězilo 4x, a tak skončilo v kategorii zvuk první. Střed pole charakterizovali
třetí SONY 700, čtvrté ONKYO 4970 a pátý DENON 580. Svým typickým "nezvukem" obsadil u
všech bez vyjímky poslední šesté místo TECHNICS.
Dále jsme se vrhli na posuzování citlivosti a selektivity. Postupem času nám
vykrystalizovaly tři stanice, vhodné k posuzování. Jednalo se o radio Zlatá Praha 106.6 FM
z vysílače Kutná Hora-Kaňk, radio Koliba 98.5 FM z vysílače Veľká Javorina a radio Wien z
rakouského Kahlenbergu.
Jak si poradili naši "tuneři" s nástrahami nekvalitního příjmu?
První opět ONKYO 4711 s 36 body. Tělo testu, velmi vyrovnaná čtveřice SONY 700 a 5ES, další
ONKYO 4970 a TECHNICS s přibližně 33 body. Poslední DENON 580 bohužel "dojel" na slabší
selektivitu.
K výbavě a provedení se nikdo nechtěl moc vyjadřovat. Proto jsem se ho musel ujmout sám.
Řekněme si rovnou, hodnocení bylo víc než zřejmé. První zlatá SONKA 5ES, druhé rovněž zlaté
ONKYO 4711, třetí díky vybavení ONKYO 4970, čtvrtý až pátý SONY 700 a DENON. V závěsu
šestý, s horší výbavou TECHNICS.
A jak to dopadlo celkově?
První bez překvapení: 5x první, 1x druhé ONKYO 4711 /s hodnocením výborný/
Druhá taktéž bez překvapení: 1x první, 4x druhá, 1x třetí SONY 5 ES /s hodnocením výborný/
O třetí a čtvrté místo se serval lítý boj mezi SONKOU 700 a starším ONKYEM 4970.
Misky vah se po posledním sečtení přiklonily na stranu SONY, ovšem s rozdílem tak nepatrným,
že tento boj nelze nazvat jinak jak nerozhodným. /s hodnocením výborný/
6x pátý a pátý i celkově TECHNICS 650. /s hodnocením velmi dobrý/
6x šestý a i celkově poslední DENON 580. /s hodnocením velmi dobrý/
Petr Kružík
|
|
|
|
|
|
DENON*580 |
SONY*700 |
SONY*5ES |
TECHNICS |
ONKYO*4711 |
ONKYO*4970 |
|
|
|
|
8990,- |
8990,- |
19990,- |
8990,- |
14990,- |
24990,- |
|
PŘÍJEM (40%) |
sensitivity (14%) |
b |
34 |
45 |
42 |
45 |
47 |
41 |
|
|
106,6 98,5 89,9 |
% |
9,52 |
12,6 |
11,76 |
12,6 |
13,16 |
11,48 |
|
|
selectivity (26%) |
b |
39 |
81 |
84 |
76 |
88 |
84 |
|
|
106,6 98,5 89,9 |
% |
10,14 |
21,06 |
21,84 |
19,76 |
22,88 |
21,84 |
|
|
sumarizace příjem |
% |
19,66 |
33,66 |
33,6 |
32,36 |
36,04 |
33,32 |
|
ZVUK (40%) |
neutralita-zabarvení |
b |
31 |
33 |
38 |
25 |
40 |
32 |
|
|
dynamika-vyváženost |
b |
31 |
33 |
37 |
21 |
46 |
32 |
|
|
prostorovost |
b |
28 |
32 |
38 |
24 |
41 |
30 |
|
|
báze-lokalizace |
b |
30 |
32 |
37 |
22 |
40 |
30 |
|
|
sumarizace zvuk |
% |
24 |
26 |
30 |
18,4 |
33,4 |
24,8 |
|
VÝBAVA (20%) |
výbava (15%) |
b |
8 |
8 |
9 |
7 |
9 |
9 |
|
|
provedení (7%) |
b |
7 |
7 |
10 |
7 |
9 |
7 |
|
|
sumarizace výbava |
% |
16,9 |
16,9 |
20,5 |
15,4 |
19,8 |
18,4 |
|
|
POŘADÍ |
|
ŠESTÝ |
TŘETÍ |
DRUHÝ |
PÁTÝ |
PRVNÍ |
TŘETÍ |
|
CELKEM |
|
|
60,56 |
76,56 |
84,1 |
66,16 |
89,24 |
76,52 |
|
|
|
! * přesné výsledky testu - COREL QUATTRO Pro 7.0 * !
vyhodnocení testu tunerů 6 testujícími |
1. |
ONKYO Integra T4711 |
89,2 b |
2. |
SONY ST-SA 5 ES |
84,1 b |
3. |
SONY ST-SE 700 |
76,6 b |
4. |
ONKYO Integra T4970 |
76,5 b |
5. |
TECHNICS ST-GT 650 |
66,2 b |
6. |
DENON TU-580RD |
60,6 b |
vyhodnocení testu tunerů autorem testu /Petr Kružík/ |
1. |
SONY ST-SA 5 ES |
88,5 b |
2. |
ONKYO Integra T4711 |
81,5 b |
3. |
SONY ST-SE 700 |
79,5 b |
4. |
ONKYO Integra T4970 |
79,0 b |
5. |
TECHNICS ST-GT 650 |
70,5 b |
6. |
DENON TU-580RD |
67,0 b |