Nejnovější komentáře

  • Šeryf: To samozřejmě, akorát pokud jde operátor po lidech, tak nejdřív spustí Hády a pak dopeče Kojál. Brňáci dostanou své a…
    00:33 08.09.2024
  • Šeryf: Proč by měl význam klesat? Velké vysílače označované v koordinační terminologii jako HPHT (High Power High Tower) zajišťují deštníkové pokrytí…
    00:30 08.09.2024
  • Václav: Hády budou dominantní pro Brno, velká část Moravy potřebuje Kojál. Pokud má v něčem dnes smysl lineární terestrické vysílání, tak…
    00:24 08.09.2024
  • H.: Význam „velkých“ vysílačů jako je Kojál, Javořice atd. neustále klesá. Jsou to monstra chrlící signál do lesů a polí. Pokrývá…
    23:13 07.09.2024
  • Šeryf: Ano, pokud vedle sebe pojede Kojál a Hády, Hády budou dominantní pro příjem u více lidí než Kojál. Zvláště v…
    22:50 07.09.2024
  • Michal R.: Počkat takže vy tvrdíte že například vysílač Brno – Hády pokryje více jak Brno- Kojál ? Alespoň takto chápu vaši…
    22:16 07.09.2024

Všechny komentáře

Další cesta po dálnici s Radiem Dálnice

(obsahuje ukázku vysílání z 21. května 2011)
Loni začátkem července jsem na trase Praha-Brno testoval přítomnost signálu tehdy nového Radia Dálnice. Cestu jsem včera zopakoval, abych se přesvědčil, jak to s dálničním rádiem vypadá krátce poté, co znovu obdrželo část ze sady diskutabilních kmitočtů. O rádiu se začalo opět hovořit koncem roku 2010, kdy se projevila úsporná opatření ve vysílání a nadto výpadky hlavního jihlavského vysílače.

V souvislosti s Dálnicí je v seznamu vysílačů fmlist.org uvedeno celkem 42 položek. Prvním běžícím vysílačem na uvedeném úseku jsou Mirošovice 98,3 MHz. Stejně jako loni i tentokrát tamější dipól šířil pouze nosnou vlnu, mono, bez RDS. Signál byl přítomný zhruba mezi dálničními kilometry 18 a 26. Podstatně horší dosah má vysílač 88,6 MHz v Ostředku. Také zde je pouze „monoticho“, použitelný signál je pouze na několikasetmetrovém úseku v bezprostřední blízkosti vysílače. Zařízení velmi pravděpodobně nemá nastaveno povolených 50 wattů vyzářeného výkonu, ale násobně méně. Pokrytí 88,6 se podobá spíš lokální Wi-Fi než VKV-FM.

Zkoušel jsem na telefonu Samsung Galaxy Gio a přehrávači Emgeton E2 Cult všechny (i potenciální) frekvence Dálnice, další aktivní položkou byl kmitočet 91,7 MHz na 97. až 101. km. To odpovídá vysílači Kamenice u Humpolce. Toho se ale dopravní rádio nedávno spolu s dalšími vzdalo. Signál bez modulace (přijímač tentokrát ukázal stereo) postupně slábnul a poté znovu sílil směrem k exitu 104 Štoky, Větrný Jeníkov, kde na shodné frekvenci běží další nosná vysílače označovaného jako Herálec. Nejsem si jistý, zda šlo skutečně o dva vysílače, nebo o kolísavý příjem druhého jmenovaného.

Těsně před sjezdem na Jihlavu jsem detekoval slaboučký signál jediné oficiálně fungující frekvence Radia Dálnice, tedy Jihlava – Pávov 99,4 MHz (mezi Jihlavou a Brnem už žádný vysílač není on-air). Na jihlavském stanovišti je povolen výkon 800 W, realita se podobá pokusům teenagerského pirátského rádia. S trochou nadsázky lze říci, že kvalitní signál 99,4 je pouze tam, odkud lze dohlédnout na osvětlovací stožár v průmyslové zóně u dálničního přivaděče (na něm je instalován jeden vertikální dipól mířící k D1). Ani se nechce věřit, že takovou podivnou sadu vysílačů-nevysílačů provozuje broadcaster, který v poslední dekádě proslul „poctivým“ nastavováním vysílačů v sítích Čas a Hey! tak, aby hrály opravdu silně a daleko.

Tentokrát jsem naladil signál bez RDS, s mimořádně tichou modulací, stereo. Narazil jsem pouze na 35+ hudbu (s dlouhými fadeouty à la Radio Ethno), jingly se staničním hlasem Davida Viktory a starší kampaň BESIPu. Sestříhanou ukázku vysílání ve formátu mp3 najdete níže.

Radio Dálnice je po čtrnácti měsících existence ve stavu, který na jednu stranu znamená v českém rozhlasovém prostředí naprosto kuriózní, nezaměnitelný případ poutající pozornost zasvěcené minority, na druhou stranu oprávněně vyvstává otázka, proč se vůbec na tyto účely mrhá elektřinou.

 

Ukázka vysílání Radia Dálnice 99,4 FM 21. 5. 2011 (MP3, 3,3 MB):

Odebírat
Upozornit na
O čem píšete?
0 Komentářů
Inline Feedbacks
View all comments
HOME
0
Přidejte komentář, prosím.x