V roce 1991 se na výstavišti v Praze – Holešovicích konala Všeobecná československá výstava, která měla navázat na podobné akce v letech 1791 a 1891. Jejím cílem bylo ukázat, že i po mnoha letech totality a úpadku je Československo s obnovenou demokracií stále významnou průmyslovou zemí. Akci navštívilo cca 2,6 milionu návštěvníků, skončila ale miliardovým dluhem. Jejími viditelnými pozůstatky na holešovickém výstavišti jsou například divadelní budovy Pyramida a Spirála.
V rámci výstavy byla ve čtvrtek 15. srpna 1991 v 15:15 zprovozněna soukromá rozhlasová stanice, která se po celých třicet let jmenuje stejně – Country Radio. Studio bylo umístěno přímo na výstavišti, stanice tehdy vysílala jen v čase 15 až 21 hodin. Podle časopisu DX Revue, z něhož je převzato i první logo, Country používalo znělku ze symfonické básně Vltava a obsahem vysílání byly vedle country, folku a trampské hudby informace z probíhající výstavy.
Stereofonní vysílač s horizontální polarizací na frekvenci 89,5 MHz / 0,07 kW byl situován na Strahově na věži radiokomunikací. Kontaktní adresa byla Sokolovská 578, Praha 87, což už dnes nelze dohledat. Dlouhá léta pak Country sídlilo v Divadle pod Palmovkou v Libni, kde schytalo i velkou povodeň v roce 2002. Prvními majiteli stanice byli Zdeněk Petera a Ivo Reichelt, v roce 1998 do projektu vstoupila americká společnost Metromedia.
Country Radio na 89,5 bylo po Evropě 2 na 88,2 a Radiu 1 na 91,9 teprve třetí privátní broadcaster, který se dostal do českého éteru na základě oficiální licence. Na frekvenci 89,5 ale nebylo prvním projektem. Licenci a s ní i frekvenci 89,5 v březnu 1991 získaly zároveň dva projekty Radio Independence a Radio Collegium. Měly se o kmitočet dělit. Collegium s formátem klasické hudby nakonec spustilo provoz začátkem roku 1992 na vlastním kmitočtu 103,7.
Radio Independence se na pražské frekvenci 89,5 objevilo již 3. května 1991 a vydrželo tam jen několik týdnů. Vysílač i zázemí byly situovány na vysokoškolských kolejích na Jarově, Na Chmelnici 7. Stanice v té době měla za sebou už asi dva roky existence jako kolejní rozhlas, ale vývoj byl nakonec jiný a na 89,5 se dlouhých třicet let objevuje Michal Tučný, Eva Olmerová, Greenhorns, Wabi Daněk, Věra Martinová, Pavel Bobek, Pacifik, Hop Trop a řada dalších a Country představuje specificky českou variantu formátu oldies (včetně skladeb mimo oblast country) pro dříve narozené a konzervativně založené posluchače. Českou specialitou je i samotná výslovnost názvu Country, která je „kántry“ místo korektní varianty „kuhn-tree“.
Úspěšný formát se na FM postupně rozšířil z Prahy přes Beroun až do téměř celoplošné podoby. Už v roce 1994 se Country objevilo i na středních vlnách na 1062 kHz, kde je dodnes. Pokus o vysílání v druhém největším městě Brně na 1584 kHz skončil po pár letech ekonomickým neúspěchem. Do Brna se Country po několika marných pokusech získat FM frekvenci vrátilo až akvizicí sítě Radia Hey! v roce 2013.
V druhé polovině devadesátých let a na přelomu milénia byly v českém éteru další více či méně úspěšné pokusy o podobný rozhlasový formát, ale prvním a jediným dodnes fungujícím FM country rádiem ve střední Evropě je Country Radio.
Můj první kontakt s Country, které jsem jako řadu jiných pražských stanic znal zpočátku jen teoreticky a z papíru, se odehrál v roce 1994, kdy jsem jej poprvé slaboučce naladil na středních vlnách. Silnější dojem ve mně zanechala americká country hitparáda, kterou v polovině devadesátých let přebíralo zlínské Radio Publikum. Žebříček velmi profesionálně a dynamicky uváděli Zorka Kratochvílová a Franta Špaček. Moderní americká country (tehdy například Shania Twain a John Michael Montgomery), která má velmi blízko k popu, přitom nikdy nebyla hlavní doménou stanice. Vždycky hrály prim české songy, mnohdy coververze, zhruba od šedesátých do osmdesátých let.
Posluchači, kterým bylo v době startu rádia kolem padesáti, mají dnes už osmdesát a můžou se přesvědčit, že nějak zásadně se za ty dlouhé roky obsah vysílání nezměnil a slogan „Klidné rádio do neklidné doby“, jenž stanice s jistou přestávkou používá hlasem Miloslava Mejzlíka dlouhodobě, je velmi trefný.
Vstup do Kristových let Country radia je provázen drobnou změnou ve schématu. Po několika letech se ozval moderátor Milan Schmidt mezi 12 a 13 hodinou, která do začátku tohoto týdne byla bez moderování. Jedná se spíš o hodinu podobnou té večerní, tzn bez reklam v půl a dopravy. Má být i soutěž 3 podobné písně po vzoru dřívějších 5 křepelek. Moderátor reagoval na vzkazy, že se posluchači obávají, zda to nebude moc ukecane, tak že ne, že soutěž je hudební 😀
Možná je to reakce na poslední pokles. Kromě některých speciálních pořadů jsem právě občas v poledne ladil, tak nevím jestli budu poslouchat v poledne i dál.
Už nějaký ten rok možná od samotného spuštění dokrývačů na Vysočině přetrvává problém časové synchronizace vysílačů o několik sekund. Týká se to přelaďování 103,6 na 90,3 , 103,6 na 91,9, předpokládám tedy že chyba je na 103,6 pokud ovšem nejsou posunuty celé mutace vůči sobě, či všechny jmenované mezi sebou. Znemožňuje to pohodlný poslech např v okrese Havlíčkův Brod. Spuštění 90,3 v pokrytí 103,6 mohlo mít za následek nejspíš zaznamenaný odliv posluchačů v HB. Takto podobně jsem to popsal legendárnímu členovi CR Miloši Kellerovi rovněž před nějakým tím rokem, nezměnilo se to zkusím ještě jednou, pokud najdu chvilku.
Následující drobné prohřešky v RDS naštěstí nesnižují audiokomfort: 91,6 Velmez bez PTY
94,6 Lipnik _COUNTRY.
Pokud jako referenci budeme brát Prahu 89,5, tak Chotěboř 103,6 je s ní synchro.
Díky. Dost možná že moravská mutace je tedy opožděná, což možná může být technicky náročnější než jednotlivé vysílače. Regionální mutace na satelitu jsou synchronní?
U nás vysílalo toto:
https://oz.kurzy.cz/judr-faktor-ladislav/eldoradio-884-fm-p120470z216097u.htm
Country a folk pravidelně vysílalo i českobudějovické Radio 21 v letech 1992 až 1994, ale plný formát přineslo až ELDORADO.
Já si z Radia 21 hlavně pamatuji elektronickou hudbu….částečně se jí věnovalo.
Komerční broadcasting v plenkách umožňoval míchat leccos s lecčím, bylo to místy i příjemně obohacující, ale neudržitelné. Někteří menší se tohoto nešvaru dodnes úplně nezbavili.